Når vægten går OP!!

Tør du stole på processen, når du oplever en vægtstigning midt i din livsstilsændring?

En af de mest ærgerlige og ødelæggende tendenser, jeg ser, er når kvinder, der gerne vil ned i vægt, går i panik, når vægten modsat forventning går op.

Der skal ofte ikke meget vægtstigning til, før panikken breder sig. Især hvis det sker på en kost som LCHF, hvor man måske i forvejen har lidt svært ved at tro på, at det skulle være rigtigt, at fedt ikke feder alligevel.

Jeg forstår det godt. Jeg forstår det virkelig, virkelig godt. Det er de færreste kvinder, der bryder sig om at se vægten stige. Og der findes ikke meget, der er så nedslående som at se sit gode arbejde sparket til hjørne af en vægtOPgang.

LCHF er ofte taknemmelig på det punkt, fordi dét at spise få kulhydrater tømmer kroppens glykogenlagre og derved den væske, der bindes dertil. Et vægttab på 1-3 kg er derfor ikke unormalt den første uge.

Men alligevel går det ikke sådan for alle. Nogle oplever, at vægten står bumstille eller endda går lidt op. Og det er nemt at konkludere, at så virkede det nok alligevel ikke, det der LCHF.

Men LCHF er for de fleste en ret radikal livsstilsændring, og kroppen kommer på overarbejde i en periode, fordi den ikke længere får sit vante brændstof (kulhydraterne) men skal vænne sig til den nye slags (fedtet). Og det er en omstillingsfase, der tager lidt tid.

Prøv derfor at se bort fra vægten de første 2 uger. Din krop reagerer måske med øget appetit, imens den omstiller sig, men er din krop først vænnet til LCHF, er det intet problem at have 5-6 timer imellem måltiderne.

Og det er her magien sker – og med magien mener jeg det, at du nu kan være i kalorieunderskud uden at sulte, som vi diskuterede forleden i indlægget om ketose.

STIGER VÆGTEN, SÅ START MED AT SPØRGE DIG SELV:

Er din kost ok?

Tag et helikopterblik på din kost. Hvordan ser dine hovedmåltider ud og ryger der måske for meget ind imellem måltiderne? Min erfaring er, at det ofte er mellem måltiderne, at problemet findes.

Især på LCHF, hvor der lystigt snackes kalorietunge ting som ost, kaffe med fløde, nødder og den slags. Der skal ikke mange snacks til, før dagens kalorieunderskud er spist op, og uden kalorieunderskud, intet vægttab.

Tag evt. en stikprøve på dit daglige kalorieindtag og dine macros (din fordeling af kulhydrat, protein og fedt). Men lad være med at gå i 1200 kcal-fælden eller til andre yderligheder. Vær realistisk!

Læs igennem de hyppigste begynderfejl på LCHF og se, om der er noget at hente for dig der. Start her: Begynderfejl på LCHF

Sover du nok?

Får du sovet nok om natten?

For lidt søvn eller for afbrudt søvn forstyrrer dine naturlige appetitreguleringshormoner og giver øget sult. Jeg læste forleden, at søvnunderskud skrev sig for 400 ekstra kcal om dagen.

Lige nu kan jeg dog ikke huske, om det var en damebladsartikel, men pointen er, at søvnunderskud giver øget appetit og øget appetit giver ekstra kalorier indenbords.

Så sov. Helst 7-9 timer hver nat.

Træner du?

Her tænker jeg ikke på forbrænding af kalorier.

Træningen er vigtig at have med i regnestykket, da træningen både kan give muskeltilvækst (det formoder jeg, du gerne vil have) men også kan give øget blodvolumen i kroppen. Og det vejer jo det hele (når badevægten er din målestok).

Samtidig er træning ikke specielt effektivt til vægtnedgang af den simple årsag, at du bliver sulten af det. Og når du er sulten, spiser du mere, og de – i det store billede – relativt få kalorier, din træning forbrænder, er nemme at spise op.

Skal du så lade være med at træne? På ingen måde!! Men du skal træne styrketræning for at få en stærk krop (og en pænere formet krop) og ikke for at gå ned i vægt.

Hvis du træner styrketræning, så husk at have målebåndet med også. 70 kg på en krop med høj fedtprocent og 70 kg på en muskuløs krop ser meget forskelligt ud!!

