Langvarig succes med Keto – hvorfor er det så svært?

Det er slet ikke uvant, at jeg møder mennesker, som oplever stor succes med Keto i den indledende periode og som virkelig mener inderligt og fuldt, at dette er rette livsstil for dem. Men så falder de alligevel lidt af i svinget undervejs og pludselig sniger der sig flere og flere kulhydrater ind og før de får set sig om, er de tilbage hvor de startede. Hvorfor er det mon? Det vil jeg gerne dele nogle tanker med dig om i dag.

Vi lever i en kulhydratcentreret verden

Jeg synes godt, vi kan starte med at tale åbent om, at udfordringen med at spise Low Carb eller Keto handler om, at vi lever i en ekstremt kulhydratcentreret verden.

Allevegne er der kulhydrater, de er tilgængelige 24 timer i døgnet 7 dage i ugen, de servereres til alle arrangementer, vi deltager i og både familie, venner, læge, myndigheder osv. vil konstant fortælle os, at det er vigtigt at spise kulhydrater og ofte også at det er det sundeste. Eller måske endda at det er usundt eller direkte farligt ikke at spise dem.

Puh… det tror da fanden, at det kan føles hårdt at gå imod strømmen.

Disse ting er noget, vi ikke kan ændre på og derfor er det også ting, man skal være forberedt på sker. For det sker. Medmindre man dropper alt socialt liv og kun opholder sig derhjemme. Men det er faktisk ikke meningen.

Men udover at omverdenen enormt gerne vil blande sig i vores valg, er der også en anden faktor, som gør, at vi er tilbøjelige til meget hurtigt at konkludere, at det nok alligevel heller ikke nytter noget.

Lad os kigge lidt på det fænomen…

Forestil dig, at du vil lære fransk

Du melder dig til et franskkursus og begynder ivrigt at studere. To uger senere er du stadig ikke flydende i fransk og din motivation for at lære det daler nu og med manglen på håndgribelige resultater, overvejer du nu at droppe det igen.

Hov, stop, nej!

Du ville selvfølgelig aldrig forvente af dig selv, at du blev flydende på et fremmedsprog på to uger!

Eller forestil dig, at du tager en tur til Paris for at teste dine nye franskkundskaber. Hos bageren kommer du til at bestille en fløjte i stedet for et flutes og du går rødkindet ud derfra.

Du lavede altså en fejl. Trådte ved siden af.

Konkluderer du nu, at du og fransk er et helt forkert match og at du aldrig lærer det og at du lige så godt kan droppe at lære noget som helst andet fremmedsprog resten af dit liv?

Nej vel?

Du ved jo godt, at det tager år at lære et nyt sprog.

Hvorfor forventer du så meget af dig selv ved en kostomlægning?

Byt fransk med Keto og forklar mig, hvorfor det er anderledes?

Hvorfor tror du, at du skal være verdensmester i at ændre kostvaner fra dag 1 og hvorfor tillader du en fejlmargin på nul?

Og når du begår fejl, hvorfor har du så lille overbærenhed med dig selv? Hvorfor duer et ‘hovsa, det var vist ikke smart, men lad os nu komme videre’ ikke her?

Det er virkelig høje krav at stille til sig selv, synes jeg.

Hvis du stopper med franskundervisningen, fordi du udtalte et ord forkert i en butik, lærer du aldrig fransk.

Det samme gælder med Keto (og i virkeligheden alle andre former for adfærdsændring).

Det er dødsvært at ændre vaner, men det betyder ikke, at det ikke kan gøres. Det betyder bare, at al begyndelse er svær ♥

At acceptere, at du ikke behøver have 100% styr på det hele fra dag 1 er en rigtig god start.

Jeg har spist Low Carb i snart 10 år

Tror du, at jeg har spist perfekt Low Carb hver dag i alle 3650 dage?

Hvis du tror det, kan jeg forsikre dig om, at det ikke er tilfældet.

Men jeg mærkede fra starten, at der var noget her, der var værd at undersøge nærmere. Primært at min sukkertrang forsvandt, hvilket var lidt af et mirakel på det tidspunkt. Og så gik jeg ellers nysgerrigt til værks.

