LCHF begynderfejl #8: At undervurdere vigtigheden af salt (og væske)

At få folk overbevist om, at de skal spise ekstra salt er næsten lige så svært som at overbevise dem om, at de skal spise ekstra fedt. Men sagen er, at Low Carb/LCHF/KETO drastisk ændrer din krops behov for salt, og 9 ud af 10 symptomer i omstillingsfasen er løst ved, at du spiser ekstra salt.

Og det handler begynderfejl #8 om.

Begynder fejl #8: At undervurdere vigtigheden af salt (og væske)

Jamen jeg forstår ikke, at jeg bliver ved med at være så træt/sulten/tørstig/have hovedpine/være svimmel/indsæt-selv-flere….

Svaret er salt. Væske og salt.

Derfor er salt vigtigt på LCHF/Keto

Når vi spiser få kulhydrater, tømmer kroppen delvist sine glykogenlagre. Hvert gram glykogen lagrer 3-4 g væske til sig.

Samtidig får det lave insuliniveau nyrerne til at udskille væske (og dermed salt) mere effektivt.

Har du oven i det haft en inflammatorisk reaktion på din gamle kost (sukker eller raffinerede kulhydrater fx), kan din krop slippe utroligt meget væske den første tid. Jeg ser ofte væsketab på op til 5 kg på den første uge.

Det store væsketab betyder også, at der nemmere kommer ubalance i væske- og saltbalancen. Og begge dele er uhørt vigtige for din trivsel (og dit helbred).

Spiser du for lidt salt men drikker meget væske, risikerer du at “skylle kroppen igennem”. Det lyder måske rart og detox-agtigt, men det er ikke en god ting. Det betyder nemlig, at du skyller vigtige mineraler og salt med ud, og du kan derved komme i underskud af kalium.

I sin iver efter at opnå den eftertragtede saltbalance, vil kroppen nemlig udskille kalium fra cellen, og medmindre du får gode mængder kalium ind via kosten, kommer du i kaliumunderskud. Du kan opleve kaliumunderskud som træthed, svimmelhed, muskelkramper, hjertebanken men også tab af muskelmasse, selvom du spiser nok protein.

Det kan altså ikke understreges nok gange, hvor vigtigt det er, at du spiser nok salt på LCHF/KETO.

Kroppen kan også blive tvunget til at mindske blodvolumen for at opretholde koncentrationen af mineraler og salte i blodet. Det giver samme symptomer som ovenfor og er selvsagt heller ikke en eftertragtet tilstand.

Salt i din nye ketogene kontekst

Grunden til, at du tøver sådan med saltet og har tendens til at springe det over er formentlig, at du så længe du kan huske har lært, at for meget salt er farligt eller usundt for dig. Alvoren af det kan måske stadig diskuteres, men i dette indlæg holder vi os lige til din nye kontekst.

Det er vigtigt at forstå, at din LCHF/KETO-kost giver dig en ny kontekst. Ligesom at et øget fedtindtag i en kontekst af få kulhydrater og stabilt blodsukker er en helt anden sag end et højt fedtindtag i en kontekst af stort indtag af kulhydrater og højt blodsukker, gælder det samme salt.

Danskerne får størstedelen af deres saltindtag fra forarbejdet mad. Forarbejdet mad har ofte et højt saltindhold dels for smagens skyld men så sørme også for konserveringens skyld.

Salt er et ældgammelt konserveringsmiddel, og et højt indhold af salt kan hjælpe maden til at holde længere. Er du madproducent, er du selvsagt interesseret i, at din mad holder længe på hylderne.

Men vi spiser ikke meget forarbejdet mad på LCHF, og alene derved har du lavet en drastisk reduktion i dit saltindtag. Læg det sammen med at dit saltbehov er øget pga. det lave kulhydratindtag, og du lander i underskud.

Løsning

At drikke rigeligt med væske og at salte maden ekstra kan være afgørende for din succes – især i starten.

For mange er det dog ikke nok med lidt ekstra fokus, og her anbefaler jeg at tage ekstra salt hver dag.

