Dagsmenu til sukkerafvænning

Hvad skal jeg spise, hvis jeg gerne vil slippe for sukkercravings? Det giver jeg et bud på i dette blogindlæg. Få ting sparker sukkercravings til hjørne som god og nærende mad. I går delte jeg mine 4 gode tips til at blive fri af sukkeret efter påske, og jeg kunne fornemme at det var noget, der optog mange af jer.

Jeg lovede at dele morgenmadsinspiration på Snapchat (janefaerber), og det væltede ind med nye følgere hele dagen. Velkommen til jer! Men Snapchat er jo “live” og jeg kan kun vise én gang morgenmad om dagen, så jeg tænkte, jeg ville bruge dagens blogindlæg på at dele inspiration og opskrifter til retter, der kan hjælpe med at blive fri for den (fysiske) sukkertrang.

Men hvorfor stoppe med morgenmad? Her får du derfor inspiration til hele dagen.

Lad os kigge lidt nærmere på retterne her nedenfor:

MORGENMAD
Som jeg beskrev i videoen i går, er det en superhjælp at starte dagen med et morgenmåltid baseret på protein og fedt. Og her mener jeg ikke skyr med en smule hakkede nødder på. Jeg mener rigtig mad. Æg, kød, fedt. Sådan noget. Som fx denne fede omelet, som har fået en sprød osteoverflade, og som er fyldt med spinat. God, nærende og mættende morgenmad.

Sammen med min morgenmad får jeg altid fiskeolie og en kop kaffe med kokosolie.

Omelet med sprød ost - LCHF

Opskrift her: Omelet med sprød ost og spinat

Eller hvis det ikke lige er sagen, kan du se flere forslag her: 10 x morgenmad på striks LCHF

FROKOST
Frokost skal helst være noget nemt. Min frokost består næsten altid af aftensmadsrester i en eller anden form. Eller faktisk bytter jeg tit om på måltiderne, så jeg spiser aftensmadsrester til morgenmad og æg til frokost. Det, synes jeg, fungerer superfint. Men jeg ved godt, at det kræver lidt tilvænning at gå ombord i laks og hakkebøffer fra morgenstunden men prøv at gøre det en dag eller to og mærk effekten.

Og ellers sammensætter jeg tit bare en tallerken med, hvad køleskabet byder på. Den kunne se sådan her ud:

Hverdagsfrokost - rejer, avokado

Rejer med mayonnaise, avokado med hytteost og en rest coleslaw (eller anden salat) med fed dressing

Se flere forslag til frokost her:

7 x frokost på striks LCHF

 8 x frokost, der kræver minimal tilberedning

AFTENSMAD
Til aften findes der næsten ikke noget bedre end at få serveret en burger fyldt med lækker snasket dressing. Vi griller næsten altid vores bøffer (året rundt), og vi glæder os, til vi igen også kan spise dem ude på terrassen. Jeg craver sommer mere end jeg craver sukker, synes jeg…

Tømmermænd på LCHF og no-bun burger med bacon, avocado og snask --> Madbanditten.dk

Opskrift: Burger uden bolle med grønt og snasket dressing

MEN HVAD MED MÆNGDER, OG HVOR MEGET MÅ JEG SPISE?
Altid svært, hvis ikke umuligt, at sige noget om mængder, der kan passe til alle. Hvordan kan man foreslå en portionsstørrelse, der passer både en lille inaktiv dame og en stor og aktiv mand? Intet. Derfor er det også op til dig selv at tilpasse mængderne til din appetit og dit behov.

Men husk nu punkt 3 om at spise nok mad. Det er ultravigtigt! Lige nu skal du fri af sukkerets klamme greb, og så kommer vægttab og den slags i anden række. Se videoen igen, hvis du føler dig fristet til at skære ned i kalorierne.

Husk også, at det ikke giver mening at sammenligne portionsstørrelser med andre. Gør mine eller andres portionsstørrelser dig usikker på, om du selv spiser for meget/for lidt, så tag lige en tur omkring indlægget her:

Pas på med at sammenligne dig med andre!

MELLEMMÅLTIDER
Bliver du sulten mellem måltiderne, kan du tage en skinke-oste-rulle, en lille håndfuld nødder eller en kop kaffe/te med en skefuld kokosolie i. Ja, bare ned i den varme drik med den. Jeg er ikke normalt fortaler for mellemmåltider, men i de første dage af din sukkerafvænning, er det vigtigt, at du ikke pludselig bliver for sulten, så her ville jeg gå efter “hellere for meget end for lidt”.

Vil du læse min seneste personlige historie om at slippe sukkeret helt, kan du gøre det her: 100% sukkerfri – en personlig historie. 

linje.png

Husk at tilmelde dig Madbandittens nyhedsbrev, så du ikke går glip af vigtige nyheder eller rabatter.

