Blogger – laver du disse 5 (ulovlige) fejl?

Man starter sin blog og begynder at dele sit fede indhold med læserne. Hvor pokker skulle man vide fra, at man i sin blogger-iver risikerer at gøre ting, som kan vise sig at være knap så hensigtsmæssige eller måske endda direkte ulovlige? Der er jo ingen boks, man lige skal sætte kryds i for at vise, at man er bekendt med markedsføringsloven, ophavsretsloven eller Googles retningslinjer.

Vi har alle været der – på forskellig vis. Dette indlæg er ikke en pegen-fingre af nogen. Ikke på nogen måde! Det er til venlig oplysning, fordi du risikerer, at der en dag dumper en faktura ned i din postkasse, eller at du modtager en bøde for uretmæssig blogging. Av…

Lad os kigge på 5 bloggerfælder, som mange gør sig skyldige i:

DU AFSPILLER MUSIK PÅ DIN HJEMMESIDE
Du vil gerne inspirere dine læsere med din fede musiksmag og laver derfor indlæg, hvor du præsenterer din aktuelle playliste, fx i form af youtube-videoer med numrene.

Medmindre du har en aftale med KODA, er det ulovligt. Hvem er KODA, tænker du måske. KODA varetager musikeres rettigheder og sørger for, at deres ophavsrettigheder ikke krænkes. Der kræves særskilt aftale med KODA at få lov at afspille musik på hjemmesider – også selvom den brugte musik er royalty free (ja, der springer kæden lidt af for mig, men jeg har en KODA-medarbejders ord på skrift for, at det hænger sådan sammen).

Undertegnede faldt dybt ned i denne fælde, da jeg engang i god tro lagde videoer, som forlaget og jeg havde lavet til at promovere mine bøger, på bloggen her. Til videoerne havde vi fået komponeret et lille stykke musik, som vi havde købt og betalt af en musiker.

Men fordi jeg ikke havde aftale med KODA om afspilning af musik her på siden, stod jeg til et potentielt erstatningskrav på flere 100.000 kroner (beløbet var så højt, fordi siden her har så mange besøgende). Det var en ubehagelig oplevelse, som heldigvis endte med at forlaget betalte en bøde til KODA, som var noget lavere end det oprindelige krav.

Men altså, don’t go there! Har du musik på din hjemmeside, så fjern den nu! Eller indgå en aftale med KODA om afspilning af musik på din hjemmeside.

I stedet  for at “embedde” videoerne, må du føre dine læsere over på youtube, hvor de kan se den afspillede video med musik. Youtube og Koda har nemlig en aftale.

DU LÅNER LIGE EN TEKST FRA EN ANDEN HJEMMESIDE
Du lader dig inspirere af en opskrift fra en anden hjemmeside eller fra en af dine bloggerkolleger og kopierer derfor vedkommendes tekst om, hvordan opskriften laves (det var jo så godt beskrevet!) med over på din blog. Herved krænker du ophavsretsloven.

Med opskrifter gælder det, at selve ingredienslisten ikke er ophavsretsligt beskyttet (hvem har fx retten til ingredienserne i boller i karry?), men vejledningen, altså teksten, der fortæller læseren, hvordan retten skal laves, er beskyttet, og den må du derfor ikke kopiere.

Du må gerne lade dig inspirere af andres opskrifter, og du må såmænd også gerne bringe dem på din blog. Du skal bare skrive din egen tekst.

DU FINDER ET BILLEDE PÅ GOOGLE OG BRUGER DET PÅ DIN BLOG
Låner du samtidig et billede, du har fundet på Google eller et billede fra en anden blog, risikerer du at få en faktura med posten.

For selvom billedet kan søges frem på Google og ligger der og ligner noget, der er til fri afbenyttelse, er det stadig beskyttet af ophavsretsloven.

Du må ikke bruge andres billeder end dine egne. Undtaget fra denne regel er billeder fra billedtjenester, hvor du kan købe eller låne billeder, som du må bruge med eller uden kreditering. Et eksempel på en sådan tjeneste er Pixabay.

DU SKRIVER OM GAVER UDEN AT MÆRKE DIT INDLÆG MED “ANNNONCE”
Som blogger får du ofte tilsendt en stribe gaver, og du fremviser dem på din blog, enten i form af product placement eller ved at lave en “anmeldelse” eller en “test”. Du glemmer bare lige at få med, at produktet er givet dig i gave, og indlægget derfor (sandsynligvis) er at tolke som en annonce.

Jeg skriver “sandsynligvis”, fordi reglerne kan gradbøjes her, men det mest sandsynlige er, at det tolkes som reklame og derfor bør mærkes som sådan. Skjult reklame er nemlig forbudt iflg. markedsføringsloven.