Vægtstigning? Prøv dette hvis du oplever at vægten går OP!

ET KONTROVERSIELT FORSLAG

Som du ved, er jeg ikke fan af badevægten som måleenhed.

Jeg ser alt for mange, som kaster noget godt på gulvet, både når de ser vægten gå op (nu kan det hele også være ligemeget), eller når de ser vægten gå ned (jeg styrer det der vægttab – lad os fejre det!). Mit førstevalg vil derfor altid være at bede dig pakke badevægten væk.

Vægt er en skør målestok. Det er ikke unormalt at have udsving i vægten på op til 3 kg indenfor den samme uge. Nogle gange inden for den samme dag!

Men….

Forslag: Vej dig hver dag!

Hvis du er frisk på en udfordring, der kan hjælpe dig til at slippe badevægtens tyranni, kan du prøve at veje dig hver dag. Vej dig flere gange om dagen, hvis du kan komme afsted med det. Og noter dig så tallet i et dokument, en app eller lign. men hæft dig ikke yderligere ved det. Se på det som et eksperiment.

Ved at veje dig så ofte, vil du få indblik i, hvordan din vægt ofte opfører sig helt modsat forventningen. Du kan opleve vægtopgang, når din kost er lige i skabet, og du ved, du er i kalorieunderskud, og vægten kan gå ned, selvom du ved, du overspiste dagen før.

Måske stiger din vægt konsekvent dagen efter en hård træning, hvor du egentlig syntes, at den burde falde. Din vægt kan stige 2 kg ud af det blå bare for at falde 3 kg få dage senere. Osv…

At tage 1 kg på i fedt, kræver et kalorieoverskud på 7000 kcal. Stiger din vægt pludselig eksplosivt (flere kilo inden for samme uge), kan du altså være næsten 100% sikker på, at vægtopgangen ikke handler om, at du tager på i fedt.

Gør du dette i et par måneder, vil du se, hvordan din vægt måske følger din cyklus (hvis du er kvinde).

Mange kvinder ophober væske (2-3 kg) hver måned i forbindelse med menstruation – nogle har endda også udsving i forbindelse med ægløsning. Men den slags ved du kun, hvis du monitorerer din vægt over et par måneder.

Dette eksperiment er kun for dig, der kan finde ud af at se nøgternt på tallet på vægten, og som ikke oplever, at tallet på vægten påvirker dine valg hverken positivt eller negativt.

Oplever du, at du pludselig over- eller underspiser, overtræner, får destruktive tanker eller gør andre kontraproduktive ting som følge af badevægtens resultat, er du bedre stillet ved at pakke badevægten væk.

Læs lige den igen – den er vigtig!

STOL PÅ PROCESSEN (MEN OVERVEJ AT ÆNDRE KURS!)

Man skal selvsagt ikke holde fast i en livsstil eller kur, hvis man ikke trives, eller hvis man ikke opnår de resultater, man havde håbet. Men det er også synd at opgive sin livsstilsændring på et fejlagtigt grundlag.

Så hvis du tør tage videnskabsmandskasketten på, kan du ved hjælp af ovenstående lære ikke at bedømme dig selv på dagsformen men i stedet lære at se på din vægt som en trend.

Måske viser det sig, at du stødt taber dig 1 kg om måneden. Et kilo om måneden er 6 kg på et halvt år eller 12 kg om et år. Og det er vel egentlig ikke så dårligt.

Det kan godt være, du kunne tabe dig 1 kg om ugen på en skrap kur, da du var yngre, men det er altså de færreste, der kan det, når de er +40.

Og -1 kg om måneden er da så sørme bedre end +1 kg om måneden!

Et eksperiment som dette kan altså gøre dig klogere på dig selv og være med til, at du træffer færre panikbeslutninger men i stedet roligt og nysgerrigt retter til, indtil du opnår de resultater, du gik efter.

HJÆLP TIL VÆGTTAB MED LCHF?

Tag et kig på min praktiske guide til striks LCHF, som lærer dig, hvordan du kan spise LCHF med henblik på vægtnedgang. Er det ikke nok, og er du virkelig motiveret for at arbejde med dig selv og dine vaner og få LCHF helt ind under huden, så er mit 28 dages forløb LCHF Kickstart måske noget for dig!