Jeg har igennem årene været vidt omkring. Jeg har eksperimenteret med (og hold nu fast):

  • flere kulhydrater
  • færre kulhydrater
  • mere protein
  • mindre protein
  • mere fedt
  • mindre fedt
  • med mejeriprodukter
  • uden mejeriprodukter
  • med frugt
  • uden frugt
  • med rodfrugter
  • uden rodfrugter
  • med sødemidler
  • uden sødemidler
  • med mange grøntsager
  • med få grøntsager
  • helt uden grøntsager
  • med proteinrig morgenmad
  • med fedtrig morgenmad
  • uden morgenmad
  • med faste
  • uden faste
  • med alverdens forskellige måltidsmønstre

… og jeg kunne fortsætte listen længe endnu.

Kunne jeg havde lært alt det på 14 dage? Nej, vel?

Og der er stadig ingenting ved min kost, der er perfekt eller snorlige, men jeg har en ret god fornemmelse for, hvad der fungerer for mig og hvad der ikke gør.

Men mere end noget andet har det givet mig en forståelse for, at svaret sjældent er én fast størrelse men snarere noget, der ændrer sig efter kontekst og mål – og nogle gange også efter årstid, cyklus, arbejdssituation, stressniveau osv.

Low Carb er et spektrum 

Spektrum betyder her et område med stor bredde. Sådan ser jeg Low Carb.

Man kan sige det på den måde, at Keto er Low Carb i yderste instans. Der er vi helt ude i den ene ende, hvor man spiser så få kulhydrater, at kroppen går i ketose og forbrænder fedt som primær energikilde døgnet rundt.

Ketose er en fed tilstand og det er i hvert fald fedt at prøve, synes jeg. En af de mest populære effekter er den nedsatte appetit. Det kan være ret vildt at opleve.

Men Low Carb er også at spise 50-100 g kulhydrat om dagen og skeler man stadig til kulhydratkvalitet, er det ofte et fint leje for rigtig mange mennesker.

Selv kost med 100-150 g kulhydrat hører under Low Carb-paraplyen. Det passer ofte fint for dem, der er metabolisk sunde og som nemt veksler mellem kulhydrat- og fedtforbrænding. Ofte er det mennesker, som træner meget eller som har meget fysisk krævende jobs.

Men at forstå dette spænd er utroligt vigtigt.

Der findes meget mere end 2 trin!

Valget er nemlig ikke mellem Keto (20-30 g kulhydrat pr. dag) og en traditionel kostrådsanbefalet kost med 300 g kulhydrat.

Der findes så uhyrligt mange steps imellem de to yderligheder.

‘Keto duede ikke for mig, for jeg savnede frugt for meget’.

Okay. Men at savne frugt og lade det være argument for at gå tilbage til fedtfattig kost med 300 g kulhydrat om dagen er jo skørt.

Tænk, hvis du i stedet havde spist dine keto-måltider + 1 æble. Så var du stadig landet langt under 50 g kulhydrat pr. dag og altså stadig virkelig Low Carb.

Læs mere her: Keto og frugt

Mit råd til dig, der gerne vil have succes med Keto på den lange bane er at tænke på Keto som et redskab i din værktøjskasse. Noget, du kan tage i brug, når det er det, der er behov for.

Nogle gange er Keto det rette værktøj, andre gange er det en friere Low Carb-kost med lidt flere kulhydrater. De bidrager begge med gode ting og kan lidt noget forskelligt. Lidt som at tage hammeren, når du skal slå søm i, men saven, når noget skal skæres over.

Okay, måske var det eksempel lidt banalt, men du forstår, hvor jeg vil hen.

Tankemæssig accept

Men mere end noget andet kræver langvarig succes med Keto også en tankemæssig accept af fravalget af kulhydraterne. Og det glemmer vi tit at tale om.

Det betyder ikke, at der ikke er et eneste gram sukker eller stivelse, der må passere dine læber fra nu af og til evig tid, men det betyder, at du skal være parat til at vælge kulhydraterne fra de aller-allerfleste dage.

