“Er det KETO?” (Nej. Svaret er altid nej)

Der er lige en ting, vi er nødt til at tale om. Og det er spørgsmålet. ‘Er det KETO?’

‘Er det KETO?’ er i familie med ‘må jeg spise XX på KETO?’ (indsæt selv alverdens madvarer).

Er det KETO? Er kikærter keto? Er frugt keto? Er mandler keto? Er den her opskrift keto?

Svaret er nej. Du er i gang med at spænde ben for dig selv ved at angribe det på denne måde, og det vil jeg så gerne, at du undgår.

Så lad os derfor én gang for alle få slået en ting fast:

Det er ikke madvarerne eller opskrifterne, der ‘er KETO’.

KETO er ikke en madliste. Det er en metabolisk tilstand.

KETO handler om at spise så få kulhydrater samlet set over hele dagen, at kroppen kommer i ernæringsmæssig ketose.

Jeg anbefaler max 20-30 g kulhydrat pr. dag for at sikre, at kroppen skifter over til fedtforbrænding. I hvert fald i starten. Er du meget aktiv eller har et fysisk krævende job, kan du måske slippe afsted med op til 50 g. Men for langt de fleste vil 20-30 g være mest effektivt.

Men hvordan du forvalter de kulhydrater, bestemmer du altså selv.

20-30 g kulhydrat er jo virkelig lidt og for at gøre din kost så sund, næringsrig og mættende som muligt, anbefaler jeg, at du bruger størstedelen af dem på grøntsager.

Men du bestemmer, for det er dit liv.

Fleksibelt og nemt

Når du vænner dig til at se det på den måde, bliver det pludselig superfleksibelt, og du behøver ikke længere pille gulerodsstrimler ud af en salat, du fik serveret på restaurant eller stresse over, om du spiser små mængder af en madvarer, du har fået placeret på en forbudtliste oppe i hovedet.

På den måde er det heller ikke anderledes end at tælle kalorier, som jeg er sikker på, du har prøvet.

Lad os prøve at tage et eksempel fra kalorietællingens verden.

Lad os sige, at du gerne vil spise 1500 kcal om dagen, fordi du gerne vil ned i vægt. I det tilfælde er det et skidt valg at lægge ud med at bruge 700 af dem på en kanelsnegl.

Ikke fordi en kanelsnegl er forbudt i din kalorietællingskur, men fordi det giver dig dårlig mæthed og minimalt med næringsstoffer for de kalorier.

Og det er det samme her. Vi fokuserer bare på kulhydraterne.

Nej, du skal heller ikke bruge KETO-produkter

Så snart noget bliver populært, pibler det frem med produkter, der lover at hjælpe dig i din nye livsstil. Og jeg vil bare helt ærligt sige dette:

Du har ikke brug for nogle som helst KETO-produkter for at få succes med KETO.

Du har brug for grøntsager, kød og fedt. Punktum.

Måske vil jeg endda gå så langt som til at sige, at hvis et produkt fremhæver sig selv som værende KETO, er der stor sandsynlighed for, at du ville være bedre tjent uden.

Undtaget herfra selvfølgelig, hvis grøntsags- og kødproducenterne gik med på det og begyndte at skrive keto-broccoli, keto-blomkål, keto-kød på deres produkter. Så kunne vi tale om det. Men det gør de nok ikke…

Forarbejdede KETO-produkter vil aldrig kunne give dig det samme næringsindhold og den samme mæthed som rigtig mad, så spar dine penge og køb i stedet noget kød af god kvalitet, nogle dejlige grøntsager og en pakke smør.

Hvordan ved man så hvor mange kulhydrater, man spiser?

Det er jo et relevant spørgsmål, og det gør du ved at tælle dem. Og selvom vi hurtigt kan blive enige om, at det er super nederen at skulle tælle noget, er det faktisk vigtigt, at du ved, hvor mange kulhydrater du spiser (læs også: Begynderfejl #1)

Du kan tælle dine kulhydrater ved at bruge et værktøj som fx Madlog eller du kan slå alle madvarer gratis op i fødevaredatabasen Frida. Lad ved samme lejlighed være med at falde i Lifesumfælden, hvis du gerne vil beholde din muskelmasse, libido, dit hår og din livsglæde.