Et par gængse råd om salt

-> Mærker du overgangsbesvær som hovedpine, svimmelhed, energiløshed, umættelig sult eller uslukkelig tørst vil jeg sige, at du skal have mere salt. Tag 0,5 tsk salt i et glas vand og vent 10-20 minutter og se, om du ikke har fået det bedre.

-> Er det sommer, og du sveder meget, eller træner du meget, skal du have mere salt. Væn dig til altid at tage ekstra salt inden træning. 0,5-1 tsk i et glas vand en times tid inden træning. Altid.

-> Et generelt råd til mere salt kan være at drikke 1-2 glas bouillon hver dag. Hjemmelavet bouillon kogt på knogler er en eminent kilde til både salt og mineraler. Brug fx denne opskrift.

-> Du kan også bare vælge at tage 0,5 tsk salt i et glas vand 1-3 gange om dagen og gøre det til en vane morgen, formiddag og eftermiddag.

-> Du kan også tage nogle agurkeskiver og pøse salt på dem med meget løs hånd, hvis det virker mere humant end at drikke saltshot, som var det tequila.

Bedst resultat får du ved at bruge uraffineret havsalt, himalayasalt eller lign. (i modsætning til den billige bordsalt), da disse vil have et naturligt mineralindhold. Du kan også lave og bruge denne opskrift på supersalt.

Hvor længe skal man tage ekstra salt?

Svært at sige men i hvert fald i de første uger, hvor du spiser helt striks. Herefter kan det være, du kan nøjes med at salte din mad ekstra (hvilket for mange kommer helt af sig selv). Men det gælder stadig, at føler du dig mat, træt, svimmel eller lign. så er det i gang med saltbøssen igen.

Nu tager denne serie en pause. Missede du et afsnit undervejs, kan du finde dem alle her:

Læs også:

Begynderfejl #1: Ikke at have styr på kulhydraterne

Begynderfejl #2: At fortabe sig i detaljen, før det grundlæggende er på plads

Begynderfejl #3: At spise uden at være sulten

Begynderfejl #4: At tro, at kalorier ingen rolle spiller

Begynderfejl #5: At overtracke alt fra kulhydrater, kalorier og ketonstoffer

Begynderfejl #6: At overforbruge sødemidler

Begynderfejl #7: Ikke at stå omstillingsfasen igennem

Årets julegave-idé❤️

120 lækre, sunde og mættende opskrifter til alle dagens måltider + lidt ekstra lækkert til de særlige lejligheder.

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

72 kommentarer til “LCHF begynderfejl #8: At undervurdere vigtigheden af salt (og væske)”

Skriv en kommentar

    • Ja det er fuldstændig ligemeget hvordan man får sit salt, bare man får det. Men jeg synes ikke, det virker som en specielt langtidsholdbar (eller økonomisk smart) strategi at tage salttabletter i stedet for bare at tage det salt, man har brug for. Du skal trods alt tage i omegnen af 10 salttabletter for at matche natriumindholdet i en halv tsk salt og det bliver måske til lige rigeligt piller.
      Hvorfor ikke bare tage det salt og komme videre? En halv tsk salt i et stort glas vand et par gange om dagen, evt, kamufleret af lidt citronsaft. Så slemt er det ikke og man vænner sig hurtigt til det (særligt når man mærker hvor godt det gør en)

      Svar
  1. Hej Jane,

    Jeg er på keto-udfordringen og F**K det virker!

    Jeg har samtidigt opdaget at jeg kun får 700 mg kalium igennem min kost, som jo nærmest i forvejen “kun” består af grønne bønner, olie og roastbeef på repeat.

    På apoteket vil de ikke udlevere kalium før jeg har fået målt mit blod hos lægen. Hvis jeg går til min læge vil han da nok bede mig om at spise varieret med både kartofler og rugbrød, og så er jeg lige vidt…

    Jeg søger på nettet efter kalium, og vil høre om du kender til Allergica’s kalium-dråber, eller om du kan anbefale noget?

