Vægttab og overgangsalder

Vægttab og overgangsalder er noget, der ligger mange kvinder på sinde. For de fleste kvinder er det nemlig en periode, hvor vægttab synes umuligt. Kan det overhovedet lade at tabe sig i overgangsalderen og hvad er den bedste kost til det?

Vægttab og overgangsalder – derfor er det sværere

Er du i overgangsalder og oplever du, at det pludselig er blevet noget nær umuligt at gå ned i vægt, vil jeg sige, at din oplevelse et langt stykke henad vejen er ægte. Det er sværere. Men sværere betyder heldigvis ikke umuligt.

At vægttab er sværere i overgangsalderen skyldes formentlig for en stor del de hormonforandringer, der foregår i denne fase i livet, og mit gæt er også, at den afbrudte søvn og det mere ustabile stemningsleje driver øget appetit, så man helt enkelt spiser mere.

Søvnunderskud er jo en kendt trigger for øget appetit og faktisk viser studier, at man i gennemsnit spiser 400 kcal mere, hvis man er i søvnunderskud.

Mindre muskelmasse og lavere forbrænding

En anden faktor, er at forbrændingen ikke er den samme, som da man var yngre. Det skyldes bl.a. det tab af muskelmasse, der pågår hvert år fra man er i 30’erne, medmindre man aktivt gør noget for at modvirke det. Det betyder, at du, hvis du er vægtstabil op igennem dine 30’ere og 40’ere, faktisk oplever stigende fedtmasse, fordi din muskelmasse svinder ind.

Muskelmasse forbrænder mere energi, end fedtmasse gør og jo mindre muskelmasse, du har på din krop, jo mindre vil du forbrænde.

Mindre muskelmasse er også en af årsagerne til, at kulhydrattolerancen nedsættes. Kroppen bliver helt enkelt mindre insulinfølsom med alderen og en af grundene til dette er altså, at der er mindre muskelmasse. En anden faktor er også det faldende østrogenniveau, men der har vi at gøre med en faktor, der er sværere selv at påvirke.

Sidst men ikke mindst ved vi også, at søvnunderskuddet nedsætter lysten til bevægelse. Det siger sig selv, at træning ikke står øverst på listen, hvis man føler sig som en slatten karklud, men udover at det påvirker energien og lysten til træning, påvirker det også den faktor, vi kalder NEAT (Non Exercise Activity Thermogenesis).

NEAT er den energi, du forbrænder ved at bevæge dig rundt i et almindeligt liv (stå op, gang, gå ud med skrald, lave mad, rydde op, osv.). Altså al bevægelse, der ikke er decideret træning.

NEAT er den største faktor for antal kalorier, vi forbrænder hver dag.

Hvilken kost til vægttab i overgangsalder?

Jeg har stor succes med at hjælpe kvinder ned i vægt trods overgangsalder.

Pga. den nedsatte insulinfølsomhed er Low Carb/Keto en glimrende strategi til at skabe mæthed på færre kalorier. Samtidig sikrer vi, at proteinindtaget er tilstrækkeligt og derved undgår vi at man taber værdigfuld muskelmasse sammen med fedt.

Sætter man samtidig ind med styrketræning, er man virkelig godt på vej. Kan man kun overskue én ting til en start, så start med kosten.

Keto er jo superkulhydratfattig kost, som får kroppen til at skifte fra kulhydratforbrænding til fedtforbrænding.

Men for kvinder i overgangsalderen er det utroligt vigtigt, at de ikke falder i internettes mange fælder med bulletproof coffee og fatbombs. Det, du vil fokusere på her, er protein og grøntsager.

Dit behov for protein øges med alderen og det samme gælder ved kalorieunderskud. Skal du lykkes med at tabe fedtmasse, imens du bevarer din værdifulde muskelmasse, er det protein og ikke fedt, du skal fokusere på.

Vægttab og overgangsalder

Hvad med træning i overgangsalderen?

Styrketræning og enhver form for træning, der fokuserer på at bygge muskelmasse på din krop vil være en ekstra bonus ved vægttab i overgangsalderen.

Ikke alene vil træningen give dig et øget velvære, der vil smitte af på resten af dit liv, men enhver øgning af muskelmasse vil give dig både højere forbrænding og højere kulhydrattolerance. Du får altså helt enkelt større spillerum, i takt med at du får mere muskelmasse.

Hvad siger andre kvinder i overgangsalderen?

