Chokoladepålæg med bønner

Her på bloggen har jeg adskillige forskellige opskrifter på “sund nutella”, men nu har de altså fået en skarp konkurrent i denne her chokoladepålæg med bønner. Ja bønner. Det lyder ikke specielt appetitligt, men det smager virkelig godt. Og det gode ved denne opskrift er, at chokoladepålægget har perfekt blød konsistens direkte fra køleskabet.

Har du læst med på bloggen her længe, ved du, at jeg ikke er sååå vild med bønner. Jeg bryder mig hverken om smagen eller konsistensen og min sarte IBS-mave reagerer negativt på dem. Så det er ikke noget, jeg har gjort mig særskilt meget i.

BØNNER OG RESISTENT STIVELSE

Men så læste jeg en bog om, hvordan en type 1-diabetiker havde sænket sit blodsukker ved at spise bønner, og der blev peget på indholdet af resistent stivelse som årsagen.

Resistent stivelse er stivelse, der ikke optages, dvs. som ikke omdannes til glukose men som passerer ufordøjet ned til tyktarmen, hvor det fungerer som føde for tarmbakterierne, og det er sat i forbindelse med bl.a. bedre blodsukkerkontrol.

Læs den lange forklaring her: Hvad er resistent stivelse? 

Så jeg er begyndt at øve mig i at kunne lide bønner, og hvilket bedre sted at starte end med chokoladepålæg med bønner?

BØNNER OG MIN SARTE IBS-MAVE

Og til min store overraskelse har min mave taget godt imod dem. Min mave har det sidste års tid artet sig bedre, end den har… ja, nogensinde.

Jeg kan fx også spise græsk yoghurt fx uden at blive oppustet eller rende på toilettet. Det er så rart! Med bønnerne har jeg startet meget forsigtigt, og det er indtil videre gået fint.

Til gengæld er jeg jo kæmpe novice, når det kommer til at lave mad med bønner, så jeg har ladet mig inspirere af min dygtige bloggerkollega Stinna, som heldigvis har en masse spændende idéer til det.

Jeg har brugt butter beans (limabønner) i denne opskrift. Det er sådan nogle store hvide nogle. Jeg oplever dem som ret smagsneutrale og de er nemme at blende ind.

HUSK: at bønner skal udblødes og koges inden brug. Du skal derfor starte dagen før, hvis du bruger tørrede bønner, som jeg har gjort. Jeg udbløder og koger en hel pose af gangen, og så fryser jeg dem ned i mindre portioner, så jeg har til at tage op. Alternativt kan du bruge bønner fra dåse, som er udblødt og kogt.

Chokoladepålæg med bønner - opskrift på sund nutella med bønner
Chokoladepålæg med bønner - opskrift på sund nutella med bønner
Opskriften indeholder affiliatelinks. Læs mere her: Madbandittens reklamepolitik

VIL DU HAVE NUTELLA UDEN BØNNER (og uden dadler)?

Så har jeg lige fundet et par alternativer klar til dig her:

Kokos-‘nutella’ – kun 2 ingredienser

LCHF-nutella på 5 minutter

Fed LCHF-nutella

Chokoladepålæg med bønner - opskrift på sund nutella med bønner

Chokoladepålæg med bønner

Udskriv Pin
2 glas
|
20 min

Ingredienser

Sådan gør du

  • Udblød bønnerne i koldt vand i 10-12 timer. Hæld vandet fra og kog dem i frisk vand i ca. 45 minutter. Skyl og lad afkøle.
  • Rist hasselnødderne på en tør pande, til de begynder at dufte.
  • Blend med resten af ingredienserne. Smag til og juster med sødme.
  • Hæld på glas og opbevar i køleskabet.

Årets julegave-idé❤️

120 lækre, sunde og mættende opskrifter til alle dagens måltider + lidt ekstra lækkert til de særlige lejligheder.