Det går desværre ikke kun at gøre det på de gode dage eller de dage, hvor det lige passer ind i programmet.

Keto er ikke for alle og det er ok, og du kan sagtens spise dig sund og slank på andre måder også.

Men vil du gerne Keto, kan det være en fin øvelse at fokusere på tilvalg fremfor fravalg og hvad du faktisk vinder ved dine valg. Drop alle de her ‘jeg må ikke dit, jeg må ikke dat’. Du må lige hvad du vil. Alle valg er frie, for det er en fri verden og du er et voksent menneske, men alle valg kommer med en konsekvens.

Når vi i stedet retter fokus mod tilvalgene, kan man for Ketos vedkommende fokusere på al det lækre mad, man kan spise, imens vægten går ned. At spise bøf med bearnaisesovs er alligevel et stykke væk fra traditionel slankemad :)

Succes med Keto - hvorfor er det så svært?

Prøv et fokusskifte

Selv synes jeg, at et fokus på appetit hjælper meget. Kulhydrater gør mig sulten og fedt gør mig mæt.

For min sundheds (og min vægts) skyld er jeg nødt til at vælge den ene til og den anden fra. Jeg bryder mig ikke om at være sulten eller hele tiden tænke på mad (og sukker) og jeg gider ikke skulle spise hver 2-3. time, for det synes jeg simpelthen er for besværligt og derfor vælger jeg kulhydraterne fra til fordel for mere protein og fedt.

At der med det valg følger stabil vægt, energi og humør og bedre søvn er jo bare en ekstra bonus.

Og når jeg gør de ting op mod det at kunne spise rundstykker til morgenmad eller fredagsslik om fredagen, jamen så taber kulhydraterne stort.

Og på den måde vinder tilvalgene inde i mit hoved. Og det gør de nødvendige ‘nej tak’er’ nemt (nemmere).

Du bliver klogere og mere erfaren for hver gang

Jeg håber, disse skriverier har givet dig en forståelse for, at det at få succes med Keto eller Low Carb på den lange bane er en proces og ikke noget, du skal mestre til perfektion fra dag 1.

Giv dig selv tid og lov til at lære dig selv bedre at kende, så du får bedre forståelse for, hvad der fungerer for dig.

Tænk på det på den måde, at jo flere gange du prøver og fejler, jo mere erfaring har du. Og måske kan det være en trøst at vide, at alle dem, du læser om i succeshistorierne, har utallige fejlslagne forsøg bag sig.

Tak fordi du læste med.

Få hjælp og inspiration til sund livsstil

“Smukke billeder – tænderne løber voldsomt i vand og man får lyst til at afprøve dem alle”

Perfekt til Keto, Low Carb, LCHF og til dig der gerne vil spise sundt og lækkert!

Køb nu til 240,- (vejl. udsalgspris: 300,-): De bedste fra Madbanditten

19 kommentarer til “Langvarig succes med Keto – hvorfor er det så svært?”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane.

    Jeg har spist efter Keto-principperne i ca. 4 mdr nu, og jeg elsker hvor nemt det har været!
    Altså efter lidt tid med frustrationer over, hvor besværligt det også var. Det dér med at vænne sig til ændringerne, og f.eks. prøve, at finde erstatninger for det man plejede at få. Chaffels, blomkålsbrød og broccolivafler blev afprøvet meget i starten. Nu er jeg landet lidt mere, og har meget lettere ved at planlægge mine måltider og også blot lave noget mere impulsivt ud fra hvad der nu er i køleskabet. Og jeg synes, at jeg er blevet mere afslappet
    generelt omkring, hvad jeg spiser. Tidligere kunne jeg frustreret over, at opleve ikke at være tilfredsstillet efter et måltid. Det oplever jeg sjældent nu. Så synes, at det er blevet lettere at være mig. Og vægten dribler stille og roligt nedefter. På trods af, at jeg ikke føler, at jeg begrænser mig.

