5 ting, jeg engang troede var normalt


Det er måske svært at tro, men jeg har engang været en ivrig følger af vores officielle kostråd. Fuldkorn og fedtfattige produkter var kernen i min kost. Som du måske kan regne ud, fungerede det ikke supergodt for mig. Men det tog mig mange år at opdage, at der fandtes en anden vej.

Og undervejs blev jeg tvunget til at revidere min opfattelse af en masse ting, jeg helt uden at blinke accepterede som normalt. 

Dem vil jeg dele med dig her i dag.

Jeg troede, det var normalt….

1. ikke at kunne undvære mellemmåltider

Jeg gik sukkerkold og blev ekstremt utilpas, hvis jeg ikke sørgede for at spise hver 2-3. time. Myndighederne anbefalede mig jo også at jeg skulle huske at spise mellemmåltider, så det måtte jo være normalt at have det sådan.

Jeg havde derfor altid frugt, riskiks, mandler og andre snacks i tasken, til hvis jeg blev sulten og var langt væk fra mad. Jeg skulle jo ‘holde mit blodsukker oppe’ for ikke at crashe, miste koncentrationsevne eller gå amok i søde sager. 

Med Low Carb nyder jeg den frihed, der er forbundet med, at jeg kan spise eller ej og stadig fungere fuldstændig normalt. At udskyde et måltid 1-2 timer (eller fuldstændigt, hvis situationen indbyder til det) er ingen katastrofe.

2. altid at have lyst til noget sødt efter måltidet

Tidligere troede jeg, det var normalt, at måltidet skulle slutte med noget sødt for at føles fuldendt. Det kunne være et stykke frugt eller et par stykker tørret frugt, et par kiks eller småkager eller en kop kaffe eller te med 1-2 tsk sukker i. 

I dag ved jeg, at jeg kun har lyst til sødt efter et måltid, hvis jeg har spist for lidt protein, eller hvis måltidet har været alt for fedtfattigt – og at jeg oftest får lyst til MERE sødt, hvis jeg først starter med at spise sødt.

3. at være ved at besvime af sult om morgenen

Jeg plejede at joke med, at jeg ingenting kunne om morgenen, før jeg havde spist min skål havregryn med tørrede abrikoser og skummetmælk. Og selvom jeg grinte af det, mente jeg det faktisk ret alvorligt.

Selv da jeg var nybagt mor til tvillinger, stillede jeg mit vækkeur en time, før jeg forventede, at de ville vågne, fordi selve tanken om, at jeg skulle stå op og amme to babyer, inden jeg selv havde fået mulighed for at spise, var fuldstændig urealistisk.

Det virker fuldkommen vanvittigt på mig i dag. Gid, jeg dengang havde vidst, hvad jeg ved i dag…

4. at fuldkorn var nødvendige for normal fordøjelse

Havregryn om morgenen, klidknækbrød til formiddag, rugbrød til frokost, mere klidknækbrød til eftermiddag, fuldkornspasta til aftensmaden. Tro det eller ej: Jeg var fuldkornsdronningen over dem alle. 

Alligevel bøvlede jeg med dårlig fordøjelse og oppustethed i en grad, så folk troede, jeg var gravid. Min læge sagde, at det var helt normalt, når jeg klagede min nød.

‘Det er en damebladsmyte, at man skal have flad mave hele tiden‘, sagde hun til mig.

Pudsigt nok var det nøjagtigt det, jeg fik, da jeg stoppede med alle de fuldkorn. Da fuldkornene blev taget væk, forsvandt den dårlige fordøjelse, og maven blev flad og glad. 

5. at jævnligt overspise i brød eller sukker

Brød og sukker trak konstant i mig. Jeg ville gerne leve sundt, og jeg vidste godt, at store mængder sukker og hvidt brød hverken var sundt eller godt for mig. Alligevel havde det en næsten uoverkommelig tiltrækningskraft på mig. 

Jeg startede ellers ud med de bedste hensigter om morgenen, men om eftermiddagen, når trætheden satte ind, lokkede kantinens hvide hvedebrød. Eller skålen med slik og chokolade nede i regnskabsafdelingen. 

Men jeg troede, det var normalt at gå frem og tilbage i rutefart. For alle de andre gjorde det jo også… 

At noget er udbredt, gør det ikke normalt….

Vi har en farlig tendens til at normalisere det syge og sygeliggøre det raske.

Det er normalt, at vægten stiger i 40’erne, siger vi.

Det er umuligt at tabe sig i overgangsalderen, siger vi og accepterer uden at blinke, at det forholder sig sådan.

Det er normalt at blive dårlig, hvis man ikke spiser mange små måltider. Det er normalt at have lyst til sødt efter et måltid.

Nej, det er ej!! Hør lige, hvad det er, vi accepterer!

Det kan godt være, at det er udbredt, og at det er en oplevelse, som mange deler, men det er dælme ikke normalt.

Lad ikke normalen være idealet!

Jeg ved ikke med dig, men dette er simpelthen ikke en normal, jeg er parat til at acceptere.

