Kokos-kakao-drøm

Mangler du en idé til en lækker sukkerfri dessert til weekenden, så har jeg en virkelig lækker en af slagsen her. Kokos-kakao-drøm har jeg kaldt den, og den er både sukkerfri men faktisk også mælkefri.

Måske så du den, da jeg flashede den på Snapchat (janefaerber) i går. Tak i øvrigt for alle jeres søde kommentarer om mine nye tale-snaps. Jeg ved godt, jeg har været lidt langsom til at sætte lyd på, men det er, fordi jeg selv er så utroligt lydfølsom og bliver helt forskrækket, når der pludselig er lyd på nogle af de stories, jeg følger. Men selvfølgelig giver det god mening, og det var sjovt at lave aftensmads-tale-snaps i går.

MADGLAD og LCHF

I forgårs var jeg til møde på forlaget, hvor vi talte PR-plan for MADGLAD. Jeg er simpelthen så spændt på, hvordan den bog bliver modtaget, både af pressen men også af jer læsere. Og også lidt nervøs. Men at dømme efter de mange kommentarer på FB, er I mange, der glæder jer til bogen, og det gør mig rigtig glad.

Mange af kommentarerne til konkurrencen handlede om LCHF, og det fik mig til at overveje, om jeg har været for utydelig i min kommunikation. MADGLAD er IKKE en LCHF-bog. Det er ikke mit take på LCHF for børn. Det er en bog med nem, velsmagende og sund familiemad.

I pressematerialet har vi skrevet flg.:

“Bogen er ikke som Janes tidligere bøger en LCHF-bog. Jane fortæller:

Elementet fra mine tidligere bøger med at få flere grøntsager ind i måltidet har jeg taget med over i denne bogs opskrifter. Det samme gælder, at jeg altid vælger at bruge fuldfede produkter, fordi mad med fedt både smager og mætter bedre. Herudover har jeg ikke taget højde for principperne i LCHF, men har i stedet valgt at fokusere på at lave god og nærende mad, som hele familien vil holde af at spise, og som vil bidrage til en stabil blodsukkerkurve og til god og langvarig mæthed. Du finder derfor mange forslag til grøntsagstilbehør, men du vælger selv, om du vil supplere måltidet med kartofler, ris eller andet tilbehør. Sådan gør jeg selv, når jeg laver mad herhjemme.”

Min madlavning er jo, som den er, men det har været en befrielse at kunne bruge både rodfrugter, frugt og endda kartofler og havregryn uden at behøve skele til LCHF. For det er jo i bund og grund sådan, vi gør herhjemme.

Bogens opskrifter er glutenfrie og sukkerfrie – ikke fordi jeg mener, at børn behøver spise sådan, men fordi jeg tror, at det er de færreste, der mangler inspiration til at få mere brød, pasta og sukker i deres børn. Det er snarere det andet, det halter ved. Det håber jeg står klart, når du får bogen i hånden.

Husk også, at du allerede nu kan forudbestille bogen, hvis du gerne vil have den leveret i postkassen på udgivelsesdagen. Det kan du gøre lige her (endda med en lille rabat): MADGLAD hos Saxo.com (adlink)

Kokos-kakao-drøm

Men nu til desserten!

Denne lækre dessert kan du dele op i små portioner og servere som en lille choko-mousse, men du kan også servere den i en skål som her og så servere et frugtfad sammen med og så dyppe frugten i kokos-kakao-cremen.

Du kan også sagtens smage den til med lidt sødning, hvis du synes, den bliver for skarp uden. Jeg giver lidt forslag nede i opskriften.

