Er det dumt at starte et vægttabsprojekt så tæt på jul?

Jo nærmere vi kommer december måned, jo mere almindeligt bliver det, at folk begynder at udskyde deres vægttabsprojekt til næste år. December rammer jo som en tsunami med alle de søde sager, stress og jag og endeløse sociale arrangementer og det virker bare håbløst at stå imod.

Men idéen i at man ikke skal starte på noget, fordi man ikke kan udføre det til perfektion er virkelig en tanke, vi skal have skudt til hjørne for alvor.

Lad os prøve at kigge helt nøgternt på det…

Der er 47 dage, til det nye år starter. 

Lad os sige, at du i dag spiser en almindelig dansk kost med tre hovedmåltider og to mellemmåltider hver dag. Det giver 235 måltider mellem nu og nytår.

Vi kan også være fair og kun tælle hovedmåltiderne. Dem er der så 141 af. Lad os tage udgangspunkt i, at der er 141 måltider mellem nu og 1. januar.

Du vil gerne til julefrokost. Lad os sige, at du har to festlige arrangementer i løbet af december. Senere kommer juleaften og måske er der også lidt ekstra familiehygge 1. og 2. juledag. Og til sidst er der så nytårsaften. 

Det er altså 6 måltider ud af 141 måltider i alt, hvor det ikke er sundhed og vægttab, der er din førsteprioritet. 

Hvad mon har størst indflydelse på dit resultat? De 135 sunde, gode og kulhydratfattige måltider, du spiser, eller de 6 måltider, hvor du skejer lidt ud og morer dig?

Eller sagt på en anden måde:

Når du har 135 chancer for at spise sundt og godt, men 6 tilfælde hvor det ikke er noget, du prioriterer, giver det så mening at udskyde et vigtigt projekt (dit sundhedsprojekt) samtlige 47 dage?

Nej vel?

Men der er også en anden ting…

Vi tror, det bliver anderledes i fremtiden… (men det gør det ikke)

Idéen om at starte på en frisk i januar er baseret på, at vi tror, vi har bedre odds ude i fremtiden. News flash: Det har vi ikke. 

En undersøgelse viste, at når folk skulle bestille bøger eller film, de skulle læse eller se i fremtiden, så valgte de højlitterære udgivelser og film med komplekse problemstillinger og temaer. Det stemmer nemlig overens med vores rare selvopfattelse om, at vi selvfølgelig er mennesker med intellekt og god smag.

Men når de samme mennesker sad i sofaen om aftenen og skulle vælge noget her og nu, faldt valget i stedet på en god krimi, en komedie eller en serie med et let plot på Netflix.

Ja, så forudsigelige er vi faktisk.

Vi bilder os ind, at fremtiden ser helt anderledes ud end vores nutid. Vi ser for os, hvordan vi på en given dag i fremtiden er super motiverede, vores hjem er rent og pænt, vores børn er søde og roder ikke, vores chef og vores kolleger er aldrig irriterende og vi har alt overskud i verden.

Jamen, jeg ville da ønske, at det var sådan!

Men sådan er det bare ikke…

Når du når din startdato 1. januar (ej okay, 2. januar for at være fair), så er dit liv, din motivation, din drivkraft, dit hjem, din chef og dine børn nøjagtigt det samme, som det er nu. 

At leve sundt eller spise med henblik på at blive eller være slank har ingen slutdato. Og det bliver både påske, fødselsdag, sommerferie, halloween, jul og nytår hvert eneste år fra nu af og resten af dit liv.

Og med det mener jeg, at du er nødt til at lære at navigere i de perioder, for hvis du bliver ved med at udskyde dit projekt til en tid, hvor de ting ikke findes, så er der aldrig nogen startdato.

Hvad kan du gøre I DAG?

Så i stedet for at drømme om alt det, du skal, når vi tager hul på det nye år, så tag et kig på, hvad du rent faktisk kan gøre i dag.

Hvad kan du gøre i dag, som bringer dig tættere på dit mål?

Jeg har selvfølgelig nogle forslag:

1. Du kan læse eller genlæse mine Keto-bøger. Og med læse mener jeg ikke bare bladre om til opskrifterne for at savle over, hvor lækker maden ser ud. Nej, jeg mener faktisk læse de indledende kapitler. Sæt dig ind i stoffet og få en fornemmelse for, hvad en Low Carb livsstil faktisk indebærer og tag stilling til, om det er noget for dig.

2. Du kan også tilmelde dig Kickstart og starte på mandag. Ikke så meget slinger i valsen. Bare i gang – you got this!

3. Du kan også beslutte, at du vil på Kickstart efter nytår. Og så kan du bruge tiden fra nu og indtil da på langsomt at reducere i dine kulhydrater. Vælge en brødskive fra her og der. Spise grøntsager til aftensmaden i stedet for ris, pasta eller kartoffel. Ikke noget sindssygt. Bare skære lidt ned. Fordelen ved denne langsomme start er, at du vil opleve mindre Keto Flu (overgangsbesvær), når du så går all in på Keto til januar. 

