Energiberegninger

Mange spørger til hvor de finde energiberegninger på mine opskrifter her på siden eller hvorfor de ikke er der, og det vil jeg egentlig gerne uddybe.

Jeg har (i hvert fald indtil videre) valgt, at jeg ikke tilbyder at lave energiberegninger på opskrifterne her på bloggen.

Det er gratis at benytte sig af mit store opskriftarkiv og af de mange teoretiske indlæg om LCHF, Keto, vægttab og så meget andet, så jeg har valgt at forbeholde energiberegningerne til mine købeprodukter.

Jeg synes egentlig, det er meget fair, at der er forskel på, hvad man får i noget gratis materiale og i noget, man har betalt for.

Du finder opskrifter med energiberegninger i disse produkter:

Bog: De bedste fra Madbanditten

Bog: Keto – Optimer din fedtforbrænding og gå ned i vægt

Bog: Keto på 4 uger

Online: Keto madplanerne

Online: Mælkefrie Keto-opskrifter

Online: Praktisk guide til striks LCHF/Keto

Online: Kickstart – 6 ugers online kursus

Herudover også i:

Online: Low Carb Vegetar

Online: Kursus: Ud af diabetes 2 (med Anette Sams)

Hvordan laver man selv energiberegninger?

Jeg kan anbefale dig at bruge et program som madlog.dk

Det er nemt og brugervenligt fra computer (men fungerer desværre skidt på mobil). Her kan du taste ingredienser ind eller oprette hele opskrifter og så regner programmet ud, hvad de indeholder pr. portion.

Der findes også udenlandske apps til den slags som Lifesum og MyfitnessPal og disse kan også bruges, men der er bare større risiko for misforståelser og for at du kommer på gal kurs, hvis du ikke er opmærksom.

Det skyldes, at de trækker på udenlandske databaser, hvilket betyder, at de opgiver kulhydrater anderledes end vi gør i Danmark. Det behøver ikke være skidt. Det er bare en forskel, du skal kende.

Mange begynder fejlagtigt at spekulere i ting som ‘net carbs’ og ‘total carbs’ og fratrækker fibre, for det gør amerikanerne. Men derved snyder de sig selv. I Danmark deklarerer vi kulhydrat i tilgængeligt kulhydrat og fibre deklarerer vi for sig. Dvs. at fibrene ikke er medregnet i kulhydratindholdet og derfor skal de ikke trækkes fra igen.

Lifesum leder folk på den gale kurs

Og hvad den gale kurs angår, gælder det især Lifesum og risikoen for, at du i god tro vælger at følge deres forindstillinger til ‘striks LCHF’ eller ‘streng ketogen kost’.

Får man ikke justeret disse indstillinger til at passe med fx dem i mine Keto-bøger,  øger det risikoen kraftigt for, at man om tre måneder kontakter mig og spørger, hvorfor vægten stiger og håret falder af.

Don’t go there!

Læs mere om det her: Begynderfejl #9 – Lifesum fælden

Prøv den avancerede Cronometer

Hvis du har lidt teknisk snilde og forståelse for, hvordan disse apps fungerer, kan jeg anbefale den mere avancerede Cronometer.

Det fede ved den, er at den overlegent er den bedste på markedet, hvis du foruden makronæringsstoffer (kulhydrat, protein, fedt) ønsker at tracke mikronæringsstoffer (vitaminer og mineraler). Det kan være interessant at se, hvor dækkende ens kost er og hvor der evt. er plads til forbedring.

Det giver også mulighed for at tracke elektrolytter og sørge for at du får disse på plads. Som du ved, er det ret afgørende for din succes på Keto.

Du behøver ikke tracke

Du kan også bare fokusere på at spise det rigtige: Kød, grøntsager og fedt. Gør du det, er tælling i langt de fleste tilfælde unødvendigt.

Læs også: Jeg vil gerne spise Keto men jeg orker ikke at tælle kulhydrater og kalorier

Trænger du til en frisk start?

Få masser af inspiration til sunde, nemme og velsmagende retter med min nye bog.