Få hjælp og inspiration til sund livsstil

“Smukke billeder – tænderne løber voldsomt i vand og man får lyst til at afprøve dem alle”

Perfekt til Keto, Low Carb, LCHF og til dig der gerne vil spise sundt og lækkert!

Køb nu til 240,- (vejl. udsalgspris: 300,-): De bedste fra Madbanditten

27 kommentarer til “Når vægten går OP!!”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane. Jeg får mere end 2 glas hver fredag og vil høre om det er formåløst at prøve denne omlægning så? vh Merete

    Svar
    • Det er så svært for mig at sige, for jeg rådgiver helst kun i det, jeg opfatter som mest optimalt.

      Kunne man forestille sig, at du lagde ud med fire uger uden alkohol? Så altså ikke resten af livet men 4 uger. Så giver du det en reel chance. Herefter kan du genintroducere alkohol og du vil formentlig her opleve to ting. 1) at trangen til alkohol er mindre, dvs. at du har mindre lyst til det og 2) at tolerancen overfor alkohol er markant mindre. Dvs. at du vil drikke en mindre mængde men opnå samme effekt.

      Stort alkoholindtag sammen med keto vil jeg dog ikke anbefale. Nogensinde. Så ville jeg hellere vælge en kost med flere kulhydrater.

      Svar
  2. Hej Jane
    Da jeg så dit indlæg fik jeg tårer i øjnene, for det er netop det der er problemet for mig. Jeg har spist streng lchf i snart 1 1/2 år – jeg troede på processen og glemte vægten. Det er gået godt, men her kommer men’et. Midt i januar ødelægger jeg min hofte, dette betyder ingen som i ingen aktivitet i 3-4 måneder. Første måned jeg sat hjemme spiste jeg nok som jeg plejer, og da jeg så gik på vægten, sagde vægten + 3 kg, jeg blev helt desperat – tog virkelig helikopter perspektiv – skrev alt ind hvad jeg spiste og satte mit kalorie forbrug ned til 1300 kalorier om dagen. Jeg var efter de første par dage mæt nok – så står jeg igen på vægten her efter 3 uger og så siger vægten + 5 kg ?
    Nu ved jeg simpelhen ikke hvad jeg skal gøre – skal jeg stole på at vægten ikke fortsætter op? Eller skal jeg vælgere ned kaloriemæsigt?
    Jeg tabte 20 kg det første år på lchf, og er stadig over 30 i BMI
    Har du et råd?
    Hilsen
    Den som bare sidder ned 90 procent af dagen

    Svar
    • Åh hvor jeg føler med dig. Det lyder ikke spor sjovt.

      Jeg kender jo ingenting til operationer og din helbredshistorik men at være så inaktiv i så lang tid lyder ikke rigtigt i mine ører. Selv i en helingsproces er bevægelse vigtigt. Uden at bruge kroppen taber du muskelmasse og med tabt muskelmasse vil din daglige forbrænding være endnu lavere. Så jeg vil først og fremmest sige, at du skal have gang i noget bevægelse og rigtig gerne også noget styrketræning/genoptræning til at bevare din nuværende muskelmasse og vinde de tabte muskler tilbage. Er der mon en behandler, du har kontakt med, du kan rådføre dig med?

      Jeg tolker din vægtøgning som først +3 kg og dernæst + 2, dvs. 5 kg i alt. Og ikke +5 kg på de sidste tre uger.

      Dernæst vil jeg sige, at 2 kg’s vægtopgang på 1300 kcal om dagen ikke kan være fedtlagring. Nogle gange hjælper det at være helt lavpraktisk. 1300 kcal om dagen i 3 uger giver i alt 27.300 kcal. For at lagre et kilo fedt skal du være 7000 kcal i overskud, dvs. 14.000 kcal i overskud for at lagre 2 kg fedt. Det er du selvsagt ikke. Var det endda 5 kg vægten var øget de sidste tre uger, ser regnskabet endnu mere skørt (og altså umuligt ud).

      Inaktivitet kan føre til mindre gennemstrømning i kroppen og derved øget væskeophobninger. Væskeophobninger er heller ikke hverken rare eller gode for kroppen, så igen, synes jeg, det taler for mere bevægelse.

