Om periodisk faste – og om kun at spise to måltider om dagen

Periodisk faste er nemt, når man spiser LCHF/Keto. Og at kunne faste ubesværet er bestemt en af grundene til at jeg spiser, som jeg gør.

Da jeg lavede listen med mine 11 grunde til at jeg spiser LCHF, var et af toppunkterne også, at jeg ikke behøver spise så ofte. Og nogle gange tænker jeg, hvorfor det skal være fedt ikke at spise så tit, når nu det at spise faktisk er ret rart. Men for mig handler det om, at det frigiver tid til andre ting. Jeg vil gerne spise, bestemt, men jeg vil dælme også gerne lave andre ting og lade maden tage plads i baggrunden.

Jeg har ikke noget fasteregime, jeg følger, men jeg prøver så vidt muligt at følge min naturlige appetit. Nogle dage spiser jeg meget, andre dage ikke så meget.

De fleste dage spiser jeg tre måltider, nogle dage to. De dage hvor jeg hele tiden var på jagt efter en snack til den lille sult er slut, og jeg savner dem ikke. Snacks og mellemmåltider er besværlige og heldigvis også unødvendige. I hvert fald unødvendige, når man ikke er afhængig af konstant påfyldning af kulhydrat for at holde energien oppe og hjernen skarp.

Jeg oplever det som en kæmpe frihed.

Periodisk faste: Færre men større måltuder

Hvis man skal spise færre måltider, nytter det selvsagt ikke noget, at man sidder og fedter med en lille klat skyr og fem mandler. Der skal jo stadig mad, energi og næringsstoffer indenbords. Og man kan måske endda argumentere for, at det bliver endnu vigtigere, hvad man putter på tallerkenen, jo færre “spisemuligheder”, man har om dagen.

Forleden så min dag sådan ud, at jeg stod op og sendte ungerne i skole. Svarede på lidt mails og kommentarer, drak godt med vand, lidt kaffe og tog lidt ekstra salt og så tog jeg til i fitness, hvor jeg lavede 30 minutters hurtig træning. Cardio, bl.a. intervalløb, fordi jeg er ved at prøve at se, om jeg kan komme til at løbe (uden skader) igen.

At træne fastende går fint, når kroppen er fedtforbrændende eller bare når den er metabolisk fleksibel.

Hjem, ordne praktiske ting, bade, lave mad og således spiste jeg mit første måltid kl. 11.00. Aftenen før havde jeg spist aftensmad kl. 18.00, så det gav mig 17 timers faste. Det var ikke fastlagt på forhånd. Det var sådan dagen blev.

Maden her holdt mig stort set mæt til aftensmaden. Sidst på eftermiddagen blev jeg lidt småsulten, men jeg var optaget af andre ting og kom fra det igen. Havde jeg haft mindre travlt, havde jeg måske snuppet en lille bid mad, fx et stykke chiaknækbrød med smør og ost eller noget i den retning (eller chokolade).

Mere mad – ikke mindre

Når folk gerne vil ned i vægt, er det første, de tænker, at så skal de spise mindre. Og det er jo også rigtigt i teorien men at spise mindre kan være ret svært.

De fleste mennesker har faktisk et naturligt stoppunkt, når det kommer til mad (her taler vi rigtig mad og ikke ultraforarbejdet ikke-mad). At stoppe med at spise, før man føler sig mæt eller tilfreds føles forkert og efterlader en med en følelse af at mangle noget. Ikke at være blevet færdig.

Du kan sammenligne det med at skulle tisse og gå på toilet. Tænk, hvis du kun måtte tisse 80% færdigt og så skulle holde dig de sidste 20% indtil det blev tissetid igen.

Det er jo lidt det samme, du bliver bedt om, når du skal spise mindre. Hvem gider at være 80% mæt?

Derfor oplever mange det som nemmere at spise større men færre måltider. For du får lov at spise dig godt og grundigt mæt. Sådan rigtigt mæt. Og der går derfor helt automatisk mange timer, før du er sulten igen og før madlysten melder sig. I hvert fald hvis det, du har spist, havde en fornuftig fordeling af protein, fedt og kulhydrat.

