Kan man spise ubegrænset med grøntsager på Keto?

Lad os lige prøve at tale lidt om grøntsager. Vi er grundlæggende enige om, at grøntsager er sunde, men tæller de med i kulhydratregnskabet, når man spiser Keto? Og skal man egentlig passe på, at man ikke kommer til at spise for mange af dem? 

Det vil jeg gerne prøve at kigge nærmere på i dag.

Tæller kulhydrater fra grøntsager med på Keto?

Jamen det gør de. Alle kulhydrater, vi spiser, tæller med i regnskabet. Der findes ingen ‘free foods’.

Betyder det, at vi skal stå og veje hvert et spinatblad? Altså, det synes jeg personligt ikke. Det gør jeg dog, når jeg laver energiberegninger til mine bøgers opskrifter. Men jeg synes ikke, det er vigtigt i en hverdagskontekst, må jeg indrømme.

Som med alting synes jeg, at det er vigtigt at huske konteksten. Hvad er målet egentlig?

Er målet at bruge en terapeutisk ketogen diæt til behandling af epilepsi, jamen så kan jeg godt se et argument for, at man vil spise færre grøntsager for derved at nedbringe mængden af kulhydrater, man spiser. Målet her er at blive anfaldsfri og man spiser derfor ekstremt få kulhydrater og rigtig meget fedt med det formål at drive ketonstofferne Beta-hydroxybutyrat og Aceto-acetat i vejret.

Men er målet vægttab, er det jo en anden kontekst. Her er målet at kunne spise sig mæt på færre kalorier, så man kommer i kalorieunderskud og går ned i vægt.

Grøntsager har bestemt en plads her, synes jeg. De er kaloriefattige, næringsrige, fiberrige og en god måde at spise sig til god volumen (dvs. fylde i maven), uden at kalorieregnskabet stikker af.

Kan man spise for mange grøntsager?

Jeg har endnu ikke mødt en, som oplevede ikke at få succes med vægttabet og hvor årsagen til dette var, at vedkommende spiste for meget kål. Jeg siger ikke, at det ikke findes, men jeg har bare aldrig oplevet det.

Måske kan jeg godt finde et par eksempler, hvis vi tager blenderkulturen med. Altså dem, som juicer eller blender grøntsager og drikker dem i stedet for at tygge dem. Drikkekalorier er aldrig lige så gode som tyggekalorier i en vægttabskontekst.

Men at tygge sig igennem for meget kål til at opleve, at vægten står stille, det har jeg altså ikke set endnu.

Og fordi vi jo allesammen lever i en hverdagskontekst, hvor det er de færreste af os, der render rundt med en køkkenvægt i tasken, plejer jeg at sige dette:

Du kan spise ubegrænset mængde grøntsager. Især hvis du prioriterer salat og kål, er det nærmest umuligt at tygge sig til en anstændig mængde kulhydrat i grøntsager. 

Hvad bruger du egentlig dine kulhydrater på?

Min erfaring er, at dem, som synes, at man nærmest ikke kan spise nogle grøntsager på Keto, enten tæller dem forkert, fordi de bruger Lifesum og ikke forstår, at den opgør kulhydratindholdet inkl. fibre, eller fordi de bruger deres kulhydrater på store mængder mejeriprodukt.

En af de mange øjenåbnere på Keto Udfordringen, som folk har meldt tilbage om igen og igen er, hvor svært det er at spise sit kulhydratindtag OP, når mælkeprodukterne er ude.

Tæller kulhydrater fra grøntsager med på Keto?

Hvilke er gode grøntsager på Keto?

Min grundlæggende holdning er, at alle grøntsager er gode. Uanset hvor de vokser. I en Keto-kontekst, hvor en del af målet er at holde kulhydratindtaget helt lavt, er ovenjordsgrøntsager dog mere velvalgte end rodfrugterne. Helt enkelt fordi de indeholder færre kulhydrater.