Forbrugerombudsmanden foreslår, at reklamer skal mærkes med enten “annonce” eller “sponsoreret indlæg”  i starten af indlægget med en font, der er på størrelse med overskriften. Her får de fleste bloggere (inkl. mig selv) lige kaffen galt i halsen. Men tiderne, hvor du med bittesmå bogstaver i bunden af dit indlæg lige får skrevet, at indlægget i øvrigt er sponsoreret, er altså forbi.

Læs mere: Forbrugerombudsmandens nye retningslinjer for skjult reklame på blogs

Der er mange, mange gråzoner her, og i øjeblikket er der en lidt sær modtendens, hvor bloggere hellere skriver “sponsoreret” eller “annonce” en gang for meget end en gang for lidt.

Men vær tydelig, når du bruger tilsendte produkter på din blog. Dine læsere har krav på at vide, at du (måske) ikke er helt uvildig i din beskrivelse af dem.

Og husk, at gaver skal opgives til skat! Det betyder, at du i sidste ende betaler for at lave reklame for en andens produkt, hvilket jo er helt skørt. For det burde jo være omvendt, ikke? Den, der laver reklamen skal modtage betalingen – ikke omvendt!

DU LINKER TIL PRODUKTET, DU HAR FÅET TILSENDT UDEN “NO-FOLLOW”-TAG
Du har fået en gave og skriver om den på din blog. Måske har afsenderen bedt dig eller opfordret dig til at linke til deres hjemmeside, og det gør du da gerne. Skulle det nu være et problem? Ja, det kan det blive, for det strider imod Googles retningslinjer, og har du nogle som helst ambitioner med din blog, vil du gerne være gode venner med Google.

Men hvad er problemet egentlig? Problemet er, at Google læser indkommende links som et slags troværdighedsstempel, og gode indkommende links er derfor vigtige for god søgemaskineplacering.

Google anser det for et betalt link (uanset om du er blevet betalt med penge eller produkt), og det forstyrrer den pagerank, som Google tildeler hjemmesider. Både du og virksomheden risikerer derfor at blive straffet af Google.

Du må dog hjertens gerne fortsætte med at modtage gaver og linke til produkt/producent, dit link skal bare have et såkaldt “no follow”-tag. No-follow tagget fortæller nemlig Google, at der ikke skal overføres pagerank sammen med linket, fordi du på en eller anden måde er blevet betalt for at lave det.

Uanset link skal dine indlæg dog stadig mærkes, jvf. punkt 2.

Læs også denne spændende og opklarende artikel: Google ude efter bloggere og deres sponsorere

ER DER FLERE FALDGRUBER?
Dette var 5 hyppige bloggerfejl, jeg enten selv har begået eller ofte ser. Er der andre, jeg har overset? Så tip gerne mig (og mine læsere) i en kommentar herunder.

LÆS MERE OM BLOGGING? 

Sådan tjener du penge på din blog!

linje.png

Husk at tilmelde dig Madbandittens nyhedsbrev, så du ikke går glip af vigtige nyheder og rabatter!

JA TAK, TILMELD MIG NU!

Trænger du til en frisk start?

Få masser af inspiration til sunde, nemme og velsmagende retter med min nye bog.

Perfekt til dig, der spiser Keto, Low Carb eller som bare gerne vil undgå sukker og mel.

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

16 kommentarer til “Blogger – laver du disse 5 (ulovlige) fejl?”

Skriv en kommentar

  1. Tak for super gode råd. Jeg vil være rigtig glad hvis du vil skære yderligere ud i pap for mig: Må jeg på min blog linke til/vise videoer fra youtube, som er lagt op af andre? I mit tilfælde vil det ikke være musikvideoer, men for eksempel TED-talks? Eller et time lapse over et naturfænomen (for eksemepl en blomst der folde sig ud), hvor der jo typisk er stemningsmusik på? Bh og tak for hjælp, Helle

    Svar
    • Ja det er vildt træls. Enig. Jeg prøver bare såvidt muligt at sortere den slags fra i mit feed. Jeg gider ikke se det…

      Svar
  2. Men.. What? Tænk at I skulle betale for jeres eget musik i havde købt?? Okay. Jeg er ny i bloggerland, så skal lige have den her til at sive helt ind: Hvis nu jeg selv laver en video på Youtube, med royalty free musik fra Youtubes eget lager, og embedder den på min hjemmeside, er det så ulovligt?

    Og for lige at tage den til next level, nu du nævnte dét med jeres egen sang; hvis jeg nu indspiller min egen fløjtemelodi (lige for eksemplets skyld) som jeg bruger som baggrundsmusik i en YT video, og embedder dén video på min hjemmeside, er det så samme udfald?

