5 ting, du kan gøre i dag!


Det er de ting, vi gør hver dag, der definerer os. Ikke det, vi gør engang imellem. Men at ændre vaner er svært. Virkelig svært faktisk. I hvert fald hvis vaneændringen skal være permanent. Men hvis du har nogle ting i dit liv, som ikke fungerer for dig, er det nødvendigt at tage et helikopterblik på de vaner, der peger dig i modsat retning af det, du gerne vil opnå.

Det kan være, du kommer frem til, at du bliver tyk, fordi du spiser for meget sukker og derfor straks sætter et mål for en ny vane, der hedder, at du aldrig vil spise sukker igen! Det er jo glimrende, men problemet med den slags mål er, at de sjældent holder særligt længe.

Dels er det virkelig svært at leve op til noget, der er formuleret så absolut (“altid” eller “aldrig”), og dels er det meget svært med mål, der handler om, hvad man ikke vil gøre.

5 nye gode vaner

Her nedenfor får du et forslag til 5 nye gode vaner, som jeg selv har lykkes med at implementere, og som jeg synes har gjort en positiv forskel.

Det er små realiserbare ting, du kan starte allerede i dag, og som ikke kræver forberedelse. De skal bare gøres. De gør dig ikke nødvendigvis sundere isoleret set, men det er ting, der kan ende med at skabe en lille positiv forandring, som kan sprede sig i vandet og føre andre gode vaner med sig. Fælles for dem er, at de handler om ting, du lægger til i dit liv og ikke ting, du tager væk.

5 TING DU KAN GØRE I DAG

  • Drik et stort glas vand morgen og aften
    Kedeligste råd ever, jeg ved det godt! Men få ting har så stor indflydelse på vores velbefindende som at drikke nok vand. Og pudsigt nok, er det svært for de fleste at få drukket nok. Ved at starte og slutte dagen med et stort glas vand, lægger du to store glas vand oveni din daglige vandrutine. Og hvis det at drikke vand om aftenen betyder, at du skal op og tisse natten lang, så drikker du det bare om eftermiddagen i stedet.
  • Spis en skål salat som forret
    Lad dig inspirere af franskmændenes vane med at spise en skål salat til forret inden din frokost eller aftensmad. Det behøver ikke være noget fancy. Bare en skål salatblade eller lidt revet gulerod med en vinaigrette-dressing, du kan lide. At spise en salat inden maden, tvinger dig til at bruge længere tid på måltidet, og du får derved nemmere ved at registrere mæthed, end når du sluger din mad i en fart.
  • Stræk din krop
    Kan du huske, hvor godt det føles at strække din krop? Start dagen med et godt stræk og rejs dig nogle gange i løbet af dagen og stræk dig godt igennem. Jeg taler ikke om, at du skal lave downward dog midt på kontoret foran kollegerne, men bare stræk dig. Måske oplever du, at de spændte skuldre bliver mere medgørlige, eller at spændingshovedpinen mindskes eller måske bare at strækket føles virkelig rart, imens du gør det.
  • Lyt til en sang, du holder af
    Kender du det med, at det bobler indeni, når du hører en sang, du holder af? Nogle dage er det måske Nik & Jay, der skal til, andre dage er det Marie Key, du har brug for, men fælles for dem er, at du i de 3-4 minutter sangen varer, nyder oplevelsen og den følelse, sangen skaber i dig. Få ting løfter humøret så meget som et stykke musik, der lige passer til din aktuelle sindsstemning.
  • Gå tidligt i seng
    En udsovet krop er en glad krop, men hvor mange sover rent faktisk nok? Prøv at gå i seng ved første træthedstegn om aftenen. Hos mig er det allerede 21.30, og går jeg i seng der, sover jeg som regel uden problemer inden 22.30. Bliver jeg derimod oppe, misser jeg mit “sovevindue” (Søren kigger på mig, som om jeg er åndssvag, når jeg siger det), og så falder jeg først i søvn mellem midnat og 01. Jeg står op hver morgen kl. 6.30, og jeg behøver vel næppe at sige, at det føles bedre at vågne efter 8 timers søvn end efter 6.

Det var bare det! Ikke ligefrem rocket science, vel? Måske har du andre ting, du synes giver mere mening, og så gør du bare dem i stedet. Disse punkter er bare fem ting, som jeg har oplevet gør en forskel for mig. Først og fremmest fordi det rent faktisk kan lade sig gøre for mig at gøre dem. Ikke med fejlfri udførelse hver dag men de fleste dage. Og det er godt nok til mig. [/beskrivelse] 

Skal jeg sørge for din aftensmad?

Jeg har Keto madplaner til hele året – lavet med sæsonens råvarer. Du får fem ugers madplan komplet med indkøbsliste til hver uge. Slip for overvældelse, hovsa-løsninger og dyr takeout.

Se Keto-madplanerne her >>

Keto Madplan forår

 

Mød Madbanditten

Jane Faerber

Jeg hedder Jane, og det er mig, der skriver her på Madbanditten. Min mission er at gøre dit Low Carb/Keto-liv så nemt som muligt og hjælpe dig til at nå dine mål – både vægt- og livsstilsmæssigt.

Se mere

7 kommentarer til “5 ting, du kan gøre i dag!”

Skriv en kommentar

  1. hej Jane, først tak for de mange gode opskrifter og inspiration, det lyder godt med disse råd, det skal atprøves, især det med salat til forret, jeg prøver at holde mig fra gluten/kulhydrat. ha en god dag

    Svar
  2. Her kunne jeg rode mig ud i en ayurvedisk forklaring, hvor min pointe ville være, at sovevinduet findes, og det er lige præcis omkring kl. 22 man misser det, hvis ikke man sover, og derfor vågner op igen. Jeg roder mig ikke ud i forklaringen, den kan du få en anden gang, med mindre du kan huske den fra begynderyogabogen ;)

    Ses :)

    Svar
  3. Gode og lette raad! Hvorfor er det at vi ofte tror at det skal vaere indviklet for at virke? Den der salat skal hermed implementeres :-)
    Fortsat rigtig god dag

    Svar
  4. Virkelig gode pointer her Jane!

    Gode simple sunde vaner kan vikelig gøre en kæmpe forskel i det store hele billede. Og dermed bane vejene frem for en sund livsstil.

    Jeg hører radio dagen lang, og kan mærke en kæmpe forskel i mit humør når jeg skråler med på et af yndlings numrene – man skal virkelig ikke undervurdere hvad sang kan gøre for ens velbefindende, og skidt pyt med om det lyder af h…… til, man skruer bare højt nok op så det overdøver ens skråleri.

    God dag Smukke
    kh Maria

    Svar