Indenfor ovenjordsgrøntsagerne kan vi også godt lave et argument for, at de grønne grøntsager er mere velvalgte end de røde/gule/orange. Salat, spinat, broccoli, grønkål, hvidkål, asparges, squash, grønne bønner osv. vil overordnet set være mere kulhydratfattige end peberfrugter, tomater osv. Tomater er vel botanisk set også en frugt, men altså igen er vi måske lidt langt ude i detaljen.

Men det er i hvert fald nemmere at spise sig til en god mængde kulhydrat i tomater, end det er i hvidkål, hvis vi skulle gøre regnskabet op.

At en type grøntsager indeholder flere kulhydrater, betyder bare, at du kan spise færre af dem, før kulhydratmålet er nået for Keto.

Læs også: Er det Keto?

Individuelle præferencer tæller

Men det er jo også fint nok, men hvad nu, hvis man oplever, at salater og kål giver oppustethed, utilpashed og mavekneb, mens peberfrugter, tomater og måske endda gulerødder ikke gør?

Og ja, det er blandt andet mig selv, jeg taler om her.

Min personlige kontekst er, at min mave ikke bryder sig om for mange fibre. Så derfor er jeg lidt forsigtig med mængderne her. Det ene er ikke mere rigtigt end det andet her. Men det er vigtigt at finde sin egen kontekst og sin egen vej i det.

Har DU et ønske om at spise mange grøntsager, skal du jo ikke sætte mængden ned, fordi MIN mave er sart.

Langt de fleste har jo heldigvis den modsatte oplevelse. At spise godt med grøntsager og godt med fibre er med til, at de er mætte i længere tid og derved lykkes med kalorieunderskud og vægttab.

Vær nysgerrig og eksperimenterende

Og derfor vil jeg gerne slå et slag (igen) for at forholde sig nysgerrigt og eksperimenterende til processen.

Og det kan virke lidt grænseoverskridende, hvis man gerne vil følge nogle faste regler, og det kan såmænd også være fint i starten, men bare husk at løfte snuden lidt op over ‘reglerne’ og tag nogle skridt ud i at finde ud af, hvad der faktisk fungerer bedst for dig.

Selv brugte jeg måske 8 år på at turde spise færre grøntsager, og det var set i bakspejlet unødvendigt længe. Og det skøre er, at jeg har forbavsende mange, der skriver til mig og siger diskret tak, fordi jeg tør sige højt, at jeg ikke spiser så mange grøntsager. Som om det er en hemmelig klub, vi har.

Det er det nu altså ikke. Det er bare en individuel oplevelse.

Intet facit – kun din oplevelse

Pointen her er, at One Size Fits All, altså idéen om, at der skulle være én type kost, der er bedst for alle altid, har tjent sin værnepligt nu. Lad os lægge den venligt men bestemt i graven.

I stedet handler det om dig. Hvad der fungerer for dig, hvad dit mål er, dine præferencer, dine ønsker osv.

Det er der rig mulighed for, selv under en Low Carb/Keto-paraply, men hey, det kan jo også være, at du er en af dem, der trives superfint på en kulhydratrig, fedtfattig kost. De findes faktisk og det er jo en lige så vigtig erkendelse.

Det eneste, der tæller, er din oplevelse♥

Få hjælp og inspiration til sund livsstil

“Smukke billeder – tænderne løber voldsomt i vand og man får lyst til at afprøve dem alle”

Perfekt til Keto, Low Carb, LCHF og til dig der gerne vil spise sundt og lækkert!

Køb nu til 240,- (vejl. udsalgspris: 300,-): De bedste fra Madbanditten

6 kommentarer til “Kan man spise ubegrænset med grøntsager på Keto?”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Dejlig befriende at læse det du skriver om det at være individuelle , jeg kom til at melde mig ind på facebook side om keto for begyndere, bliver helt konfus af alt det “må jeg det, må jeg det” jeg er meget enig i at man skal mærke på egen krop om man kan spise det ene eller det andet, følger jeg ellers “min egen” udgave af lchf hele ugen kan jeg godt spise et enkelt rundstykke eller lidt slik også stadig tabe mig( og det er jo bare mig) Derfor uden at have gjort sig det klart hvorfor man spiser lchf eller måske keto, er det for velbehag, sygdomsmæssigt eller for at tabe sig. Jeg vil også gerne tilføje at jeg bruger rigtig mange af dine opskrifter især på brød og pandekager, resten prøver jeg bare at tilpasse den mad jeg ellers ville have spist.