Og jo, selvfølgelig handler det ikke om at høvle så meget mad ned, at du må trille fra bordet fra bordet med kvalme, og du vinder helt sikkert meget ved at spise langsommere og uden distraktioner som TV, computer eller telefon (note to self).

Men min oplevelse er i hvert fald at det er nemmere at være mæt, hvis jeg har fået lov til at spise mig mæt.

Herunder kan du se et eksempel på et måltid på en 2-måltiders dag.

Røræg med grøntsager og ost - virkelig mættende morgenmad, der mætter til frokost
Røræg med grøntsager og ost - virkelig mættende morgenmad, der mætter til frokost

Sådan et måltid vil passe mig fint på en 3-måltiders dag. Her blev den dog akkompagneret af en slags opgraderet bulletproof kaffe. Bemærk at mit mål ikke er vægttab men vægtvedligehold.

Bulletproof kaffe

Denne lavede jeg med 1 æggeblomme og en god klat smør og en god klat kokosolie – og så blendet med stærk kaffe.

Og så var jeg dælme også mæt!

Røræg med grøntsager og ost - virkelig mættende morgenmad, der mætter til frokost

Røræg med grøntsager og ost

Udskriv Pin
1
|
10 min

Ingredienser

Sådan gør du

  • Pisk æggene godt sammen.
  • Skær peberfrugt og broccoli i mindre stykker
  • Opvarm smør eller kokosolie på en pande og steg peberfrugt og broccoli heri.
  • Tilsæt æggene og rør det hele godt rundt, til æggemassen er gennemstegt.
  • Hæld revet ost over og læg låg på panden – eller hæld det hele på tallerken og gratiner retten i ovn, hvis din ovn alligevel er tændt.
  • Drys med salt og peber og server.

Årets julegave-idé❤️

120 lækre, sunde og mættende opskrifter til alle dagens måltider + lidt ekstra lækkert til de særlige lejligheder.

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

23 kommentarer til “Om periodisk faste – og om kun at spise to måltider om dagen”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Kan man undlade, at spise ost på denne kur?
    Har købt din ene bog, og er ved at tage tilløb, til at komme i gang.
    Har læst en del, men synes det er svært, at finde ud af, hvor meget fedt jeg må spise. Hvornår er nok NOK? Er det når jeg er mæt?
    Vh. Mette Søgaard

    Svar
    • Hej Mette

      Jeg ser det sådan at Keto er en kost, der er defineret af fravalget af kulhydraterne og ikke af at man skal spise bestemte madvarer. Dvs. at du kan spise Keto ( = få kulhydrater), uanset om du spiser ost eller ej.
      Når det kommer til at følge opskrifter, vil du opleve, at du selv skal tilpasse dem til dine præferencer men ærligt, du behøver ingen opskrifter for at spise kulhydratfattigt. Du kan læse om Keto uden ost/mælkeprodukter her: Keto uden mælkeprodukter

      Der er ikke en bestemt mængde fedt du skal spise. Fedt er et redskab til mæthed og energi. læs mere her: Hvor meget fedt skal jeg spise på Keto?

      Svar
  2. Hejsa er lige gået igang med dit kursus “Kickstart”.
    Vi er ikke nået til emnet faste, men har læst om det på din blog.
    Jeg forstår godt, at det med faste er fra jeg stopper med at spise til jeg får næste måltid. Er bare i tvivl om jeg heller ikke må drikke vand eller sort kaffe i den tid?
    Mvh Jane Iversen

    Svar
    • Hej Jane

      I fasteperioderne kan du sagtens indtage kaloriefrie drikkevarer, dvs. vand, te og kaffe (uden noget i).

      Svar
  3. Har lige købt din superfine bog; ‘Keto på 4 uger’, og begyndte i går. Har lyst til at kombinere Ketoen med IF 20/4, altså kun at spise to måltider pr dag, i et spise-vindue på 4 timer. Men jeg skal vel stadig holde mig på de ca 1500 kcal, skal jeg ikke? Og også samme andel af fedt, protein og kulhydrater? I udgangspunktet må det svare til at spise 1.5 portion, 2 gange pr dag?! Ret mig endelig hvis jeg er helt gal på den. ?

