Keto-morgenmad til travle morgener

Morgenmad på Keto giver nogle gange udfordringer hos folk.

Hvad kan jeg spise om morgenen, hvis jeg har meget travlt eller møder rigtig tidligt? Jeg har ikke tid til at stå og lave mad om morgenen.

Det er nogle af de ting, jeg tit hører.

Hvis vi to kender hinanden godt, ved du nok godt, hvordan jeg har det med, når folk (inkl. mig selv) siger, at man ikke har tid.

Jeg bider mig selv i tungen, når jeg selv siger det, for det er jo ikke sandt. Det er en begrænsende tanke og den tjener intet positivt formål.

At jeg ikke har lyst til, overskud til eller at jeg ikke prioriterer en given ting er derimod sandt. Men tiden er jeg selv herre over.

Læs evt. også: Jeg har ikke tid til…

Når folk siger, at de ikke har tid til at lave morgenmad på Keto, skyldes det i min erfaring ikke så meget tiden men mere bare manglende fantasi. Og det kan vi heldigvis nemt arbejde med.

Nytænk dagens første måltid

Hvis man hele sit liv har spist det samme til dagens første måltid, kan man nemt komme til at have en låst opfattelse af, hvad man kan og ikke kan spise om morgenen.

Det kan være svært at forestille sig, hvad man kan spise, når det ikke længere skal være noget, man hælder ud af en karton.

Den manglende fantasi kan jeg hjælpe med.

Derfor får du her en masse forslag og idéer til morgenmad, der kan laves dagen før og derved tage nul tid om morgenen eller som du kan lave på under fem minutter.

Læser du med helt til bunds, får du også en lille opsang til, hvorfor du skal blive opmærksom på, hvornår du lader dine tanker begrænse dig i, hvad du kan og ikke kan.

For det er med garanti noget, som smitter af på andre områder af dit liv også.

Keto morgenmad, der ikke tager tid at lave - +20 idéer til hurtig morgenmad på Keto

Keto morgenmad, der kan laves dagen før:

  • ingenting (din krop er fedtforbrændende og du kan nemt springe et måltid over)
  • kogte æg (fx 3-5 stk – eller rettere: spis så mange du vil)
  • omeletter (fx 3 æg, godt med ost, stegt i smør – smager fremragende koldt. Også perfekt i madpakken eller på tur/rejser)
  • omelet (som ovenstående men med det fyld du kan lide eller uden fyld)
  • tunsalat (1-2 dåser tun rørt med mayo, smør eller cremefraiche)
  • laksesalat (en rest aftensmadslaks rørt med mayo eller cremefraiche + evt. lidt frivillig urt)
  • røget laks, avokado og fed cremefraiche eller pesto
  • varmrøget laks, ørred eller makrel med avokado og olivenolie
  • kyllingesalat (en rest kylling skåret i tern rørt med mayo evt. smagssat med sennep, karry eller hvad du kan lide)
  • rejesalat (rejer rørt med mayo)
  • dåsemakrel eller rørt med mayo til makrelsalat
  • skinke og ost, parmaskinke og ost eller bresaola og ost
  • peberfrugtbåde med spegepølse
  • frikadeller, kødsovs eller lign.
  • kød/kyllingerest med olivenolie eller pesto, avokado og ost
  • chaffler med fyld
  • aftensmadsrester

Med bare 5 minutter i køkkenet, kan du:

  • stege spejlæg
  • lave røræg
  • hakkebøf/kødrest med to spejlæg
  • lune aftensmadsrester i gryde eller ovn

Jo, det tager kun 5 minutter.

  1. Smelt smør på panden, slå æg ud til spejlæg eller rod dem rundt – tør hår, læg makeup eller hvad du nu gør om morgenen. Kom tilbage og spis.
  2. Tænd ovn. Sæt maden ind. Tør hår, læg makeup eller hvad du nu gør om morgenen. Kom tilbage og spis.