      Og faktisk synes jeg, du skal beskrive din vægtøgning for din læge, som evt. vil kunne hjælpe dig med noget vanddrivende. Her er vi igen langt udenfor mine kompetencer, men på mig lyder det som en væskeubalance snarere end en fedtøgning.

      Rigtig god bedring/genoptræning. Jeg håber virkelig for dig, at der er hjælp at få.

      Svar
      • Tusind tak for dit svar – jeg skal på sygehuset om en uges tid – og da er bevægelse også på min liste over spørgsmål – men jeg takker for dit regnskab – det kan en praktikker som jeg bruge?

        Svar
  3. Tusind tak for svar, Jane :-)

    Med hensyn til kcal indtag, så sker der faktisk heller ikke meget når jeg lever for 1200 kcal om dagen :-(
    Jeg blev derfor rådet til at spise lidt flere kcal, da det måske var kroppen der holdte på sit fordi den fik for lidt og på den måde ikke vidste hvornår den ville få mad igen. Kan du følge hvad jeg skriver?
    Men jeg må prøve mig frem, selvom det er virkelig svært :-( Må prøve faste, 2 måltider o.s.v. for at se hvad det er der vil virke for mig.
    Jeg har dog bestilt en lægetid til tjek af stofskifte, for så er det da udelukket og så skal der ikke spekuleres mere i det, hvis blodprøven viser et fint svar. Så må jeg bare hænge i og se om ikke der sker noget.

    Motionen skal der helt sikkert også gang i igen :-)
    Jeg skal dog lige helt på toppen igen efter først en korrektion af knæskallen i højre knæ for mindre end et år siden og for 3 uger siden en menisk operation i venstre knæ. Jeg har heldigvis en del muligheder her hjemme, bl.a. løbebånd, motionscykel, TRX og crosstrainer, så det er lige til at gå til. Sidste gang jeg tabte mig (26 kg) løb jeg nærmest hver dag, så det har jo helt sikkert også været med til at sætte fut i vægttabet.

    Hold da op, det er faktisk skræmmende at vide at os med yoyo vægt der har lykkedes at tabe os ved minimal kcal indtag at vi på den måde har ødelagt mere end gavnet, ved at vi ikke har fundet den rigtige kost vi har kunne leve efter uden at tage det hele på igen.

    Jeg vil helt sikkert skrive igen – både for at fortælle hvad der sker, hvornår det sker og hvad der virkede :-)

    Mange hilsner
    Cindie

    Svar
    • At spise flere kalorier i en periode kan du også sagtens teste. At spise flere kulhydrater også. Nogle gange kan kroppen godt lide at blive rusket lidt i gang. Især hvis vi har gjort det samme længe, så det kan fint fortjene et skud også, synes jeg. Håber, du finder noget, der kan sætte det hele lidt i gang igen!

      Svar
  4. Hej Jane
    Først vil jeg sige tusind tak for en god blog og for LCHF. Jeg har aldrig før spist noget der tilfredsstiller min mave og sult så meget som LCHF.
    Jeg har alle dine bøger og nu spist LCHF siden marts 2015 og jeg har så svært ved at tabe mig. Kan du hjælpe mig med hvorfor? Jeg købte dit striks forløb her i foråret og har spist efter striks flere mdr af gangen, i sommerferien røg jeg ud af det, men nu har jeg igen fulgt striks i over en måned. Mit problem er at jeg ikke taber mig. Jeg spiser mellem 1400-1500 kcal om dagen og min krop har brug for ca. 1800, så jeg er i kcal underskud. Jeg stiler konstant efter at komme i ketose, da jeg tænker det må da give mig et vægttab. Det er meget svært for mig at komme i ketose og når jeg så endelig er i det, så sker der stadig ikke noget med vægttabet og jeg falder ud af det efter det mindste lille udsving. Det kan f.eks. være af ½ L sukkerfri sodavand eller lidt flæskesvær til snacks en lørdag. Herefter tager det mig igen mindst en uge at komme i ketose igen. Jeg har købt en ketose måler, så jeg måler det i blodet.
    Jeg har tidligere tabt mig stort (20-30 kg) på fedtfattig kost. Dengang var jeg desværre konstant sulten, havde maveproblemer og spiste kun max 1200 kcal om dagen. Det er bestemt ikke en kost jeg har lyst til at vænne tilbage til. Nu med LCHF spiser jeg 3 måltider om dagen og der går flere timer inden jeg mærker sult.

