December uden vægtopgang

December er en skør måned i den forstand, at rigtig mange står et par kilo tungere ved udgangen af måneden end ved indgangen. Det skyldes, at december måned for de fleste af os er en måned, hvor søde sager og alkohol fylder mere end i årets øvrige måneder.

Men jeg synes alligevel ikke, at det behøver være sådan, at man står ved årsskiftet med en nytårskjole, der strammer alle de forkerte steder.

I dag kunne jeg derfor godt tænke mig at give mit bud på forskellige decemberstrategier.

Generelt interesserer jeg mig mere for det, vi spiser mellem nytår og jul end det, der ryger ind mellem jul og nytår. Jeg tror på det lange seje træk, men har man nu arbejdet med livsstils- og vaneændring hele året, er det selvfølgelig dumt at sætte sig selv tilbage, bare fordi kalenderen siger december.

6 decemberstrategier

SÆT REALISTISKE MÅL

At komme igennem december uden vægtøgning er noget nemmere end at sigte efter et vægttab i julemåneden.

Allerede der har man købt sig lidt råderum. Så overvej, hvad dine forventninger egentlig er og se på, om de er realistiske.

VÆLG DINE UNDTAGELSER

Tag et kig ud over måneden og se, hvad du har af arrangementer og vælg så de steder, hvor du synes, det giver bedst mening at afvige fra din sunde plan. Det kan fx være den årlige julefrokost med arbejdet/veninderne, juleaften og nytårsaften.

Det betyder, at du fravælger eller minimerer de søde sager til de andre næsten endeløse julekomsammen’er med æbleskiver fra frost og pebernødder i lange baner, fordi hånden på hjertet: det er bare ikke noget særligt. I stedet tager du en clementin eller drikker en kop te eller kaffe, imens du hyggesludrer med de andre.

HOLD FAST I HVERDAGSKOSTEN

Det er så nemt i kalorietællingens navn at ryge i fælden med at spare på den rigtige mad, fordi man ved, at der kommer til at ryge for mange søde sager ind senere.

I mine øjne er det en skidt strategi, for du har sværere ved at stå imod de mange fristelser, hvis du møder sulten op.

At holde fast i din sunde hverdagskost betyder dels, at du gør noget godt for dig selv og din krop ved at fodre den med næringsstoffer, og dels at du bliver mere modstandsdygtig over for alle de søde sager, du bydes på.

SKRU OP FOR MOTIONEN

Selvom jeg ikke interesserer mig specielt meget for hele kalorier-ind-kalorier-ud tankegangen, er december måned en glimrende anledning til at skrue lidt op for motionen.

Snør traveskoene og kom ud og bevæg dig. Få frisk luft og farve i kinderne, og tag da bare familien med. Alle kan have gavn af det. Lad bilen stå og cykl på arbejde. Er du typen, der normalt frekventerer fitnesscentret, så læg en ekstra træning ind om ugen.

Gør målrettet noget for at røre din krop mere.

GIV DEN GAS

Der er også noget befriende ved bare at give los. Sige pyt til alle de usunde ting, der ryger ind og bare nyde, at der er frit valg på alle hylder. Det kan virke frigørende i sig selv.

Måske finder du endda ud af, at mange af de klassiske julegodter faktisk ikke smager så magisk godt, som du huskede, og derfor får du nemmere ved at takke nej til dem.

Det kan endda have den utilsigtede sidegevinst, at du kommer til at sætte endnu mere pris på din sunde livsstil, fordi du lige bliver mindet om, hvor nederen det faktisk er at være oppustet, sulten hele tiden, sur, tvær og opfarende eller hvad der nu er din ting.

Og det kan give dig ekstra motivation til at gå tilbage til dine sunde vaner. Måske endda mere end før, da du nu ved, at der faktisk ikke er noget derude, der er værd at savne.

NYD DET!

Men uanset hvordan du vælger at gribe julemåneden an, så nyd det!

Det er simpelthen så fjollet at spise noget, du ikke nyder og så oven i hatten have dårlig samvittighed over det bagefter.

Så taber du på begge fronter.

Så nyd julemåneden og ej dine valg. Alle dine valg.

Hvad nu, hvis det alligevel kører helt af sporet?

Så krydser vi den bro, når vi kommer dertil.

Det er faktisk ikke så nemt at gå op i (fedt)vægt, som man skulle tro. Det kræver et massivt kalorieoverskud.

Og godt nok er det nemmere at spise sig til et kalorieoverskud, hvis man skruer op for sukker og raffinerede kulhydrater, og blander man dem med fedt, er det endnu nemmere. Men det kræver stadig ret meget overspisning.

Mange af de ekstra kilo, der har sneget sig på i december, vil derfor være ophobet væske, som vil forsvinde, så snart du vænner tilbage til din sunde livsstil. Og måske ser det så alligevel ikke så sort ud.

Årets julegave-idé❤️

120 lækre, sunde og mættende opskrifter til alle dagens måltider + lidt ekstra lækkert til de særlige lejligheder.