Da jeg delte Bentes historie om overgangsalder og vægttab, skete der noget helt forunderligt. Massevis af kvinder meldte lige ind med, hvordan de også havde lykkes med store og flotte vægttab med Keto i overgangsalderen.

Læs Bentes historie her: Bente tabte 21 kg trods overgangsalder

Vægttab i overgangsalderen: Bente tabte 21 kg med Keto

Vægttab og overgangsalder – bliv inspireret her

Her er en række seje kvinder, der også er lykkes med vægttab i overgangsalderen:

Vægttab og overgangsalder

 

Overgangsalder og vægttab

Overgangsalder vægttab

Overgangsalder vægttab

Vægttab ER muligt

Vægttab i overgangsalderen kræver dog en mindset-ændring. Det værste, du kan gøre er at gå på en skrap sultekur, som du følger op med ugers overspisning og vægtøgning.

Der skal en livsstilsændring til. Det oplever jeg heldigvis, at mange kvinder i denne aldersgruppe er meget indstillede på. De har prøvet de skrappe kure og ved godt, at de ikke holder.

Med den rette livsstilsændring og en god og vedholdende indsats (ingen perfektion påkrævet – bare en vedholdende god indsats) så slipper kiloene stille og roligt. Også i overgangsalderen.

Vil du have min hjælp, kan jeg guide dig sikkert og professionelt igennem de første 6 uger. Det foregår på mit online kursus her: Kickstart – stort online kursus

De bedste fra Madbanditten – kan forudbestilles nu ♥

Min nye bog, De bedste fra Madbanditten, indeholder opskriften på at få langvarig succes med en Low Carb-livsstil, hvad enten du ønsker et vægttab med Keto eller bare en sundere livsstil uden sukker og kornprodukter.

Læs mere her og forudbestil dit eksemplar: De bedste fra Madbanditten

19 kommentarer til “Vægttab og overgangsalder”

Skriv en kommentar

  1. Hejsa jeg er en ung kvinde på snart 51 år også småt på vej i overgangsalderen mit problem er bare at jeg har taget lidt på også i denne corona tid og jeg ville jo helst leve så normalt så muligt gider ikke alt det med at tælle kalorier jeg træner Max 3 gange om ugen men spiser både usundt og lidt sundt indimellem men jeg er ikke til alt det styrke træning ville det være en god idé at begynde at gå stavgang mvh Lone

    Svar
    • Hej Lone
      Der er heldigvis mange veje til Rom og det vigtigste er selvfølgelig at du finder noget, du har lyst til at leve med. I min erfaring er lavkulhydratkost som Keto i kombination med styrketræning det absolut mest effektive i din alder, men som jeg læser din besked, er du ikke interesseret i nogle af delene. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal foreslå dig så….

      Svar
  2. Hej Jane,
    Jeg har 2 spørgsmål.
    Det ene handler om sødestof.
    Vi er ikke kommet i gang med søde ting/ dessert endnu. Mange af de opskrifter, der er på den slags, foreslår Sukrin Gold som sødestof. Det er godt beskrevet, hvordan netop dette sødemiddel bruges osv.
    Mit spørgsmål går på, hvorfor Xylitol er dårligere end Sukrin?
    Xylitol/ birkesød indeholder 6 kulstof-atomer, hvor øvrige sødestoffer indeholder 5 ligesom sukker. Dvs. at xylitol reagerer anderledes i kroppen end de andre sødestoffer. Xylitol har gode egenskaber i forhold til mundhygiejne, bidrager til opbygning af knogler. Det er, hvad jeg kan læse.
    Er det noget, du har dyrket/ dykket ned i og kan fortælle mere om?
    Det andet, jeg har et spørgsmål om, er lidt mere prekært. Det handler om peristaltik/ afføring!
    Nu er vi på 3. uge med keto. Det går fint med at lave mad og efterhånden er kriserne væk – sult, hovedpine osv. Men trods 2-2,5 liter væske over en dag, er min afføring relativt hård og jeg skal på toilettet sjældnere. Jeg savner fibre tænker jeg. Eller hvad?
    Min tanke går på at udbløde hørfrø natten over og spise/drikke dem om morgenen. De må gå hele vejen igennem tarmsystemet, tænker jeg. Men er det også sundt/ ok for fordøjelsen af “power-proppe-fiber-i-sig”?
    Mvh Sanne W

    Svar
    • Hej Susanne

      Xylitol har en smule optageligt kulhydrat, hvilket Sukrin (erytritol)-produkterne ikke har. Derfor er de mere anvendte i Low Carb. Jeg bruger nu også Xylitol (Birkesød). Jeg synes at bismagen er mindre, hvilket jeg har det rart med. Du kan læse om sødemidlerne her: Guide til sødemidler

