Morgenmadsinspiration

Mangler du morgenmadsinspiration i denne nemme ende, kan du her få lov at kigge på, hvad jeg har haft på morgenbordet i den sidste tid. Det er ikke super revolutionerende eller kæmpekreationer. Det er bare morgenmad, der fungerer godt.

Måske kan du fornemme, at tiden går lige lovligt stærkt for mig i øjeblikket. Kickstart startede i mandags, og der sker altid en masse den første uge, indtil deltagerne lige falder på plads i det hele. Det tegner til at være et super stærkt hold, så jeg glæder mig til at se, hvor vi står om fire uger.

Og så redigerer jeg jo bog. Jeg afleverede manus 1. maj, og fru redaktør var bare lynhurtig på tasterne og fik redigeret og sendt rettelser retur til mig.

Denne her periode i en bogproces føles nogle gange, som om man kaster bold med en ildkugle. Det er så dejligt at skyde manus afsted og vide, at nu har man nogle dage/uger ‘fri’ men før man får set sig om, lander den lige i skødet på en igen.

Men på positivsiden bliver jeg mere og mere begejstret for denne her bog, og jeg glæder mig til at fortælle mere og vise en forside, når den kommer på plads, forhåbentlig inden sommerferien.

Som altid når jeg laver bog, er det lidt på bekostning af bloggen her. Derfor tænkte jeg, at jeg i dag bare ville give lidt morgenmadsinspiration og på den måde måske give lidt idéer til, hvad man kan spise til dagens første måltid.

Morgenmadstallerkener

Herunder kan du se en stribe af mine morgenmadstallerkerne fra den seneste tid. Mine morgenmadskriterier er altid:

  • de skal være hurtige at lave
  • de skal mætte så jeg ikke behøver spise før frokost

Til min morgenmad drikker jeg altid en kop kaffe med kokosolie. Hvor meget kokosolie, jeg putter i, afhænger af hvor meget fedt, min øvrige mad indeholder og hvor sulten jeg er. Men oftest mellem 1 tsk og 1 spsk.

De fleste morgener tager jeg også 1 tsk Cod Liver Oil.

Morgenmadsinspiration LCHF / Keto
Min yndlingsmorgenmad: Langtidsstegt roastbeef med olivenolie, salt og peber, ost, avokado og rucola.
Jeg spiser denne flere gange om ugen, hver uge.

Morgenmadsinspiration LCHF / Keto
Samme koncept, her med en rest culotte, lidt ost, avokado og peberfrugt. 

Morgenmadsinspiration LCHF / Keto
Rucola og peberfrugt med en rest confiteret and.

Morgenmadsinspiration LCHF / Keto
Røræg af 3 æg stegt i smør og vendt med en håndfuld emmentaler. Lidt halvtræt avokado til og en spinat, lime, ingefær greenie.

Morgenmadsinspiration LCHF / Keto
Samme røræg som ovenfor med emmentaler som ovenfor med spinat og avokado

Morgenmadsinspiration LCHF / Keto
Hårdkogte æg og smoothie med jordbær, ingefær og kokosmælk på Mors Dag.

Morgenmadsinspiration LCHF / Keto
Vitello Tonnato – kalv med tunsovs. Fungerer perfekt som morgenmad også.

Morgenmadsinspiration LCHF / Keto
To blødkogte æg, to skiver Serranoskinke, min yndlingsost den lagrede Comté og lidt agurk.

Morgenmadsinspiration LCHF / Keto
Smoothie bowl med blåbær og edamamebønner

– denne har jeg spist mange morgener her i varmen, selvom det ikke er helt optimalt for mig.

Booster Bowls fra Cafe on the Six.

Vega har det svært for tiden, og vi holdt derfor en halv fridag, hvor vi besøgte Valbys nye fine sted , der serverer de fineste og iskolde Booster Bowls, som de kalder dem. Vi gik all in på frugt den dag, kan man sige, men det var dejligt i sommervarmen.

