Blomkål i andefedt

Med denne opskrift på ovnbagt blomkål i andefedt vil jeg gerne slå et slag for at vi udvider fedtkilderne lidt. Når man er ny til Keto, er det nemt at ryge i mayonnaise-fælden, du ved den, hvor man laver fedtfattig mad, som man altid har gjort men bare spiser mayonnaise til som fedtkilde. Og jeg ved sgu ikke lige…

Jeg spiser sjældent mayonnaise. Jeg anser den som en ok-men-mindre-god fedtkilde og da jeg spiser en stor del af min samlede energi fra fedt, er jeg lidt kræsen med kilderne.

Mine favoritter er det fedt, jeg får fra mine proteinkilder, dvs. det fedt, der følger med når jeg spiser kød, fjerkræ, fisk og æg, smør, olivenolie, avokado og de fede mejeriprodukter (ost, fløde, cremefraiche etc.).

Læs også: Forskellige typer Keto

Fedt fra dyreriget

Jeg kan mærke, at jeg i de senere år læner mig lidt mere over mod dyreriget, når jeg skal bruge fedt i min madlavning. Smør har jo hele tiden været der, men oksefedt og andefedt bruger jeg oftere og oftere. Jeg kan ikke rigtigt forklare det. Jeg har det godt med det.

Jeg ved godt, at de fleste tænker, at fedt fra dyreriget betyder, at man så kun spiser mættet fedt og det er mange stadig lidt usikre på om er ok. Den usikkerhed deler jeg dog ikke, men det er forkert – meget forkert faktisk – at tro, at fedt fra dyr = mættet fedt.

Andefedt og oksefedt indeholder fx omkring 50% enkeltumættede fedtsyrer. Det er den type fedtsyrer, vi lovpriser som sunde og hjertevenlige, når de er i olivenolie. Svinefedt omkring 40%.

Så utroligt mange ting, som folk går og tror, som det mest sande i verden, fordi de har hørt det om og om igen helt fra barnsben, er i virkeligheden forkert – eller kunne bruge en nuancering måske rettere. Hvordan får vi lavet om på det?

Blomkål i andefedt

Her har jeg altså lavet en nem og virkelig velsmagende opskrift på bagt blomkål i andefedt.

Andefedt smager jo uhørt godt og det samme gør derfor disse blomkål. Jeg synes, at rosmarin går supergodt til. Det bruger jeg næsten altid, når jeg laver and også.

Superlækkert tilbehør til din Keto-mad. Glæd dig!

Bagt blomkål i andefedt - lækkert Keto tilbehør

Bagt blomkål i andefedt - lækkert Keto tilbehør

Blomkål i andefedt

Udskriv Pin
4
|
30 min

Ingredienser

  • 1 blomkål
  • 2 spsk andefedt
  • salt og friskkværnet peber
  • evt. rosmarin eller timian

Sådan gør du

  • Opvarm ovnen til 200 grader.
  • Del blomkålen i mindre buketter og læg det i et ovnfast fad.
  • Vend blomkålen med andefedt, salt og peber og evt. frisk rosmarin eller timian.
  • Sæt fadet i ovnen og bag i ca. 20 minutter til blomkålen har taget lidt farve. Rør evt. rundt i blomkålen undervejs.

Den eneste Low Carb-kogebog, du behøver

Low Carb-Keto-LCHF. Kært barn har mange navne. Få styr på forskellene og få samtidig 120 af mine bedste opskrifter til alle dagens måltider. Perfekt til at lave ugens madplan og tage med i køkkenet

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

2 kommentarer til “Blomkål i andefedt”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Hej Jane
    Det ser lækkert ud. Vi har faktisk gemt noget andefedt i håbet om at komme til at bruge det. Jeg har bare ikke været kreativ nok til at finde på – så tak for ideen. Ved du hvor længe andefedt kan holde sig? Jeg har haft det i køleskabet i ca 4 uger nu.
    Kh Kirstine

    Svar
    • Jeg tror egentlig, det kan holde sig for noget nær evigt. Det er selve saften, der bliver dårlig, så hvis ud har separeret dem godt, tror jeg, det er fint. Men du kan se/dufte om den er gal :)

      Svar