Morgenmad på under 5 minutter

Jeg har flere gange stukket lidt til den her med “jeg har ikke tid“. Måske fordi jeg så ofte hører den komme ud af min egen mund. Det giver mig lyst til at bide mig i tungen hver gang. For jeg har tid. Jeg har 24 timer i døgnet, ligesom alle andre har.

Hvordan vi hver især vælger at forvalte vores 24 timer er derimod individuelt. Og det er en ærlig sag.

Men når vi gerne vil ændre vaner i den ene eller den anden retning, og vi skynder os at forklare vores kommende fiasko med ” jeg har ikke tid”, så giver vi reelt set ikke os selv en chance.

Og hvor dumt er det lige at starte med at beslutte, at man ikke lykkes? Det er da helt tosset! Men desværre meget normalt.

Måske har du ikke tid…

Det kan i øvrigt sagtens være, at du synes, du ikke har tid, fordi al din tid er brugt på noget andet. Hvis du har små børn fx.

Hvis nogen havde foreslået mig, at jeg skulle lave andet end havregryn med mælk eller franskbrødsmadder med pålægschokolade, da jeg var på barsel med 2 styks koliktvillinger, havde jeg grint hånligt tilbage.

Som om jeg havde tid til noget som helst!

Eller dengang jeg prøvede at jonglere karriere med vuggestuebørn og flere sygedage, end jeg kan tælle. Hrmf! Som om!

Jeg havde ikke ét minut til overs i mit travle liv. Ikke ét!

Men sagen er, at uanset hvordan vi vender og drejer den, så ændrer det ikke på, at vi alle stadigvæk har 24 timer i døgnet. Der er ingen, der kun har 22 og andre, der har 26. Det er der ikke.

Hvis du derimod synes, at du ikke har OVERSKUD til at lave sund mad, træne eller andet, du gerne vil, er det til gengæld et helt rimeligt udsagn, og du har min fulde forståelse.

Jeg kan pege på mange perioder af mit liv, hvor det har føltes helt urealistisk at skulle gøre noget som helst andet end at overleve.

Jeg har ikke tid til at stå og lave mad om morgenen!

Den sætning hører jeg tit.

Hvad kan jeg spise til morgenmad? Jeg har ikke tid til at stå og lave mad om morgenen, for jeg møder tidligt/arbejder fuldtid/skal aflevere børn/etc.?

Har du tid til at tage mascara på, tænker jeg. Eller børste tænder?

For hvis du ikke har det, kunne det være, du skulle sætte vækkeuret bare 5 minutter tidligere.

Morgenmaden her lige så hurtig at lave, som det er at smøre en franskbrødsmad med pålægschokolade eller hælde en skål havregryn med mælk op i en skål. I effektiv arbejdstid, i hvert fald = Morgenmad på 5 min.

Til gengæld giver den dig god energi fra morgenstunden og et stabilt blodsukker, du vil takke dig selv for, når klokken rammer 15, og de andre begynder at cirkulere omkring slikskabet.

Sund morgenmad på under 5 minutter! --> madbanditten.dk

Æg med avokado

Udskriv Pin
Morgenmad på under 5 minutter
1
|
10 min

Ingredienser

Sådan gør du

  • Først tager du æg og evt. smør ud af køleskabet. Så opvarmer du smør eller kokosolie på en pande og slår æggene ud herpå og skruer ned for varmen.
  • Så tørrer du hår, lægger makeup, fletter ungernes hår, pakker deres gymnastiktaske, eller hvad du nu har af gøremål der om morgenen.
  • Så halverer du en avokado, fjerner skrællen, skærer den i skiver og putter den anden halvdel på køl.
  • Når spejlæggene er færdige, anretter du dem på en tallerken og drysser med salt og peber.
  • Hvis du har 20 sek. i overskud, klipper du lidt karse ved, hvis du ikke har, udelader du bare den del.
  • Sæt dig ned og spis.

Noter

Kaffebrygningen har jeg taget ud af regnskabet, for jeg formoder, at den tager samme tid, som da du drak den til dine havregryn.
Vælger du at bruge kokosmælk eller fløde og måske endda en ekstra klat kokosolie i kaffen, slipper du for at blive sulten midt på formiddagen, og så sparer du jo den tid, du ville have brugt på at lave og spise et mellemmåltid. Men det er selvfølgelig en individuel sag.
Men det var altså lækker og mættende morgenmad lavet på 5 minutters effektiv arbejdstid!
Sund morgenmad på under 5 minutter! --> madbanditten.dk

Kaffebrygningen har jeg taget ud af regnskabet, for jeg formoder, at den tager samme tid, som da du drak den til dine havregryn.