Ja tak – skriv mig på listen!

Dagsmenu for sukkerafvænning - her er hvad du skal spise for at sparke sukkertrangen 100% til hjørne --> Madbanditten.dk

Dagsmenu til sukkerafvænning

Udskriv Pin
|

Ingredienser

  • Morgenmad: Sprød osteomelet med spinat
  • Frokost: Rejer med mayo avokado med hytteost og coleslaw
  • Aftensmad: Burger uden brød med snasket dressing

Få hjælp og inspiration til sund livsstil

“Smukke billeder – tænderne løber voldsomt i vand og man får lyst til at afprøve dem alle”

Perfekt til Keto, Low Carb, LCHF og til dig der gerne vil spise sundt og lækkert!

Køb nu til 240,- (vejl. udsalgspris: 300,-): De bedste fra Madbanditten

17 kommentarer til “Dagsmenu til sukkerafvænning”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Jeg kan anbefale at tilføje lidt lakridspulver og tahin, foruden kokosolie til kaffen og derefter gi`det en hurtigt tur med stavblenderen..Det smager supergodt og har cafe lattens cremede konsistens..Og så mætter det.! :-)

    Svar
  2. Det er skønt endelig at finde helt ind på din hjemmeside – jeg har til nu fulgt dig via Facebook. Kan godt lide din ærlige stil, og føler mig inspireret til at komme videre i en bedre mad-retning. Jeg glæder mig mest over, at dine opskrifter virker enkle – og jeg starter med morgenmaden, som jeg gerne vil inkludere alle i familien i, så vi kommer godt fra start.
    Kh Rikke/ psykoterapeut i Livstider

    Svar
    • Hvor er det en sød kommentar. Tak Rikke og hjerteligt velkommen helt herind på bloggen. Håber, du finder noget, du kan bruge :)

      Svar
  3. Hej Jane, jeg synes meget af din morgenmad er med æg, ost og pølse. Men jeg kan ikke tåle æg og får kvalme af pølser og for meget ost (jeg er laktose intolerant) hvad kan du anbefale af morgenmad. Lige nu spiser jeg havregryn med chiafrø og med jordbær og blåbær, og med laktosefri mælk. Dba Tanja

    Svar
    • Forskellen på din og min morgenmad er jo at min består næsten udelukkende af protein og fedt mens din består mest af kulhydrat. Så de er på en måde i hver sin ende af spektret, kan man sige.

      Hvis du gerne vil bevæge dig i retning af en mere kulhydratfattig morgenmad uden æg, mælkeprodukter og pølser, kan chiagrøden måske være et sted at starte. Ved at lave den på kokosmælk (som er fedtrig) får du god energi og mæthed for pengene. Start fx med grundopskriften her: https://www.madbanditten.dk/2013/04/01/chiagrod-overraskende-laekkert/

      Ellers har jeg selv enormt stor glæde af at spise aftensmadsrester (kød, grøntsager, fedt) om morgenen. Det kræver lidt tilvænning, men der findes næsten ikke noget, der giver mig en bedre følelse i kroppen fra start af.

      Så mit bedste råd er faktisk at ryste posen lidt ift. hvad man “kan” spise til morgenmad. Du kan spise altmuligt!

      Find mere inspiration her: https://www.madbanditten.dk/opskrifter/morgenmad/

      Svar
  4. Hej Jane :)

    ok, sukker afvænning er ved at være på plads efter jeg lige røg i igen…eller på LCHF sprog…jeg valgte lige at spise helt af mig selv, en masse lækker chokolade :) hæhæ..
    Men jeg er satme ikke god til det der med biografer, og jeg prøver virkelig at styre mig..men duften bare ved billet lugen gør mig skør… og jeg er jo typen der har spist halv delen af posen, mens jeg venter på at komme ind i salen og resten under reklamer og underfilmen de rester ungerne ikke gad alligevel.
    men tænker så her …. ( fordi nu kommer jeg til en week der hedder turtels i bio)
    at chips eller popcorn…det er jo fedt..og salt og atter fedt…er det ok på LCHF ??
    altså vi kan vel blive enig om det er bedre end slik, ikk :)
    jeg er ærligt bange for at hvis jeg spiser sukkerfrit chokolade eller slik med fx stevia…så går jeg i sukkerfælden igen…det hjælper for mig ikke meget at spise sukkerfrit…endnu.
    hvad mener du, jane :) ?
    jeg føler bare jeg har så mange dumme undskyldninger ..så er det jul..aaarh lidt slik her og der…ej så siger jeg til mig selv, det er nemmere om sommeren…aarh vel… der kommer trangen til en tap sodavand eller en is med ungerne ved stranden…der er jo hele tiden noget…god dammit…
    jeg har faktisk et problem med at spise i sommervarmen. jeg mister appetitten og føler i forvejen ikke sult så meget pga retalin medicin …og så har jeg først lyst til at spise aften og selv om jeg spiser fornuftigt der, så tænker jeg det vel ikke er godt, for så daler forbrændingen vel og man går i stå vægtmæssigt …det er vel ikke helt sundt eller hvordan har andre det i varmen