    Svar
  2. Hej Jane
    Jeg er nysgerrig på, hvad I prioriterer at dyrke i jeres (flotte) have – eller om alle grøntsager og krydderurter kommer fra indkøb.
    Bruger i “KUN” haven som træningscenter, afslapning og leg?
    Jeg har en lillebitte have, men har forsøgt at sætte lidt palmekål, grønkål, asparges, squash, ruccola, aubergine, og hokaido I sparsomme bede og krukker – indtil videre har jeg høstet en kæmpe squash – sikken fornøjelse. Og så er jeg blevet (og tak for det!) hooked på koriander, og forsøger altid at ha en frisk plante klar – ud over basilikum i vindueskarmen – og persille, purløg, rosmarin, timian, estragon, mynte og salvie i haven. Jeg tør ikke tænke på, hvor meget tid og plads jeg ville bruge, hvis jeg havde en større have (og ingen smerter 🤣)
    Jeg ved hvad jeg kan – men er som sagt nysgerrig på, hvordan I prioriterer egenavl…
    1000 tak for alt det du gør

    Svar
    • Åh så godt spørgsmål. Det er vores tredje sommer med haven og jeg føler stadig, at jeg prøver mig frem. Jeg synes både det er en udfordring at rent faktisk lykkes men også at få dyrket noget, vi rent faktisk spiser.

      Jeg har to store højbede nede i bunden af haven. Her har jeg plantet jordbær i hele den ene, så vi har virkelig mange af dem. I den anden har jeg spinat, en slags hårdfør type, der overlever vinter, palmekål, grønkål, gulerødder og rabarber. Sidste år havde jeg stor succes med radiser men dem har jeg glemt at så i år. Jeg har også forsøgt med squash, som ikke lykkes og hvidkål, som lykkes… nogenlunde.

      I et andet hjørne af haven har vi lavet en lille ‘bærplantage’ med hindbær og brombær.

      Ved køkkenterassen har jeg rucola i krukke + urter (pt. mynte, estragon, løvstikke, timian, purløg og rosmarin).

      Men fortæl mig lige hvordan det fungerer med koriander, for det har jeg slet ikke haft held med og jeg elsker jo koriander. Men de dør for mig, før de kommer i gang.

      Svar
  3. 5 stars
    Kære Jane Faerber!
    Min nabo kom forbi med din bog “ Keto optimer din fedtforbrænding og gå ned i vægt” den 16/2, og efter at have læst lidt i bogen, gik jeg straks i gang.
    Jeg fylder 79 år om tre måneder, og har mere eller mindre været på kur siden jeg var 10 år. Længst har jeg spist efter Diamond med mest mulig frugt og grønt, men aldrig skænket kulhydrater en tanke, kun kalorier.
    8 kg er forsvundet, havde et BMI på 33, og da jeg med osteoporose er sunket til 149 cm, havde jeg ikke meget at fordele de næsten 68 kg på.
    At den nye foderplan så også har fået min mave til at fungere langt bedre, glæder jeg mig dagligt over.
    Jeg stiler efter et normalt BMI, men da enhver kvinde over 40 jo må vælge mellem sin bagdel eller ansigt, er jeg ikke utålmodig, men fortsætter stille og roligt med foderplanen.
    Mange hjertelige hilsner og tak
    Jytte Beier, Gråsten

    Svar
    • Kære Jytte
      Hvor er det bare dejligt at høre – det glæder mig virkelig meget på dine vegne.
      Tusind tak fordi du tog dig tid til at skrive❤️

      Svar