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

15 kommentarer til “December uden vægtopgang”

Skriv en kommentar

  1. 7 dage kom tilbage på sporet og en ny bog. Det er så fedt at have noget at glæde sig til, og jeg glæder mig til begge dele, også selvom det ikke bliver “hakke” bogen i denne omgang ? 2018 bring it on ?

    Svar
  2. Jeg er så glad for at følge dig og dine gode opskrifter. Men kan du ikke lave nogle gode kageopskrifter UDEN dadler. Kan slet ikke tåle den i maven… og det er desværre i alt “”sundt” bagværk. Men jeg ønsker stadig glutenfri og sukkerfri…. Kan det slet ikke lade sig gøre?

    Svar
    • Ej hvad? Størstedelen af mine kager er da uden dadler!! Her er lige et par stykker:

      Chokoladekage
      Citronkage
      Appelsinkage
      Chokoladetærte på nøddebund
      Chokoladetærte med hindbær

      Jeg tror, det er nemmere hvis du selv går på opdagelse her: KAGER Der er jo så utroligt mange at vælge imellem.

      Men… jeg bruger også gerne dadler. Min mave er dog heller ikke helt begejstret, men jeg gør det, når jeg laver kager til mine børn fx, fordi det giver bedre mening for mig at søde med frugt end med sødemidler.

      Svar
      • Tak for svar. Vil glæde mig til at gå på nærmere opdagelse i dine gode opskrifter ? Et andet spørgsmål: når jeg bager glutenfri kan jeg ikke bruge Husk, da maven heller ikke kan tåle det. Er der andet jeg kan bruge istedet for og stadig få et svampen brød eller boller ?

        Svar
        • Det lyder helt som mig. Min mave bliver også så irriteret af huskfibre :-/ Jeg tror desværre ikke, der findes et entydigt svar på, hvad din mave vil kunne tåle, så du kommer nok ikke udenom at måtte prøve dig lidt frem. I mit tilfælde gælder, at jeg kan bruge Pofiber uden problemer mens fx fedtreduceret mandelmel og kokosfibermel giver mavepine. Men mængden spiller altid en rolle også, vil jeg dog sige.

          Svar
          • Tak for fint og forstående svar. Ja, vores maver lyder lidt ens, derfor har jeg også haft virkeligt meget glæde af at læse om dine gode råd og vejledning ang maven. Er bla. startet på vitabiosa og olien du anbefaler, og med god virkning ?☺

  3. Virkelig godt indlæg. Jeg har på forhånd bestemt mig for at nyde det, som jeg virkelig godt kan lide. Heldigvis for mig, så er jeg ikke så vild med julegodter og julemad – og småkager siger mig intet. Så jeg vil nyde nogle stykker god hjemmelavet marcipan til særlige lejligheder. Kh. Birgitte

    Svar
  4. “NYD DET!

    Men uanset hvordan du vælger at gribe julemåneden an, så nyd det!

    Det er simpelthen så fjollet at spise noget, du ikke nyder og så oven i hatten have dårlig samvittighed over det bagefter.”

    Det här tycker jag är riktigt svårt. Innan jag ska äta något sött ser jag både fram emot det, och mår dåligt över hur jag ska hantera det med kost/motion innan och efter. När jag sen äter njuter jag helt vilt av den goda smaken. Just då mår jag helt underbart gott. Men sen efteråt får jag dåligt samvete och ångrar mig och tycker det var onödigt och vill gärna dra ner på den nyttiga maten, och öka motionen, för att kompensera.

    Så jag njuter. Och mår dåligt.

    Och väljer jag att inte äta det goda söta så ångrar jag mig ofta efterråt att jag inte tillät mig den stunden av njutning. Och funderar under lång tid på hur det hade smakat. “Kanske just det märket av äppelskivor från frysen är godare än andra, som jag har smakat tidigare”. “De hade fyllt äppelskivorna med både vaniljkräm och mandelmassa, det har jag aldrig smakat, undrar hur mycket godare det hade varit”… Så kan mina tankar vandra i flera dagar om jag väljer att inte äta.

    Detta gör att december är en riktigt svår månad för mig.

    Svar
    • Av ja, det kan jeg godt se! Kan det give ro i tankerne på forhånd at have “planlagt” hvad og hvor meget? Eller er der andre ting, der kan bringe tankerne til ro?

      Svar
      • Om jag vet vad som ska serveras har jag alltid en plan innan på vad jag ska äta och inte äta. Men det är inte alltid jag lyckas hålla mig till den. Och även om jag håller mig till den så kan de jobbiga tankarna komma ändå.

        T ex hade en kollega till mig med sig äppelpaj till jobbet för tre veckor sedan. Jag hade redan innan bestämt att jag inte skulle äta något, och det gjorde jag inte heller. Jag har ju ätit äppelpaj 1000 gånger tidigare i mitt liv och vet hur det smakar.

        Efterråt, när all paj var slut, fick jag höra av andra som smakat att den var jättegod, och lite spännande för han hade haft mycket flingsalt i smultoppingen.

        Jag har sedan dess ångrat att jag inte smakade, för jag hade gärna testat hur det smakade med saltet.

        Svar