Jannie: Fra str. 48 til str. 38 på 15 måneder

I dag skal du møde Jannie, som på bare 15 måneder gik fra fedmeklasse 2 til at være normalvægtig – alene ved at ændre kosten.

33 kg røg der i processen, og buksestørrelsen gik ned fra str. 48 til 38.

Jeg er som altid blæst bagover af de historier, som I, mine seje læsere, sender mig. Og Jannie her er jo simpelthen et fantastisk eksempel på, hvordan det kan lade sig gøre at ændre en dårlig kur(s).

Se lige hvor brandgodt, hun ser ud! Stående bifald herfra!

Jannie tabte 33 kg på 15 måneder med LCHF og gik fra str. 48 til str. 38

Vægttab kræver den rette strategi

Det, som jeg altid synes er så vigtigt at få med er, at denne type forandring kræver, at du gør noget andet, end du plejer og at du tager en række bevidste valg. Du kommer ikke sovende til det. Men også at det ikke bare er et spørgsmål om endelig at finde nok styrke eller ‘endelig at lære at holde pinen ud længe nok til at se vægten gå ned’.

For stort set alle de, som skriver til mig, som har opnået store vægttab, HAR jo prøvet at bruge viljestyrken som primært redskab. De har prøvet at spise mindre og motionere mere, og de har prøvet at tælle kalorier og ignorere sulten. Og det virker IKKE i længden.

Det, som gør den afgørende forskel er, at du finder en kost og livsstil, som tillader dig at være i kalorieunderskud uden at føle sult. Og det kan du formentlig gøre på flere måder, men LCHF fungerer generelt temmelig fænomenalt på det punkt.

Og hvis du ikke føler sult, bliver det pludselig nemmere at takke nej til alle fristelserne.

Det er Jannie her et lysende eksempel på.

Jannie tabte 33 kg på 15 måneder med LCHF og gik fra str. 48 til str. 38 Jannie tabte 33 kg på 15 måneder med LCHF og gik fra str. 48 til str. 38

Men ikke mere snak fra mig. Nu giver jeg ordet til Jannie.

Jeg hedder Jannie, 45 år og mor til 3 børn.

D. 9 august 2015 besluttede jeg, at LCHF skulle prøves.

Efter mange år med elevatorvægt og utallige kure, som ALTID mislykkedes, havde min vægt nået sit MAX…. 91,4 kg fordelt på 160 cm. Mit BMI sagde 35,7 – Fedmeklasse 2.

Jeg var så ulykkelig i min “ tykke “ krop. Og alligevel altid med et falsk smil på læben.

Jeg følte mig som en oppustet hval… Og shopping var et mareridt. Mit selvværd og min selvtillid var helt i bund, og i mit hovede var jeg overbevist om at folk ikke kunne lide mig pga min vægt.

Desperat spurgte jeg min læge om jeg ikke kunne få en “ Gastric banding “ (fedmeoperation, der snører mavesækken sammen). Han syntes ihvertfald ikke at det var løsningen, men det vidste jeg jo godt.

Så nu var det nok… Det havde jeg sagt mange gange før, men denne gang skulle det vise sig at blive en succes for mig.

Madbanditten hjalp mig

Efter lidt søgen på nettet faldt jeg over “ Madbanditten “ af Jane Faerber, og det virkede på en måde så simpelt og overskueligt. Ikke noget med at tælle kalorier eller sulte sig selv.

Jeg var så motiveret på, at denne gang skulle det lykkedes. Jeg købte bogen “ Spis dig mæt og glad “. Og efter at have studeret bogen igennem, var det bare afsted og købe basis-varerne hjem. Og så var jeg klar. Idag har jeg altid bacon og fløde i køleskabet.

For mig er det tit “ enten eller “ med det jeg beslutter mig for, og det var det også med LCHF. Nu havde jeg taget et valg, og så skulle det være 100 %. Så et nyt ord fra mig blev “ NEJ “, og det tror jeg blev min styrke. Og det er det også i dag.

Jeg var vant til at trøstespise, og elsker hvidt brød, kager og chips. Det var bare en del af min gamle livsstil, som bestemt ikke skal tilbage. Men ved at sige nej, blev det bare lidt nemmere. Jeg kan sagtens være omringet at alle de “ gode “ sager, men LCHF har givet mig styrken til at sige “ NEJ “.

LCHF er det nemmeste, jeg har prøvet

LCHF er for mig noget af det nemmeste og mest overskuelige, jeg har prøvet. Der er ingen grund til at gøre det besværligt, det er faktisk meget simpelt. Helt simple råvarer – Kød, grønt og fedt.  Selv med mand og børn kan det lade sig gøre.

Og på LCHF er det heller ikke et problem at spise ude. Det er altid muligt at bestille kød og salat eller grøntsager. Jeg bliver hurtig mæt og har sjældent hovedpine. Min mave har det også bedre. ikke så oppustet som da jeg spiste hvidt brød. Så der er mange fordele ved at vælge LCHF som livsstil.

