Efterårsferie i Sydfrankrig

Vi afsluttede efterårsferien med en forlænget weekend i Sydfrankrig. Som altid helt utroligt dejligt. Det er, som om livskvaliteten er højere på de breddegradder. Vi var heldige med vejret og kunne sole os ved poolen, de sejeste hoppede endda i, selvom vandtemperaturen kun var 15 grader, vi fik gået nogle gode ture og spist og drukket godt.

Det var køligt om formiddagen, men en af dagene sov vi til 9.30 og spiste derfor morgenmad sent. Her var solen begyndt at varme, og vi kunne spise ude. Der er noget særligt ved at spise morgenmad udenfor i slutningen af oktober.

Sydfrankrig i oktober - morgenmad på terrassenosteEfterårsferie i sydfrankrig

Vi slentrede selvfølgelig også en tur ned i byen, gik lidt i butikker, sad i solen og drak en kop kaffe og gik så op “på bjerget” igen.

Draguignan - hyggelig sydfransk landsby (Provence)

Fransk takeaway - sund mad i sydfrankrigFransk takeout – vild laks med sesam og kål. I glas (ikke plastik-)beholdere!

Vi fik selvfølgelig lavet og spist en masse god mad og drukket bobler, imens vi  så på vilde solnedgange.

ChampagneSolnedgang, Provence, Sydfrankrig

Ingen tur til Sydfrankrig uden en tur i øko-supermarkedet Biomonde. Som altid en dejlig oplevelse.

Vil du se mere om, hvad jeg plejer at købe derude, kan du se det her: Øko-shopping i Sydfrankrig

Biomonde - økoshopping i sydfrankrigBiomonde - økoshopping i sydfrankrig

En dag tog vi på udflugt, bare Søren og ungerne og jeg. Stadig lidt høje over vores dejlige tur igennem Samariakløften, ville vi gerne have været i Gorges du Verdon og vandre Sentier Martel, men da jeg i øjeblikket har noget betændelse i anklen og ikke er så begejstret for op- og nedstigninger, valgte vi i stedet en mere “flad” tur.

Vi kørte til Sainte Maxime og gik langs Middelhavet helt ud til Saint Tropez. En supersmuk tur på 15 km.

Noget af turen gik vi helt nede langs stranden.

Strand sydfrankrig côte d'azurSydfrankrig - Côte d'Azur - paradisstrand
Sydfrankrig eller Thailand? Stadig Sydfrankrig :)

Cirka halvvejs kom vi til Port Grimaud, som er en lille by bygget om en masse havnekanaler. Simpelthen så fint og hyggeligt sted med pastelfarvede huse.

Til gengæld kan man kunne komme rigtigt omkring med båd, så vi måtte slutte af med at gå hele vejen uden om området for at komme om på den anden side. Vi havde jo ikke lige nogen båd ved hånden…

Port Grimaud - SydfrankrigPort Grimaud - Sydfrankrig

Det sidste stykke før Saint Tropez foregik med det smukke Middelhav som udsigt. Vi havde badetøj i rygsækken og havde egentlig lyst til at hoppe i, men med tanke på at vi skulle ind og spise frokost i Saint Tropez, gjorde vi det ikke.

Middelhavet - tæt ved Saint TropezMiddelhavet - tæt ved Saint Tropez

De fleste forbinder Saint Tropez med kæmpe både, overdreven rigdom og et caféliv, der ligner noget fra yuppiernes 80’ere, og det er der bestemt også så rigeligt af. Men oppe bagved er der hyggelige og små snørklede gader, og det er faktisk en rigtig hyggelig by også.

Ungerne syntes, at det “totalt meget lignede Kreta“, og jeg kan godt se sammenligningen med havnen i Chania.

Saint Tropez Saint TropezSaint Tropez

Efter at have spist en god frokost i Saint Tropez tog vi “de grønne både”, Bateaux Verts, tilbage til Sainte Maxime. En sejltur på max 10 minutter, men skægt at sidde ude i bugten og kunne følge den rute, vi havde gået med øjnene.

Bateaux Verts - sejl fra Saint Tropez til Sainte Maxime på under 10 minutter.

Det var min efterårsferie. I dag er her gråvejr og regn og senere sætter vi os på et fly tilbage mod København. Arbejdet kalder, og det er også ok!

Den eneste Low Carb-kogebog, du behøver

Low Carb-Keto-LCHF. Kært barn har mange navne. Få styr på forskellene og få samtidig 120 af mine bedste opskrifter til alle dagens måltider. Perfekt til at lave ugens madplan og tage med i køkkenet

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

8 kommentarer til “Efterårsferie i Sydfrankrig”