Vælger du at bruge kokosmælk eller fløde og måske endda en ekstra klat kokosolie i kaffen, slipper du for at blive sulten midt på formiddagen, og så sparer du jo den tid, du ville have brugt på at lave og spise et mellemmåltid. Men det er selvfølgelig en individuel sag.

Men det var altså lækker og mættende morgenmad lavet på 5 minutters effektiv arbejdstid!

Madbandittens Juleopskrifter

Tag alle mine bedste juleopskrifter med i køkkenet med denne lille jule-ebog.

Low Carb juleopskrifter uden gluten og uden sukker.

Madbandittens Juleopskrifter: 59,-

17 kommentarer til “Morgenmad på under 5 minutter”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Vi er en familie på 4 som netop er i gang med livsstilsændring da vores søn har fået diabetes. Vores børn trænger ikke til at tabe sig, det gør min mand og jeg.
    Vores søn synes keto er en god nye livsstil da han kun skal tage insulin ifbm. kulhydrater – men han må ikke tabe sig. Hvad gør vi her så ikke han taber sig med Keto livsstilen? Min mand og jeg skal tabe 7-10 kg.
    Er der forslag til keto venligt krymmel til yoghurt som ungerne elsker ?

    Dbh.
    Heidi

    Svar
    • Hej Heidi

      Vægttab/vægtvedligehold er et spørgsmål om kalorieindtag. Dvs. at din søn skal sikre at han spiser nok mens I andre skal sigte efter at have et lille daglige kalorieunderskud.

      Jeg har en nøddemysli, som er dejlig som knas på yoghurt. Find den her: Nøddemysli

      Svar
  2. Hej Jane
    Og tak for en vildt inspirerende webside og bøger, som jeg allerede har købt flere af.
    Jeg har i nogen tid drukket ‘one meal’ fra nupo til morgenmad og det er lykkedes mig at tabe et par kilo. Nu er jeg klar til dine råd og vil gå keto for alvor. Kan jeg fortsætte med denne morgenfrisk?

    Svar
    • Nej ingen nupo. Nupo er cirka det modsatte af alt, jeg står for og jeg mener, at ingen i verden bør drikke den slags.

      Har du dit helbred i mente, skal du spise rigtig mad. Pulvermad hører fortiden til.

      Svar
  3. Hej Jane.
    Vil det være ok at tilsætte nogle agurkestave og tomater skåret i stykker og lidt ost til den her morgenmad ?
    Jeg kan mærke at jeg har behov for at spise noget andet morgenmad en din ellers gode breakfestbowl.

    Svar
    • Hej Lene

      Ja, det synes jeg bare du skal gøre som det passer dig bedst. Så længe du holder dit samlede kulhydratindtag lavt og respekterer din naturlige appetitregulering er det svært at gå helt galt i byen.

      Svar
  4. Jeg er typen der slet ikke kan få mad ned tidligt om morgenen. Jeg vægter også, at sidde stille og roligt og drikke min kop morgen te, så at lave madpakke om morgenen fungere heller ikke for mig. Derfor laver jeg madpakke om aftenen, og den består oftest af 3-4 små tomater, lidt stænger af rød peber, små osteklodser eller et kogt æg, pakket i en lufttæt beholder. Og vupti, lige til at tage frem på kontoret kl 9.30 – 10.00 og spise med den ene hånd, imen der tastet med den anden. Ide er hermed givet videre ?

    Svar
  5. Hej Jane,
    Jeg bor i Kina, og har utrolig svært ved at skaffe avokado. Enten koster de spidsen af en jetjager, eller også er de umulige at fremdrive. Hvad kan jeg bruge i stedet?

    Svar
  6. Kære Jane,
    Nu har jeg fulgt din blog ALTID og læst hvert et indlæg.
    Jeg fik for 2,5 år siden konstateret PCO, og set i bakspejlet har jeg altid haft store udfordringer med: Mavepine, Migræne, Sult, Sukkertrang og alle de hormonelle
    udfordrriger PCOen giver mig.
    Jeg har læst en pokkers masse om KISS kosten og insulinsænkende kost, men ærligt talt – så synes jeg det bliver gjort kompliceret.
    Så jeg valgte for noget tid siden at give LCHF et skud, og jeg sidder nu på 4. time siden min morgenmad (æg, ost, kaffe med fløde) og er ikke sulten. Min krop er GLAD, jeg har hverken hovedpine eller oppustet mave.
    TAK for alle de LÆKRE opskrifter, de inspirerende og fakta.stærke indlæg du altid lægger op. KEEP UP!