    Jeg måler 161 cm og vejer 78 kg.

    Mit daglige næringsindtag ser gerne sådan ud:

    Kcal svinger mellem 1400-1500
    Kulhydrat: svinger mellem 20-25 g
    Fedt: svinger mellem 115-130 g.
    Protein: svinger mellem 40-90 g

    Hvad søren er det jeg gør galt?

    Mange hilsner
    Cindie

    Svar
    • Åh Cindie, den er svær. Men her er mine tanker.
      Sagen er, at hvis du ikke taber dig på 14-1500 kcal, er det fordi, du ikke forbrænder mere end det. Det kan godt være at diverse online udregningstabeller eller aktivitetstrackere foreslår noget andet, men det allermest præcise er faktisk, som du har gjort, i en laaaang periode at spise et bestemt kalorieindtag. Står vægten stille, svarer det til dit ligevægtsindtag. Taber du dig, forbrænder du mere og tager du på, forbrænder du mindre.

      Hvis du ikke er i ketose med 20-25 g, og du gerne vil være i ketose, ville jeg sænke det til 15-20 g.

      Det er surt at have en krop, der ikke er samarbejdsvillig, det forstår jeg virkelig godt.

      Jeg synes, det ville være rimeligt at få tjekket stofskifte hos lægen.

      En anden og lidt ærgerlig ting er, at nedsat forbrænding ofte ses hos dem, der har opnået store vægttab via sult. Man har lavet opfølgning med dem, som har deltaget i The Biggest Loser (slankeprogram hvor overvægtige deltagere spiser meget meget få kalorier og samtidig motionerer som gale, indtil kiloene falder af). Hos dem har man målt nedsat forbrænding på op mellem 600-800 kcal om dagen – selv seks år senere og også selvom de tabte kilo er taget på igen.

      Men hvad gør man så? Det ved jeg ikke rigtigt men jeg tror, at selveksperimenteren vil være vejen frem. Teste ketose i en periode. Teste periodisk faste fx. Fx ved at spise to måltider om dagen i stedet for 3. Tage en fastedag hver uge. Hvad der nu lige falder dig mest naturligt. Du kan også teste at spise mere protein og lidt mindre fedt (af hensyn til proteins termiske effekt). Satse på styrketræning. Flere muskler = højere forbrænding. Den slags vil være mit bedste bud.

      Jeg vil meget gerne høre hvordan det går med dig, så skriv rigtig gerne igen. Og rigtig god vind.
      KH. Jane

      Svar
  5. Hej Madbanditten.

    Tak for inspiration og de mange kloge ord du deler!

    Dit 28 dages kickstart-forløb, hvad er prisen for at deltage på det?

    Mvh Ane

    Svar
  6. Mine kæreste og jeg er startet på LCHF forrige mandag og den første uge havde jeg tabt mig 3,6 kg!! og min kæreste 2 kg. Det fungerer fint med maden og jeg føler ikke den samle vanvittige sult mellem måltiderne som jeg har gjort på andre “kure”. Nu er vægten hos mig så gået et kilo op, men det er tid til mens. så jeg tænker at det hænger sådan sammen. Lider af migræne, men har ikke haft anfald siden den første dag på LCHF hvor kroppen vist var i chok :-). Det er en dejligt sidegevinst.

    Svar
  7. Det her er noget af det bedste, der nogensinde er skrevet om vægttab! Jeg bruger selv ‘den videnskabelige metode’ og synes det er en fantastisk metode til at forstå mere omkring mig selv og min krop. Men på dage, hvor det altså er lidt svært at acceptere at ting tager tid og vægten går op istedet for ned, ja så læser jeg dit indlæg igen – også selvom jeg snart kan det udenad ;)

    Svar
    • Hvor er jeg glad for at du synes det. Det er som om at det er svært at komme igennem med dette synspunkt, da vægttabsfokus ofte er så hægtet op på lige-her-og-nu. Tid og tålmodighed er de sidste ting, vi gider inddrage i processen, og jeg tror, vi taber utroligt meget på gulvet på den holdning.
      Så jeg er virkelig glad for, at du kan bruge indlægget og mine tanker :)