Orker du slet ikke nogen form for tælling, kan du spise grøntsager, kød og fedt eller følge denne nemme strategi. Lad da hovedparten af dine grøntsager være salatgrønt og kål og brug din sunde fornuft. Det gør det meget svært IKKE at spise utroligt få kulhydrater. Det er på den måde, jeg har bygget Keto på 4 uger op.

Du kan også støtte dig til opskrifterne i mine KETO-bøger, som jeg har energiberegnet for dig, så du kan se, hvor mange kulhydrater, kalorier, protein og fedt de indeholder, indtil du selv får en fornemmelse for det.

Men jeg synes, du skal se opskrifterne som inspiration og støtte – ikke som facit. På den lange bane skal du frigøre dig fra at have brug for ‘særlige opskrifter’, synes jeg.

Hakkebøf, broccoli og smør kræver jo fx ingen opskrift, vel?

“Lær en mand at fiske…”

Her i butikken kan vi rigtigt godt lide det kinesiske ordsprog, der lyder sådan her:

Giv en mand en fisk og han er mæt i en dag. Men lærer du manden at fiske, sulter han aldrig igen.

Omskrevet til madbanditsk betyder det, du ikke skal være afhængig af mig og mine opskrifter for at kunne lykkes, og det er den første sætning, som deltagere på mit Keto-kursus møder. Ingen kan leve forevigt med at være afhængig af et andet menneskes arbejde.

Du skal have nogle enkle principper i baghånden, som du kan have med dig overalt, så du kan spise overalt og lykkes med det, hvor end du er.

Grøntsager, kød og fedt er et udmærket princip at have i baghovedet, synes jeg.

Så er det KETO? – Nej.

Så er noget KETO? Nej.

Jeg håber, du forstår, at KETO er et spørgsmål om at spise få kulhydrater samlet set over dagen og ikke et spørgsmål om tilladte og forbudte madvarer.

Nogle madvarer kan bestemt være mere velegnede end andre, men det kan du selv gennemskue ved at tjekke hvor mange kulhydrater, de indeholder.

Passer noget ind i din KETO-livsstil? Se, det er et helt andet spørgsmål og det vil jeg anbefale dig at stille i stedet.

Rigtig god fornøjelse med det!

Trænger du til en frisk start?

Få masser af inspiration til sunde, nemme og velsmagende retter med min nye bog.

Perfekt til dig, der spiser Keto, Low Carb eller som bare gerne vil undgå sukker og mel.

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

19 kommentarer til ““Er det KETO?” (Nej. Svaret er altid nej)”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane

    Min mor introducerede mig for Keto, og nu er jeg blevet fanget af det.

    Jeg har forsøgt at læse mig frem mht din online kursus, men jeg synes ikke at jeg kan finde et konkret svar på mit spørgsmål, så prøver jeg at stille spørgsmålet herinde, selvom det har ikke noget med artiklen at gøre.

    Jeg kan se at du skriver i Kickstart’s side “Hver dag i 6 uger starter du med at (læse eller) lytte til mig fortælle om dagens emne.”

    Jeg er døv. Så jeg vil “høre” om hvordan foregår din online kursus, Kickstart?

    Modtager man mail fra dig med lydfiler (det vil jo være en ulempe for mit vedkommende) eller vedhæftede filer hvor så man kan læse eller skal man “skype” med dig?

    Jeg håber at mit spørgsmål giver mening.

    Mvh Aina

    Svar
    • Hej Aina

      Kickstart foregår sådan, at du hver dag i 6 uger modtager en mail med et link til dagens lektion, som både findes i tekst og på lydfil. Der er ikke noget materiale, der kun findes på lyd. Alt er i tekst også, så det burde ikke være en hindring for dig. Du kan kigge indenfor på vores Kickstart-medlemsside og få en fornemmelse for kurset her: Kickstart Medlemsside

      Svar
    • Hej Anke

      Lifesum er kun et problem, hvis man følger dens forindstillinger. Forstår man at bruge den rigtigt, kan den være lige så fin som alle mulige andre apps. Jeg anbefaler oftere madlog, da den trækker på danske databaser (hvilket har betydningen for udregningen af kulhydrat) men desværre fungerer den kun rigtig godt på computer. Læs evt. sidste halvdel af dette indlæg om de forskellige muligheder for tracking: Energiberegning

      Kickstart koster 1.197,- med evighedsadgang til alt materialet. Meningen her er dog at lære at spise Keto uden tracking (men det er selvfølgelig valgfrit). læs alt om kurset her: Kickstart 2.0

