Blomkålsnachos

Blomkålsnachos er en fin måde at få de lækre smage fra nachos men uden at du behøver kaste hele dit low carb /KETO-projekt overbords.

Men indrømmet, at bruge blomkål i stedet for knasende tortillachips er jo ikke det samme og det bør egentlig slet ikke sammenlignes.

Men med blomkålsnachos får de stadig de gode smage fra den smeltede cheddar, den lækre guacamole, salsaen osv.

Selv har jeg en kæmpe svaghed for guacamole (det ved du sikkert) men jeg elsker simpelthen også jalapenos og især kombinationen af cheddar og jalapenos.

Jeg er helt sikker på, at du sagtens kan lave low carb/KETO nachos med hjemmelavede tortillaschips (fx med udgangspunkt i denne opskrift) men helt ærligt, synes jeg, det er for meget at gøre ud af det. Og at spise ekstra blomkål virker bare aldrig til at være en dårlig idé.

Vil du bruge disse blomkålsnachos til et reelt måltid, vil jeg anbefale dig at kaste lidt stegt kylling eller noget krydret oksekød på. Og måske lige spise en grøn salat ved siden af for en lidt lettere modvægt.

Idéen til blomkålsnachos kommer fra den dygtige Rikke (@rikkethorlak), som jeg følger på Instagram og som altid spiser så utrolig meget dejlig mad.

Men er blomkålsnachos KETO?

Jeg vidste, du ville spørge og svaret er, at det bestemmer du  heldigvis selv.

Læs uddybningen her: Er det KETO?

Og læn dig nu tilbage og nyd den lækre opskrift.

Blomkålsnachos - opskrift på low carb nachos med blomkål. KETO & LCHF. Blomkålsnachos - opskrift på low carb nachos med blomkål. KETO & LCHF.

Det er en snasket affære at spise sammenlignet med den ægte version, og jeg anbefaler dig derfor at spise dem helt civiliseret med kniv og gaffel.

Blomkålsnachos - opskrift på low carb nachos med blomkål. KETO & LCHF.

Blomkålsnachos

Udskriv Pin
3
|
30 min

Ingredienser

  • 600 g blomkål
  • 4 spsk olivenolie
  • 150 g revet cheddar
  • salsa uden sukker
  • guacamole fx verdens bedste guacamole
  • cremefraiche 38%
  • frisk koriander
  • havsalt

Sådan gør du

  • Snit blomkålen helt fint på mandolinjern. Vær forsigtigt, det går hurtigt i stykker.
  • Læg blomkålsskiverne på en bageplade beklædt med bagepapir, dryp godt med olivenolie og drys med havsalt.
  • Opvarm ovnen til 160 grader og bag dem i ca. 15-20 minutter, til de er gyldne. Hold godt øje til sidst, lige pludselig går det stærkt og de bliver sorte.
  • Tag dem ud og drys dem med cheddar og evt. jalapenos. Sæt pladen tilbage i ovnen og bag dem ca. 5 minutter længere.
  • Server med salsa, guacamole, cremefraiche og frisk koriander.

Den eneste Low Carb-kogebog, du behøver

Low Carb-Keto-LCHF. Kært barn har mange navne. Få styr på forskellene og få samtidig 120 af mine bedste opskrifter til alle dagens måltider. Perfekt til at lave ugens madplan og tage med i køkkenet

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

20 kommentarer til “Blomkålsnachos”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Kære Jane,
    Når du skriver “sukkerfri salsa”- er det så en du “lige” selv laver?? Eller kender du en kæbe- salsa uden sukker?
    Kh
    Christel

    Svar
      • Her på Lolland, hvor jeg bor, er det altså svært at opdrive sukkerfri salsa.
        Hverken Rema 1000, Super Brugsen eller Føtex har ?
        Men jeg har ikke prøvet Meny.
        Så måske der ?

        Svar
        • Er det? De fleste mærker, jeg kigger på, er sukkerfrie helt naturligt? Santa Marias er fx.

          Men nogle gange er det måske også lidt om hvilket bjerg, man vil dø på. Når producenterne bruger sukker i salsa er det til smagsfremhævning. Men det er jo ikke som ketchup, hvor de hælder det uhæmmet i. Forskellen i kulhydratindhold i salsa med og uden sukker er sølle 2 g kulhydrat pr. 100 g. Spiser du 1 spsk salsa på din mad, er det jo komplet ubetydeligt med de 0,001 g ekstra kulhydrat. Og i hvert fald ikke værd at køre i fem forskellige supermarkeder efter, vil jeg synes. Der er vigtige valg og knap så vigtige valg…

          Svar
  2. Åh altså. Jeg er vild med dine opskrifter, men tåler ikke alle de der mælkeprodukter. Jeg har alle dine bøger, men bruger dem sjældent, da opskrifterne giver ondt i maven,. Gid, du gik i en mere paleo-retning og udgav en bog om det (ønske, ønske…)

    Svar
    • Haha ja, gid jeg ville ændre min livsstil, så den passede bedre til dig ;-)

      Spøg til side. Jeg prøver faktisk altid at sørge for, at der er mange opskrifter uden mælkeprodukter i bøgerne, især i keto-bogen, eller hvor mælkeproduktet går nemt at bytte (fx fløde til kokosmælk, cremefraiche til mayo etc.) fordi jeg godt ved, at mange har det svært med mælkeprodukterne.
      De første mange år, jeg spiste LCHF kunne jeg ikke tåle mælkeprodukter heller og jeg synes, det gik fint uden. Siden hen er min tarm helet, formoder jeg, for i dag kan jeg spise alle mælkeprodukter uden nogen som helst ballade.

      Og så har jeg faktisk lavet en e-bog med mælkefrie opskrifter. Jeg har bare ikke haft tid til at sætte den op men den ligger på min to do liste og venter. Forhåbentlig bliver den klar senere på foråret :)

      Svar
  3. Jeg vil give Randi ret. Du er genial. Sikke en lækker gang snask og jeg valgte at den bestemt var keto.. Skønt selv at træffe valg og have det godt med det
    Har du mon set de nye økologiske snack avocado der er kommet frem. Ingen sten skal blot skylles og kan spises med skræl på? Lyder skørt men den er god nok.

    Svar
    • Hej Petra
      Jeg sælger ikke selv mine bøger. Hvis du har købt en bog via et link her fra siden, har du formentlig købt den hos saxo.com og så er det deres kundeservice, du skal have fat i for at høre hvor bogen bliver af.

      Svar