    Svar
    • Hej Eva
      Ja, det er rigtigt forstået. Der er intet magisk i det reducerede spisevindue, andet end at mange oplever det som nemmere at opnå kalorieunderskuddet.

      20:4 er et ret aggressivt spise/fastemønster, både i det hele taget og især i starten på Keto. Måske vil du have glæde af at lade din krop diktere hvornår den er klar til faste. Et fastemønster som 16:8 er desuden ofte mere nænsomt og jeg har nemmere ved at stå på mål for det. Jeg synes, man skal passe godt på sig selv. Også selvom man virkelig, virkelig ønsker sig et vægttab.

      Svar
      • Tusind tak for dit fine svar. Så var det som jeg troede! ?

        IF og faste har jeg ekspementeret med i mange år, så ikke noget der skræmmer mig. Har dog ikke prøvet at kombinere det med Keto, så vil helt sikkert vente til kroppen har vænnet sig til den nye kost, og min grådige appetit er dæmpet. Jeg er stadig på det stadie, hvor jeg ‘tror’, at jo mere fedt (læs piskefløde og smør) jeg spiser, jo mere taber jeg mig, haha. ?? Nejda, har læst din bog grundigt, så i løbet af få dage, skal dèn uvane være lagt på hylden. ???

        Svar
  4. Hvor inspirerende at læse din blog. Og de mange indlæg fra kvinder, der har succes med de principper, der er i LCHF/Keto. Jeg har lånt dine ældre bøger på biblioteket, har købt KETO bogen og bestilt den nye. Så jeg mener, jeg godt kan sige, at de principper, du lever efter/ foreslår, ser spændende og tiltalende ud. Desværre har jeg allerede betalt ret så mange penge for at følge en anden persons ideer til et keto-vægttabsforløb. Desværre fordi det indeholder alle mulige kosttilskud i stedet for reelle fødevarer. Jeg bliver nødt til at blive i det forløb betalingsperioden ud. Men derefter melder jeg mig til et af dine fremtidige kurser.

    Svar
  5. Var gået i stå med vægttab, læste om 8:16, haps den snupper jeg, og jeg nøjes med to måltider om dagen. En stor brunch og en lidt mindre aftensmad. Arbejder fra 15-23, så det er tidsmæssigt smartere for mig at spise mest til brunch. Jeg drikker alm sort kaffe og en del vand om morgenen. Startede på det for en uge siden, der er røget 1,5 kg på denne uge?
    Tak for skøn inspiration og lækker mad?

    Svar
  6. Jeg faster aftensmad til frokost, vil en bulletproof til morgen ødelægge fasten?
    vh Marianne

    Svar
    • Alle kalorier bryder din faste, så ja.

      De, som drikker bulletproof under faste, kan muligvis stadig få den fordel at den lange periode med minimal stimulering af blodsukker/insulin sænker insulinniveauet i blodet. Er målet med faste derimod vægttab (dvs. kalorieunderskud) eller cellereparation, er faste = nul kalorier.

      Svar
  7. Periodisk faste (ca. 14 ud af 24 timer i indslaget nedenfor) har tilsyneladende mange gavnlige effekter på helbredet ikke mindst i forhold til sukkersyge og metabolisk syndrom:

    https://drchatterjee.com/episode-21-circadian-rhythms-and-time-restricted-feeding-with-professor-satchin-panda-part-1/

    Jeg kom til at tænke på dit inspirerende indlæg, da jeg hørte podcasten ovenfor :-). Det giver god mening at kroppen har godt af en pause, og at det er meget nemmere, når man er fedtdrevet. God weekend.

    Svar
  8. Og så vil jeg gerne være lidt modvægt …
    Har en dejlig arbejdsplads, hvor kage / slik somme tider bruges som hygge og højdepunkt på dagen.
    Efter nu i knap 4 år ikke at have spist ‘søde sager’, har folk vænnet sig til det:
    “Nå – du spiser ikke kage ?” “Næ … jeg er ikke vild med det svingende blodsukker det giver mig … ” og så er den ikke længere. Jeg er bare hende der ikke rigtig spiser kage, og det er okay !!
    Der kommer stadig jævnligt kommentarer til min frokost, men det er mest “beundrende” kommentarer, fordi de synes det ser lækkert ud ?