      Svar
  8. Startede på LCHF den 24. august og vægten siger i dag minus 26 kilo. Har aldrig haft det bedre. Ingen ondt i maven eller oppustethed. Frisk selv efter en lang arbejdsdag. Ingen sult og alligevel har der været plads til min yndlingssynd: vin! :) Ville måske have tabt mig lidt mere hvis jeg havde undladt vinen, men jeg synes der skal være plads til det en gang imellem. Og det helt store plus: Jeg lider af en sjælden hudsygsom som jævnligt går i udbrud. Men anfaldene er blevet mere end halveret siden jeg startede.

    Svar
  9. Har spist LCHF i snart 2 måneder og det er fantastisk :) Jeg har tabt 6 kg (8 cm i taljen) og har da også haft uger hvor vægten står stille, men jeg klapper mig selv på skulderen flere gange om ugen for det VIRKER BARE. Kampen for mig at lade vægten stå under skabet for kan se på alt andet, at jeg taber mig. Mit tøj er blevet for stort. Jeg kan sige nej til kage, hvilken er stort for mig. Faktisk er vægttabet blevet en biting for mig da alt andet føles så godt :)

    Tak Jane for alle dine bøger, som jeg flittigt bruger både til opslag og til alle de dejlige opskrifter og blokken her er rigtig god også som opslag, hvis man lige bliver i tvivl om noget :)

    Svar
  10. Ville ønske dette link poppede op en gang hver anden uge, så man lige kunne holde motivationen i gang selvom man føler det hele er resultatløst en gang i mellem, er selv typen der hurtigt tænker det kan være lige meget hvis jeg ikke taber 1 kg. om ugen, hver uge ?
    Tak for det gode indlæg! ?

    Svar
    • Lige præcis tanken om at man skal tabe 1 kg om ugen er så enormt ødelæggende, hvis du spørger mig. Det kan kun lade sig gøre, hvis du er i 1000 kcal’s underskud hver dag. I mine øjne er det en sultekur, og det vil give bagslag på sigt. Jeg synes faktisk, at succeskriteriet bør være, at tabe mindre end 1 kg om ugen :)

      Og jeg synes, det er så vigtigt, at det endda er en del af mit Mission Statement

      Svar
  11. Jeg tabte 2,8 kg den første uge, har så siden start den 26/1 alt i alt smidt 5 kg. Sidste uge var resultatløs, denne uge er der røget 500 gram. Er det nok? Vil nogen spørge sig selv, ja siger jeg, for jeg kan på mit tøj, mit humør og min krop mærke at kosten/livsstilen er god for mig, det samme er min Loop træning 3-4 gange om ugen.
    Jeg elsker det her og jeg har min kæreste med, han har smidt 7 kg ???

    Svar
  12. Åh Jane, du har lige reddet mig lidt. Jeg lagde 1/2 mit liv om. Ikke til LCHF, men noget andet, men hvor der også er fokus på nok fedt etc. Pointen er i hvert fald, at jeg har det supergodt på den kost, jeg er mæt, let i kroppen, ikke oppustet mere osv.
    De første 4 uger havde jeg et ret fint vægttab på i alt 4,5 kg. Og nu står vægten stille og er faktisk gået lidt op. Og jeg HAR haft helikopterperspektiv på min kost..
    Men hey, jeg er jo begyndt at træne ret intenst her de sidste to uger, hvor den har stået stille… Og der kan jo være noget øget blodvolumen.

    Og jeg ved jo egentlig godt, at vægten kan svinge helt vildt, og at jeg skal stoppe med at veje mig dagligt og gå tilbage til hver/hveranden uge. For jeg kan se i spejlet, på målebåndet og på mit tøj, at der altså stille og roligt fortsat sker noget.

    Tusind tak for indlægget og for at hjælpe mig med ikke at smide alt på jorden, fordi der lige sker et eller andet med blodvolumen eller andet. Der sker jo gode ting i kroppen, når man kan se og mærke forandringen!

    Svar
    • Præcis Sofie, dejligt du kunne bruge det. At holde et nært øje også med “non scale victories”, altså ting, der går bedre men som ikke er vægtrelaterede, tror jeg er en stor del af at bevare motivationen på den lange bane!

      Svar