1000 tak for et fantastisk kursus. Jeg er virkelig overrasket over, hvor meget jeg har lært om mig selv.
Jeg tog kurset for at komme af med sukkertrangen og 15 kg, men jeg har lært SÅ meget, at vægttab og selvkontrol næsten er en sidegevinst i forhold til at lære mig selv at kende i en alder af 53!!

Tak og godt gået – det er et super kursus.

Nej, det er ikke dumt at fokusere på dit mål nu

Så nej, det er ikke dumt at starte dit vægttabsprojekt nu.

Jeg synes derimod godt, man kan argumentere for, at det er fjollet at udskyde projektet halvanden måned, fordi der kommer enkelte dage i den kommende tid, hvor det hele ikke kan være snorlige og efter planen.

Det er en fejlagtig opfattelse, at vægttab er noget, der kræver en perlerække af perfekte valg, indtil målvægten er nået. Det gør det slet ikke.

Starter du derimod nu, vil du som ekstra bonus opleve, at din fedtforbrændende krop vil være et super værn mod decembers fristelser. Det er et af de tricks, jeg selv benytter mig af for at undgå at stå nytårsaften med en kjole, der strammer alle de forkerte steder.

For det kan faktisk godt lade sig gøre at gå igennem julemåneden uden en endeløs strøm af æbleskiver, nougat og skumjulemænd finder vej til ens mund. I hvert fald bliver det markant nemmere at takke pænt nej, når man ikke er i blodsukkerrutchebanens vold.

Årets julegave-idé❤️

120 lækre, sunde og mættende opskrifter til alle dagens måltider + lidt ekstra lækkert til de særlige lejligheder.

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

4 kommentarer til “Er det dumt at starte et vægttabsprojekt så tæt på jul?”

Skriv en kommentar

  1. Det er et helt fantastisk indlæg – tak for det. Du har jo ret – og hvor mange af os har ikke netop brugt den med ‘det nye år’… og vågnet op med solide tømmermænd 1. januar og per. refleks bestilt rescue-pizza og cola…

    Jeg har jo taget tilløb nogle gange – og været på kickstart 1 og 2.
    Nu er jeg på dag 81 i det lange seje træk med at ændre kostvanerne (og motionsditto). Noget er anderledes denne gang; en anden vilje til at ville lykkes og sige nej til det, der ikke er godt i systemet. Jeg har sågar hørt mig selv takke nej til rødvin, fordi jeg ganske enkelt ikke orkede tanken om at være utilpas næste dage – fordi jeg jo allerede nu har oplevet at blive ‘særdeles munter’ af 1-2 glas vin :-D. Jeg har sågar hørt mig selv ringe hjem og sige, at “hvis jeg kører nu, tror du så ikke vi lige kan nå en træningstur i parken, inden det bliver mørkt” :-D

    Jeg har netop siddet og lagt en plan for perioden ultimo november til medio januar (jeg har fødselsdag i januar – det skal jo også fejres :-) ) – og så kommer dit gode indlæg og minder om, at det jo kun er få måltider og/eller dage, hvor man lige træder lidt ud over hverdagens restriktioner.
    God lørdag – og tak for dine altid gode og velbalancerede indlæg.

    Svar
    • Hvor er du sej, Stella.
      Ligesom dig oplever jeg også at ændringerne, særligt de mentale ændringer, kommer snigende over årene. Jeg er langt mere villig til at sætte mig selv først og gøre det, jeg ved er bedst for mig nu end jeg var for fx 5 år siden. Og omvendt er jeg langt mindre villig til at gøre ting, jeg ved, jeg får det skidt af. Min indre dialog er nu: Er det det værd? Næ det er det (ofte) ikke.
      Og så er valget jo truffet :)

      Svar
  2. NEJ det er overhovedet ikke dumt at starte nu :D
    Jeg startede blidt sidste år i start december – skippede brød, ris, pasta, slik o.l. i hverdagene.
    Fik en gang ketoflu (ikke særlig slemt) og VÆK var min trang til kage og mellemmåltider – jeg kunne tage til julemiddag uden at foræde mig i alle de sukkersøde lækkerier som småkager, konfekt osv. (er blevet ret ligeglad med de madvarer)
    Julefrokost …. ta et stykke rugbrød og lad være at spise ret meget af det – der er egentlig ikke ret mange der kigger på hvad du har på tallerkenen.

    Og så er det vel m Keto som med alt andet:
    Det er ikke det du spiser mellem jul og nytår, der influerer på dit velbefindende – men det du spiser mellem nytår og jul

    et år efter har jeg sagt farvel til farvel til
    træthed, farvel til parodontose, er stort set ikke syg, farvel til forstoppelse, hvilket jeg synes er det bedste
    og så er der derudover røget 10 kg som sidegevinst

    Svar
    • FANTASTISK kommentar! Du har så ret i det hele, Jannie! Og hvor er det bare fedt for dig at du tog det skridt sidste år👏🏼

      Svar