Sådan gør jeg det nemt at spise LCHF

LCHF behøver ikke være besværligt eller tidskrævende, men sådan kan det godt komme til at virke, når man læser LCHF-blogs som fx denne.

Se fx denne lækre frokost. Salat med varmrøget laks, klatter af den lækre, cremede solskinsdip, drys af dukkah og en halv avokado. En kernebolle med chokolade og smør og en kokoschokolade som det søde punktum.

Men puh, hva’? Det ser næsten uoverkommeligt ud at skulle lave alt det fra bunden, men sagen er, at jeg bare tog det ud af køleskabet og anrettede det i skål/på tallerken.

If you fail to plan – you plan to fail!

Jeg kan meget godt lide det citat og synes, det er meget rigtigt.

Forberedelse er nøglen til at spise god mad for mig.

Jeg sørger altid for at have gode dips og dressinger i køleskabet (favoritter HER), forskelligt salatdrys har jeg også altid, og jeg elsker dukkah. Kernebollerne bager jeg i weekenden til ungernes madpakker og spiser dem også selv ind imellem. Kokoschokoladerne har jeg næsten også altid i køleskabet. De tager enhver sukkertrang. Laksen og spinaten havde jeg bare købt.

At lave denne frokost tog mig altså ikke længere end at smøre to rugbrødsmadder med leverpostej.

Det tager jo selvfølgelig godt nok 5-10 minutter at lave hjemmelavet pesto eller røre diverse dip og dressinger. Men når de først er lavet, holder de jo i ugevis. Det samme gælder dukkah. Den portion, jeg kører på nu, var en rest fra vores sommerfest i starten af september.

Sådan lykkes du med LCHF i hverdagen. Nem hverdagsmad og tanker om at ændre hverdagsvanerne.

Hvis jeg skulle skrive opskriften på denne frokost ud, ville den være fuld af henvisninger, men det er jo et udtryk for, at jeg har spist af det, jeg lige havde på lager.

1 PERSON

SÅDAN

Sådan lykkes du med LCHF i hverdagen. Nem hverdagsmad og tanker om at ændre hverdagsvanerne.

Spis mad, du kan lide!

Det er helt vildt vigtigt at spise mad, man kan lide. Det gælder også – eller måske især – hvis du gerne vil ned i vægt. For hvis du hele tiden sidder og føler dig snydt over, at de andre må få brød og pasta og bland selv slik, så er LCHF ikke noget for dig. Og det er ok.

Og det gælder jo i det hele taget og er ikke isoleret til LCHF. Hvis du hader salat og grøntsager, så lad være med at være veganer!

Du skal spise mad, der tilfredsstiller dine smagsløg (og hvis du kun synes, at sukker og junkfood gør det, kan det være, du kunne have gavn af at arbejde på at få nulstillet smagsløgene i en periode).

Jeg elsker fx at spise fed mad. En bøf med fedtmarmorering, smør, en god sovs. Jeg spiser også gerne grøntsager til, men jeg vil gerne have en god dressing eller dip til dem også. Jeg synes, mad med fedt smager fantastisk, og så gør det mig samtidig mæt og glad.

Og så elsker jeg, at jeg ikke behøver tænke på mad igen før maaange timer senere.

Min mission: At gøre lækker mad nemt!

Indrømmet… jeg interesserer mig nok mere for at lave mad end gennemsnittet. Og da det også er en del af mit arbejdsliv, har jeg også mere tid til det end gennemsnittet.

Mere end noget andet interesserer jeg mig dog for at spise god mad. Og jeg vil rigtig gerne hjælpe dig til at spise lidt lækrere mad også. Uden at det skal tage herfra og til evigheden at få lavet alt det mad.

Og her hjælper det virkelig at have et godt basislager. Men selv når der ikke er tid til at lave basisting til køleren, kan man godt spise velsmagende mad.

Andre dage kunne min frokost fx have set sådan her ud:

Hverdagsmad på LCHF
Varmrøget laks, avocado, gulerødder og agurk

Eller sådan her:

Hverdagsfrokost - rejer, avokado
Rejer, mayo, coleslaw, avocado og hytteost

Eller hvad med denne? Alle kan være med her!

Madpakke på striks LCHF
Makrel, mayo, æg og lidt grønt

Makrel-madpakken her er fra min online guide #striksLCHF – en praktisk guide.

