Frokostplatte med græskar-“madder”

Denne her frokost er den lækreste, jeg har spist i lang tid. Små græskar-“madder” – eller canapéer ville måske være et pænere ord – med lækre toppings. Jeg ville snildt kunne slippe afsted med at servere disse for gæster også. Herhjemme var de en del af en frokost, som Søren og jeg spiste i weekenden. Havde jeg nu ikke skulle dele med Søren, ville jeg havde spist hele portionen selv!

Søren er normalt ikke så vild med græskar, hvilket er lidt ærgerligt for ham, eftersom han er gift med mig og jeg går græskar-amok hvert efterår. Men disse kunne han godt lide.

Opskriften her er inspireret af de lækre græskarpizzaer med feta og rosmarin men har fået lidt nyt på toppen. Særligt versionen med avokado og de råmarinerede rødløg overraskede ved at være overlækre! Men egentlig er det jo kun fantasien, der sætter grænser for, hvad du kan putte på her.

Lækker vegetarisk frokost - LCHF & paleo - frokostplatte med græskar-"madder". Både lækkert og indbydende! --> Madbanditten.dk

Frokostplatte med græskar-“madder”

Udskriv Pin
8 stk
|
30 min

Ingredienser

Sådan gør du

  • Opvarm ovnen til 200 grader varmluft.
  • Skær 8 skiver af butternut squash i ca. 0,5 cm tykkelse.
  • Læg dem på en bageplade beklædt med bagepapir og pensl dem med olivenolie.
  • Bag dem i ovnen i 20-25 minutter, eller til de er gyldne og lidt “krøllede” i kanten.
  • Tag bagepladen ud af ovnen. Fordel spinatblade på fire af dem, læg en tørret tomatskive på og drys lidt revet parmesan over. De resterende fire lader du være, som de er.
  • Sæt ovnen over på grill og lad den varme op. Grill skiverne midt i ovnen i 3-4  minutter. Hold øje med at de ikke brænder.
  • Tag ud og lad afkøle lidt.
  • Halver avokado, fjern stenen og skær kødet i skiver.
  • Anret skiverne på de fire tomme græskarskiver og put råmarinerede rødløg på toppen.
  • Server og modtag roserne for dette uhyrligt lækre måltid!
Lækker vegetarisk frokost - LCHF & paleo - frokostplatte med græskar-"madder". Både lækkert og indbydende! --> Madbanditten.dk
Lækker vegetarisk frokost - LCHF & paleo - frokostplatte med græskar-"madder". Både lækkert og indbydende! --> Madbanditten.dk

Få hjælp og inspiration til sund livsstil

“Smukke billeder – tænderne løber voldsomt i vand og man får lyst til at afprøve dem alle”

Perfekt til Keto, Low Carb, LCHF og til dig der gerne vil spise sundt og lækkert!

Køb nu til 240,- (vejl. udsalgspris: 300,-): De bedste fra Madbanditten

9 kommentarer til “Frokostplatte med græskar-“madder””

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




    • Nej i ‘halsen’ på butternut har du ingen midte. Hullet i midten med kernerne kommer først nede i kroppen :)

      Svar
      • Hah hvor fantastisk! Det står nu på listen over ting der skal prøves i påsken. Tror også det er et hit for min lille søn på 10 måneder som er helt tosset med græskar! =)

        Svar
  1. Jeg er også blevet helt vild med butternut squash-feta-rosmarin-kombinationen. Dumt spørgsmål: spiser I skrællen? Råt virker det uspiseligt, så jeg skærer det af, men på billedet minder det om lækker bagt kartoffelskræl.

    Svar
  2. God idé! Jeg er ellers med Søren, græskar er bare ikke særligt interessante. Alle opskrifter, jeg afprøver, bekræfter bare min antipati overfor den underligt melede, søde grøntsag. Ser frem til flere opskrifter, så jeg kan få brugt alle de græskar, jeg får kastet i nakken fra KBHFF om vinteren!

    Svar
    • Du må love mig at prøve græskarpizzaerne med feta og rosmarin og disse madder med avokado. Lige netop de to synes jeg er overlækre! Men jeg elsker også den søde smag. Jeg elsker også søde kartofler fx (men sig det ikke til nogen!) ;-)

      Svar
      • Uha nej, det skal jeg nok holde tæt med – sikke en shitstorm du ellers kunne komme ud for ;) Jeg var glad søde kartofler engang, men pludselig kunne jeg ikke lide dem mere. Det samme med jordskokker. Der tegner sig muligvis et billede her… Men jeg må lige prøve de her græskaropskrifter, det ser jo super lækkert ud!

        Svar