Egentlig er det jo bare kokos-flødeskum tilsmagt med kakaopulver, men det gør den bestemt ikke ringere :)

Choko-kokos-drøm - en lækker sukkerfri dessert. Brug den som chokolademousse eller som lækker choko-dip til fx frugt. Mælkefri opskrift --> Madbanditten.dk

Kokos-kakao-drøm

Udskriv Pin
2
|
10 min

Ingredienser

1 skål (lille dessert til 2-4 personer eller frugt-dip til 4 personer)

  • 150 g kokoscreme den fede del af en dåse kokosmælk
  • 1-2 spsk raw kakaopulver
  • evt. lidt kakaonibs til drys

Sådan gør du

  • Forberedelserne starter nogle timer eller dagen før med, at du sætter en dåse kokosmælk i køleskabet. Du har brug for, at den skiller den fede kokoscreme fra kokosvandet.
  • Åbn dåsen og vip den fede kokoscreme over i en skål og tilsæt kakao. Evt. kan du tilsætte en lillesmule af kokosvandet, bare 1-2 spsk. Men kun hvis din kokoscreme er meget, meget stiv og hård.
  • Pisk kokoscremen og kakaopulveret sammen med elpiskeren, til alle små hvide klumper er væk. Hæld i skål(e) og server. Drys evt. med kakaonibs inden servering.

Noter

Tilsæt evt. sødning efter behov. Det kunne fx være lidt fibersirup, yaconsirup eller et par dråber stevia.
Choko-kokos-drøm - en lækker sukkerfri dessert. Brug den som chokolademousse eller som lækker choko-dip til fx frugt. Mælkefri opskrift --> Madbanditten.dk

Opskriften indeholder affiliate links. Læs mere her: Madbandittens reklamepolitik

Vigtigt tip til kokosmælk!

Jeg har brugt  en dåse af Irmas økologiske kokosmælk til denne opskrift, og den skilte superfint i køleskab. Jeg synes desuden, den har virkelig lækker og dejlig hvid kokoscreme. Nogle mærker har sådan en grålig, grynet kokoscreme, og det er altså ikke så lækkert.

Står du med en dåse, der IKKE har skilt sig efter en tur i køleskab, må du opgive at lave denne opskrift og i stedet bruge kokosmælken i madlavningen eller i en smoothie. Nogle mærker skiller ikke, og jeg ved ikke, om det er fordi de putter noget i for at gøre den mere ensartet, men uanset, så duer de ikke til denne opskrift.

Få hjælp og inspiration til sund livsstil

“Smukke billeder – tænderne løber voldsomt i vand og man får lyst til at afprøve dem alle”

Perfekt til Keto, Low Carb, LCHF og til dig der gerne vil spise sundt og lækkert!

Køb nu til 240,- (vejl. udsalgspris: 300,-): De bedste fra Madbanditten

16 kommentarer til “Kokos-kakao-drøm”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Jeg eeeelsker den her lækre sag – tusind tak for den, Jane :-)

    Og så lidt e fy-spørgsmål måske. Men nu vi er ved det søde, har du så – eller nogen anden her i kommentarfeltet – nogle gode bud på købe-slik, som er ketovenligt?
    Jeg ved godt, at det er lidt dårlig stil med sliktrangen, og dukker heldigvis også sjældnere og sjældnere op. Men når jeg af og til virkelig får behov for noget sødt i min mund – som jeg lige hurtigt kan købe i en pause – hvad kan jeg så tage? Nogle forslag?
    Jeg har indtil nu mest brugt sukkerfri slik fra den lokale helsekost, men der er altså 50 og 80 procent kulhydrat i det meste…. Så det er MEGET lidt, jeg må spise af det for ikke at ryge ud af ketose.
    Så er der også Nellie Dellies. Men er der andet?
    Kh Mai

    Svar
    • Det er ikke rigtigt et marked, jeg gør mig i, så måske er jeg ikke den rette at spørge :)

      Men Nellie dellies, gajoler/pastiller eller lign. er et fint alternativ, tænker jeg umiddelbart. At ryge ud af ketose synes jeg er det mindst vigtige i denne sammenhæng. At spise noget, der øger appetitten og trangen til sødt, er en større risiko, synes jeg. Læs evt. her: Keto og sødemidler

      Det kan nogle gange være svært med kulhydratindholdet i det sukkerfrie skik og det skyldes, at man skal deklarere sukkeralkoholer som kulhydrat. Men ikke allesammen optages som kulhydrat, så afhængigt af type vil den tilgængelige mængde kulhydrat formentlig være mindre.