    Sommer hilsner til dig Jane og resten af blokken :)

    Svar
    • Hvorfor ikke tage lidt nødder med hjemmefra? Eller købe en bakke blåbær? Eller acceptere de popcorn som noget, der giver dig livskvalitet? Som vi har talt om før, er det ikke det, vi spiser en gang imellem, der har betydning.

      Popcorn er lavet af majs og glutenfrit men high carb.

      I virkeligheden er det jo nogle vaner, der skal arbejdes med at ændre, for ellers er der, som du selv er inde på, hele tiden noget. Men “hele tiden noget” er en vane i dit liv. Nogle af dem er sikkert vigtige mens andre nemmere kan undgås. Din opgave er at finde ud af, hvilke der alligevel ikke giver dig den store glæde.

      Mht. antal måltider og hvornår du spiser dem, så er det uden betydning hvor mange måltider, du spiser og hvornår. Hvis du trives bedst med ét stort måltid om dagen, er det helt fint :)

      Svar
  5. Åh hvor er jeg glad for at jeg stødte på din blog! Jeg vågnede i mandags og besluttede at nu var det slut med sukker. Så jeg er på tredje dagen.. Puha.. Men en kæmpe sejr er, at jeg her til eftermiddag købte 3 muffins til min familie, men rørte dem ikke selv – havde slet ikke lyst! Helt nyt for mig.. Jeg studerer din blog nærmere og håber jeg kan komme igennem denne sukkerafvænning

    Svar
  6. Dejligt med dette fokus på at blive sukkerfri. Jeg faldt selv voldsomt i sukkerfælden denne påske – og gør det egentlig altid, når jeg overnatter hos mine forældre og ikke selv har styr på madplanen. Så tak for gode tips!

    Det med sammenligning er så vigtigt for mig – og så synes jeg også, at det i denne sammenhæng er vigtigt (for mig i hvert fald) at sortere i indtryk og inspirationskilder. Der er flere blogs og instragrammere, jeg har måttet holde op med at følge, fordi de simpelthen altid satte gang i ‘jeg spiser for meget og for usundt’ – tankerne. Selvfølgelig ikke din blog ;) men det hjælper altså også mig at styre, hvor jeg henter min inspiration fra.

    Svar
    • Supergod pointe – jeg rydder jævnligt op i mine feeds med samme formål. Jeg er glad for, at du er her endnu :)

      Svar
      • Netop det med mængderne er en stor udfordring. Jeg har endelig overgivet mig til denne levestil og nyder virkelig at spise rigtig mad efter mange år som fedtforskrækket, men vægten står fuldstændig stille – så jeg tænker at det må være mængden der skal skæres på – problemet er bare at jeg ikke føler mig rigtig mæt….så hvis jeg skærer ned, frygter jeg igen at være “evigt sulten” som førhen. Findes der ikke en rettesnor for mængder eller en udregning?
        Tak ellers for super gode inspirationsindlæg og dejlige opskrifter!

        Svar
        • Hej Susan
          Nej, det synes jeg desværre ikke rigtigt, der gør. Det er uhyre forskelligt, hvordan vi reagerer på at skære ned i portionsstørrelserne, og føler du dig ofte sulten, er du sandsynligvis typen, der må gå ned i vægt langsomt. Det er der ikke noget skidt ved.
          Personligt mener jeg, at et kalorieunderskud på 500 kcal om dagen er max. Allerhelst kunne det komme fra at nedsætte mængden af mad med 250 kcal og samtidig motionere 250 kcal (fx en rask gåtur) hver dag.
          Jeg synes, der kan være meget at hente i at eksperimentere med forskellige kombinationer af protein/fedt/kulhydrat ift. at finde den model, hvor du føler dig mættest og samtidig kan have et lille kalorieunderskud. Måltidsfrekvens kan også give noget, synes jeg. Fx oplever jeg det som nemmere at spise tre store måltider og ingen mellemmåltider end at småspise små måltider hele dagen.
          Sidst men ikke mindst, er det ofte fedtforskrækkelsen, der gør, at man føler sig sulten på LCHF. Spiser man tilstrækkeligt fedt, bliver man mæt i lang tid. Men her kan “tanken om kalorierne” igen være med til at spænde ben.
          Så desværre, ingen nemme løsninger her. Har du læst dette indlæg: https://www.madbanditten.dk/2016/03/08/naar-vaegten-gaar-op/

          Svar