    At spise ude driller stadig lidt. Jeg elsker at spise ude, men er på de tidspunkter, hvor jeg ind imellem føler, at jeg aktivt skal vælge fra. Men kun de madsteder, hvor der er begrænset madudvalg, for langt de fleste steder, er det nemt at finde god ‘keto-mad’. Blot man får bedt om små-ændringer ved bestilling. Som ekstra grønt og ingen ris. Eller salat i stedet for pommes frites.

    Og jeg har vænnet mig til sort kaffe. På arbejdet i hvert fald. Hjemme får den lige et skvæt piskefløde. Og så lever jeg med de ekstra kalorier det ‘koster.’.

    Jeg har i ferien, og et par gange efter, valgt at spise ikke-keto nogle dage. Kan det passe, at en stor fed is gør mig ekstra sulten dagen efter?? Det synes jeg at jeg oplever..

    På forhånd tak for svar :-)
    Og tak for lækre opskrifter og et helt ny madverden.

    Vh Maria

    Svar
    • Hej Maria

      Hvor fantastisk at høre. Det lyder som om det er klikket godt på plads for dig hele vejen rundt.

      Og ja, det er bestemt muligt at du oplever ekstra sult dagen efter at have spist kulhydrater. Det gør jeg også. Jeg trækker bare på skuldrene over det og glæder mig over at jeg ved, hvordan jeg får det til at gå væk igen ;-)

      Svar
  2. Kære Jane. Tudind tak for din nyeste bog :-) Jeg vil gerne spørge dig en ting -hvilken betydning har fedt i keto kuren ud over at det få dig føler sig mæt? Har fedtet nogen betingning ift forbrænding?

    Svar
    • Sådan overordnet set er fedtets funktion at bidrage med energi og mæthed. Når du spiser fedt (uden kulhydrat og med godt med protein) bliver du mæt og godt tilpas i mange timer efter du har spist. At spise fedt er en del af nøglen til den langvarige mæthed.

      Kroppen har to energikilder, kulhydrat og fedt og du kan ikke tage dem begge væk. Spiser du ingen af delene, får du rabbit starvation, som er en slags proteinforgiftning. Men det er vildt ekstremt og sjældent og vil aldrig ske. Man kan også tale om at din krops mobilisering af fedt (energi) fra egne lagre har en grænse, og nås den vil kroppen være tvunget til at kannibalisere på muskelvæv og organer. Igen, vi er ude i ekstremerne her. Sidst men ikke mindst kræver det også fedt – og et vist energiindtag – at opretholde sund hormonbalance. Jeg ved ikke, om man kan sige, hvor den grænse går men jeg vil sige, at man i hvert fald ikke skal gå under 50 g fedt pr. dag. Men det sker jo heller ikke med mine bøger.

      Man kan dog også godt tale om at jo mere fedt du spiser, jo mere fedt forbrænder du og du kan fx booste ketonstoffer ved at spise megameget fedt. Det er godt, hvis målet er høje værdier af ketonstoffer, fordi man fx har epilepsi, men ikke godt hvis målet er vægttab pga. den mange kalorier, der følger med.

      Var det sådan noget, du havde i tankerne?

      Svar
  3. Kære Jane

    Jeg elsker altså dine skriftlige skrivelser :-)

    Du fanger mig hver gang og især i dag, hvor jeg var lige ved at give fortabt. Jeg er så frygteligt kræsen, så det bliver hurtigt ensformigt og så er det dejligt, når du skriver ud for ingredienser, at de måske kan udelades eller erstattes af noget andet.

    Tak for dig

    Svar
    • Hvor dejligt at høre, Gitte. Tak :)

      Ift. kræsenhed, så synes jeg virkelig, at der er en bedre vej end at jeg giver bud på bytteting og det er, at du spiser det, du kan lide. Jeg synes næsten ikke, det kan siges nok gange. Jeg spiser ekstremt ensformigt og det er en god ting. Ikke en dårlig ting. Men jeg spiser ting, jeg kan lide og du skal gøre det samme. Jo enklere du gør det for dig selv, jo større er din chance for at lykkes.