Valgfrit: Til alle forslagene kan du lægge:

  • lidt grønt (fx lidt agurk, tomat eller peberfrugt)
  • lidt ost
  • kaffe eller te med/uden en sjat fløde

Du er selvfølgelig også så varmt velkommen til at bruge mere tid på at lave et lækkert morgenmåltid.

Det her er bare for at vise, hvor nemt det kan være.

Selv veksler jeg mellem:

  • ingenting
  • aftensmadsrest
  • kødrest, måske med avokado og ost
Nemme opskrifter til alle dagens måltider her: Keto – Optimer din fedtforbrænding og gå ned i vægt og min nyeste bog Keto på 4 uger

Her er nogle eksempler på hurtig keto morgenmad

Varmrøget laks og avokado

Keto morgenmad - 20 forslag til keto morgenmad, som kan laves dagen før eller som kan laves på under 5 minutter

Serranoskinke, ost og avokado

Keto morgenmad - 20 forslag til keto morgenmad, som kan laves dagen før eller som kan laves på under 5 minutter

Unavngiven aftensmadsrest – formentlig noget meatza-agtigt

Keto morgenmad - 20 forslag til keto morgenmad, som kan laves dagen før eller som kan laves på under 5 minutter

Rest karameliseret kål med kød (smager fint koldt også) med spejlæg

Keto morgenmad - 20 forslag til keto morgenmad, som kan laves dagen før eller som kan laves på under 5 minutter

Kødrest fra aftensmaden (roastbeef), avokado, ost og peberfrugt

Keto morgenmad - 20 forslag til keto morgenmad, som kan laves dagen før eller som kan laves på under 5 minutter

Mere charcuterie med ost, oliven og avokado

Keto morgenmad - 20 forslag til keto morgenmad, som kan laves dagen før eller som kan laves på under 5 minutter

Rucolasalat med en rest confiteret and fra aftensmaden aftenen før

Keto morgenmad - 20 forslag til keto morgenmad, som kan laves dagen før eller som kan laves på under 5 minutter

Hakkebøf (aftensmadsrest), avokado og tomat

Keto morgenmad - 20 forslag til keto morgenmad, som kan laves dagen før eller som kan laves på under 5 minutter

Skinke, ost og pølse og en chiaknækbrød med smør

Keto morgenmad - 20 forslag til keto morgenmad, som kan laves dagen før eller som kan laves på under 5 minutter

Kød (aftensmadsrest) med olivenolie, avokado og peberfrugt

Keto morgenmad - 20 forslag til keto morgenmad, som kan laves dagen før eller som kan laves på under 5 minutter

Som du måske kan se, spiser jeg uhyrligt sjældent æg til morgenmad og det er, fordi det fungerer skidt for min mave at gøre det.

Men spiser du æg til morgenmad, har du det ENDNU NEMMERE.

Ting, der ikke er relevante i denne her sammenhæng:

  • hvorvidt du kan lide ost, avokado eller andet, som jeg spiser
  • hvorvidt du kan spise aftensmadsrester om morgenen
  • hvorvidt du kan spise ting som tun, laks eller kød om morgenen
  • hvorvidt mine portionsstørrelser er store/små ift. det, du vil/kan spise
  • hvorvidt du gerne vil spise mere/mindre grønt om morgenen

Og grunden til, at det ikke er relevant er, at alt dette er 100% valgfrit og det står dig frit for at spise de ting, du kan lide.

Faktisk er det det, jeg vil anbefale dig at gøre.

Jamen jeg møder kl. 4 om morgenen og kan ikke spise XX på det tidspunkt.

No problem. Du tager bare din mad med og så spiser du, når sulten naturligt indfinder sig.

At vente med at spise til du er sulten, synes jeg er et super pejlemærke – uanset hvad tid du møder på arbejde.

Spis som DIG – ikke som MIG

Og husk, at du ikke skal spise som mig. Det er der ingen, der beder dig om.

Jeg spiser som mig og du spiser som dig. Og på den måde får vi det begge to nøjagtigt, som vi gerne vil have det.