      Svar
  2. Hej igen
    Jeg har tænkt over det med at man skal leve striks efter grundreglen med at få max 20-30 g kulhydrater hver dag. Betyder det så at hvis man enkelte dage kommer til at lande på 35 eller 40 g pr. dag så virker kuren ikke?
    Jeg tænker bare at i starten kan man jo godt komme til at lave fejl som at man måske får brugt en madvare som indeholder lidt for mange kulhydrater. Skal man så starte helt forfra med kuren eller?
    Håber det giver mening.
    Mvh Anette

    Svar
    • Jeg tror du overtænker det. Gør dig umage med at bringe kulhydratindtaget så langt ned som muligt og brug ikke tid på at spekulere over ting at gøre forkert eller om ‘du skal starte forfra’. Det er ret vigtigt, for de tanker er starten på et start-stop-forhold til maden og en destruktiv vekslen mellem restriktion og overkonsummering. Der skal vi ikke hen.

      Kulhyratrestriktionen er et værktøj til at få kroppen til at skifte til fedtforbrænding og få den appetitdæmpende effekt.
      Vægttabet kommer stadig af kalorieunderskuddet.
      Det er vigtigt at adskille de to, synes jeg.

      Svar
  3. Hej Jane.
    Findes der en Keto-medalje? For så vil jeg gerne indstille mig selv til den! I dag – på 4.dagen i processen spiste min mand hjemmebagt kringle med marcipanremonce til kaffen – og jeg tog mig et par skiver ost og en lille håndfuld valnødde-og cashewnødder. Og jeg er så glad, for det er aldrig lykkes mig at fravælge søde sager før! Jeg er også heldig, for jeg mærker intet til den berygtede flu, selvom jeg udelukkende spiser kød, grønsager og lidt ost. Men jeg sørger for masser af fedt og salt. Jeg glæder mig til at fortsætte….

    Svar
  4. Hej Jane

    Frida beskriver tre slags kulhydrater (videnskabelig, difference og deklaration). Hvilken en af de tre skal jeg tælle efter?

    Svar
    • Åh jeg har faktisk fået forklaringen på forskellen, men jeg kan ikke huske den. Jeg kigger på deklaration og så forstår jeg, at vi ikke har at gøre med en eksakt disciplin :)

      Svar
  5. Kære Jane
    Jeg bøvler med en voldsom komælks- og ægge- intolerance. Jeg kan ikke engang tåle laktosefrie produkter. Hvordan klarer man den på LCHF? Jeg har alle dine kogebøger men en del opskrifter fungerer ikke uden æg og jeg har svært ved at spise så restriktivt: LCHF OG ingen æg eller mælkeprodukter
    kh
    Karen Ingversen

    Svar
    • Hej Karen
      Jeg forstår godt hvad du mener. Jo flere individuelle ting, man har at tage hensyn til, jo mere begrænset kan det føles. Jeg kan fint navigere uden mælkeprodukter og æg. Æg tåler jeg ikke så godt og mælkeprodukter prøver jeg at begrænse af andre hensyn. Grøntsager tåler jeg faktisk heller ikke så godt – haha!

      Jeg har det rigtigt fint med en meget enkel kost, som består af kød, fedt og lidt grønt. Løsningen er ikke at tænke i erstatning men at tænke i ganske enkelt at spise noget andet. Dvs. at du ikke spiser ‘opskrifter’. Du spiser ‘mad’. Måske kan du have glæde af dette indlæg: https://www.madbanditten.dk/keto/keto-uden-maelkeprodukter/

      Men det er jo også en mulighed, at du vælger at spise en kost med flere kulhydrater. Der findes jo tusinde måder at spise sundt på og det gælder jo dybest set om at lande på den model, hvor man synes, man får bedst muligt udbytte.