      Hvis du prøver at presse dine smagspræferencer ned i et univers, der ikke passer til dig (fx mit) vil du ende med at give op, fordi det er for besværligt og ‘fordi der jo var [indsæt ingrediens, du ikke kan lide] i alle opskrifter’. You do you. Jeg garanterer dig, at det er en mere farbar og langtidsholdbar vej.

      Svar
  4. Hej Jane

    Fantastisk bog og blog! Har fundet rigtig meget viden og inspiration i begge. Jeg kan dog ikke rigtig finde en kommentar eller indlæg som svarer på mit spørgsmål, så nu fyrer jeg det lige af her.

    Jeg har været på Keto i 10 dage, og pludselig får jeg menstruation. Er det noget, som du har hørt før? Jeg har læst mig frem til, at al den fedt har en indvirkning på hormonerne i kroppen, og sagtens kan forårsage uregelmæssigheder ift. cyklus. Er det mon noget som kun sker lige i starten, da kroppen er lidt forvirret? ;)

    På forhånd tak for dit svar :)

    Svar
    • Ja det ser jeg faktisk rigtig ofte og det er jo lidt skørt. Mit bedste gæt er at det skyldes en midlertidig ubalance i østrogen. Østrogen lagres i fedtvæv og frigives ved fedtforbrænding. Det plejer at normalisere sig ret hurtigt :)

      Svar
      • Tusind tak for svaret! Jeg tænkte godt, det var ubalance i hormonerne, men det er altid rart at høre, hvad andre har erfaring med også :)

        Nu vil jeg kaste mig ud i din idiot-sikre mayonnaise ;)

        Rigtig god aften!

        Svar
  5. Hej Jane. Først og fremmest er jeg rigtig glad for din blog og din ketobog, så tak fordi du bruger tid på at dele al den info. Jeg vil høre, om du på et tidspunkt vil lave et indlæg om eller linke til noget om forbindelsen mellem keto eller low carb og hormonel balance? Jeg er enormt nysgerrig på det emne, men har svært ved at finde forskning om det. Selv har jeg på keto oplevet første cyklus uden stenhårde, ømme bryster og grådlabilitet under pms og tilmed min første smertefri menstruation, det er ret vildt, synes jeg.

    Svar
  6. Hej Jane
    Hvor er det bare en rigtig god artikel du har skrevet. Ikke alene får du helt enkelt forklaret hvad foskellen er på keto og low carb (der sådan set ikke nogen forskel, kun et spørgsmål om kulhydrat mængden) , og samtidig tager du den dårlige samvittighed væk. Jeg er en af dem dem der var kommet godt igang med keto og har prøvet næsten allle diine opskrifter i keto bogen med stor fornøjelse. Julen ødelagde det hele, jeg er igen kulhydrat afhængig og kan næsten ikke “komme op på hesten” igen. Jeg tror din artikel lige har givet det skub der skal til. Ja, vi lever i en kulhydrat centreret verden, og de fleste er desværre stadig meget fedtforskrækkede. Men hvor er det dejligt at du er med til at ændre på det. Tak.

    Svar
    • Ej hvor godt at høre, Allan.

      Knib ballerne sammen i 3-4 dage, så er du ovre de værste kulhydratcravings og kan begynde at se fremad. God vind med det!

      Svar
  7. Hej Jane
    Jeg har nydt et kop chokolade drik lavet på vand med flødeskum
    Engang imellem men er tilbage på keto igen derefter for skal tabe 10 kg er det forkert
    Rita

    Svar
    • Hej Rita
      Jeg vil meget nødig være den, der skal vurdere om noget er rigtigt eller forkert for dig. Jeg ved ikke, hvordan jeg skulle gøre det.
      Det eneste, jeg ville synes, er forkert for dig, er det, der spænder ben for de resultater, du gerne vil opnå.

