Er kokosolie usundt og farligt?

Er kokosolie usundt og farligt? Jamen hvad så med alt det kokosolie, jeg går og bruger i min madlavning? Panik, panik!

I de seneste uger har jeg fulgt en nyhed i amerikanske medier. Den handlede om, at den amerikanske Hjerteforening (American Heart Association – AHA) havde udsendt en ny rapport om, at kokosolie altså ikke er spor sundt, fordi den indeholder mættet fedt, som får kolesteroltallet til at stige.

Det er sådan en melding, der får mig til at trække på skuldrene, hvis jeg er i godt humør og lave dybe suk og himmelvendte øjne, hvis jeg i forvejen er i dårligt humør.

Virkelig? Kokosolie er usundt, fordi det indeholder mættet fedt! Er vi stadig der?

Højt kolesteroltal og hjertekarsygdomme hænger ikke uomtvisteligt sammen. Det er tilbagevist masser af gange. Og kontekst betyder noget.

Men fordi jeg er på vej på ferie, og fordi det er en naturlov, at der hver eneste gang, jeg går på ferie kommer en nyhed à la LCHF giver brystkræft, LCHF ødelægger dit stofskifte, du får cancer hvis du ikke spiser fuldkorn øjeblikkeligt, LCHF ødelægger din tarmflora, mættet fedt [indsæt selv skræmmeretorik], etc., der vælter min mailboks med mails fra bekymrede læsere, satte jeg mig alligevel ned og skrev dette indlæg for en uges tid siden.

KORT FORTALT…

Sagen er, at mættet fedt har fået sit dårlige ry, fordi det i tidernes morgen blev grupperet sammen med transfedtsyrer.

Transfedtsyrer er meget skadelige, og vi kan med stolthed sige, at Danmark var det første land til at tage konsekvensen af det og forbyde dem i madvarer.

Fjerner man transfedtsyrerne fra ligningen, kan man ikke længere få det samme billede af mættet fedt som farligt eller som risikogivende ift. hjertekarsygdomme. I stedet taler man om, at mættet fedt er neutralt for hjertet.

KOLESTEROL OG FEDT

Kolesterol er et kompleks emne, og det er derfor nemmere at kaste om sig med forsimplede fraser som, at HDL er det Herlige kolesterol eller LDL det Lede kolesterol, men hvor fint det ordspil end er, gør det det ikke mere rigtigt.

Og når nogen så siger, at mættet fedt forhøjer kolesteroltallet, er det delvist rigtigt. Det betyder bare ikke, at deres konklusion om, at mættet fedt øger risikoen for hjertekarsygdomme også er sand.

Fedt, særligt mættet fedt, øger rigtigt nok kolesteroltallet, men det øger primært HDL. Det herlige kolesterol, husker du nok.

Det kan også godt få LDL til at stige lidt, men det er primært, fordi det øger partikelstørrelsen. Jo større LDL-partiklerne er, des mindre risiko for, at de sætter sig fast i en inflammeret arterievæg.

Derfra og så til at sige, at et højt kolesteroltal fører til hjertekarsygdomme, er der simpelthen for langt.

En kolesterolfordeling med lavt HDL og høje niveauer af triglycerider vil udgøre en risikofaktor, mens en kolesterolfordeling med et højt HDL og lave niveauer af triglycerider er en anden sag. Sidstnævnte er det, der ofte sker, når vi spiser en kost som LCHF.

Pointen er, at kolesterolfordelingen er langt vigtigere end det totale kolesteroltal.

Hvis du vil læse mere om kolesterol, har jeg prøvet at gøre det så nemt og forståeligt som muligt her: Hvad er kolesterol?

Du er også velkommen til at kigge med i mine blodprøvesvar fra min seneste helbredsundersøgelse: Mine blodprøvesvar efter 7-8 år på LCHF

ER KOKOSOLIE USUNDT OG FARLIGT?

Så når AHA bygger deres historie på, at kokosolie indeholder 90% mættet fedt, har de helt ret. Det gør det.

De har også ret i, at mættet fedt kan forhøje kolesteroltallet, som vi lige har set, men de har ikke ret i, at det betyder højere risiko for hjertekarsygdomme.

De hænger ganske enkelt fast i gammel lærdom.

Jamen hvorfor gør de det? Det kan jeg ikke svare på uden at blive næsvis.

Despite popular belief among doctors and the public, the conceptual model of dietary saturated fat clogging a pipe is just plain wrong. A landmark systematic review and meta-analysis of observational studies showed no association between saturated fat consumption and (1) all-cause mortality, (2) coronary heart disease (CHD), (3) CHD mortality, (4) ischaemic stroke or (5) type 2 diabetes in healthy adults. Similarly in the secondary prevention of CHD there is no benefit from reduced fat, including saturated fat, on myocardial infarction, cardiovascular or all-cause mortality.

Kilde: Saturated fat does not clog the arteries: coronary heart disease is a chronic inflammatory condition

Available evidence from randomized controlled trials shows that replacement of saturated fat in the diet with linoleic acid effectively lowers serum cholesterol but does not support the hypothesis that this translates to a lower risk of death from coronary heart disease or all causes. Findings from the Minnesota Coronary Experiment add to growing evidence that incomplete publication has contributed to overestimation of the benefits of replacing saturated fat with vegetable oils rich in linoleic acid.

Kilde: Re-evaluation of the traditional diet-heart hypothesis: analysis of recovered data from Minnesota Coronary Experiment (1968-73)

A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD.