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

16 kommentarer til “Chokoladepålæg med bønner”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Vil du måske veje bønnerne efter kogning, næste gang du giver dig i kast med projektet, så vi dovne mennesker ved, hvor mange gram dåsebønner, der skal bruges? ;)

    Svar
  2. juhu, eksperimentet lykkedes – i hvert fald for mine smagsløg og behov for nul blodsukkerstigning og så få kulhydrater som muligt. Jeg tog 1 dåse butterbeans, ristede 50 g hasselnødder og blendede med cacaopulver, vanilie, lidt fløde, lidt salt og noget Suvida melis, en pendant til sukrin melis men uden den “kolde” bismag. Jeg synes på ingen måde, at vi er ude i noget melet bønnemos – kan virkelig godt lide det og så med et indhold, som skulle lade sig gøre for mig. Eneste problem er dog min bamix blender…hvad med jer andre? Min har aldrig kunnet blende tilfredsstillende…er der andre, der har haft samme oplevelse? For at blende ovenstående gik der 5 min – og det er umuligt at blende helt ensartet og bønnerne i sig selv burde jo være klaret på ingen tid..

    Svar
    • Jeg har sådan en minihakker man kan sætte på Bamix’en – den er uundværlig til smørepålæg af forskellig slags. Bliver dejlig cremet og uden for mange klumper. Det tror jeg ikke kan lade sig gøre kun ved at bruge stavblenderen ;)

      Svar
      • det er også minihakkeren jeg bruger – men desværre er det ikke et godt resultat, synes jeg – måske skal der en reklamation til..

        Svar
  3. Det var da utrolig god timing! Saa sent som i morges (hvilket er en time siden her i USA) talte mine boern om Nutella og saa begyndte jeg at fable om palmeolie og regnskoven. Saa blev de saadan lidt traette i blikket og sagde at saa kunne vi da bare lave det selv og joh joh det kan vi da. Og saa ser jeg den her opskrift. Tusind tak! Og bare lige for at vaere helt sikker…skallen paa hasselnoedderne bliver paa?
    Tak for en dejlig blog og gode opskrifter.

    Svar
  4. Du må op på hesten og prøve bønnekagerne igen. De bliver virkelig gode og med butterbeans undgår jeg mavepine. Har endnu ikke prøvet en opskrift hvor butterbeans ikke var bedre. Vanløse blues har også nogle lækre trøfler med kikærter, som bliver rigtig gode med butterbeans?
    Jeg bruger også butterbeans i chili con carne og de smager meget bedre, men farven stikker lidt ud

    Svar
    • Hvor spændende! Og ja, selvfølgelig kan der være forskel på bønner og maven. Det havde jeg slet ikke tænkt på! Jeg har prøvet nogle romkugler fra Emma Martinys bog med sorte bønner og jeg tror næsten, det er de bedste jeg har smagt så jeg er helt åben :)

      Svar
  5. Hvilken konsistens har bønnerne, når du har blendet dem efter de har stået i vand 12 timer og er blevet kogt? Mvh lisa

    Svar
      • Jeg har bare lige forleden forsøgt mig med hvide bønner for første gang – eller bønner i det hele taget og undrede mig sådan over konsistensen. Som … smuldret blomkål. Jeg havde forstillet mig det blev sådan .. blødt … som .. hummus?!

        Svar
        • Åh jeg har ikke så meget erfaring, må jeg indrømme. Mine er sådan faste udenpå og bløde indeni efter de er udblødt og kogte (begge dele ja? Både udblødt og kogt!) Men bønner har bare en speciel lidt melet konsistens. Jeg er ikke helt tosset med den heller. Køb dem evt. på dåse. Så er arbejdet gjort for dig og du slipper for at tænke om du har gjort det rigtigt :)

          Svar
  6. Lyder spændende – så nu begynder jeg at tænke i kreative baner: jeg er ude efter sådan en nutella-agtig sag, og den skal være så strikt som muligt…i og med at bønnerne åbenbart passerer direkte igennem, kunne man så bruge denne opskrift som udgangspunkt, komme fx lidt stevia i i stedet for dadlerne for at undgå at skulle regulere på min insulin-mængde og så også skære ned i nødde-indholdet..? Tror jeg vil prøve..Har undgået div. nutella-varianter netop pga nødderne og dermed det højere kulhydrat-indtag. Vender tilbage med en up-date når jeg har forsøgt mig – ville jo være skønt hvis det kunne lade sig gøre at dyppe skeen i noget nutella-agtigt uden at vælte både blodsukker og kulhydratindtag..:)

    Svar
    • Ja jeg har også leget lidt med det men når nødder og dadler fjernes kommer vi i nærheden af den melede bønnekonsistens, som jeg ikke er så tosset med. Meld meget gerne tilbage med dine eksperimenter ;)

      Svar