      Forstoppelse i starten på Keto er helt normalt. Det skyldes som regel en kombination af at saltindtaget er utilstrækkeligt og at maven lige skal vænne sig til den nye kost. Nogle har glæde af ekstra fibre, andre oplever at fibre giver forstoppelse/uro i maven. Jeg selv tilhører sidstnævnte. Så der skal man forholde sig lidt nysgerrigt. Alt dette har jeg skrevet om her også: Fordøjelse og maveproblemer

      Svar
  3. Hej Jane,
    Har dine ældre bøger og har brugt dem meget gennem årene.
    Men jeg tåler ikke mælkeprodukter og udskifter så med det jeg tåler.
    Men så er der jo ikke helt så mange proteiner i.
    Er i overgangsalder er 49år og får Hydrocortison grundet skade på hypofysen.
    Har taget en del på og grundet mit medicin er det svært at tabe mig.
    Hvad tænker du mht din kost uden mælkeprodukter?
    Kh Lone

    Svar
    • Hej Mette
      Nej, desværre ikke. Men pas godt på dig selv. En vegansk kost uden soja og uden bønner vil gøre din kost meget, meget proteinfattig. Det kan ende med at have store konsekvenser for dit helbred.

      Svar
  4. Ohh hvor blev jeg glad for ar læse dette indslag.

    Hej Jane, super profil du har of Tak for fine keto opskrifter.

    Min søster har fulgt dig længe og bad mig tage fat i dig da jeg har et par spørgsmål ang keto og hypothyroidism ( lavt stofskifte)
    Jeg er super bange for at tage på af alt den fedt man skal spise på keto. Da jeg grundet mit stofskifte og en general kønshormon ubalance har taget 14 kg på over de sidste 6 år. Jeg er 46 år og på hormone replacement therapy og medicin for min under aktive skjoldbrugskirtel.

    Jeg har on and off spist, keto, low carb, talt calorier osv.

    Jeg har altid været aktiv med sport, men grundet en skade på min rygrad kan jeg pt ikke bevæge mig særlig meget. En times langsom gå tur er Max af min motion.

    Jeg vil så gerne af med mine hormon kg igen og det er bare SÅ svært.

    Har du erfaring med at vægt tab også kan ske uden motion?

    Mange hilsner og tak fra mig.

    Svar
    • Hej Sascha

      Motion er supersundt men bestemt ikke nødvendigt for vægttab.

      Jeg synes, at ‘alt den fedt’ er en misforståelse. Jeg synes, du skal låne eller købe mine Keto-bøger, som er målrettet vægttab. Så vil du se, at fedtmængden er moderat, fordi målet netop er, at en del af det fedt, der forbrændes, skal komme fra kroppens lagre og ikke fra maden.

      Men jeg har desværre ikke hjælpe ved sygdom og medicin. Det ligger udenfor mine kompetencer. Jeg ved at mange med lavt stofskifte har brugt Keto med fin succes (min type Keto – ikke fedt/bulletproof coffee keto). Men jeg kender ikke de specifikke detaljer om deres vej❤️

      Svar
    • Hej Lone
      Jeg har ikke lavet nogen bog, der specifikt hedder det, men begge mine Keto-bøger er helt i tråd med, hvad jeg vil anbefale dig til vægttab i overgangsalderen, så du kan fint vælge at bruge en af dem.

      Du finder dem her: Keto bøger

      Svar
  5. Jeg har for 2 år siden tabt mig 10-12 kg ved at følge en Kick-start. Og jeg lever ret kulhydratfattigt efterfølgende.
    Nu er jeg blevet 49 år. Er i overgangsalderen og har været på STRIKS i 17 dage uden at jeg taber mig synderligt (700 gr). KETO-sticks siger “ingen ketose” men jeg kan mærke på min søvn og mine tanker, at jeg er i ketose.
    Kan det være min overgangsalder der spiller mig et puds? Jeg får kun kulhydrater fra ovenjords-grøntsager og har ikke snydt en eneste dag.
    Kan være at jeg får lidt for meget fedt fordi jeg normalt altid får for lidt fedt og derfor er sulten. Jeg oplever stadig sult men ikke lige så krævende og jeg kan godt tænke det væk.