Om det er perfekt? Nej måske ikke, men perfektion er heller ikke målet. Og madpakken her får jobbet gjort. Du bliver mæt og slipper for eftermiddagssukkertrang og ulvehunger. Og det er netop idéen med guiden: at gøre LCHF overkommeligt og til noget, der kan fungere i hverdagen. Det er derfor, jeg har kaldt den “en praktisk guide”.

Tag et kig på guiden, hvis du have mere inspiration til ultra-nemme opskrifter eller måltidsløsninger, eller tilmeld dig mit nyhedsbrev, hvis du vil være sikker på at få besked, når vi har datoer klar til en ny omgang LCHF Kickstart.

Læs mere om online guiden her: #striksLCHF – en praktisk guide

Tilmeld dig nyhedsbrev: HER

Sådan gør jeg det nemt at spise LCHF. Om nem hverdagsmad og enkle hverdagsvaner.

Sådan gør jeg det nemt at spise LCHF

Udskriv Pin
|

Ingredienser

Sådan gør du

  • Anret på tallerken og i skål og spis. Ja, så nemt var det.

Den eneste Low Carb/Keto-kogebog, du behøver!

Få fornyet inspiration og opskrifter til dit Low Carb/Keto-liv.

Perfekt til Keto, Low Carb, LCHF og til dig der gerne vil spise sundt og lækkert!

Læs mere her: De bedste fra Madbanditten

9 kommentarer til “Sådan gør jeg det nemt at spise LCHF”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Jeg har købt din online bog om striks LCHF..
    Jeg kommer i tvivl. Man må spise 1600 kcal. Du giver nogle rigtig gode bud på retter, der rammer de 1600 kcal. Men så står der også.. “spis ubegrænset af…” og så bliver jeg lidt forvirret. For hvis jeg gør det kommer jeg vel over de 1600 kcal?? Jeg er stadig sulten af og til, men det er blevet bedre. Jeg kan stadig være bange for, at jeg spiser forker eller for meget fedt. Jeg spiser meget få kulhydrater. Kun kød, fedt og protein.. det må der da komme et vægttab ud af ik? Eller?
    For man kan jo ikke vide og Ketose tilstand giver vægttab eller om man er en af dem, hvor det ikke giver vægttab. Jeg er forvirret??‍♀️.. men forsatan det er fedt at være i ketose.. ??

    Svar
    • Hej Kristina
      Prøv at se bonus-videoen, der ligger under bonusmateriale derinde, hvor du har hentet guiden. Den forklarer noget af det.

      Og læs også kapitlet “ned i vægt med LCHF”. Der gennemgår jeg de forskellige strategier, du kan bruge til dit vægttab.

      ketose i sig selv giver ikke vægttab. Ketose giver fedtforbrænding og appetitnedsættelse, der gør det nemmere for dig at være i kalorieunderskud uden at sulte.

      Måske har du brug for at læse teoriafsnittene en gang mere. Jo mere du ved og forstår, jo bedre kan du navigere i det :)

      Svar
      • Hej Jane

        Ok har læst og set videoen

        Jeg tror mit problem er osten/mælkeprodukter. Jeg spiser ost. Fx din ostepizzaer og om morgen får jeg altid ost. Fløde og ost i sovsen til aftensmad. Jeg har svært ved at finde fedt på andre måder. Men det må jo så være kokosolie, pesto, advokado?
        Spiser ikke græsk yoghurt eller lign.
        Jeg er en skovl til det med kost. Vil så gerne men fatter virkelig hat?. Derfor går det også altid altid galt for mig..

        Mange tak for svar..

        Svar
        • Ja du er inde på noget af det rigtige. Det er en god idé at få “rene fedtkilder”(smør, kokosolie, olivenolie – men også pesto, mayonnaise etc.) og ikke kun fedtkilder blandet med protein som fx ost.
          Du skal nok nå dertil. Det er fint at prøve nogle forskellige ting af :)

          Svar
  2. God ide til frokost man kan tage med på golfbanen. Før hen lavede vi en klapsammen med ost eller spegepølse og så en banen. Så havde vi mad nok til en 4 timers tur.

    Svar
  3. Det indlæg har du da skrevet til mig :) ? I hvert fald rammer du ret præcist mit ømme blå mærke, der handler om at mad i øjeblikket bliver dårlige og nemme løsninger. Men det her er jo endnu nemmere – og langt langt bedre!
    Tak for kærligt indspark ?
    KH
    Anne

    Svar