    Hold da lige magle jeg er forvirret. TAK for fedt indlæg, det sætter da lige nye tanker i gang, på trods af at jeg synes jeg var riiiiimelig med på lovlig/ikke lovlig feltet :)

    Kh Line

    Svar
    • Lige præcis det med hvis videoen er lavet med royaltyfree musik fra youtubes audio library spurgte jeg koda-medarbejder om, og jeg fik besked på, at det også krævede aftale med koda. Det giver ingen mening, synes jeg, men jeg valgte selvfølgelig at respektere det. I stedet gjorde jeg sådan, at jeg tog et skærmprint af videoen og satte den ind i mit blogindlæg med et link til videoen på youtube. På den måde åbner videoen på youtube, når man klikker på det. Du kan se hvordan nederst i dette indlæg: https://www.madbanditten.dk/2015/09/02/inspiration-til-laekker-efteraarsmad/

      Brug af din egen musik? Det aner jeg ikke men jeg tror godt, du må..

      Og velbekomme! Fedt indlægget kunne bruges :)

      Svar
  3. Tak for dette indlæg!
    Jeg er især glad for punktet om opskrifter, da jeg sommetider bringer opskrifter fra andre blogs. Jeg skriver dog altid selv min tekst og henviser også. Så det lyder til at være ok.

    Mvh Marie / krøllerier

    Svar
  4. Hvordan gør man i forhold til fx pinterest? Jeg har ingen blog, men pinner lystigt alt mellem himmel og jord. Det kan alle jo se. Ødelægger jeg det for alle andre, hvis jeg pinner noget, som nogen har ophavsret til?
    Hilsen Joyce

    Svar
    • Ja, det kan du faktisk godt. Men de fleste ser igennem fingre med det, fordi pinterest er sådan et fint medie til trafik. Dvs. at hvis du pinner et billede her fra bloggen fx, så giver det mig trafik her til bloggen, hvilket jeg gerne vil have. Men enkelte gange kan du opleve, at Pinterest fjerner et billede, du har pinnet, fordi ophavsmanden har brokket sig. Det får jeg i hvert fald ind imellem meldinger om. Jeg pinner dog lystig løs stadig og har ikke oplevet, at selve pinneren er kommet i problemer.

      Svar
  5. Hej Jane, godt og relevant indlæg, og lad os endelig få noget vidensdeling på det område!
    Mht indlejrede (youtube)videoer så har jeg også været usikker på om man måtte eller ej, indtil jeg fik googlet mig frem til en EU-dom der fastslår, at det må man gerne, for det er en tredjepart (vedkommende der har uploadet videoen til Youtube), der i givet fald står med aben. Og hvis vedkommende tvinges/dømmes til at fjerne videoen fra Youtube, vil den også forsvinde den også fra de (blogger)sider, hvor den er i givet fald er indlejret. Måske skal vedkommende fra KODA, du har talt med, lige præcisere nogle detaljer der?
    Mht billeder, så er Pixabay alletiders, men der er også en del public domain billeder til rådighed, hvis man ved, hvordan man skal søge dem frem i Google. Hvis man står på en billedside i Google, kan man under søgefeltet ude til højre se et link der hedder ‘søgeværktøjer’. Klikker man på den kommer der en undermenu op, med blandt andet et punkt der hedder ‘brugsrettigheder’. I den dropdownmenu vælger man ‘må anvendes’. Det begrænser udvalget en hel del, men der vil stadig være nogle billeder tilbage (en del af dem hører som regel til wiki commons). Jeg dobbelttjekker altid billederne alligevel, bare for at være på den sikre side.

    Vil du ikke uddybe, hvordan man laver det der ‘no-follow’ tag, for det er jeg ikke sikker på, jeg har i min WordPress?

    God weekend :)

    Svar
  6. Det er ikke blogrelateret, men facebookrelateret, og noget som de færreste ved: Opretter man en konkurrence på facebook, så må man aldrig kræve, at opslaget deles, at man tagger sine venner eller lignende. Man må kræve, at opslages likes eller kommenteres (for det er “loddet” i konkurrencen), men alt det ekstra må ikke være et krav. Man kan selvfølgelig opfordre alt hvad man vil.

    Der er desværre rigtig mange, der kræver den slags for at få et lod i en konkurrence, men det strider direkte mod facebooks konkurrenceregler.

    Svar
    • Det er helt rigtigt. Ligesom konkurrencen skal mærkes tydeligt med, at den ikke er sponsoreret af eller på nogen måde associeret med Facebook. Ulovlige FB-konkurrencer ser jeg næsten dagligt også.

      Svar