    God dag ? Jeg skal snart på kontoret idag, hvor en kollega har varslet kage ??

    Vh. Anne Lind

    Svar
    • Hende var jeg også på min tidligere arbejdsplads :) Og jeg giver dig ret i at de stopper med at tale om det på et tidspunkt. Det bliver bare sådan det er. Og jeg husker helt det samme om frokosten. Nysgerrige blikke og kommentarer men ofte mest misundelige fordi min var lækrere end kantinens ;-)

      Svar
  9. Jeg må indrømme at det ofte undrer mig, hvor meget folk blander sig i, hvad jeg spiser – eller især ikke spiser. Reaktionen er gerne noget i retning af, at siden jeg ikke har en konstateret allergi overfor gluten, mælkeprodukter og sukker, så må jeg jo være hysterisk/bange for at blive tyk/have et behov for at få opmærksomhed ved at være speciel og besværlig, og hvorfor jeg dog ikke bare kan tage noget kage og slappe lidt af. Heldigvis løber jeg normalt i frokostpausen og spiser på mit kontor efter, så jeg slipper da for kommentarer til min “mærkelige” frokost, men hver gang jeg siger nej tak til kage/chokolade, bliver det gerne kommenteret. Jeg forstår ikke helt, hvorfor folk føler sig så provokeret af det, for jeg taler aldrig om min kost, medmindre jeg bliver spurgt direkte. Jeg dømmer jo ikke (i hvert fald kun i mit eget hovede ?), at folk skovler ris og pasta ind i kilovis til frokost, for derefter at falde i søvn foran computeren, så hvorfor er det et stort problem for dem at jeg spiser få kulhydrater?

    Svar
    • Jeg giver dig helt ret! Vi er aaaaalt for langt ovre i hinandens tallerkerner og det er underligt at flere ikke ser at det bliver en smule uhøfligt.

      Sej idé i øvrigt med løb i frokostpausen! Det tip vil jeg videregive hvis nogen mangler idéer til hvad de skal lave i stedet for at spise frokost!

      Svar
  10. Til hverdag spiser jeg gerne kun to gange om dagen. Morgenmad + aftensmad. Men jeg oplever, at det er helt uhørt – rent socialt – ikke at spise frokost. Og endnu værre – holde frokost med andre, der spiser, mens jeg ikke gør.

    Ja, jeg er med for at holde pause og være social, men det bliver af og til lidt akavet og anstrengende, fordi jeg virkelig er odd man out, når jeg sidder der. Værst er hele tiden at skulle forklare, hvorfor. For der skal være en grund, og jeg føler snart jeg har forsøgt mig med dem alle. “Kur”, “ikke sulten”, “ikke lyst”, “ikke godt tilpas”, “ikke tide”, “spist stor morgenmad”, “ehhh”…..og oftest tror jeg bare, jeg ender med at være “hende den sære”, mens jeg ikke ville blive overrasket over, at der blev talt om, at jeg nok havde en spiseforstyrrelse.

    Hvad siger man? Hvad er et godt svar, der 1) Får folk til at lukke munden og holde den der. 2) Ikke giver dig stemplet “hende den sære”?

    Skal jeg være ærlig, synes jeg faktisk, det er ret grænseoverskridende, at der bliver holdt øje med og kommenteret på mine spisevaner. Især når jeg selv ikke rigtig går op i eller registreret hvad og hvornår andre spiser.

    Gode råd modtages gerne.

    Svar
    • Åh det er virkelig også en svær situation og jeg giver dig helt ret i at det er vildt grænseoverskridende at folk er så langt ovre i andres tallerken (eller mangel på samme).

      Jeg ved ikke om jeg har nogle gode råd. Måske tolke det som nysgerrighed og fortælle dem om hvorfor det fungerer bedre for dig sådan?

      Selv er jeg mere den stille type i den slags situationer, så jeg synes i virkeligheden, du er supersej for at stå ved at det er det spisemønster, der fungerer for dig!

      Svar