Måske ikke så repræsentativt for min morgenmad men ikke desto mindre noget, jeg har spist i den forgangne uge.

Hvad er dine go-to favoritter med morgenmad?
Og er du vanemenneske ligesom mig, der ofte spiser noget omtrent det samme hver morgen?

Få 7 dage gratis af MadbandittenPLUS

Få energiberegninger på alle opskrifter og egen favoritside og slip samtidig for forstyrrende annoncer.

Start gratis prøveperiode nu

 

12 kommentarer til “Morgenmadsinspiration”

Skriv en kommentar

  1. Hejsa
    Jeg har lige bestilt med plan for 4 uger, men der er ingen morgenmad eller frokost ?
    Skal det bestilles ekstra ?

    Vh. Annelone

    Svar
  2. Hej Jane :)
    Har lige læst din mail, hvor du skriver du et par gange om måned vil lave en sammenfatning af hvad der er sket på din blog. Det er SÅ god en ide :) :)
    Det vil jeg være glad for. Jeg er ikke fast på facebook, forstået på den måde, at jeg skal logge mig på, på min ipad, når jeg vil derind – det er et fint filter for mig. Jeg følger dig her på bloggen, og nogle perioder er det oftere end andre afhængig af tiden.
    Derfor dejligt men en opsumering pr mail :) :) ja tak :)
    Vh Trine

    Svar
    • Hvor dejligt at høre, Trine. Tak – og super idé det med indlogningen. Det vil jeg overveje at benytte mig af :)

      Svar
  3. Hej Jane
    Jeg har igennem lang tid til morgenmad spist følgende,
    Jeg vejer det ikke hver dag, men har vejet mig frem til, at det ca. er således:
    100g græsk youghurt 10 %, 30 g hytteost 4% og 20g piskefløde samt 30 g hindbær fra frost, knust m. en gaffel (egen avl). Dette hældes i en skål aftenen før og sættes i køleskabet.
    Om morgenen tages det blot ud og vendes sammen og toppes med 10-15 mandler som også er hakket groft aftenen før og en tsk fintmalet “husk”. Det smager himmelsk og er frisk i smagen, og det er hurtigt om morgenen ;) Det kører jeg fint på fra kl 06:00-11:30, hvor jeg får frokost.

    ER DETTE IKKE OK LCHF?

    Jeg har det sidste år tabt 4-5 kg (dette er ok) og vil gerne tabe ca 4-5 kg mere.
    Det går ikke stærkt, men i min alder 52 år, er det allervigtigste at jeg ikke tager på og her har LCHF reddet mig, tror jeg. Tak for det ?

    Mvh Majbritt

    Svar
    • Min holdning er altid, at man ikke skal argumentere imod succes, og det lyder til at virke for dig, og det lyder bare perfekt i mine ører.

      Synes du en dag, at det ikke helt spiller, vil jeg bede dig prøve at bytte morgenmad til æg/kød og grønt og fedt i en periode. Men indtil da synes jeg bare, du skal nyde denne dejlige anretning :)

      Svar
  4. Min morgenmad er klart mere varieret nu end, da jeg spiste havregryn til morgenmad.

    Skal det være rigtig nemt, så deler jeg en peberfrugt i fire og smører med smør, leverpostej, spegepølse, ost eller hvad jeg nu lige har i køleskabet .

    Og ellers kan jeg godt lide noget, der kan forberedes på forhånd som fx chiagrød, kogte æg, broccolivafler eller æggemuffins, så jeg ikke skal have gryder og pander frem om morgenen. Og ellers spiser jeg også rester fra aftensmaden.

    Svar
  5. Jeg er gået ind i jagten på den ultimative chiagrød. Men jeg har svært ved at knække nøden med at få det til at smage af noget. Indtil videre er der mest succes med vand, moste bær og vanilje. Hvordan mon jeg får det til at mætte mere/længere? Jeg spiser det med græsk yoghurt på.

    Svar