Rodfrugt-tortillas – sunde madpandekager

Af en, der laver så meget mad, som jeg gør, har jeg ikke været god til at have mine børn med i køkkenet. Da de var mindre afskrev jeg det som en tvillingeting (to små pilfingre i køkkenet er for trættende), og nu da de er blevet store, har jeg undskyldt mig med, at der er sportsaktiviteter 3-4 dage ud af fem hverdage og ja ja… dårlige undskyldninger er der jo nok af.

Men hvis du følger med på Snap (janefaerber), har du set, at der på det sidste har været en del børnemadlavning i vores køkken. Vega er nem nok at lokke med i køkkenet og Silas en anelse sværere. Der er jo ikke nogen fodbold!!

Det hjælper dog, at man får lov at bestemme menuen, når man skal lave mad, og forleden bestemte Silas derfor, at vi skulle have madpandekager med oksekød og guacamole. Med købe-madpandekager, forstås. Fair nok. Vi købte de ønskede madpandekager og fik lavet en lækker menu.

Imens han var beskæftiget med at lave kødsovs og guacamole, lavede jeg en hurtig portion rodfrugt-tortillas som jeg kunne spise i stedet for madpandekagerne. Og de er altså bare virkelig gode, og jeg har siden hen brugt dem både til wraps, til bund på mine morgenæg og til en hurtig frokostpizza.

Rodfrugt-tortillas - lækre madpandekager lavet af rodfrugter - glutenfrie og low carb. Opskrift her:

Rodfrugt-tortillas

Udskriv Pin
Sunde madpandekager - perfekte til wraps
4
|
30 min

Ingredienser

  • 600 g rodfrugter jeg brugte pastinak og persillerod
  • 2 æg str. M
  • 2 spsk Pofiber
  • salt og peber

Sådan gør du

  • Opvarm ovnen til 200 grader varmluft.
  • Riv rodfrugter groft (jeg brugte det grove rivejern i foodprocessoren). Hæld dem i en skål.
  • Bland æg, Pofiber, salt og peber i og rør dejen godt sammen.
  • Klat dejen ud på en bageplade beklædt med bagepapir og fordel den jævnt, så den dækker hele pladen. Du kan selvfølgelig også lave fire lige store klatter.
  • Bag i ovnen i 25-30 minutter eller til den er godt gylden i kanterne.
  • Tag ud og skær i 4 store stykker.

Til den mexicanske middag her fik vi:

Rodfrugt-tortillas - lækre madpandekager lavet af rodfrugter - glutenfrie og low carb. Opskrift her:

Den eneste Low Carb-kogebog, du behøver

Low Carb-Keto-LCHF. Kært barn har mange navne. Få styr på forskellene og få samtidig 120 af mine bedste opskrifter til alle dagens måltider. Perfekt til at lave ugens madplan og tage med i køkkenet

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

17 kommentarer til “Rodfrugt-tortillas – sunde madpandekager”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Hvis I er vilde med dem her, så husk lige din opskrift på sellerirod med revet os og lidt bacon, hvis det er længe siden I har lavet dem. Eeelsker dem…
    Hilsen trine

    Svar
  2. Har lige prøvet med revet græskar som det eneste og ellers øvrige ingredienser
    Synes “dejen” var noget tør hvor lidt olivenolie hjalp godt. Kanter fint sprøde og smagte dejligt.

    Svar
  3. Eeeeeeelsker tortillias, men jeg havde ingen rodfrugter… Men til gengæld en underlig “pasta-squash” (det hedder den..) og den rev jeg i stedet for rodfrugter og fulgte ellers din opskrift. Mmmm super lækkert med avocado og som tilbehør til dahl – opskriften fra “madglad” ?
    Lonnie

    Svar
    • Hej Lonnie. Jeg har også købt en spaghettisquash jeg vil prøve det med :) Ville bare lige høre om du rev den rå? Eller om du bagte den i ovn først? De skulle vist være vildt hårde, så ved ikke om man kan rive dem i rå form…. :)

      Svar
  4. kære Henriette
    som læser/forstår det – da jeg slog op på pofiber linket, – så kan der vist også bruges
    ‘Husk fibre’ det har jeg selv brugt i andre sammenhænge både når jeg har bagt og ved anden madlavning.

    Svar
  5. Fantastisk ide ?? jeg tåler ikke særligt godt kartofler (jeg bliver træt som en bjørn på vej i hi) så pofiber er ikke at finde i mit køkkenskab. Har du erfaring med at nogle fibre er bedre end andre til at erstatte pofiber?

    Svar
    • Ja her, hvor Pofiber bare agerer bindemiddel, kan du sagtens bruge huskfibre i stedet. I bagværk, hvor Pofiber udgør “hovedmelet”, kan du ikke bruge huskfibre. Jeg får vildt ondt i maven af huskfibre men ikke af pofiber, så derfor bruger jeg oftere det nu :)

      Svar