Grunden til, at jeg bliver lidt direkte her, er, at jeg har det svært ved at se stiltiende til, imens folk spænder ben for sig selv.

Og at lulle sig selv ind i et narrativ om, at det ikke gik med Keto, fordi det var for svært at bruge 5 minutter på at lave morgenmad, det kan jeg ikke have sker på min vagt.

Og hvis Keto ikke tiltaler dig, er det jo helt fint. Keto er helt valgfrit. Og man kan spise sig sund og slank på alle mulige andre måder også.

Nogle gange kan det være rart at huske, så man ikke får malet sig selv op i et hjørne.

Hold det enkelt – spis det samme hver dag

Men vil du gerne give Keto et ærligt skud, er mit bedste råd til dig at holde det så simpelt, du kan.

Spis det samme hver dag, hvis det gør det nemmere.

Spis kødsovs med strimlet kål hver dag til aftensmad hele ugen. Spis det til morgenmad-frokost-aftensmad, hvis du vil.

Lav flere kilo af det i weekenden og del det op i portioner, du hurtigt kan varme. Hvad som helst der skal til for at du kommer igennem den første tid.

Og her kommer den gode nyhed:

Når du har gjort dette i 2 uger, vil du opleve det som så utroligt meget nemmere. Dine smagsløg har nu fravænnet sig, at alt skal smage sødt og din appetit vil have reguleret sig, så sult ikke føles så akut længere.

Og når du har gjort det i 4 uger, vil du slet ikke kunne forstå, at du lod dette ikke-problem fylde hos dig.

For sådan føles det, når din krop er fedtforbrændende.

Men det kræver lige en indsats at komme dertil.

Og her er mit bedste råd at holde det så simpelt, som du kan for ikke at knække nakken på dine egne krav til hvor avanceret en kost, du tror, du skal spise. Keep it simple! Eller hold 80-90% af dine måltider helt simple og giv den gas med resten. Det fungerer super fint sådan,

Få 7 dage gratis af MadbandittenPLUS

Få energiberegninger på alle opskrifter og egen favoritside og slip samtidig for forstyrrende annoncer.

Start gratis prøveperiode nu

 

102 kommentarer til “Keto-morgenmad til travle morgener”

Skriv en kommentar

  1. Jeg spiser meget lidt kød- kan ikke lide det. Kan være i tvivl om hvordan jeg dækker mit proteinbehov ?

    Svar
    • Hej Kirsten
      Ja det er også en udfordring. Kan du spise kylling, fisk, skaldyr og æg måske? Det vil hjælpe dig meget med proteinindtaget.

      Svar
  2. Hej Jane. Jeg starter op næste uge med 4 ugers Keto. Jeg spiser A38 om morgenen som eneste morgenmad, enten med cornflakes eller andet sødt, for at holde maven i gang. Kan jeg spise en lille skål ren A 38 og 1/2 portion salatbåde med æg? Bh Dorte

    Svar
    • Hej Dorte
      nej du skal ikke spise A 38 og heller ikke cornflakes. Du skal spise protein (kød, fisk, fjerkræ, æg) og fedt og evt. lidt grønt til (grønt er ikke altid så oplagt til morgenmaden men det er superfint at få med).

      Hvis du gerne vil have mælkesyrebakterierne, er der ikke noget i vejen for at du tager dem som tilskud. Men det behøver du ikke A 38 for.

      Svar
  3. Keto lyder spændende, jeg er dog lidt i tvivl. Jeg har diabetes 1, så kan man se kulhydratindholdet i dine opskrifter? Hvad med kolesterol, hvis man i forvejen ligger i den høje ende.
    Vh Line

    Svar
  4. Hej Madbanditten?.

    Må man slet ikke spise bare 1 dl. fed surmælksprodukt om morgenen eller bare i det hele taget i løbet af en dag ?

    Må man slet ikke spise noget frugt på keto- kur?
    Hvis man må det, hvilke frugter og hvor meget om dagen??

