Varm mandel-chia-grød

En varmende skål grød er manges idé om den bedste start på dagen. Vil du gerne spare på kulhydraterne, kan du prøve at bytte havregrøden til denne varme mandel-chia-grød.

Jeg er ikke selv den store grødspiser. Eller faktisk har jeg aldrig kunne lide nogen form for grød (heller ikke havregrød), men kokosgrøden fattede jeg på underligste vis sympati for med det samme, jeg smagte den.

Mandel-chia-grøden her kunne jeg også godt vænne mig, hvis jeg en morgen trænger til variation af min vante æg-og-kød-morgenmad. Ja, min store, tunge morgenmad er ikke så sexet, men den gør mig bare så godt. Den gør mig mæt og tilfreds og giver mig god, stabil energi. Følger du med på SnapChat (janefaerber), har du set den i flere varianter! Den er virkelig hverken pretty eller insta-venlig! ;-)

Men grøden her er klart lidt mere piget, og så man kan jo få afløb for sit pynte-gen, hvis man er indehaver af sådan et. Spis evt. et blødkogt æg til for et dejligt og mættende morgenmåltid.

Varm mandel-chia-grød. Et rigtig fint low carb alternativ til havregrøden. Opskrift her: Madbanditten.dk

1 PERSON

Opskriften indeholder affiliatelinks. Læs mere her: Madbandittens reklamepolitik

*du kan ikke bytte mandelmelet fra Funktionel Mad til andre typer mandelmel. Det skal være den. Alternativt vil jeg tro, du kan bruge kokosfibre i stedet.

SÅDAN

Varm mandel-chia-grød. Et rigtig fint low carb alternativ til havregrøden. Opskrift her: Madbanditten.dk

Varm mandel-chia-grød. Et rigtig fint low carb alternativ til havregrøden. Opskrift her: Madbanditten.dk

Varm mandel-chia-grød

Udskriv Pin
1
|
15 min

Ingredienser

Topping

Sådan gør du

  • Hæld chiafrø i en lille skål med kokosmælk og vand. Lad chiafrøene suge væske til sig, imens du gør de andre ting klar.
  • Slå æg ud i en kasserolle og hæld mandelmelet og lidt vaniljepulver heri.
  • Gør dine toppings klar.
  • Hæld chia-blandingen over i kasserollen og varm op til kogepunktet, imens du rører godt rundt. Når grøden koger, skruer du ned og lader den simre under stadig omrøring, indtil du synes, den har passende tykkelse.
  • Hæld i en skål, top med lækre ting og sager og spis.

Den eneste Low Carb-kogebog, du behøver

Low Carb-Keto-LCHF. Kært barn har mange navne. Få styr på forskellene og få samtidig 120 af mine bedste opskrifter til alle dagens måltider. Perfekt til at lave ugens madplan og tage med i køkkenet

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

18 kommentarer til “Varm mandel-chia-grød”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Hej Jane. Jeg kan ikke finde ud af, hvilken mandelmel, der har været linket over til her … Kan du hjælpe?? Linket virker nemlig ikke længere… Tak!

    Og lad mig samtidig sige dig tak for 6 ugers kickstart, som jeg begyndte på d. 12/10, tror jeg det var. Har nydt dine fortællinger hver dag – og har fået vendt op og ned på mangt og meget siden da. Tak!

    Svar
    • Hej Dorte
      Jeg er lidt usikker på om mandelmelet her er gået ud af produktion. Jeg har selv haft svært ved at finde det. Men det er det fedtreducerede (meget fiberrige) mandelmel. Funktionel Mad er producenten, der engang havde det.

      Og SÅ dejligt at du har været glad for kurset. Det glæder mig virkelig meget❤️

      Svar
      • Tak Jane. Jeg prøver at kigge efter noget, som er mega fiberrigt – under alle omstændigheder.

        Ja – kurset har været det bedste EVER!! Ikke bare indholdet men også fremgangsmåden med små peptalks! Jeg er desuden glad for, at jeg stadig har adgang til disse peptalks. Regner med at lytte til dem igen og igen!

