Caprese med melon og parmaskinke

Caprese med melon og parmaskinke er sådan en dejlig salat at servere om sommeren. Jeg har serveret den som en let forret til gæster og det var en dejlig start på en lækker middag. Melonen gjorde salaten virkelig frisk og sommerlig.

Idéen kommer faktisk fra en salat, jeg fik serveret i Italien for  nogle år siden. I virkeligheden er det jo nærmest en blanding af to populære forretter, nemlig Caprese-salaten (tomat-mozzarella) og melon med parmaskinke. Begge dele smager jo skønt hver for sig og jo altså også blandet sammen.

Jeg er altid i tvivl, om jeg skal bringe denne slags opskrifter, for de afføder altid en masse ‘nåååå er frugt Keto?’-spørgsmål.

Uanset hvad du spiser, om du spiser almindelig kostrådskost og bare kan lide mine opskrifter, om du kommer for det glutenfrie, det low carb eller om du spiser Keto, om du er i gang med et vægttab eller bare elsker god mad, er du så hjertelig velkommen her og tak fordi du er her. Om en given opskrift passer i din unikke kontekst, kan jeg desværre ikke tage højde for. Dette er sagt med kærlighed♥

Selv har jeg intet problem med frugt. Jeg spiser ikke meget frugt og når jeg gør, er det mest i sommerhalvåret og det fungerer fint for mig. Det ville virke lidt fjollet at bekymre sig om melontern i en salat, imens man drikker 1,5 flaske vin og stavrer beruset i seng efter midnat, fordi det bare var en af den slags aftener, hvor det hele var rart og solen skinnede og ungerne spiste ude med vennerne, så der kun var voksne om bordet.

Efter Caprese-salaten her fik vi overlækre ribeyes og grillede grøntsager. Se hvordan du steger din bøf perfekt hver gang her: Perfekt bøf – hver gang!

Caprese med melon og parmaskinke - dejlig, frisk sommersalat opskrift Caprese med melon og parmaskinke - dejlig, frisk sommersalat opskrift

Caprese med melon og parmaskinke - dejlig, frisk sommersalat opskrift

Caprese med melon og parmaskinke

Udskriv Pin
Den lækreste sommersalat, du kommer til at spise i år!
4
|
20 min

Ingredienser

  • 250 g tomater jeg brugte de der små aflange San Marzano-tomater
  • godt med frisk basilikum
  • 1 cantaloup melon eller anden melon
  • 2 kugler frisk mozzarella
  • 80 g parmaskinke
  • olivenolie
  • salt og friskkværnet peber

Sådan gør du

  • Skær tomaterne i halve eller kvarte.
  • Pluk bladene af basilikum.
  • Fjern kernerne i midten af melonen og skær kødet i tern.
  • Bland det hele i et stort serveringsfad.
  • Riv stykker af mozzarellaen og fordel dem i salaten.
  • Riv stykker af parmaskinke og fordel dem i salaten.
  • Stænk olivenolie over og drys let med salt og peber.
  • Server med ekstra olivenolie, salt og peber til selvbetjening.

De bedste fra Madbanditten – kan forudbestilles nu ♥

Min nye bog, De bedste fra Madbanditten, indeholder opskriften på at få langvarig succes med en Low Carb-livsstil, hvad enten du ønsker et vægttab med Keto eller bare en sundere livsstil uden sukker og kornprodukter.

Læs mere her og forudbestil dit eksemplar: De bedste fra Madbanditten

10 kommentarer til “Caprese med melon og parmaskinke”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Tak for svar. Har dog lige et sidste eksempel. Jeg er ret vild med kokosnødder. Frida skriver 2.7- 3.7 pr 100 og alle andre steder står der 15g kul pr. 100? Det er altså en væsentlig forskel?

    Svar
    • Jeg ved det ikke Mads. Hvis jeg er i tvivl, tager jeg bare udgangspunkt i det højeste tal eller sætter varen tilbage på hylden.
      Nogle af mine tidligere klienter har stillet spørgsmål direkte til Frida og fået fine svar retur, så det er også en mulighed

      Svar
  2. Ser lækkert ud. Det må prøves. Har du egentlig en anbefaling til en app hvor man kan finde ernæringsdata på fødevarer? Tænker naturligvis mest på kulhydrater.

    Svar
    • I DTU fødevareinstituttets database Frida kan man slå alle madvarer op gratis. Kig på tallet for ’tilgængelig kulhydrat’: https://frida.fooddata.dk/

      Og ellers kan du alliere dig med en af kalorietællerne. Madlog.dk er vist den eneste danske. De store amerikanske (lifesum og myfitnesspal) kan også bruges men de bringer mange i problemer både med måden, de opgør kulhydrater på, som er anderledes end her i dk, og fordi folk prøver at bruge deres skøre forindstillinger til ketogen kost og derfor stopper med at spise protein. Suk. Mere om det her: https://www.madbanditten.dk/2019/01/28/begynderfejl-9/

      Hvis du har mod på en lidt stejl læringskurve, er Cronometer superfed, synes jeg.

      Men til rent opslag af kulhydrater, er Frida superfin.

      Svar
      • Tak.
        Men fortstår dog ikke helt. På min peanutbutter som er 99.8% jordnødder, står der 20g kulhydrat pr 100. Men på Frida står der 12. Det er jo en væsentlig forskel. Ved du hvad det handler om?

        Svar
        • Nej. Det er ikke en eksakt disciplin og det kan være alt fra upræcis mærkning til at producenten bare har overført den udenlandske etiket uden at rette kulhydratangivelserne til måden, vi deklarerer dem i dk.
          I andre lande deklarerer de kulhydrater inkl fibre. I Danmark deklarerer vi fibre for sig. Men jeg gætter bare. Store forskelle skyldes ofte dette. Det er mere normalt at tallene ikke er ens end at de er så hæng dig ikke for meget i det.

          Svar
          • Nej, det er ikke nemt så. Hvem stoler du selv mest på Frida eller teksten på varen?

          • Af de to, helt sikkert Frida. Er du i tvivl eller vil være på den sikre side kan du vælge altid at gå med det højeste tal eller vælge et gennemsnit af hvad forskellige databaser fortæller dig. Men det virker måske som lidt meget at gøre ud af det?

            Alt dette er jo kun relevant, når man begiver sig ud i gråzonerne. Spiser man kød, grønt, fedt er det ret svært at gå galt i byen.

            Det er vigtigt at forstå, at vi har med estimater at gøre. Og tusinde ubekendte. Tag en banan fx (for eksemplets skyld). Er den umoden, vil kulhydraterne være langt mindre tilgængelige sammenlignet med en moden eller endda en overmoden banan. Frida tager ikke højde for dette. Eller tag en grøntsag. Er den rå, vil færre af kulhydraterne være tilgængelig sammenlignet med, hvis den er kogt og blendet til mos. Hvor stor forskel? we don’t know.

            Så tag det som estimat og hold dig overvejende til at spise protein/kød, fedt og grøntsager og kun spise lidt eller intet af de ting, der ikke er kød, fedt, grønt. Det er det sikreste. Og nemmeste.