    Mvh,
    Susanne

    Svar
    • Hele idéen med Keto Udfordringen er at du skal sammensætte din kost, så den er så næringsrig som muligt. Det er derfor vi bruger Cronometer og ikke andre apps. Dvs. du skal logge din mad, før du spiser. Ikke omvendt. Kalium findes i grøntsager, fx spinat, broccoli, andre kåltyper, tomat, avokado osv. og kød, især okse men også i de andre typer og i laks osv. Altså de ting, vi spiser på Keto udfordringen. Du kan sagtens nå fx 3000 mg kalium i kost alene.

      Cronometer har også en funktion, hvor den kan foreslå specifikke madvarer, du kan supplere med for at lukke dine specifikke næringsstofhuller. Eller du kan bruge ‘ask the oracle’-funktionen (ligger under Foods) og bede om at få vist kaliumrige madvarer.

      Har du brug for at supplere er fx Seltin Mineralsalt en nem måde at gøre det. Det indeholder kalium – men jo selvfølgelig også mindre natrium, hvorfor du så her har en opgave i at sikre, at du kun bruger det, til din balance er i orden.

      Svar
  2. Tak :-)

    Jeg er fornyligt begyndt på LCHF, jeg tæller ikke men tror jeg er ret langt nede i kulhydratindtag, da jeg går benhårdt efter lavt indhold i alt hvad jeg køber ind og laver af mad.

    Efter en overgangsperiode hvor jeg trappede ned på kulhydrater, mens jeg spise de ting i køleskabet der ikke passe så godt ind, har jeg nu et par uger været fuldt fokuseret.
    Vægttab kom fint allerede i nedtrapningsfasen, ikke noget revolutionerende, men lettere end jeg har prøvet før, og langsom er fint for mig, så længe det går den rigtige vej.

    Så begyndte jeg at få det skidt, sådan rigtig tung i hovedet, konstant sult og sløvhed. En gennemgående slap fornemmelse i alle kroppens muskler. og vægttabet pausede.
    Søndag stod jeg op, og der var det rigtig slemt, incl løbende næse og røde øjne. Jeg begyndte at undre mig rigtig meget. Jeg begyndte at leder efter begynderproblemer på LCHF/KETO, og faldt over dine artikler om satlt.

    Jeg hader salt :-) jeg har altid været kendt for at være hende der lavede mad med for lidt salt, jeg kan virkelig ikke lide det.
    Men jeg prøvede, som du foreslog, en lille tsk salt i et glas vand (adr) , og så gik jeg i seng igen – kunne ikke rigtig andet.
    1 time senere stod jeg op, og havde det egentlig ok.
    De sidse par dage har jeg så fokuseret på salt, og den trætte/slappe fornemmelse er væk. jeg kan nu føle sult, sådan helt ægte sult hvor maven rumler. Det kan jeg ikke huske hvornår jeg sidst gjorde.
    Den slappe fornemmelse af af at være sulten, har jeg haft on and off gennem længere tid, også før jeg startede på LCHF. Når jeg tænker tilbage kan det godt passe at det startede lige deromkring hvor jeg fandt ud af at jeg skulle holde mig fra kornprodukter, da min mave slet ikke kan håndtere dem, og dermed gik mit kulhydrat indtag ret meget ned.

    Nu og her er det væk, og hvis det bare er en smule salt der skal til, så er det jo nærmeste til at græde over.

    Nu skal jeg så bare vænne mig til saltet, og forhåbentlig forsvinder den der smag i munden, som at sluge havvand også lige om lidt, for jeg kan altså stadig ikke lide salt….
    mvh Randi

    P.S.
    En god LCHF snak når man skal fokusere på Salt er forøvrigt Flæskesvær, man skal bare passe på kalorierne ;-)

    Svar
    • Hej Randi
      Hvor er det godt, du fandt det med salt – det er nemlig LIGE PRÆCIS det, der skal til. Godt for dig og fortsat god fornøjelse❤️

      Svar