    Svar
    • Hej Grethe

      Jeg synes, det er to forskellige ting, du spørger til. En er ketose og en anden er vægttab. De to ting kræver jo forskellige strategier. Ketose kræver få kulhydrater. Vægttab kræver kalorieunderskud. Den effekt af ketose, der kan hjælpe dig til at opnå kalorieunderskuddet, er appetitnedsættelsen. Ikke ketosen i sig selv.

      Jeg tror, det er forventningerne, du skal arbejde med. At tabe 700 g på 17 dage er ikke alle forundt og da slet ikke i overgangsalderen. Og at have urealistiske forventninger til hvor hurtigt vægten skal forsvinde, er vejen til opgivelse og der skal du helst ikke hen. Har du tilfældigvis læst min e-bog Sådan taber du dig? Jeg tror, den vil få et par ting til at falde på plads for dig❤️

      Svar
      • Tak Jane – for altid et godt svar.
        Ja – jeg har netop købt din e-bog og vil læse lidt i den.
        Siden jeg skrev, har jeg kunne mærke appetitnedsættelsen, så jeg tænker der måske kan nå at ske noget. Jeg har ikke givet op :-)
        Men en helt anden ting som jeg er kommet i tanke om – jeg tager collagenpulver hver morten. Der har jeg ingen idé om, hvad der kan være i af kulhydrater. Tvivler på at det kan være mange.
        Og så drikker jeg ofte et glas vand, hvori der har stået en opskåret rå kartoffel natten over. Den “stivelse” drikker jeg med stor effekt på min slidgigt. Den er nok noget jeg skal droppe de perioder jeg gerne vil have effekterne af ketose.
        Og tak for bemærkningen om at jeg ikke skal forvente mig for meget. Jeg har jo blot før prøvet at cm raslede af mig og kg. ligeså.

        Tak som altid – for hjælpen

        Svar
        • Velbekomme Grethe ❤️

          Collagenpulver er kulhydratfrit medmindre der er tilsat smag eller andre ting, så det burde du fint kunne fortsætte med.

          Hvis du mærker god effekt af kartoffelvandet på slidgigten ville jeg lade det komme i første række. Desuden tror jeg, stivelsen er resistent, dvs. at den ikke optages, så det tror jeg heller ikke influerer med ketose.

          Men altså ja, tid og tålmodighed og et langt stræk med langtidsholdbare, gode vaner. Det er virkelig det vigtigste af det hele❤️

          Svar
  6. Kære Jane
    Gennem årene har jeg flirtet med LCHF en del gange og med KETO et par gange. Det udløste altid en frygtelig ubehag også efter flu-perioden. Og jeg faldt tilbage. Men fulgte med. For 13 uger siden, tog jeg et nyt tiltag. KETO, men UDEN konstant hoppen op på badevægt og uden at tælle noget som helst. Kun fokus på at blive mæt gennem fedt (de første 6 uger faktisk). Og denne gang valgte jeg en tsk salt i vand HVER morgen.

    Jeg er 61 år, pga ryg og kronisk migræne/hovedpine 20-25 dg pr måned er der kun meget let træning. Lette rygøvelser.

    Status: vægttab på 10 kilo fra 102 til 92. Det går meget meget meget langsomt nu. De 10 kilo på 13 uger er jeg glad for?. TAK for din hjælp gennem dine bøger og blog.

    Nu et lille behov for hjælp: kan det stadig være for lidt salt. Jeg føler mig ikke på nogen måder frisk om dag. Faktisk blir jeg først mere frisk efter mit aftensmåltid. Jeg spiser oftest 3 gange om dagen, da min migræne eller bliver tricket unødigt. Og må desværre ind i mellem snuppe enten en lille Bounty eller nogle flæskesvær, simpelthen fordi min krop trænger til fedt (formentlig samme tider, hvor jeg før fyldt Chips m salt på, for at minimere migrænen)

    Tænker du, at jeg kan få hjælp fra mere salt?

    Jeg fortsætter og har kun få gange cravings efter kulhydrater?

    TAK for dit store store arbejde i mange mange år, jeg har fulgt dig i mere end 20 år

    Svar
    • Hej Susanne

      Hvor dejligt at høre om din oplevelse :)

      Og ja, jeg synes i hvert fald at mere salt er værd at forsøge. Under alle omstændigheder er det ufarligt, gratis og kaloriefrit, og i så utroligt mange tilfælde retter det så mange ting at få elektrolytbalancen på plads.

      Om der skal skrues på andre ting (protein/fedt) er svært for mig at sige uden at vide, hvad udgangspunktet er. Men de fleste spiser for lidt protein, så det synes jeg også kan være værd at prøve at fokusere på.

      Svar