Derfor lagde jeg min egen kost om for 11-12 år siden, og jeg har aldrig set mig tilbage. Vores samfunds syge normal skal ikke være min normal. Heller ikke selvom det betyder, at jeg skal være et mindretal i modvind.

Og er dette lige nu din normal, synes jeg, der er noget at arbejde på. Man skal ikke acceptere disse ting, bare fordi flertallet oplever dem. At stræbe efter at være som flertallet bør ikke være idealet. Slet ikke når vi ser på, hvor flertallet ender. Du har kun ét liv! Lev det, for pokker! 

Heldigvis får flere og flere øjnene op for, at der findes en anden vej. Det er en vej, hvor man vender ryggen til de ting, man hele sit liv har lært er sunde og vigtige og på mange måder gør det stik modsatte.

Men resultatet er til gengæld også det stik modsatte: Normal vægt, normal appetitregulering, normal fordøjelse, normalt energiniveau, ingen konstant trang til sukker og sødt.

Jeg skriver til dig knapt 20 kg lettere, efter at jeg endeligt fik taget mig sammen og ændret min kost til low carb. Jeg var begyndt mit vægttab stille roligt uden hjælp, men blev undervejs lidt usikker på det hele, hvorfor jeg valgte at tilmelde mig dit startforløb. Det var guld værd. Du kommer ind på mange af de ting jeg oplevede undervejs og jeg har denne gang holdt ved selv om vægten ikke gik særligt meget ned til at begynde med.

Jeg har stadig følelsen af, at mit vægttab ikke er helt virkeligt, fordi jeg hver dag spiser lækker mad, som jeg elsker (jeg brugte også dine opskrifter inden jeg lagde min kost om). Men vægten og mit tøj fortæller mig, at den er god nok, jeg har tabt mig.

Hvis jeg havde vidst at det kunne være så problemfrit at tabe sig og spise sundt og godt, ville jeg have omlagt min kost for længe siden. For første gang i hele mit liv tror jeg, at jeg er gået en hel sommerferie uden at spise en eneste is eller andet slik og det mest forunderlige er, at jeg faktisk ikke har savnet det.

Af hjertet tak for dig og Madbanditten.

Jeg kan hjælpe dig også

Hvis du giver mig 10 minutter af din dag de næste 6 uger, skal jeg lære dig alt om, hvordan du ændrer din normal til en normal, du har lyst til at være en del af. 

Jo, det kræver, at du ændrer din kost og livsstil, og den første tid kan være lidt drøj at komme igennem, men ret hurtigt vil din krop respondere på det, som faktisk er dens ægte normal.

Og du vil blive overrasket over, hvor meget der kan rykke sig for dig på bare 6 uger. Både fysisk og mentalt.

Tag et kig på den store kursushjemmeside her:

Kig indenfor på Kickstart >>

Eller gå direkte tik kursusoversigten, hvor du kan se alt det, du kommer til at lære i de 42 lektioner, vi skal igennem.

Jeg glæder mig til at vise dig vejen til en ny og bedre normal. 

Sommerabat på Keto kostplan ‘den fleksible’

Få et superfleksibelt værktøj til at spise Keto med henblik på vægttab.

Læs alt om kostplanen her >>
(og spar 18%)

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

14 kommentarer til “5 ting, jeg engang troede var normalt”

Skriv en kommentar

  1. Kære Jane

    Jeg er vild med Keto, har dine bøger og trives når jeg spiser low carb og keto men men, jeg får forhøjet kolesterol tal af det. Min læge har sagt, at jeg gerne må være på engang imellem, men at det ikke er noget han kan anbefale mig eller andre som kostomlægning. Hvad tænker du om dette? Jeg er ellers normalt vægtig og i fin form. Mvh Anne

    Svar
    • Hej Anne
      Det er et virkelig kompleks spørgsmål, så jeg vil starte med at dirigere dig i retning af noget læse/lyttestof, som kan give lidt perspektiv.

      Først er der denne artikel: Keto og kolesterol
      Dernæst var det oppe i podcasten tidligere på ugen og i den podcast, der udkommer torsdag i den kommende uge, er der en laaaang nuanceret snak om det også.

      Jeg synes næsten du skal starte der. Er du stadig i tvivl om noget, så ræk ud og spørg, så kan jeg se, om jeg har andet at tilføje.

      Svar
      • Kære Jane,
        Jeg har lige gennemført dine 21 dage uden sukker (er på dag 25/26, holdt op med at tælle 😂) og føler mig fristet af din 6 ugers kickstart. Men – jeg har været super glad for de mange grøntsager, jeg har spist undervejs, og dem vil jeg ikke undvære. Er de 6 uger en slags forlængelse af de 21 dages sukkerfri, eller er det striks keto?
        Tak for hjælpen – og tak for et fantastisk forløb, med imponerende resultater -5 kg på 21 dage!

        Svar
        • Hej Helena
          Hvor er du sej – godt gået!

          Kickstart kurset er anderledes end Sukkerfri. På mange måder men primært ved at fokus på kurset er på Low Carb, Keto og vægttab. Kurset er bygget op med en intro-uge, hvor man ikke behøver ændre kost (men gerne må hvis man vil), 4 ugers Keto fase med specifikke retningslinjer og så en uges bonus-uge til sidst, hvor jeg guider til at finde balancen fremover og imødegå nogle af de udfordringer, man kan møde undervejs.

