Koh Jum – fredelig ø-stemning og lange, øde strande

Koh Jum er en fredelig og idyllisk lille thailandsk ø i Krabi-provinsen, som har den store fordel, at den ligger kun en times transfer fra Krabi Lufthavn. Her startede vi vores vinterferie i år, som især havde fokus på genopladning af temmelig flade familiebatterier, og Koh Jum gav os lige nøjagtig den fred og ro og afslappede stemning, vi kom efter.

Der er ikke meget at lave eller se på Koh Jum, men det var perfekt for os, for vi kom for at lave ingenting. Det sidste halve år har været en hektisk forestilling med flytning, byggeprojekt, bogudgivelse og Sørens forfremmelse, så vi havde mest af alt brug for lige at komme ned i gear og se hinanden lidt i øjnene igen.

Billeder siger som bekendt mere end tusinde ord, så her er fem dage på Koh Jum i billeder.

Koh Jums strande

Koh Jum er begavet med kilometerlange sandstrande. Perfekte til lange slentreture. Sådan startede vi vores dag hver dag efter morgenmaden. Det er svært ikke at føle sig nærmest lykkelig i så smukke omgivelser.

Koh Jum, Thailand. Idyllisk og fredelig ø i Krabi-provinsen. Koh Jum, Thailand. Idyllisk og fredelig ø i Krabi-provinsen. Koh Jum, Thailand. Idyllisk og fredelig ø i Krabi-provinsen. Koh Jum, Thailand. Idyllisk og fredelig ø i Krabi-provinsen. Koh Jum, Thailand. Idyllisk og fredelig ø i Krabi-provinsen.

Cykeltur til landsbyen

Efter gåturen om formiddagen slappede vi af hjemme i villaen, hvor vi læste, dasede og måske badede lidt i poolen.

Når det var tid til frokost, lånte vi cykler og cyklede ind til en lille landsby, der lå et par kilometer væk.

Det var totalt grineren at cykle på de mildest talt elendige cykler. Silas cyklede på en lilla pigecykel, der mest af alt lignede en Puch Maxi og jeg kunne næsten ikke styre min egen cykel af grin.

Koh Jum, Thailand. Idyllisk og fredelig ø i Krabi-provinsen.

Vi spiste hos ‘Mama’, som var et hyggeligt lille familiedrevet sted, som lavede eminent god thai-mad. Udover den gode mad og mama, som var en del af attraktionen, havde de Thailands sjoveste menukort.

Koh Jum Beach Villas

Vi boede på et dejligt Eco-resort, der hed Koh Jum Beach Villas. Her havde vi en stor villa og egen pool, og det var virkelig dejligt med privatliv.

Stedet var virkelig dejligt og med kun 18 villaer i alt og en politik om at der skulle være ro kl. 22.00 også ganske fredeligt. På trods af de få villaer, var der en del danskere på resortet, og det er altid lidt mærkeligt at rejse så langt for at sidde til morgenmaden og lytte til folk, der taler dansk. Det er klart Thailands kæmpestore minus.

Vi spiste morgenmad der og opholdt os derudover i villaen. På morgenmadsbuffeten var alt hjemmelavet, men jeg synes faktisk ikke, den var deres ellers fine (og dyre) resort værdig, hvis jeg skal være ærlig.

Villaen og vores omgivelser var dog fuldstændig perfekte.

Koh Jum Beach Villas - Koh Jum, Thailand. Idyllisk og fredelig ø i Krabi-provinsen. Koh Jum, Thailand. Idyllisk og fredelig ø i Krabi-provinsen. Koh Jum Beach Villas - Koh Jum, Thailand. Idyllisk og fredelig ø i Krabi-provinsen. Koh Jum, Thailand. Idyllisk og fredelig ø i Krabi-provinsen. Koh Jum, Thailand. Idyllisk og fredelig ø i Krabi-provinsen.

