Kernestykker med chokolade

Disse kernestykker med chokolade er geniale til madpakken, til en lille eftermiddagssnack eller til en lang rejse.  Da vi skulle rejse til Thailand for lidt tid siden, ville jeg gerne have lidt back-up mad med til den lange rejse. Jeg spiser helst ikke flymad (haha!), men jeg endte med at gøre en undtagelse her.

Kernestykker med chokolade – god rejsemad

Vi fløj med Singapore Airlines, og maden var faktisk udmærket. Vi fik noget kylling med ris og en ret spicy karrysovs til “aftensmad”, og det var helt fint. Til “morgenmad” var der noget, der skulle ligne en omelet sammen med brød, smør, frugt etc. Det var ikke specielt indbydende med sådan en mikro-omelet, så her brugte jeg smørret på mine medbragte kernestykker med chokolade og nød godt af, at de mandlige medlemmer af familien ikke kan lide smør. Mere smør til mig! Kernestykkerne her smager altså bare så pokkers godt! Især med smør på!

Herhjemme bruger jeg kernestykkerne med chokolade til weekendmorgenmaden eller engang imellem til ungernes madpakke.

Jeg laver dem sjældent ud fra opskrift, men blander bare lidt kerner sammen med lidt nødder, æg og smeltet smør. Tit bruger jeg en af de færdige kerneblandinger fra Urtekram, fordi det er så nemt.

Paleo-boller / kernestykker med chokolade. Glutenfrie --> madbanditten.dk

KERNESTYKKER MED CHOKOLADE – 12-14 STK

SÅDAN

Paleo-boller / kernestykker med chokolade. Glutenfrie --> madbanditten.dk

Kernestykker med chokolade

Udskriv Pin
|

Ingredienser

KERNESTYKKER MED CHOKOLADE – 12-14 STK

  • ca. 500 g blandede kerner og nødder (hørfrø, sesam, solsikke + evt. græskarkerner + lidt mandler, hasselnødder, usaltede cashewnødder etc.)
  • 3 store æg (eller 4 mindre)
  • 30 g smeltet smør
  • 1 tsk salt
  • 150 g hakket mørk chokolade (70-85%)

Sådan gør du

  • Opvarm ovnen til 160 grader.
  • Bland alle kerner og nødder sammen i en skål.
  • Pisk æggene sammen i en skål ved siden af og bland det ind i kerneblandingen sammen med det smeltede smør og salt.
  • Rør den hakkede chokolade ind i kernemassen med en ske.
  • Fordel dejen i muffinforme og bag i ovnen i ca. 35-40 minutter, eller indtil de er blevet let gyldne i toppen.
  • Tag ud og lad afkøle på rist.
  • Jeg opbevarer enkelte i køleskabet og resten i fryseren. På den måde kan jeg nemt tage en eller to ud efter behov.

Trænger du til en frisk start?

Få masser af inspiration til sunde, nemme og velsmagende retter med min nye bog.

Perfekt til dig, der spiser Keto, Low Carb eller som bare gerne vil undgå sukker og mel.

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

32 kommentarer til “Kernestykker med chokolade”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Hej Jane,
    Dine kernestykker med chokolade ser lækre ud.
    Men jeg kan ikke rigtigt se på billedet, hvor høje stykkerne bliver?
    Kan man ikke bare sætte dem på bagepapir med en ske? Så løber de måske ud og bliver til knækbrød?
    Når du skriver ovntemperatur 160 grader, mener du så varmluft eller alm varme?

    Jeg er nybegynder på Keto kuren.

    Venlig hilsen
    Lisbeth Bodin

    Svar
    • Hej Lisbeth
      Åh godt spørgsmål. Jeg har altid kun bagt dem og lignende i forme.
      Jeg bruger altid almindelig ovn medmindre der specifikt står varmluft.

      Og super med Keto men lad mig give dig et godt råd. Du skal ikke spise brød og bagværk. Det løber alt for hurtigt op i både kulhydrat og kalorier. Gem det til efter du har gennemgået de første 3-6 uger. Fokuser på kød, grøntsager og fedt. Ellers risikerer du at ikke få de resultater, du havde håbet på og det ville være brandærgerligt.

      Overvej om ikke en af mine Keto-bøger skal hjælpe dig sikkert i gang. Dem finder du her: Keto bøger

      Svar
      • Hej igen Jane,
        Tak for hurtigt svar. Jeg har bagt en halv portion, halvdelen i muffinsforme, så mange forme, jeg havde og resten blev på bagepapiret bredt ud i en cm tykkelse og med mellemrum mellem hvert lille stykke. De blev helt perfekte.
        Jeg er en uge inde i kuren, og har kæmpet med Keto influenzaen. Håber det snart bliver bedre.
        Jeg får eet stk chia knækbrød med en stribe brie til eftermiddagskaffe, hvis jeg er sulten. Elsker dit knækbrød.
        Jeg er ikke overvægtig, målet er en talje, jeg kan kontrollere. Kuren hjælper rigtig godt på taljen allerede, og jeg kæmper ikke længere med luft i maven efter aftensmaden.

        Svar
  2. Dine kernestykker med chokolade ser vildt lækre ud – men er de ikke mega dyre i kulhydrater? Og hvordan ift. opstart af Striks LCHF?