          Keto er jo Keto, kan man sige og det kan ikke rigtigt gradbøjes, men jeg har ikke noget problem med, at du fortsætter med mange grøntsager, når du trives med det og det fungerer fint for dig. Grøntsager er sjældent det, der spænder ben for resultaterne og en del af øvelsen på den lange bane er jo i virkeligheden at slippe etiketterne og gøre det, som man oplever fungerer bedst. Og det har du så bare taget hul på❤️

          Svar
      • Jeg lytter til denne mand : Eric Berg , dr.ericberg,com Her kan du finde forklaring på kolesterols funktion og hvordan du kan styrke din krop til sikre den rette balance .- udgangspunktet er keto. Super vejledning der , bogstavelig talt, har ændret min helbreds situation.

        Svar
        • Han er ikke lige min favorit men nogle af de ting, han formidler, kan sagtens være fine nok.

          Svar
  2. Jeg bliver lidt glad når jeg læser det her. Før keto/lchf var jeg ALTID, ALTID, ALTID sulten.

    Det lykkedes mig engang at sulte mig 40 kg. ned i vægt på ekstremt fedtfattig kost. Men jeg var dybt afhængig af 6 måltider om dagen og målte og vejede ALT.

    Jeg syntes, at low carb og da især high far var SINDSSYGT. Indtil jeg prøvede det. Væk var sult, kløe, ekstrasystoler, blærer i hænderne og mine ledsmerter blev markant bedre. Nu faster jeg med lethed og det med vægten er meget, meget nemmere.

    Efterhånden har jeg også lært at spise en tilfredsstillende kost med low carb brød og pasta, når jeg har brug for det. Dette får det hele til at hænge samme for mig. Selvom jeg sommetider kommer til at spise nogle Kh, så vender jeg helt naturligt tilbage til keto igen, og selv efter flere dage med for mange Kh er jeg lynhurtigt tilbage.

    Mine ledsmerter er også reducerede.

    Tak for al din gode formidling😊.

    Svar
  3. Hej Jane,
    Ved ikke om det nødvendigvis kommer af kosten, mine tarmproblemer, men jeg er fristet til at afprøve dine kostråd for at se om det virker. Jeg MÅ have 3 tsk HUSK hver morgen i min 1 dl musli/havregryn med mælk, for ellers har jeg bøvl med maven næste dag. Hvis nu jeg ikke tør slippe husken lige med det samme hvordan ville du så foreslå jeg indtager husken i dine morgenmadsretter?! Det dur ikke rigtigt som drys på æg?!

    Svar
    • Hej Barbara
      Du kan bare tage husk i vand. Det er lidt ulækkert men det kan godt lade sig gøre.

      Men som en, der har spist masser af husk og som først oplevede at maveproblemerne forsvandt, da jeg stoppede med det, har jeg også lyst til at spørge om du ikke har lyst til at prøve at holde en pause med det? Tag fx 1-2 uger uden og evaluer så. Savner du dem, kan du jo altid tage dem tilbage.

      Fibre kan jo være super (for nogle) men de giver jo store problemer for andre. Så mest af alt synes jeg det kan være en god ting at forholde sig lidt nysgerrigt til dem og prøve forskellige mængder og typer af.

      Svar
    • Hej. Du kan få HUSK i kapsler. Men vær varsom med doseringen. Synes det er en voldsom dosis de anbefaler på produktet…..
      Personligt er 1-2 pr.dag fint.
      Mvh. L
      PS. Uanset om man er fan af Aldi eller ej, så har de ofte produktet til en god pris 😉

      Svar
  4. Jep jeg læste ernæring og sundhed den gang Anne Larsen skyllede oksekødet og Arne Astrup udtalte at sukker ikke feder !
    Levede i de år også meget fedtfattigt hvilket sandsynligvis var med til at udvikle pcos. Sjovt nok forsvandt den evindelige oppustede mave og pcos da jeg skar kraftigt ned på stivelsesprodukter. (Lever ikke low carb- men fokus på små mængder fuldkorn på de gamle hvedesorter, hvilket fungerer for mig)
    Tak for at sætte fokus på de ting man opfatter som normalt 😊 for det er ikke normalt at rende rundt og ligne en gravid… når man ikke er gravid 😉

    Svar
    • Hahaaa åh, jeg husker de tider altså. Jeg mistænker også min kost dengang til at have været medvirkende årsag til at jeg måtte igennem fertilitetsbehandling for at blive gravid som 26-årig! Suk…

      Svar
  5. Ihh, mine tanker går til dengang man stod og skyllede hakket oksekød når man havde brunet det af. For lige at få fedtprocenten lidt ekstra ned. For filan hvor var det skørt :-)

    Svar
    • Jeg var så inspireret af hende Anne Larsen, der gjorde det på TV. Jeg tænkte bare: Wow hun har virkelig knækket koden! Og så gik der lige 10-15 år med fedtfri kost. Auch!

      Svar