        Svar
  2. Hej Jane
    Jeg er ny i det her univers og det kører alligevel bare. Indtil jeg for få dage siden blev sliksulten. Det havde jeg ellers indtil nu undgået. Jeg ville prøve med en sød morgenmad der var let at lave, og tænkte at grød måske kunne være et alternativ, men…

    Kan chiafrø stå natten over med alm blendet mandelmel?

    Kokosmælk fra dåse er hård eller blank og flydende i konsistens. Jeg har derfor varmet den lidt op. Lagt frø ig mandelmel i blød og fortyndet med lidt vand. Er det sådan man gør, hvis konsistensen af kokosmælken ikke er ens?

    Jeg har tilladt en halv teske sultan gold. Er det helt til hest?

    Svar
    • Jeg ved det ikke rigtigt, må jeg indrømme. Jeg fik aldrig rigtigt kastet min kærlighed på denne her type morgenmad. Kokosmælk kan du røre sammen eller lune sammen, som du har gjort. Selv bruger jeg den Extra Creamy i karton fra Santa Maria og den har den skønneste konsistens.

      Hvis du oplever trang til sødt er mine bedste råd dog 1) undgå sødtsmagende morgenmad og 2) fyr op for proteinindtaget til morgenmaden i stedet (kød, æg, ost etc.)

      Hvis du ikke har anskaffet dig KETO-bogen, vil jeg på det varmeste anbefale dig det. Så kan du nemt og elegant navigere uden om alle begynderfaldgruberne :)

      Svar
  3. Kære Jane
    Du er så tålmodig, når du svare på alle forespørgslerne om alternativer :-) jeg læste på et tidspunkt en amerikansk madblogger, der skrev at han helst ikke gav alternativer, fordi når han postede en opskrift, så HAVDE han testet alternativer, inkl. Mindre sukker, og hvis de fantes så skrev han det. Men han var jo også desertkok.
    Jeg skal i hverttilfælde afprøve denne.

    Svar
  4. Ihhhhh hvor er jeg glad – har lige spist og det er bare den bedste grød og bedste morgenmad i lang tid? Er spændt på hvor længe jeg er mæt ? Tak Jane??

    Svar
  5. Hej Jane
    Vores fryser har lige haft et uheld (ikke helt lukket mens vi var hjemmefra i 4 dage…) så den er tom, og vil gerne fyldes. Vi er nye lchf’ere og har to små børn = presset hverdag. Har du nogensinde lavet et indlæg med gode ting at have i fryseren? Et lille lchf lager om man vil? Tænker selv bønner, bacon, fond og noget kød, men fantasien stopper der. Mvh Pernille :)

    Svar
    • Hej Pernille
      Øj hvor irriterende med fryseren, hva? hader når det sker!
      I min fryser har jeg, som du er inde på kød, fisk, fjerkræ, frysergrønt (broccoli, spinat, bønner), bouillon/fond og et par LCHF-brød, fx kernebrød eller knækbrød. Det varierer lidt. Jeg producerer gerne store portioner af nogle retter og fryser dem ned også. Elsker at kunne have nem frokost eller aftensmad på den måde. Her er fem af mine fryserfavoritter https://www.madbanditten.dk/2015/11/13/5-fryserfavoritter-fem-laekre-fryseegnede-opskrifter/ (husk også at læse kommentarerne. Der gemmer sig mange gode idéer også :))

      Svar
    • Fløde vil være bedste bud. Evt. sæt mængden en smule ned og øg vand-delen lidt. Bruger du et fedtfattigt produkt vil grøden kun mætte i ca. 5 minutter. Mætheden (og energien) i denne grød kommer fra fedtet :)

      Svar
    • Fordi det slet ikke er samme produkt. Mandelmelet her er fedtreduceret, proteinrigt og ekstremt fiberholdigt, og det er fibrene, der får grøden til at få konsistens som grød. Det er ikke bare mandler, der er malet til mel. Bruger du almindeligt mandelmel vil du skulle bruge virkelig meget, fordi du tvinges til at tilføje stor volumen, og så har du en grød, som er meget kalorierig for det første og også temmelig kulhydratrig og som sandsynligvis stadig vil være en underlig slasket konsistens.
      Så det er ganske enkelt bare ikke det samme produkt.

      Svar