Vægt-hacks til dig, der har et neurotisk forhold til din badevægt

Kender du det med, at tallet på din badevægt påvirker dig uforholdsmæssigt meget og måske endda i en grad, at dit humør eller dine handlinger resten af dagen påvirkes af det? Det tænker jeg, at du gør. Hvorfor skulle du ellers have klikket dig ind på denne artikel?

Badevægten – et problematisk bekendtskab

Er du en af dem, der har et problematisk forhold til tallet på din badevægt, håber jeg dette indlæg kan hjælpe. Det er ikke alle strategierne, du vil føle er lige velegnede til dig men prøv den/dem, som tiltaler dig mest.

Har du mod på det, vil jeg også anbefale dig at udfordre dig selv lidt og måske give dig i kast med nogle af strategierne, der ligger uden for din komfortzone. Vægtneuroser kan have flere ansigter, og for nogle kan det være lige så grænseoverskridende at holde pause med de konstante vejninger, som det kan være at trappe dem op og veje sig dagligt.

Det, jeg gerne vil sige med det her indlæg er at vise dig, at din vægt er et datapunkt på linje med alle andre datapunkter. Din vægt fortæller aldrig hele sandheden men som måling på udviklingen over tid, kan den ofte give et værdifuldt input.

Okay, lad os kigge på det.

Sådan får du et sundt forhold til din badevægt

Sådan får du et bedre forhold til din vægt

Vej dig aldrig/sjældnere

Ind imellem støder jeg på kvinder, som er helt hidsige med deres vægt. De er vrede nærmest, før de træder op på den og hveranden dag skriver de til mig:

Hvorfor taber jeg mig, hvorfor taber jeg mig ikke, hvorfor taber jeg mig ikke, min vægt er kun faldet med 200 g, min vægt er steget med 200 g, min vægt rokker sig bare slet ikke, hvad gør jeg forkert???

Og vreden og stressen og frustrationen emmer fra deres ord. Det er ikke altid, jeg kan hjælpe dem, men når jeg kan, er det, fordi de indvilliger i ikke at veje sig i en periode.

Jeg synes ikke nødvendigvis, at det er den bedste strategi aldrig at veje sig, hvis ens mål er at tabe netop vægt, men hvis man ikke kan finde fred med, at tallet på badevægten bare er et datapunkt på linje med alle andre, og vejningerne fører en lavine af stress og modløshed og negative tanker med sig, synes jeg, det kan være det rette at gøre. I hvert fald i en periode.

At få lov at holde pause fra det pres, man pålægger sig selv hver eneste morgen, kan være befriende – og det kan pudsigt nok føre til, at vægten begynder at falde. Formentlig som en sidegevinst til, at man stopper med at spise sine vægtfrustrationer væk.

Vej dig dagligt

En måde at slippe af med sin vægt-neuroser kan faktisk være at veje sig hver dag.

Når man vejer sig hver dag, vil man nemlig se, at vægten ofte slet ikke er i overensstemmelser med ens handlinger på dag-til-dag basis. Vægten kan stå stille eller endda falde, imens man spiser alt det, man ikke burde, og den kan stå stille eller stige, selvom man gør alting perfekt.

Det skyldes, at badevægten simpelthen er så sløj en måler af ændringer af fedtmasse, og at alt fra kost til aktivitet, tid på måneden, toiletbesøg, tarmindhold, væskeindtag, saltindtag osv. kan påvirke det tal. Selve fedtmassen tager utroligt lang til at ændre.

Lærer du at kende din vægt godt og grundigt, ved du nu, at den vil være højere på forskellige tidspunkter af din cyklus (hvis du ikke bruger hormonel prævention). Min vægt stiger fx let omkring ægløsning og falder omkring menstruation, hvilket jeg ved er anderledes end mange andre kvinder, som oplever, at tiden omkring menstruation er deres højste vægt.

Du vil med denne strategi også kunne se, hvordan ting som søvn, træning og stress kan påvirke din vægt.

Brug et rullende gennemsnit

Tag aldrig udgangspunkt i dagsvægten. Dagsvægten er, pga. ovenstående, meningsløst. Brug i stedet et rullende gennemsnit af de seneste 7 dages vejninger. Dette virker bedst, hvis du vejer dig dagligt og er en strategi, jeg introducerer i Sådan taber du dig.

Det giver et langt mere retvisende billede, da du her slipper for at blive påvirket af helt almindelige daglige udsving.

NB: Spiser du Keto, er denne strategi mest egnet, når du har været i gang i mere end 3-4 uger, da du her er ude over perioden med de store væskeudsving.

Læs evt. også: Når vægten står stille på Keto – eller gisp, stiger igen!

Indstil din vægt til lbs (pund)

Hvis du har haft et meget manisk forhold til din vægt og har været vant til at veje dig meget, har du formentlig nogle tal, som du læser en masse følelser ind i. Det kan fx være en vægt, du havde en gang, eller det kan være, du har sådan et indre tal for din max vægt, altså en vægt, hvor NU må den bare ikke stige længere.

De følelser kan være bygget op igennem et helt liv, og de kan være svære at give slip på fra den ene dag til den anden.