Perfekt til dig, der spiser Keto, Low Carb eller som bare gerne vil undgå sukker og mel.

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

2 kommentarer til “Energiberegninger”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane, jeg brugt MFP, bor ikke i DK.
    Jeg motionerer en 4-5 gange om ugen og skal ca tabe mig 4-5 kg, tror jeg ☺️
    Jeg har sat 100g (faktisk 97%) “ind” på mfp’s tabel (som svarer til 25%) De resterende er 35% til protein (136g) og 40% ( 69g) til fedt. Ialt 1550cal. Lyder det helt tåbeligt? Aner ikke liige helt hvordan jeg får så meget protein i mig. Og er fedtet for højt?
    Et lidt rodet spørgsmål, haha
    Tak på forhånd ??

    Svar
    • Hej Lene
      Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår, men jeg tror ikke, det lyder skørt. Det, du har ‘sat ind’ er kulhydrater, så du spiser 97 g af dem?

      Hvis dit ønske er at ligge der kulhydratmæssigt, synes jeg, det ser rigtig fornuftigt ud og jeg synes ikke, fedt er for højt. Generelt kan man sige, at proteinindtaget er det vigtigste og herfra kan du i virkeligheden fylde de resterende kalorier med den fordeling af fedt/kulhydrat, du foretrækker. Det lyder til, at det er noget i den stil, du har gjort. Er det ikke rigtigt forstået?

      Svar
  2. Hej Jane,
    Jeg har købt dine 4 ugers madplaner og er igang med anden uge nu. Ved flere opskrifter skriver du Feks. 400 gram broccoli som til tilbehør til 2 Pers. Dvs 200 gram broccoli til hver. I opskriften skriver du, at der er 9 gram kulhydrater i hele retten. Men som jeg læser det på de forskellige energiberegnings app er der ca. 6 kulhydrater pr. 100 g i broccoli. Så når jeg spiser 200 gram broccoli, så kan jeg ikke holde mig på de 9 kulhydrater som du har estimeret hele retten til. ( og det er kun for tilbehøret) Er det mig der misforstår noget? Jeg er ellers ret begejstret for dine opskrifter og de er meget smagsfulde. Jeg er stadig ikke i ketose, så jeg spørg kun, så jeg sikre mig at jeg ikke har misforstået noget. Jeg kan bare ikke få estimeringer til at holde med energiberegningerne.

    Svar
    • Hej Steffani

      I Danmark deklarerer vi kulhydrater i tilgængelige kulhydrater ( = de kulhydrater, der optages i blodet) og det skal du være opmærksom på, når du bruger apps, der trækker på udenlandske databaser, som jeg kan læse, du gør. I USA bla. medregner de fibre (uoptageligt kulhydrat) i det totale kulhydratindhold, hvor vi deklarerer fibre for sig. Vil du fortsætte brugen af de apps, skal du indstille den til at vise ‘net carbs’, hvilket er kulhydrater minus fibre.

      En god database at kende er DTU Fødevareinstituttets database FRIDA. Her kan du se, at broccoli indeholder 3 g tilgængeligt kulhydrat pr. 100 g.

      Læs også gerne dette indlæg om at lave energiberegninger og om de forskelle der er: Energiberegninger

      Svar
  3. Hej
    Er begyndt på din keto på 4 uger ?
    Må jeg gerne blande dagene efter eget ønske og f.eks. spise det samme morgenmad 3 gange i træk og så udelade nogle af opskrifterne?

    Svar
  4. Hej Jane
    Jeg er i fuld gang med din bog Keto på 4 uger, men jeg savner min morgen yoghurt. Må jeg spise fra dine LCHF opskrifter ? F.eks græsk yoghurt med peanutbutter ?
    Vh Bente

    Svar
    • Det anbefaler jeg ikke og det er derfor du ikke finder opskrifter på det i mine Keto-bøger. Men der er jo ikke noget i vejen for at du undersøger om det kan fungere for dig. Kan det det, er det jo bare dejligt. Og kan det ikke, kan du altid glemme den igen.

      Svar