      Så et bedre spørgsmål er: Fungerer det, du gør, for DIG? Det er det eneste, der tæller :)

      Svar
  8. Hehe – kan ikke lade være med at trække på smilebåndet ?
    For jeg gik til fransk i 9. Klasse og stoppede efter 1 måned fordi jeg synes det var for svært ?
    Jeg har kørt low carb det sidste års tid og tabte mig 9 kilo, hvilket var en kæmpe sejr. Ikke fordi jeg har været meget stor men jeg havde det bare ikke godt i min krop.
    Desværre lever jeg med kroniske smerter og fibromyalgi og i sommer besluttede min nye læge pludselig at jeg ikke længere kunne få det smertestillende jeg ellers havde fået udskrevet. Derfor er hele efteråret gået med udtrapning og jeg lagde det sidste 2. Juledag. At følge kuren uden sukker var en rigtig god følgesvend!
    Men nu er det så at min krop slet ikke kan finde ud af det. Medicinen har i mange år holdt alle mine endorfiner, proteiner og hvad der ellers ender på -iner, kunstigt nede.
    Pludselig er jeg blevet MEGA sulten og sukkertrangen er høj ? Og det giver mig såååååå dårlig samvittighed at der er røget et par kilo på igen.
    Derfor har jeg besluttet at tage en pause fra low carb indtil min krop “falder på plads” og så starte op når der er kommet styr på den og den nye medicin.
    For jeg ved at det er bedst for mig at leve uden sukker, stivelse og hvidt mel ?
    Og jeg er så glad for dine skriv hvor du fortæller om hvilke problemstillinger der kan være på vejen.

    Kærlig hilsen Vibeke

    Svar
    • Jeg kan så godt lide det, du skriver, for det er så sandt. Der er også rette tid og sted til ting som livsstilsomlægning og det er så vigtigt også at tage udgangspunkt i sin egen situation. Og at kunne sige ‘okay, det her er ikke skide optimalt men det er mit bedste skud lige nu’ er bare en del af processen også.

      Og bortset fra det. Hvor lyder det bare som en utaknemmelig situation med de smerter…

      Svar
  9. For mig hænger den svære proces også sammen med svære omstændigheder og sorg. Jeg har et job, hvor jeg ikke kan spise, når jeg har behov og jeg skal iø spise den mad, der serveres på arbejdspladsen. Brød er alle vegne. Dét er en udfordring. Med jobskifte (dog ikke pga kosten ?) håber jeg på at få det nemmere.
    Sorgen er over – og hold nu fast – tabet af kulhydrater. Jeg har været et brødorgel – og har nogenlunde styr på det. Men jeg skal ikke tænke for meget over, at hvidt brød med smør ikke længere er “noget jeg gør” – så bliver jeg lidt ked af det. Men det har været ok for mig at droppe det, fordi jeg får ondt i maven af mel-produkter. Værre er så sukkeret. Eller rettere slikket. Hold nu op, hvor har jeg spist råddent meget slik i mit liv. Jeg elsker slik. Og det handler ikke bare om sukker, for så ville jeg jo spise det direkte ud af posen (som jeg kan have stående i årevis). Det er det tygge-taktile, smagen, konsistensen. Og følelserne. For jeg spiser slik på følelser. Når jeg er trist, ensom, frustreret: slik (trøst og dulmen). Når jeg er glad og har succes: slik (belønning). Jeg ved det godt. Og det er nærmest sorgfuldt at sige farvel til.
    Jeg har iø en måned hvert år, hvor jeg er 100% sukkerfri. Jeg taber mig ikke ét gram.
    Nuvel. Det var bare et indspark til, at en livsomlægning – hvor nødvendig, sund og villet, den end er – også kan handle om følelser.

    Svar
    • Det er så pudsigt, du skriver det for du lyder 100% som mig for… 7-8 år siden.
      I går fandt jeg en lang guide, jeg havde skrevet til at komme ud af sukker(mis)brug, skrevet i måske 2012 eller deromkring og jeg er sikker på, du vil kunne genkende dig selv. For mig var det øjenåbnende hvor meget der har ændret sig for mig på de år. Forandring kommer nogle ganske snigende og den kan være svær at se fra dag til dag

      Prøv at læse videre her:
      https://www.madbanditten.dk/bliv-sukkerfri/

      (Husk at læse den helt til bunds :))

      Svar