Den ultimative madpakkeguide

I ved godt, hvor meget jeg hader madpakker, ikke? Det gjorde derfor også en lille smule ondt indeni mig, da I var SÅ mange, der ønskede madpakke-inspiration i går inde på Facebook-siden. Men I har helt ret. Jeg kan jo ikke blive ved med at stikke hovedet i busken, så jeg tænkte, at hvis jeg nu lavede den ultimative madpakke-guide, så behøvede vi aldrig at tale om madpakker igen! Åh, hvis bare livet var så enkelt!

Madpakker – sådan gjorde jeg

Nu er det jo nogle år siden jeg selv har måtte have madpakke med, men dengang gjorde jeg det, at jeg tjekkede kantinemenuen på intranettet og spiste i kantinen de dage, hvor maden var spiselig for mig. Når der var mad rullet i mel (fiskefilet, schnitzel etc.), underlige indbagte ting, eller menuen stod på pizza eller lign. tog jeg madpakke med hjemmefra. Andre dage supplerede jeg evt. bare med lidt hjemmefra.

Vi smider aldrig, aldrig, aldrig mad ud herhjemme. Selv den mindste rest bliver gemt og spist til morgenmad eller frokost.

Rester er GENIALE at bruge i madpakken også. Frikadeller, kødboller eller andre kødrester er gode og nemme i madpakken sammen med grøntsager eller salat og en beholder med dressing eller dip. Easy-peasy.

Sunde og lækre madpakker. Se de mange idéer her: Madbanditten.dk

I MADGLAD har jeg lavet hele 11 forskellige madpakker. Se et udpluk af dem her ovenfor. Bogen kan købes i din lokale boghandler eller online, fx hos Saxo.com (reklamelink)

Idéen med madpakken er ikke, at den skal være perfekt. Idéen er, at man skal have noget mad, der mætter, og som giver god energi til eftermiddagen og gerne indtil aftensmaden.

Den ultimative LCHF-madpakkeguide -- data-lazy-srcset= Madbanditten.dk” width=”651″ height=”651″>
Den tjekkede madkasse er fra mærket Lunch Bots (ikke sponsoreret!)

Så her kommer  alt det, jeg kan ryste ud af ærmet, som vi har brugt som madpakke herhjemme.

1. Aftensmadsrester

Jeg foretrækker at lave store portioner til aftensmad, så jeg har rester til frokost. Det, synes jeg, er klart nemmest. Favoritter i madpakken er her:

Alt sammen suppleret med salat eller grøntsager.

Den ultimative madpakkeguide til dig, der spiser low carb, LCHF, paleo eller glutenfrit. Se de mange lækre forslag her: Madbanditten.dk

2. Kødrest tryllet til madpakke

Andre dage havde jeg en kødrest, som jeg vendte i en fed dressing til en dejlig mættende frokost. Det blev fx til:

Den ultimative madpakkeguide til dig, der spiser low carb, LCHF, paleo eller glutenfrit. Se de mange lækre forslag her: Madbanditten.dk

3. Den alternative sandwich

Der findes også et utal af måder at lave en madpakkesandwich, der minder lidt om det, man plejede at spise. Kunsten her består i at have lagre af forskellige low carb brød i fryseren. Så kan man nemlig lynhurtigt lave:

Sunde og lækre glutenfrie madpakker - se alle idéer og forslag her: Madbanditten.dk
Pikante vafler med spegepølse og pesto

Sunde og lækre glutenfrie madpakker - se alle de lækre idéer her: Madbanditten.dk Frokostsandwich på grønne sandwichbrød

LCHF-burgerbolle med ost og bacon
Burgerbolle med ost og bacon

4. Alverdens ruller

Alt, der kan rulles er også genialt at have med i madpakken.

Serranoruller med flødeost og rucola - lækker LCHF-appetizer eller frokost -- data-lazy-srcset= Madbanditten.dk” width=”651″ height=”651″>
Serranoruller med flødeost og rucola

Grønne spidskålsruller: en vegetarisk og en fleksitarisk med laks. Nem og lækker opskrift her: Madbanditten.dk
Spidskålsruller – en med laks og en med vegetarfyld

Lækker og sund frokostrulle med dejligt fyld. LCHF, paleo, glutenfri og mælkefri -- data-lazy-srcset= Madbanditten.dk” width=”651″ height=”488″>
Kålruller med mættende kyllingefyld

5. Den nemme (og nogle gange lidt desperate)

Nogle gange er idéerne få, og køleskab og skuffer byder ikke ind med meget. Her plejer jeg at ty til disse:

Den ultimative LCHF-madpakkeguide -- data-lazy-srcset= Madbanditten.dk” width=”651″ height=”190″>

6. Den købte

Nogle gange er man så længe på farten, at man må købe noget, og der kommer heldigvis flere og flere gode alternativer til. 7Eleven har paleo-boller, og det samme har større bagerier og kaffebarer. Er man heldig, sælger de også små pakker med smør og ost, som man kan smøre på.

  • 7Eleven kyllingespyd naturel (lifesaver)
  • 7Eleven “proteinsalat” med kylling eller oksekød (mange, mange kikærter)
  • 1 pakke røget laks og 1 avokado (tit købt i Netto)
  • en pakke serranoskinke rullet om ostestave (også fra Netto)
  • Frokostsalat fra Irma (flere varianter)
  • Tunsalat fra Joe & the Juice (=tunsandwich uden brødet, evt. mod merbetaling)
  • Shawarma-salat uden pitabrød fra grillbaren

LCHF mad på farten fra 7Eleven -- data-lazy-srcset= Madbanditten.dk” width=”651″ height=”651″>

7. Den helt almindelige

Mine børn har madpakker med hver dag. De fleste dage ser madpakken således ud:

  • 2 hele rugbrødsmadder smurt med tykt lag smør (Vega) eller kokosolie (Silas) og her ovenpå pålæg i form af øko-leverpostej fra Hanegal eller min egen hjemmelavede, øko-spegepølse, frikadelle eller flødeost.
  • 2 slags grøntsager, fx gulerødder, tomater, fennikel, peberfrugt, agurk
  • et stykke ost, ofte parmesan eller æblerøget cheddar (Silas’ favorit)
  • lidt frugt, fx et halvt æble i både eller friske bær
  • en skål med nødder (mandler, cashews, hasselnødder, kokosflager etc.)

