Spiser du mere, end du tror? (formentlig ja)

Føler du, at du spiser afsindigt lidt, og alligevel står vægten stille? Du er ikke alene. Men er du sikker på, at du spiser så lidt, som du tror? Langt de fleste spiser nemlig mere, end de tror, de gør, og det er dødnemt at gøre. Lad mig prøve at illustrere det for dig.

Dette indlæg er et uddrag fra mit nyhedsbrev. Vil du også have inspiration direkte i indbakken hver lørdag, kan du tilmelde dig HER.

Fejlsøgning, skyld og skam

Jeg tror ikke, du lyver, når du siger, at du kun spiser 1200 kcal om dagen, eller at du følger planen 100%, og du derfor ikke forstår, at kiloene ikke rasler af dig. Jeg stoler på det, du siger og den indsats, du lægger for dagen.

Men det er menneskets natur at underestimere, hvor meget vi spiser. Alle studier viser det. Jeg spiser mere, end jeg tror, jeg gør, min mand gør, min nabo gør, og sandsynligheden er, at du også gør.

Det gør ingen af os til dårlige mennesker. Det gør os bare til mennesker.

Vi overestimerer samtidig, hvor meget vi bevæger os, og hvor meget energi den aktivitet forbrænder.

Energibalance

Sammenlagt er det bare en lidt uheldig kombination. For så nærmer vi os energibalance.

Energibalance er der, hvor mængden af energi, vi indtager og mængden af energi vi forbruger, er den samme. Det er der, hvor der ingen ændringer sker i vægt/fedtmasse.

Det kan godt være, at du synes, du burde være i negativ energibalance (kalorieunderskud) med det, du gør, eller at dit ur eller din app fortæller dig, at du er det.

Men hvis vægten ikke går ned (over en lang periode), er du ikke. Og så er det enten dit estimat af, hvad du indtager, der er forkert eller estimatet af, hvad du forbrænder, der er det.

For mere om dette, læs: Sådan taber du dig

Eksempel: ‘Betina’

Men det, jeg gerne ville illustrere i dag, er, hvordan vores hjerne snyder os, så vi underestimerer, hvor meget vi spiser.

For eksemplets og for distancens skyld opfinder vi en fiktiv person til formålet. Lad os kalde hende Betina.

Her er, hvad Betina husker at have spist til morgenmad:

Her er, hvad hun faktisk spiste.

Her er den ekstra kaffe med fløde, der røg under radaren om formiddagen.

Frokosten er en dejlig spidskålssalat med varmrøget laks.

Når eftermiddagstrætheden melder sig, spiser Betina en lille håndfuld peanuts (25 g)

Men den lille håndfuld var i virkeligheden en lidt større håndfuld.

Aftensmaden er en dejlig hverdagsvenlig kødsovs, hvor pasta er byttet ud med squashstrimler.

Til aftenhyggen en kop dejlig urtete.

Som i virkeligheden var en kop te og to tern mørk chokolade.

Kalorieforskel: 480 kcal

Sammenlagt betyder dette, at det, Betinas hjerne har registreret, hun har spist, løber op i 1.480 kcal. Hos langt de fleste vil dette indtag føre til, at der tabes fedt.

Men i virkeligheden har Betina – når det hele tælles med – spist 1.960 kcal.

De 480 kcal til forskel er lige netop forskellen mellem vægtvedligehold og vægttab, og det er forklaringen på, at Betinas vægt står stille.

Når Betina spørger på Facebook, hvorfor hun ikke taber sig, får hun at vide, at det nok er, fordi ‘hun spiser for lidt fedt’, for det er et hyppigt råd i Keto-kredse, selvom det jo vitterligt ingen mening giver. Og det gør da slet ikke Betina nogen tjeneste i den her situation.

Hvorfor ikke sige det, som det er: Betina, du spiser mere, end du tror, du gør. 

Betina hverken lyver eller snyder

Det her er ikke en person, der lyver eller snyder.

Det her er en helt almindelig person, der gør en indsats, men som på helt menneskelig vis underestimerer, hvad der ryger indenbords.

Reaktionen, der følger, kan have stor indflydelse på, hvordan Betina kommer videre.

Her er to forskelige reaktioner:

Det virker ikke. Jeg kan åbenbart ikke gå ned i vægt. Ligegyldig hvad jeg gør, står vægten bare stille. Jeg spiser jo næsten ingenting. Der må være noget galt med min forbrænding. Jeg duer heller ikke til noget. Det hele kan også være lige meget så. [*overspiser i frustration og afmagt*]

Og:

Nå for pokker, jeg troede sgu da, jeg spiste langt mindre, men jeg kan da godt se, at selv de små variabler løber op. Det må jeg lige være opmærksom på fremover. [*fejlfinder, retter ind og klør på*].

Der er ikke noget at skamme sig over her. Der er ikke tale om en karakterbrist eller mangel på viljestyrke. Det er bare et estimat, der er forkert.

Og det er det, jeg mener med, at vi skal turde tale om den her slags, uden at vi lægger tusinde følelser i det.

Er du parat til at arbejde med vægttab og livsstil på en realistisk måde?

Så er mit Kickstart-kursus noget for dig.

Igennem 6 uger hjælper jeg dig nemlig til at forstå, hvad der skal til, for at netop DU går ned i vægt.

Jeg hjælper dig både til et realistisk mindset og jeg sørger for, at du via en Low Carb/Keto-kost får en hjælpende hånd indefra.

Når kroppen først skifter over på fedtforbrænding, nedsættes appetitten nemlig, så det er nemmere at udøve den portionskontrol, som det faktisk er svært at lykkes med ved hjælp af viljestyrke.

Smugkig indenfor på den lukkede Kickstart-medlemsside og få en fornemmelse af, hvordan det foregår>>

Spiser du mere end du tror?

Årets julegave-idé❤️

120 lækre, sunde og mættende opskrifter til alle dagens måltider + lidt ekstra lækkert til de særlige lejligheder.

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

2 kommentarer til “Spiser du mere, end du tror? (formentlig ja)”

Skriv en kommentar

  1. Det er SÅ rigtigt, rammer lige der hvor jeg er nu efter sommerferien….🤗😉og ja man vil ikke snyde men kan jo se at vægten ikke falder nu efter godt 1 år på madbanditten/keto og 16kg lettere….vedligeholdelse er ligeså svært som vægttabet i sig selv!!! Tak for godt indspark

    Svar