Solnedgang

Lige omkring 18.30 gik solen ned og det passede med, at vi kunne nyde de smukke solnedgange fra stranden, imens vi gik hen til en restaurant, der hed Ban Ban, hvor vi spiste aftensmad. De lavede vildt god mad.

Og sådan gik der fem dage. Til sidst kedede vi os en smule (sikke en luksus at få lov at kede sig) og det passede med at vi skulle videre til Koh Lanta, hvor der er noget mere liv.

Kan Koh Jum anbefales?

Som alle andre steder i Thailand er der plusser og minusser. På plussiden er helt sikkert den fredelige og total tilbagelænede ø-stemning, der betyder, at man kommer ned i gear i rekordfart.

Og så er det et kæmpe plus, at man er så hurtigt fremme. Vi fløj direkte fra København til Krabi på 10.5 time, herefter kørte vi mindre end en time og sejlede i mindre end en halv time med speedbåd. Så vi var nærmest fra dør til dør på 14-15 timer. Det trækker virkelig op, når man har skolebørn og ikke kan holde verdens længste ferie.

På minussiden er de mange danskere. De sidste par gange, vi har været i Thailand, har vi svoret, at det var vores sidste besøg, og det samme gjorde vi denne gang. Men Thailand er nemt, billigt og sikkert og det er en veldrevet og velsmurt turistmaskine. Det er det bare. Og det er der noget tryghed i også.

Næste gang ofrer jeg dog gerne en feriedag eller to på at komme et sted hen, der er mindre danskerbesøgt.

Mere Thailand

Der kommer to Thailand-indlæg mere. Først et fra vores besøg på Koh Lanta, hvor vi tog hen efter Koh Jum og så et meget efterspurgt indlæg om at spise Low Carb i Thailand. Stay tuned.

Få hjælp og inspiration til sund livsstil

“Smukke billeder – tænderne løber voldsomt i vand og man får lyst til at afprøve dem alle”

Perfekt til Keto, Low Carb, LCHF og til dig der gerne vil spise sundt og lækkert!

Køb nu til 240,- (vejl. udsalgspris: 300,-): De bedste fra Madbanditten

7 kommentarer til “Koh Jum – fredelig ø-stemning og lange, øde strande”

Skriv en kommentar

1. Hej hvor ville du anbefale at tage til i Thailand, hvis vi gerne vil nyde godt af fordelene ved “turist maskinen”, men gerne vil hold ferie uden en stor del landsmænd?

Vi er på Koh Lanta nu og skal videre til Koh Jum – og ja- vi er bare mange skandinavere ;)

Svar
    • Jeg ved det desværre ikke og vi er af samme grund færdige med Thailand. Danskere i hobetal er en præmis, man er nødt til at acceptere, hvis man vil rejse derude.

Måske de sydlige øer vil være mindre besøgte.

For 6-7 år siden besøgte vi Koh Chang og Koh Mak (øer ovre ved cambodjas kyst) to gange og der var ganske danskerfredeligt. Mit gæt er at de også er velbesøgte af danskere i dag men jeg ved det ikke. Ellers skal man nok i stedet kigge på netop Cambodja, som vist endnu ikke er så dansker-besøgt.

Svar
  2. Jeg er vil med dine opskrifter. Tak for dem: )
    Et måske mærkeligt spørgsmål, men hvor er din datters bikini fra – jeg leder efter noget tilsvarende til min datter. : ))

• Åh jeg tror nok, at den var fra Calvin Klein. Vi købte den lige inden vi rejste, på Zalando, tror jeg det var.

Svar
  3. Thailand er bare skønt. Vi var på de samme kanter samme tid som jer. Ja der er mange danskere. Men naturen overgår som sædvanlig alt andet. Eeelsker Thailand

4. Hej kære Jane, tusind tak for de smukke billeder, som du så malende har beskrevet. Jeg tænker aldrig vi får råd til at besøge Tailand selvom vi gerne ville, så derfor er det skønt at se dine billeder derfra. Og sikke store jeres børn er blevet ? Vil ønske jer en god tur hjem igen. Kh Anne ❤️