En løsning kan være at indstille din vægt til lbs (pund) i stedet for kg. Pludselig vejer du nu et tal, du ikke har noget forhold til, og du slipper for de mange følelser forbundet med det tal og kan bedre koncentrere dig om at bruge tallet som et neutralt datapunkt.

Du kan stadig bruge idéen med det rullende gennemsnit. Forskellen er bare nu, at du ikke har lige så stærke følelser omkring det tal.

Byt digitalvægten ud med en gammeldags vægt med pil

Du kan også vælge at droppe digitalvægten og købe en gammeldags vægt med pil.

Den måler upræcist og du slipper for at spekulere over nyttesløse ændringer i decimaler. Pilen rykker sig kun signifikant ved større ændringer.

Den gammeldags vægt er lidt meningsløs til hyppige vejninger men kan være et fint valg, hvis du kun vejer dig et par gange i måneden fx.

Mål dig i stedet med målebånd

Målebåndet skal selvfølgelig også nævnes her, for det er bestemt relevant at have med på rejsen også.

På mange måder fortæller målebåndet dig mere, end vægten gør. Taljemålet er fx en god indikation for din insulinfølsomhed/resistens, og når du måler, at taljemålet svinder ind over en lang periode, er det næsten sikkert, at du har tabt fedtmasse.

Selve tallet på din badevægt kan derimod gå ned, hvis du taber muskelmasse, hvilket du kan tolke positivt (du taber dig jo!), men som i virkeligheden metabolisk set sætter dig i en dårligere situation.

Centimeter smelter dog ikke fra kroppen så hurtigt, og du vil næppe kunne måle, at du har tabt 0,5 kg fedt. Mål dig derfor fx fast hver 4. uge eller noget i den retning.

Tag spejl, tøj og fotos i brug

Brug rigtig gerne også dit spejl og dit tøj som indikator for, om der sker noget. Måske ser kinderne mindre puffy ud eller måske synes du, at dit tøj sidder pænere. I sidste ende er det jo dit egentlig mål (formoder jeg) og du ville næppe bytte et pænere spejlbillede til et bestemt tal på vægten.

Tag gerne billeder af dig selv i det samme tøj og lys hver 4. uge og sammenlign dem over tid. Ofte sker der ting og sager på kropskompositionen, selv i perioder, hvor der ikke sker meget på vægten, og det kan være med til at holde modet oppe.

Vægttab – et langvarigt projekt

Vægttab er et langvarigt projekt og det, som ofte spænder ben for de langvarige resultater, er en mangel på accept af dette.

Det tager bare lang tid at tabe sig. Et realistisk fedttab pr. uge er 500 g (svarende til et dagligt kalorieunderskud hver eneste dag på 500 kcal) eller 1 kg/uge, hvis man starter ud med høj vægt. Du kan selv regne ud, hvor lang tid det så vil tage at tabe 20-40 kg. At slutte fred med din badevægt og lære at bruge den som et datapunkt på linje med alle andre, er et rigtig godt udgangspunkt.

Det kan også være, du er normalvægtig og bare gerne vil tabe et par kosmetiske kilo. I så fald synes jeg, du skal læse dette indlæg: Vægttab som normalvægtig

For en realistisk tilgang til vægttab, kan det hjælpe at forstå din forbrænding og hvordan den opfører sig under vægttab, hvilken rolle motion spiller for dit vægttab og hvordan du holder strategiske vægttabspauser undervejs (og måske endda forbedrer slutresultatet på den måde.

Alt dette kan du blive klogere på ved at læse min e-bog Sådan taber du dig.

Den eneste Low Carb-kogebog, du behøver

Low Carb-Keto-LCHF. Kært barn har mange navne. Få styr på forskellene og få samtidig 120 af mine bedste opskrifter til alle dagens måltider. Perfekt til at lave ugens madplan og tage med i køkkenet

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

4 kommentarer til “Vægt-hacks til dig, der har et neurotisk forhold til din badevægt”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Tak for endnu et godt indlæg på bloggen. ?

    Jeg bruger meget dine skriv og ikke mindst, dine opskrifter som jeg er meget begejstret for. Tak for det ! ???

    Igen er der her i indlægget fokus på kvinder – cyklus, ægløsning osv. Er der mulighed for, at du snart laver et indlæg for os mænd ?
    Jeg tænker i forhold til vores kroppe, vægttab, motivation og hvad man ellers kan finde på ?

    Tak for en fantastisk blog og ikke mindst bøger.

    Svar
    • Godt spørgsmål. Der er bare ikke på samme måde de udsving, da mænd jo har fuldstændig samme hormonsituation altid. Og jeg har ikke det samme indblik i hvordan I tænker, fordi I dels er i undertal som læsere og dels sjældnere fortæller mig det.

      Men modtaget. Lad os lave mere med mænd, vægt og motivation. Jeg kan godt mærke at der kommer flere og flere mænd til og det er superfedt. Især fordi mænd ofte får vildt gode resultater. Jeg lægger lige hovedet i blød og ser hvordan jeg kan lave mere til jer :)

      Svar