33 kg på 15 måneder – ‘det virker jo!’

Den første uge tabte jeg 3,1 kg, og jeg var så lykkelig. Det virkede det jeg havde gang i og endda uden at føle sult. Jeg var mæt og tilpas.

Så nu var motivationen helt i top. Og uge for uge raslede kiloene af.

På 15 mdr. havde jeg tabt 33 kg, og mit BMI var nu normal 22,8. Jeg er gået fra en buksestørrelse 48 til en str. 38.

Den tykke pige er der stadig

I takt med at kiloene forsvandt kæmpede ‘øverste etage’ med at følge med. Og det gør den stadig. Og jeg tror ikke, at jeg er den eneste, der går fra at være overvægtig til normalvægtig og stadig engang imellem føler sig som den ‘tykke pige’.

Jeg glemmer nogle gange, hvor langt jeg er kommet. Så når jeg kommer i tvivl, finder jeg billederne frem, og de lyver ihvertfald ikke.

Jeg skal aldrig tilbage til min gamle livsstil

Jeg er nu på 3 år med min nye livsstil, og jeg har klaret mig igennem højtider og jul og sommerferie i udlandet uden at miste fokus på min kost. Det sværeste er nok at se sig selv som “ normalvægtig “. Det har jeg ikke været i 25 år. Men jeg skal aldrig tilbage…….

Så kan kun anbefale LCHF som en livsstil.

Stor “ TAK “ til dig,  Jane Faerber for at skrive en bog, der er så nem og overskuelig. Den har ihvertfald ændret mit liv.

Stort tak til Jannie for at dele sin historie♡

Vil du have min hjælp til at gå ned i vægt, kan du finde hjælp i mine bøger eller i mit online forløb LCHF Kickstart.

Har du en god historie, du gerne vil dele med Madbandittens læsere, er du altid velkommen til at sende den til support[snabel-a]madbanditten.dk

Få hjælp og inspiration til sund livsstil

“Smukke billeder – tænderne løber voldsomt i vand og man får lyst til at afprøve dem alle”

Perfekt til Keto, Low Carb, LCHF og til dig der gerne vil spise sundt og lækkert!

Køb nu til 240,- (vejl. udsalgspris: 300,-): De bedste fra Madbanditten

18 kommentarer til “Jannie: Fra str. 48 til str. 38 på 15 måneder”

Skriv en kommentar

    • Hej Katja

      Har du læst mine Keto-bøger? De giver jo et ret godt bud, både i udregninger, forslag til mængder og giver input til hvordan du bruger fedt strategisk i starten og siden hen, og de viser det også i praksis i både opskrifterne og kostplanerne, som dækker en hel dag med henblik på vægttab. Det er jo ikke sådan at der er en bestemt mængde fedt, alle skal spise. Det er jo højst individuelt og baseret på kontekst, mål osv. Du kan også starte med at læse om fedt HER, hvis du ikke har bøgerne endnu.

      Svar
  1. Jeg synes også det er rigtig flot! – Du er jo blevet en smuk ung kvinde! Du har i snit tabt ca. 2 kg./mdr., og det er efter min mening fuldkommen perfekt! Det er jo ikke en slankekur(dem bliver man fed af) men en livsstil, som man ikke stopper med fordi man opnår et ønsket vægttab.
    Jeg tog 10 kg. på efter et rygestop i sommers, da jeg trøstespiste alt muligt skørt. – For 2 mdr. siden startede jeg på lchf og har tabt 6 kg. – og jeg har virkelig spist rigtig meget lækkert mad og er aldrig gået sulten i seng.
    Jeg er fuldkommen ligeglad med hvor lang tid det tager at tabe de sidste kg. for jeg stopper ikke med lchf igen…..og så er jeg tilmed, Ikke Ryger :-)

    Svar
  2. Tillykke, hvor er det flot.
    Hvis man som jeg har en mave, der reagerer voldsomt på fedt (opkastninger), kan man nedtone røget mad og krydderier og spise en smule mere fedt. Bare et tip.
    Anne

    Svar
  3. Det er en rigtigt interessant historie! Og skide flot gjort!

    Dog vil jeg argumentere imod at det at tælle kalorier ikke virker. Jeg tabte over 40 kg på 8 måneder ved at holde regnskab med min forbrænding og mit kalorieindtag.
    Jeg begyndte at gå mere og så brugte jeg en app til at holde regnskab med hvad jeg spiste..

    Jeg holder stadig regnskab, og det tror jeg egentlig altid at jeg bliver nødt til at gøre. Måske ikke lige så stringent som mens jeg gik ned i vægt, men jeg har haft vægtproblemer hele mit liv, så hvis jeg ikke skal tage på igen er jeg nok nødt til at fortsætte.

    Jeg er 30 nu, og vejer omkring 75 kg. Da jeg startede mit vægttab i denne omgang vejede jeg 117.3, og det tungeste jeg har været var 126.7, da jeg var i start 20’erne.

    Men det KAN altså lade sig gøre at tabe sig og holde vægten ved at tælle kalorier, det kræver “bare” at man bliver ved.