    Hvad med stenalderbrød ??
    Jeg ér klar over, at man ikke må spise for mange nødder, men hvad med kernerne (solsikkekerner, hørfrø, sesamfrø, græskarkerner, ciafrø,) ??

    Jeg troede at det tilsatte fedt(ikke det der sidder på kødet) på en keto- kur helst skulle være vegetabilsk og olierne kun måtte være hørfrø- valnødde- og ekstra jumfuolivenolie.
    Hvad er er bedst ?

    Jeg hár læst flere bøger om LCHF og ketokure og oplever, at de er ret forskellige i hvad forfatterne mener og forskelligt fra læger og diætister mener om de er sundhedsskadelige eller det modsatte.
    Det er nemt at blive forvirret!!!

    Om mig:
    Jeg er arveligt belastet af et syndrom kaldet “Yellow nail syndrom”, hvor jeg mangler en masse af mine lymfekar. Min krop bliver derfor ikke ordentligt dræneret for udsivende lymfevæske og det medfører at jeg bl.a.har flg. Sygdomme:
    -primær lymfødem(hævelser) overalt i kroppen samt lidt lipødem.
    -nedsat lungefunktion(52% lungekapasitet),
    -nedsat immunforsvar m.m.
    Syndromet består af mange flere sygdomme, som medfører, at jeg har utrolig svært ved at tabe mig!
    Jeg SKAL dog af helbredsmæssige årsager, gerne tabe mig 20 kg.(Mit BMI er 32).
    Min bugspytkirtel virker desværre heller ikke optimalt, hvilket også er arveligt.Jeg får derfor ægte grise fordøjelsesensym, for at jeg kan fordøje al min mad og få energi ud i cellerne.
    Jeg har været et helt år på LCHF og overholdt kuren til punkt og prikke og ikke tabt mig nogetsomhelst!!!
    Årene forinden har jeg bl.a været på SENSE, DUKAN,5:2, kure- også.uden at tabe mig.
    Det er som om at min overgangssymptomer nu er vendt tilbage, som rasende i mog fra 2017- 2015.
    Nu har jeg igen fået hedeture mange gange om dagen og jeg er grådlabil og jeg er konstant meget træt og jeg har mange smerter i hele kroppen bl.a.med smertejag, som flyver rundt med i min krop og i musklerne får jeg mange kramper.
    Dertil kommer at jeg ikke mere noget signal når jeg skal tisse, så jeg lider af stigende inkontinens.
    Der er mistanke om, at det skyldes nervefejlimpulser.
    Det er som om min krop er ved at bryde sammen.
    Jeg var før corona MEGET aktiv med styrketræning, spinning, vandgymnastk/svømning alle ugens dage på nær søndag.
    Nu hvor mit motionscenter er lukket cykler jeg 10- 13 km 3 gange om ugen og 3 gangevom ugen laver jeg intervaltræning mindst en halv time hver gang.
    Jeg dybdeånder desuden 3× 7 gange 3 gange om dagen.
    Jeg drikker 3- 4 l.væske, mest som vand og lidt the.
    (Jeg drikker meget på grund af mine sygdomme)
    Nu har Karen Herbst, amerinansk professor og ekspert i sygdommen lipøden, som jeg desværre har begyndt at udvikle, foreslået KETO- kuren og jeg startede på dén d. 11 januar med henblik på at tabe mig.
    Jeg har fulgt keto kuren jeg fik fra USA slavisk og desværre endnu ikke tabt mig( dog heller ikke taget på!)
    Jeg har læst bogen “Succes med ketokuren” og fulgt flere webinarer om KETOSE og læst en del af dine betragtninger vedr.KETO KUR og livstilsændring.
    Jeg har nu også bestilt strips, til at kunne måle i urinen, om jeg er i ketose.
    Jeg er dog bare ved at blive fortvivlet over at jeg slet ikke tager mig – men måske egner jeg mig ikke med mine sygdomme til at være på nogen kur!

    Ser frem til dine svar.

    MADGLAD??hilsen fra
    Ulla?

    Svar