    Svar
    • Jeg anbefaler aldrig hverken bagværk eller chokolade på striks LCHF. På striks LCHF har du kun 20-30 g kulhydrat at gøre godt med pr dag og de er i mine øjne bedst brugt på grøntsager.

      Svar
  3. Jeg synes meget af din mad ser mega indbydende ud, dog er jeg ikke på lchf og skal det heller ikke. Men kan disse laves uden smør? Erstattet af noget andet eller helt undlades?

    Svar
  4. Går det at lave disse helt uden nödder ? Nödde Allergi!
    Har du forslag til hvad man kan bruge istedet for nödder?

    Svar
  5. Uhmm… Bor inTexas og var lige på sommerferie i DK hvor jeg for første gang prøvede rygstykker med chokolade, eller hvad de nu hedder, og uhhhh de var gode… Men sådan noget spiser jeg jo ellers ikke så jeg kom i gang med at lede efter paleo opskrifter på samme… Så nu er de i ovnen. De ser rigtig gode ude så jeg glæder mig til at smage dem.
    Jeg lavede halvdelen uden chokolade så vi har en version også til pålægget. Mums

    Svar
  6. Hej Jane
    Et anderledes spørgsmål poppede op, da jeg så denne spændende opskrift.
    Jeg træner cardio og styrke og har de seneste 9 uger konverteret til LCHF. Jeg skal på ferie, hvor jeg skal cykle ad stejle bakker 2 dage, mit spørgsmål er, bør jeg blot “nøjes” med at have mandler med ud over vand. Eller er det bedste at give den med druesukker? Jeg tænker der må være andre end mig, som kan have brug for svar på det, fx dem som stiller op i sommerens triathlon stævner. Jeg ved, at jeg dagene efter kan være små pirrelig og gider ikke bruge ferien sådan.

    Svar
    • Det findes der ikke noget helt entydigt svar på desværre. Begge dele kan gå. Det er mere et spørgsmål om hvordan du præsterer bedst. Nogle klarer sig bedst uden, andre synes, det hjælper præstationen med ekstra kulhydrater. En af strategierne kan være at indtage kulhydrater (fx druesukker men det kan også være i form af stivelse, kartofler, rodfrugter, havregryn etc) før og efter hård træning. Hvis du har Mæt & Slank med LCHF indeholder den et kapitel om, hvordan man tilpasser sin LCHF-kost til sin træning og den har lidt mere konkrete vejledninger ift. forskellige typer træning.

      Svar
  7. Jeg laver nogle, der minder om, og jeg kan hilse og sige, at de også smager godt med lidt kokosmel i :) Jeg læste i øvrigt forkert, da jeg lige først skimmede opskriften og så syntes et sekund, at der stod “30 g margarine” – jeg var ved at falde ned af stolen af skræk! Oh, the horror… Heldigvis var det da bare optisk bedrag! :D

    Svar
  8. Har straks sat en plade i ovnen…. Kan på forhånd sige, at de fremover vil komme i samme top-kategori som knækbrødene. Tak

    Svar
  9. Hvis man er lidt utålmodig kan man lave dem i mikroovnen.
    Jeg synes, at de smager vildt godt, så jeg laver kun en portion af 1 eller 2 æg. For ellers spiser jeg for meget. I min frø/nødde-blanding kommer jeg hakkede mandler & cashewnødder, sesamfrø, lidt kokos og lidt peanutbutter, men ingen hørfrø. Ja ja jeg ved det godt – så er jeg selv ude om, at de smager SÅ godt :-)
    Jeg bruger muffinforme af silikone eller sætter klatter i min randform at glas. Det tager kun få minutter, før de er færdige i mikroen. De er klar, når de lige netop ikke er “fugtige” ovenpå.
    Min mikroovn kører med ca. 600W og har drejeskive. Hvis man har en ovn på f.eks. 900 W går det virkelig stærkt.

    Svar
  10. Super opskrift! Gerne flere tips og opskrifter til LCHF mad på lange udenlandsrejser, flyture og bilferier. Det er jo snart sommerferietid:)
    Jeg har fået et nyt liv med LCHF og dine opskrifter og har det bedre end nogensinde. Tak!
    Kh Astrid

    Svar
  11. Det ser lækkert ud! Får lyst til at prøve dem. Men – synes tit sådan nogle kærne-palæo-brød kommer til at smage lidt af fisk (nok pga. omega 3 oljer), ved ikke om du kan genkende det? Evt. forslag til hvordan man kan undgå den lidt fiskede smag?

    Svar
    • Det kan jeg slet ikke genkende men jeg har hørt det før. Medmindre det selvfølgelig er dig, der har nævnt det i anden sammenhæng ;-) Jeg kan genkende den æggede smag men ikke lige det fiskede…

      Svar
  12. Årh, de ser lækre ud – også kommer ud lige op med dem, når jeg er løbet tør. De lækre kernestykker med chokolade er ellers blevet fast inventar i madpakken – gerne som formiddagssnack.
    Ha’ en dejlig mandag, smukke ;)
    KH
    – frk. sveske

    Svar
  13. Hvor meget kommer du i en muffinsform af fx. skefuld?? Er de noget falde eller større – svært at tyde ud fra billedet.

    Svar
    • Jeg forstår ikke helt spørgsmålet men det er forskelligt hvor meget, jeg kommer i. Det afhænger af, hvor store jeg ønsker mine kernestykker :)

      Svar