      Og hvis du gerne vil blive i Low Carb/Keto/LCHF, kan det være, du skal læne dig over i en animalsk Keto/carnivore version. Læs om det her: https://www.madbanditten.dk/keto/forskellige-typer-keto/

      Svar
  6. Kære Jane

    Jeg har netop i dag modtaget min KETO-bog med posten, og tænk at man kan blive så glad for en bog – jeg flåede papiret af og duftede til den, og den duftede af ny bog og et nyt liv :-) :-)
    I forvejen har jeg dine andre bøger, så jeg er allerede godt sat ind i LCHF-principperne. Jeg kunne bare godt lide det med, at du havde lavet en bog med særligt fokus på den strikse udgave og vægttab for os, der har brug for den slags ;-)

    Men jeg har lige et spørgsmål. Jeg har netop fået mit livs første slowjuicer og er blevet enormt glad for at juice grønsager her på det sidste. Men noget siger mig, at juicing og KETO måske ikke lige er det bedste match. Man får vel nærmest endnu flere kulhydrater ud af grønsagerne, når man juicer alt det “faste” fra, og kommer nok hurtigt til at drikke langt mere end 20-30 g. kulhydrater så – ikke?

    Måske jeg kan juice en lille smule ind i mellem, og ellers må det vente, til jeg er omme på den anden side af vægttabet, tænker jeg?

    På forhånd tusind tak.

    Mange hilsener Mai

    Svar
    • Hej Mai

      Dejligt du er glad for bogen. Og ja, hvis det skal være realistisk at holde det helt lave kulhydratindtag, tror jeg også det er bedst at tygge grøntsagerne i de første uger. Siden hen kan du fint eksperimentere med om det ikke også fungerer fint med slow-juices :)

      Svar
  7. Hej Jane
    Jeg har netop købt din nye bog og den er super god. Nem at overskue og intet hokus pokus. Jeg læser mange af dine indlæg og synes du kommer omkring emnet på en forfriskende og spændende måde…… og realistisk! For at par år siden tabte jeg mig ca 20 kg ved at spise LCHF uden dog at vide at det hed det :-) Nu er der desværre røget lidt af kiloene på igen og det skal jeg gøre op med en gang for alle.
    Jeg har dog et spørgsmål, som jeg ikke rigtig synes jeg kan finde noget om. Hvordan ser du på kaffe generelt? Altså bare almindelig sort kaffe (noglegange med fløde i). Jeg drikker nemlig en del kaffe i løbet af arbejdsdagen og er pludselig kommet i tvivl.
    På forhånd tak og tak for dig.
    Hilsner fra Pernille

    Svar
    • Tak Pernille :)

      Jeg har det fint med kaffe og det vil sjældent være et problem. I hvert fald er der mange ting, jeg ville justere i, inden turen kom til kaffe. Det største problem med kaffen er det, du putter i.

      Måske kunne KETO Living være noget for dig? Det har jeg netop lavet til alle disse hverdagsspørgsmål og det er et super supplement til KETO-bogen. Du kan læse om det her: KETO Living

      Svar
  8. Kære Jane.
    Har bogen og er netop påbegyndt de nye madvaner. Det går fint. Nyder at blodsukkeret er stabilt gennem dagen. Mit spørgsmål er :
    Hvor vigtigt er det at jeg vejer mine grøntsager efter opskrifter. ? Er der risiko for overspilning hvis jeg “spiser løs af de kulhydrat fattige grøntsager ” ?
    Mvh Birgit

    Svar
    • Min personlige holdning er at det ikke er vigtigt. For at kunne lave ernæringsberegningerne har jeg været nødt til at veje og regne ud, men i praksis mener jeg, det er helt unødvendigt. Så spis bare løs af grøntsagerne :)

      Svar
      • Tak for svaret. Har nok skrevet på den “forkerte side” Kunne ikke lige huske hvor jeg skulle gå hen som medlem af din side for os på Keto..??

        Svar
  9. Hej Jane
    Jeg har levet efter det ketogene princip i efterhånden lang tid. Ikke for at tabe en masse vægt, men pga velvære, sundhed mv. Jeg har læst mange bøger, nok især amerikanske, da udbudet er større.
    Jeg vil hermed rose dig for din nye bog. Den er rigtig flot sat op, appetitvækkende og inspirerende.
    Det der glæder mig allermest er dog, at se “keto-mad” fra den sunde vinkel. Masser af dejlige grøntsager til at supplere fedt og proteiner.
    Super flot, det du har sat sammen og samtidig en tryk streg under, at “keto” ikke kun er smør, bacon og flæskesvær:-).
    Tak for det Jane.

    Svar
    • Tusind tak for det, Tina. Det var netop det, jeg gerne ville vise med bogen. Altså at det kan være grønt, sundt og ‘almindeligt’ at spise KETO :)

      Svar