Grøn smoothiebowl – greenie-bowl med broccoli og spinat

Dejlig frisk og sund morgenmad forude! Se lige nogle dejlige farver! Det er da lige til at blive glad i låget af! Greenie-i-en-skål giver en dejlig og frisk start på dagen.

Den er noget pænere end min normale morgenmad! Min morgenmad er som regel stor og tung. Det har I måske bemærket. Men jeg har god appetit om morgenen og trives bare virkelig godt på æg og kød og den slags om morgenen. Det holder mig mæt og glad langt op af dagen. Jeg foretrækker, som I ved, at spise færre men større måltider fremfor at spise flere små måltider dagen igennem. I hverdagene spiser jeg morgenmad ved 7-tiden og tit først frokost ved 13-13.30-tiden. Det passer perfekt med min arbejdsrytme.

I weekenden er rytmen anderledes. Dels står vi jo senere op, og dels skal jeg synkronisere rytme med tre andre. Vi spiser senere morgenmad i weekenden, og når min familie, som enten brænder deres morgenmad af med raketfart eller er slave af uret, begynder at rette an til frokost allerede ved 12-13-tiden, er jeg stadig virkelig mæt.

Egentlig tror jeg, at to måltider ville være rigeligt for mig i weekenden, men jeg synes, at det er vigtigt, at vi spiser sammen, så i stedet for at spise frokost på et tidspunkt hvor jeg egentlig ikke er sulten, har jeg nedjusteret min morgenmad. Og her kommer greenie-bowlen ind i billedet.

Den giver en dejlig og frisk start men lægger ikke en så tung bund som min normale morgenmad.

Greenie bowl - grøn smoothie bowl med få kulhydrater -- Sund start på dagen! --> Madbanditten.dk

Grøn smoothiebowl – greenie-bowl med broccoli og spinat

Udskriv Pin
1
|
10 min

Ingredienser

  • 100 g frosne broccoli
  • 1-2 kugler frossen spinat
  • 3-4 skiver banan (gerne frossen)
  • en ordentlig håndfuld mynteblade
  • vaniljepulver
  • 1,5 dl kokosmælk

Sådan gør du

  • Blend hele balladen i blenderen (jeg brugte Vitamixen) eller med stavblenderen. Kunsten er at den skal være tyk, så du må helst ikke tilsætte for meget ekstra væske.
  • Hæld over i en skål og pynt med lir og gejl på toppen. I mit tilfælde blev det bipollen og frysetørret havtorn.
  • Hertil spiste jeg et spejlæg og drak en kop kaffe med kokosolie.

Hertil spiste jeg et spejlæg og drak en kop kaffe med kokosolie.

Greenie bowl - grøn smoothie-bowl med få kulhydrater -- Sund start på dagen! --> Madbanditten.dk

Smoothie bowl uden frugt?

Jeg holder meget af en nem version med broccoli og spinat (fra fryseren) og med sødme fra en lillesmule banan, en ordentlig mængde mynteblade (vokser som ukrudt på terrassen), vanilje og kokosmælk. Vil du gerne helt udenom frugten, kan du nedskalere bananen eller udelade den helt. Selv synes jeg, at de få skiver gør underværker for smagen.

Madbandittens Juleopskrifter

Tag alle mine bedste juleopskrifter med i køkkenet med denne lille jule-ebog.

Low Carb juleopskrifter uden gluten og uden sukker.

Madbandittens Juleopskrifter: 59,-

8 kommentarer til “Grøn smoothiebowl – greenie-bowl med broccoli og spinat”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Hej Jane
    Bruger du frost spinat/grønkål direkte i blenderen uden at varmebehandle?
    Jeg har 2 gange oplevet at kaste op efter at have brugt frost spinat og frost grønkål + banan, æble, citronsaft + hørfrø, hampefrø og chia og hørfrøolie! Har dog disse ingredienser i mange uger uden problemer….
    mvh Susanne

    Svar
    • Ja, det gør jeg faktisk. Men jeg drikker ikke den slags længere men dengang jeg gjorde, tog jeg dem bare direkte fra frost.

      Svar
  2. Hi Jane, Jeg fik anbefalet din side, da jeg er i overvejelsesstadiet mht at skifte til LCHF kost, men en af mine store problemer og bekymringer er at jeg er allergisk overfor en del af de ting der bruges i kosten. F.eks er jeg allergisk overfor noedder, mandler, kokos, diverse froe og kerner, avokado osv.
    Saa mit spoergsmaal er, er der nogle gode substitutes for f.eks. kokosmaelk, for jeg vil frygtelig gerne kunne lave en greenie som denne, men hvis jeg hverken kan bruge kokos eller mandelmaelk er jeg lidt paa bar bund, med mindre jeg bruger almindelig maelk, men ville det bare oedelaegge hele ideen, hvis jeg bruger almindelig maelk istedet?
    (Undskyld de manglende danske bogstaver, bor i udlandet)

    Mange tak,

    Mia

    Svar
    • Hvis du kan tåle mælkeprodukter, kan du sagtens bruge det i stedet. Fx fløde, evt. fortyndet med lidt vand.
      Nødder og kerner udgør kun en meget lille del af LCHF, så det ville jeg ikke være så bekymret for. LCHF er først og fremmest grøntsager, kød og fedt. Og avokadoen er også helt frivillig :)

      Svar
  3. Jeg har endnu ikke vovet mig ud i en greenie, men vil da hels sikkert forsøge, for det ser jo lækkert ud. Jeg er bare virkelig tom for ideer til topping – altså udover det, du lige nævner her, som ikke findes i mit basis-køkkenskab?

    Svar
  4. Det ser flot ud,men lyder ikke godt i mine ører?men jeg giver det et forsøg,får nemlig slet ikke spist nok grøntsager,og det lyder jo som en nem måde at få en masse ned på. Forsøgte mig med squash bladselleri og broccoli som du skrev om tidligere,det kunne jeg ikke lide?men måske det hjælper med lidt banan i.
    Dejlig blog du har, jeg får meget inspiration her fra?

    Svar