    Og så er det hamrende vigtigt, at man ikke sulter sig selv eller indtager for få kalorier, for så tror kroppen at der er hungersnød og sætter ens forbrænding ned. Og kroppen har brug for både kulhydrater, fedt, kostfibrer og protein og man skal sørge for at man får sine behov for vitaminer og mineraler dækket.

    Jeg har på intet tidspunkt sultet og jeg har spist varieret, jeg har bare valgt kaloriefattige alternativer. Og så har jeg kunne spise skide usundt, jeg har kunne spise junkfood og snacks, fordi jeg har haft luft i mit regnskab om aftenen.

    Men okay, det er ret meget arbejde at tabe sig på “min” måde, så det kræver commitment. Men det kan altså lade sig gøre. :-)

    Svar
    • Jamen jeg tror ikke, at der nogen, der anfægter, at man kan tabe sig ved at tælle kalorier og på den måde sikre at man er i kalorieunderskud. Min pointe her er, du for at lykkes med kalorieunderskuddet skal have sulten under kontrol. Kæmper du mod konstant sult, taber du på den lange bane kampen, for det kan ingen holde ud. Viljestyrke kan derfor ikke stå alene som redskab (selvom det bestemt også skal i brug ind imellem).

      Og KÆMPE stort tillykke med dit flotte resultat. Jeg håber, du er pavestolt af din indsats.

      Svar
  4. Super flot gået Jannie!
    Til alle andre der læser med – jeg kan med varme (og resultater) anbefale Janes Kickstart. Jeg var på i Januar og har tabt 7.5 kg på tre måneder (mangler kun 7.5 kg mere)… Kickstart giver en fed start på noget som kan blive din livsstil. Man får forståelse for kroppen og maden og sammensætningen og har konstant nogen i ryggen til at hjælpe/støtte.
    Virkelig anbefalelsesværdigt til dem, som godt kan bruge et team. Man er ikke bundet af faste kostplaner eller noget – man tilrettelægger det fuldstændig selv… Det giver bare en rigtig god “kickstart” og dermed grobund for noget varigt….
    Hilsen en glad Kickstarter….

    Svar
  5. Hold da op, hvor er det bare vildt flot. Jeg kunne godt tænke mig, at vide, om Jannie har spist mellemmåltider, hver dag, og i så fald hvor mange?
    Har hun lavet en kostplan eller bare spist efter lyst?
    Jeg er meget nysgerrig, da jeg pt selv kører en kostplan fra en kostvejleder, og det er virkelig minimalt hvad jeg taber, desværre. Og så har jeg pcos og er 42 år :s

    Svar
    • Jeg vil gerne byde ind med at det ikke er afgørende for vægttabet om du spiser mellemmåltider eller ej. Det vigtigste er kalorieunderskuddet. På LCHF bliver mellemmåltider tit bøvlede og overflødige og derfor ender de fleste med kun at spise hovedmåltider. Når kroppen er fedtdrevet går det uden problem at der er mange timer mellem måltiderne. Ift. PCO og insulin kan der måske være en marginal fordel i at spise sjældnere og ikke småspise hele dagen men jeg tror ikke, det er så afgørende.

      Jannie fandt inspiration i min første bog og har mig bekendt ikke fulgt en decideret kostplan.

      Hvis du gerne vil snuse til en LCHF kostplan til vægttab, kan du tage et kig på denne: Striks LCHF – en praktisk guide

      Svar
  6. Hold fast, hvor er det sejt. :-)
    Er meget enig i, at Jane Faerber’s bøger er lige til, at gå til.

    Svar
  7. Det er bare så sejt gået Jannie. Lever selv på den måde, men vægttabet er gået i stå, defor kunne jeg godt bruge nye input. Er det gratis at tilmelde sig den omtalte kick start ?
    Følger iøvrigt glad din fine blog. Giver godinspiration. Takfor det og god uge ønskes herfra

    Svar
    • Helt vildt sejt!

      Jeg definerer et vægttab, der er gået i stå, som min. 4 uger, hvor hverken vægt eller centimeter har rykket sig, og hvor man har fulgt den plan, man har lagt.

      Grunden til definitionen er, at der er stor forskel på hvad man skal gøre, hvis der reelt er tale om et vægttabsplateau og hvis der er tale om en plan, der ikke er blevet fulgt. Er der fx i en periode røget lidt for meget af det gode ned (desserter, nødder, fløde i kaffen etc.), er det der, man skal sætte ind først og fremmest.
      Men synes man, at man gør alt ‘rigtigt’ og sker der stadig ikke noget, vil jeg altid opfordre til at tage et par dage og notere hvad man spiser, fx i madlog eller andre lignende databaser og tjekke 1) kulhydratindtag og 2) kalorieindtag. Det er ofte disse to, der skal sænkes for at få gang i vægttabet igen.

      Kickstart er ikke gratis men du kan læse om det her: https://www.madbanditten.dk/lchf-kickstart/

      Svar