Kilde: Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease

Tværtimod så man i et studie med mænd (i det her tilfælde mænd, der allerede havde haft hjerteproblemer, fx hjerteanfald), der byttede mættet fedt med flerumættede fedtsyrer havde højere dødelighed bl.a. af hjerteproblemer end de mænd, der fortsatte med at spise mættet fedt. Ja højere!

Det fik Arne Astrup til at udtale, at rådet om at bede folk skære ned på mættet fedt til fordel for (omega 6-rige) planteolier ikke bare var forkert. Det var farligt. Sagt i denne meget anbefalelsesværdige podcast: Er fedt farligt? Eller læs studiet her.

Læs også: Hviler kostråd på et svagt videnskabeligt grundlag?

HUSK KONTEKSTEN

At spise en hel masse fedt, mættet eller ej, i selskab med en kost med masser af raffinerede kulhydrater og derved i en kontekst af højt blodsukker og højt insulin vil aldrig falde positivt ud.

På LCHF spiser vi fedt i selskab med få kulhydrater og har derfor normale blodsukkerværdier. Den kontekst er vigtig.

At mættet fedt ikke er den store synder ift. hjertekarsygdomme, som man hidtil har troet, betyder ikke, at vi skal leve af kokosolie alene. Men du kan roligt bruge kokosolie i din madlavning eller røre det ud i din kaffe eller te, som jeg gør uden at være bange for det mættede fedt, du får derfra.

På LCHF anbefaler jeg, at vi får vores fedt fra bl.a. smør, kokosolie, olivenolie, avokado, nødder, kerner og fra det naturlige fedtindhold i animalske produkter som kød, fjerkræ, fisk, æg og fede mejeriprodukter. Og at vi holder igen med de Omega 6-rige planteolier som solsikkeolie, tidselolie, sojaolie, majsolie, vindruekerneolie og diverse “unavngivne vegetabilske olier”. Læs mere om det her.

Du behøver ikke bruge kokosolie. Men hvis du vil, kan du godt! ;-)

Få hjælp og inspiration til sund livsstil

“Smukke billeder – tænderne løber voldsomt i vand og man får lyst til at afprøve dem alle”

Perfekt til Keto, Low Carb, LCHF og til dig der gerne vil spise sundt og lækkert!

Køb nu til 240,- (vejl. udsalgspris: 300,-): De bedste fra Madbanditten

6 kommentarer til “Er kokosolie usundt og farligt?”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane
    Har lige set filmen What the Health på Netflix, der argumenterer for en vegansk high carb diet, dels pga den måde animalske produkter bliver produceret (en præmis jeg køber) men også pga indeholdet af fedt og kolesterol i feks æg. Der såes tvivl om diverse forskningsresultater og som gennemsnitlig forbruger bliver jeg endnu engang så forvirret over hvad jeg kan tage for gode varer. Det går da imod hele lchf konceptet at kød, æg, fisk og mælkeprodukter (øko og i rette mængder) er usunde.
    Hvis du har tid til at se den og kommentere på den ville det være fantastisk!
    Mvh Pauline

    Svar
    • Åh først og fremmest må jeg sige, at jeg opfatter den som decideret useriøs, til grin, potentielt skadelig og propaganderende. Hvis jeg må komme med et forsigtigt råd er det at lade være med at tage imod sundhedsinformation fra Netflix dokumentarer, særligt dem med så tydelig en agenda og så løst et forhold til videnskab som denne. At starte ud med en agenda (her: at animalske produkter er skadelige for helbredet og at vegansk kost lover evig frelse) er useriøst og imod enhver videnskabelig praksis.

      Jeg må indrømme, at det kommer lidt bag på mig, at der faktisk er nogle, som den lykkes med at bekymre.

      Internationalt har filmen opnået en del latterliggørelse. Læs evt behandlingen af filmen her: https://robbwolf.com/2017/07/03/what-the-health-a-wolfs-eye-review/

      Eller se den humoristiske behandling her: http://zdoggmd.com/what-the-health/

      Svar
  2. Hej Jane,
    Er der noget skidt ved den smagsneutrale kokosolie? Jeg spørger, fordi den variant synes mere og mere udbredt. Det er som regel den, der er på tilbud i butikkerne. Måske fordi folk ikke bryder sig om kokossmagen..? Personligt foretrækker jeg den med smag, men den neutrale er billigere, og det skal da også med i overvejelserne. Jeg har bare ikke lyst til at bruge den, for jeg tænker, at hvis smagen er fjernet, så er der gjort noget ved olien. Den må være blevet behandlet på en eller anden måde, og jeg ved ikke, om det gør noget ved dens gode egenskaber? Jeg håber du kan svare, for jeg gider da ikke gå rundt med en dum og ubegrundet frygt. Og i øvrigt tak for en god blog!
    Vh
    Addie

    Svar
    • Super spørgsmål og du er helt sikkert inde på noget af det rigtige. Den bedste kokosolie er en ekstra jomfru kokosolie, og den vil have smag (ellers må man ikke kalde den jomfru). En kokosolie, hvor smagen og duften er fjernet, er et forarbejdet produkt. Der er mange måder smag og duft kan fjernes. Jeg bruger udelukkende de mærker, hvor jeg ved, at duft og smag er fjernet skånsomt med damp og ikke med kemiske rensemidler. Gode mærker, jeg bruger, er fx Cocosa og Cosmoveda og også Biona. Det vil fremgå på glasset, hvis duft og smag er fjernet med damp og står der ingenting, vil jeg ikke købe den.

      Så fortsæt du endelig bare brugen af den originale og vælg varsomt, hvis du vil have en smagsneutral til stegning eller lign.

      Svar