Sund madpakke til skolebarn -- data-lazy-srcset= Madbanditten.dk” width=”640″ height=”640″>

Men hov rugbrød er jo ikke LCHF. Nej, men det fungerer fint for mine unger. De spiser jo en god mættende (og faktisk ret kulhydratfattig) morgenmad, slow carb frokost, diverse eller ingenting om eftermiddagen og min gode mad om aftenen. Som jeg ser det, er det en superfin og balanceret kost.

Andre gange får de sandwiches med, som jeg har lavet på kerne-sandwichbrød. Det fungerer også fint som erstatning for rugbrød.

Sunde og lækre madpakker - se de mange idéer her: Madbanditten.dk

8. Lækre madpakkesnacks

Det er altid populært at supplere madpakken med lækre snacks. Nedenfor er nogle af mine ungers favoritter:

Den ultimative LCHF-madpakke guide -- data-lazy-srcset= Madbanditten.dk” width=”651″ height=”163″>

9. Ekstra fedt til den sultne

Hvis frokoster bliver for mager, kan det være svært at holde sig mæt til aften. Mellemmåltider er bøvlede men her er nogle af mine redningsplanker, da jeg arbejdede på kontor:

  • hav 1 god flaske olivenolie stående på kontoret, du kan bruge over dine salater
  • køb en kvart fløde, du kan have i køleskabet på kontoret til at putte i din kaffe
  • har du ikke adgang til køleskab, kan du have et glas kokosolie (reklamelink) stående ved din plads. Er du studerende, kan du have en lille beholder med kokosolie med dig. En skefuld kokosolie i kaffen/teen kan redde mangt og meget.
  • hav et glas mandelsmør (reklamelink) på kontoret, du kan bruge som dip til dine grøntsager

Det var bare det…

Men lad dig ikke begrænse af forslagene her. Meningen er jo, at du skal lave den bedst mulige madpakke ud af de rester, du har til rådighed.

Den gode og mættende madpakke starter altså tit ved aftensmaden dagen før, så begynd allerede i dag med at vænne dig til at lave større portioner til aftensmad. Og hvis du – som jeg – har en familie, som spiser til fadene er tomme, så tager du fra til din frokost, inden du sætter på bordet. Det tog mig lang tid at lære det trick!

Håber, du får glæde af madpakkeguiden. Del gerne – både indlægget med andre men også dit bedste madpakketip i kommentarerne herunder, så andre læsere, der kommer forbi, kan få glæde af det også.

Den ultimative madpakke guide til dig, der spiser low carb, LCHF, paleo eller glutenfrit. Se de mange lækre forslag her: Madbanditten.dk
Ovenstående er fra MADGLAD, som kan købes HER (reklamelink til saxo.com). Billederne herfra er taget af Columbus Leth.

Få hjælp og inspiration til sund livsstil

“Smukke billeder – tænderne løber voldsomt i vand og man får lyst til at afprøve dem alle”

Perfekt til Keto, Low Carb, LCHF og til dig der gerne vil spise sundt og lækkert!

Køb nu til 240,- (vejl. udsalgspris: 300,-): De bedste fra Madbanditten

37 kommentarer til “Den ultimative madpakkeguide”

Skriv en kommentar

  1. Tak!?
    Jeg har længe udskudt at komme igang med at være god ved mig selv – og det her var lige hvad der skulle til?

    Svar
  2. Elsker dine opskrifter og har fundet megen inspiration til mine børns (12 og 14) madpakker. Og de ser flotte ud. Men jeg kan ikke få det til at fungere ordentligt. Elsempelvis mandler i muffinsforme og skåret frugt og advokado. Ja, efter 4 timer plus lidt bomben rundt i tasker, ligner det kaos. Mandler ud over det hele og brun og trist avokado og æbler (har forsøgt med citron – synes ikke det hjælper) Og hvis grøntstænglerne ikke er i wrap/staniol eller lignende er de tørre og triste. Mine drenge springer sagtens over madpakken og det vil jeg jo helst undgå, for så tyr de til de kylhydratrige skuffer og skabe (eller kiosker) om eftermiddagen.
    Jeg ved godt at det er småting, men nogen som har nogle ideer til at få “styr” på madpakkepakningen? For madideer synes jeg egentlig, jeg har masser af – bare ikke transporten :-).

    Svar
    • Jeg tror, at kunsten er at lægge det i “spænd” i madpakken. Vi har sådan nogle ruminddelte madkasser (både Lunchbots og fra Sistema) og det hjælper ret meget i sig selv. Resten ligger jeg i spænd og så lægger jeg serviet/køkkenrulle eller lign. i toppen, så det ike kan rutche rundt. Det er lidt svært at forklare. Håber, det gav mening.
      Vi har desuden altid et fryseelement sammen med madpakken. Enten bare et lille et som vi putter i en pose sammen med madpakken eller et af de smarte små fryseposeelementer fra sistema, tror jeg det er, som holder maden frisk. Mit indtryk er at maden holder sig ok frisk. De eventuelle rester, der er, når ungerne kommer hjem, er selvfølgelig ikke så friske som om morgenen men stadig.. spiselige..

      Svar