    Svar
  7. Det er rigtig man bare kan stå op 5 min tidligere. Men efter børnenes madpakker er smurt, hælder jeg æg, kokosfedt, en klat smør og sukrin og kakao i et bæger. Blender det hele og hælder varmt vand på. Over i min “flaske” og så drikke på vej til arbejde. Der har jeg alligevel 20 min hvor jeg “ikke laver noget”. En dejlig løsning for mig ?

    Svar
  8. Fin pointe, hader når folk siger at de ikke har tid til ene eller det andet – det er prioriteter…

    Jeg spiser ciagrød til morgenmad, og jeg glemmer at lave den aftenen før – så når jeg har været i bad, leger jeg nøgenkok (godt at vi ik har vinduer i køkkenet ud til gaden) og bikser ciafrø, fløde og skyr sammen. Så går jeg ind og tager tøj på, og når det er klaret, har frøene suget nok væske til at det er blevet grød. Så er det bare at toppe med enten forkogt bær, eller kanel/vanilie… Det er mindre end 5 min…

    Svar
  9. Jeg ææææælsker din skarphed ! og tak for sparket. Jeg ender ofte op i en gang græsk yoghurt med bær og nødder, men jeg ved af erfaring at jeg er mæt længere når jeg laver æg, kød og grønt til morgenmad.

    Svar
    • Hej Jane
      Jeg har for nylig fundet din blog og jeg er helt ny til Keto verdenen, undskyld derfor på forhånd for mine basale spørgsmål. Jeg kan flere steder læse at du skriver – “hvis du ikke kan lide eller ikke tåler så gør du bare noget andet” Det er en dejlig let tilgang, men jeg sidder dog alligevel tilbage med et spørgsmål i den retning. Jeg kan i mange keto opskrifter se at der bruges kokosolie, kokosfedt, kokosmælk og kokosmel. Er der en særlig årsag til at dette bruges i Keto. Jeg tåler ikke så godt kokos og jeg kan selvfølgelig langt hen ad vejen erstatte med smør, olie og fløde, men er der en særlig årsag til at Keto ofte bruger kokos fremfor mælkeprodukter?
      På forhånd tak.
      Mvh Karina

      Svar
      • Hej Karina
        Det er altid lidt sjovt her fra min stol. De, som gerne vil undgå mælkeprodukter, synes, der er mælkeprodukter i ALLE mine opskrifter og dem, som ikke kan lide/tåle kokos, synes, at det KUN er det, jeg bruger.

        Men jeg bruger altså begge dele :) Kokosprodukter for at tilgodese dem, der gerne vil undgå mælkeprodukter og mælkeprodukter til dem, der kan lide/tåle dem og synes, det gør maden superlækker.
        Du kan bruge nøjagtigt det, du foretrækker her og i langt de fleste tilfælde kan du også bare bytte dem nærmest 1:1, altså kokosolie til smør, kokosmælk til fløde osv.

        Rigtig god fornøjelse❤️

        Svar
  10. Det smager bare fantastisk og morgenmad skal vi have men jeg savner lidt gode ideer til min datter på 1,5 år. Hun er gået sukkerkold på havregrøden og kan ikke lide æg. Grundet øreproblemer forsøger jeg at undgå mælkeprodukter. Nogle gode ideer?

    Svar
  11. Den her med morgenmad den høre jeg også ofte. Jeg gør nøjagitig som dig, tænder for panden og laver kaffe mens den bliver varm. Slår æg ud og laver ungernes morgenmad klar. Skærer ost og smider på æggene og finder madkasser frem og laver det sidste til madkasserne, finder tallerkenerne frem, smider en halv tomat/halv advocado/peberfrugt eller what ever på og så er æggene færdig. Ungerne er stået op i mellemtiden og manden har fundet vitaminpiller og en kande vand frem til morgenbordet. Det tager selvfølgelig 5 min ekstra om morgenen end ingen morgenmad, men hvis vi er virkelig skarpe om aftenen så har vi sat tallerkener, kaffekanden og panden frem, så tager resten kun 4 min ;)

    Svar