      Svar
  2. Har lyst til at anbefale Coops änglamark kokos mælk, med 17% fedt. Fantastik smag, økologisk og skiller i køleskabet. Mild og cremet og helt naturlig smag til forskel fra mange andre som er kunstige i smagen, og har udpræget “dåsesmag”.
    På tilbud i denne uge til 16.95 – 25%…..??

    Svar
  3. Har aldrig skrevet en kommentar på en hjemmeside før, men gik lige og drømte om både chokolademousse og din bog i dag, spøjst, hva’? :) Slår et smut forbi Irma (og bogen er bestilt).

    Jeg kan godt forstå din nervøsitet omkring modtagelsen af bogen, men hvis man bare har læst din blog en lille smule ved man, at du et et fornuftigt menneske, der bare prøver at gøre det bedste for dig selv og dine børn. Hvis man har et problem med det, er det større end dig…så tag de gode ting til dig, og glem resten.

    Jeg glæder mig ihvertfald til bogen!

    Mvh Rebecca

    Svar
  4. Der findes et produkt i min helsekostbutik der hedder kokoscreme til piskning. Man pisker i 2 min med elpiskeren og får det lækreste kokosskum. Et fint alternativ til dåsen med kokosmælk. Og her er man sikker på dejligt skum – hver gang ;)

    Svar
    • Ja men det tror jeg er et helt andet produkt og sidst, jeg tjekkede, indeholdt det sukker (eller agavesirup), så den er jeg sprunget over… :-/

      Svar
  5. Nogle mærker, faktisk de fleste jeg har set, putter guargummi i. En stabilisator og den jeg bruger (brugte) fra santa maria skiller overhovedet ikke køleskabet.. :/ Nu har jeg bestilt nogle fra wholefoods i UK som KUN har kokos og vand, så jeg er spændt på om det virker bedre.

    Svar
    • Der er også guargummi i Irmas :-/ – den skiller dog fint alligevel.

      Jeg har også prøvet at købe kokosmælk fra wholefoods (Bionas, ikke?). Jeg er ked af at sige det, men det er den værste kokosmælk, jeg nogensinde har prøvet. Grå og grynet kokosmasse. Jeg tror, jeg endte med at smide dem ud, og jeg smider ellers ALDRIG mad ud. Håber du har mere held… :)

      Svar
  6. Kære Jane. Som jeg er orienteret, er det at læse på dåsen, om den kan skille eller ej. De dåser/mærker som er tilsat emulgator kan ikke skilles :-)

    Så skulle du kunne undgå ærgrelse fremover, hvis du tester nye mærker.

    Rigtig god dag :-)
    /Louise

    Svar
    • Jeg synes ikke, den helt har holdt. Jeg har fx altid elsket Irmas øko-kokosmælk, som altid har skilt snorlige i køleskab (på trods af at den indeholder e412 – guargummi – grr). PLudselig stoppede den med at skille og jeg havde den ene dåse efter den anden, som bare var lækker og tyk mælk. Jeg ved ikke, hvad de har gjort med den, men de har ikke ændret i emballagen, tror jeg…

      Svar
      • Nej nej øv! Nu troede jeg ellers lige, jeg havde fået et godt tip. Men jeg har været heldig indtil nu, når jeg har skullet skille, så har ikke stået i problemet endnu. Det må være fordelen ved at være flyttet fra København til Aarhus – her er ingen Irma ;-)

        Svar
        • Jeg har prøvet flere mærker og fælles for dem alle er, at jeg både har prøvet at de skilte fint og at jeg åbnede en der bare var dejlig tyk mælk – begge dele inden for det samme mærke. Og købt samtidig, så det er heller ikke fordi de er produceret med lang tid i mellem ?

          Den forskel jeg – indtil videre – har oplevet er tiden i køleskabet. ?

          Jeg har (næsten) altid kokosmælk i køleskabet, men der går i perioder længe i mellem jeg får dem brugt – og her har det altid været skilt rigtig fint. Men de få gange, hvor jeg har skulle bruge skilte kokosmælk om en dag, nogle timer mv., så skiller den ikke.
          Måske skal de gode fede kokosmælke have længere tid til at skille, mens de med en stor andel af vand skiller hurtigere?

          Svar