Enkle ostebrød med squash og gulerod – kun 3 ingredienser

Disse lækre ostebrød med squash og gulerod er næsten som at spise ostechips. Så godt smager de. Og så var de blandet med grøntsager, hvilket gjorde dem lidt lettere i det.

Først vil jeg også huske at sige tak for alle jeres gode kommentarer til indlægget i går om ikke at være et nutella-glas. Nogle af jer tolkede det, som at jeg er dødtræt af spørgsmål om mandelmel, og hvad man kan bytte dit og dat ud med i opskrifter, og det er altså slet ikke tilfældet.

Det er mere det brokkeri eller den vrede, jeg nogle gange møder, som i den grad forbavser mig og affødte indlægget. Det er jo ikke Public Service, det her. Det er en personlig blog. Well, well.

Helt enkle ostebrød - kun 3 ingredienser! --> madbanditten.dk

Enkle ostebrød med squash og gulerod - kun 3 ingredienser

Udskriv Pin
10 stk
|

Ingredienser

  • 200 g revet ost jeg brugte 100 g parmesan og 100 g cheddar
  • 100 g gulerod*
  • 200 g squash

Sådan gør du

  • Opvarm ovnen til 200 grader varmluft. Riv osten og grøntsager på rivejern eller i foodprocessor. Knug væsken ud af den revne squash, evt. i noget køkkenrulle. Bland det hele sammen i en skål. Fordel nu klatter på 2 bageplader beklædt med bagepapir og bag dem i ovnen i ca. 13-14 minutter, eller indtil de er gyldne i kanten.
  • Lad dem afkøle lidt og løsn dem herefter fra bagepapiret med en spatel. Lad dem nu afkøle helt.

Noter

* når man ikke lige kan se den orange gulerod i brødene på billedet, er det, fordi jeg brugte en hvid gulerod. I ved, fra de der poser med forskelligt-farvede gulerødder.
 
Da vi jo har med ost at gøre her, og ost er flydende, når det er varmt, så skal de altså køle af, før de samler sig og bliver til noget, man kan bruge som brød. Pga. den store andel grøntsager bliver de jo heller ikke sprøde i det, så det må man lige tænke sig til.

Nemme ostebrød med squash og gulerod

Nå, men i dag har jeg egentlig bare bringe denne opskrift på nogle nemme ostebrød med squash og gulerod. De er jo ikke til dem, der ikke spiser mejeriprodukter men til gengæld er de uden æg. Ej pjat, det er bare for sjov!

De er meganemme og består af en stor del grøntsager og så ost til at binde dem sammen. Vi har brugt dem til at syne noget”burger-brød” eller til en hurtig klap-sammen eller rulle med en skive skinke.

De er ikke så brød-agtige som de lækre ostepandekager af revet ost og æg, som jeg ikke kan huske om er her på bloggen, men som i hvert fald er i Spis dig mæt & glad og som jeg også brugte til den overlækre triple cheese burger. Til gengæld er disse her væsentligt mindre tunge i det.

Ostebrød med squash og gulerod - kun 3 ingredienser! --> madbanditten.dk

Den eneste Low Carb/Keto-kogebog, du behøver!

Få fornyet inspiration og opskrifter til dit Low Carb/Keto-liv.

Perfekt til Keto, Low Carb, LCHF og til dig der gerne vil spise sundt og lækkert!

Læs mere her: De bedste fra Madbanditten

22 kommentarer til “Enkle ostebrød med squash og gulerod – kun 3 ingredienser”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Lyder lækkert! Gad vide om det behøves laves i klatter, eller kan man ikke bare lave en hel bageplade fuld og så skære ud bagefter?

    Svar
  2. Hej Jane
    Hvordan kan det være du har gulerødder i mange af dine opskrifter? Må man godt få det så konsekvent eller er det igen bare i moderate mængder at du tænker det er okay?
    Tak for en super god side :) Flot arbejde!
    Mvh. Janni

    Svar
    • Åh, der er flere måder at svare på det. Fx:
      1) du kan ikke tolke måltiderne her på bloggen som et klokkeklart billede af min kost. Ud af de 21 måltider, jeg spiser på en uge, er det måske 4, der ender her på bloggen.
      2) i opskriften her er der brugt 1 gulerod til 10 stk. Det vil sige, at du får en 1/10 gulerod, når du spiser et ostebrød. Det er under bagatelgrænsen i mine øjne.
      3) på LCHF spiser man overvejende ovenjordsgrønt, og det er helt og fuldstændig fint at nøjes med det. Selv spiser jeg dog gerne rodfrugter også, men jeg spiser til gengæld meget sjældent nødder, LCHF-brød/kager/desserter eller laktoseholdige mejeriprodukter, så på den måde får jeg stadig få kulhydrater til trods for rodfrugter. Alt er jo et spørgsmål om sammenhæng. Om det også er det rette for dig, har jeg ingen mulighed for at svare på men læs evt. her: Forskellige typer LCHF til forskellige mennesker
      4) gulerødder er i mine øjne rigtig mad og sund mad og jeg ser ingen som helst grund til at raske menneske, skal se gulerødder som noget usundt eller syndigt. Så har vi fået et helt skævt syn på sundhed, hvis du spørger mig.

      Se, det var fire forskellige vinkler på en gulerod :)

      Svar
  3. Lavede disse lækre oste-hapsere i går aftes… kom lige til at tabe en halv pakke skinkestrimler deri, hvilket de absolut ikke blev dårligere af :-) Dog synes jeg, de er bedst, når de er friske. De var knap så spændende, da de blev opvarmet i morges.

    Svar
  4. hold nu op hvor er din mad bare inspirerende til sådan en som jeg der gerne vil tabe mig med varieret kost….
    tusind tak for så gode opskrifter :)

    Svar
  5. Tak for en god og inspirerende blog !! Respekt for din store tålmodighed overfor de mange spørgsmål. Jeg afprøver ofte noget af det du lægger op og du har givet mig mange nye ideer i køkkenet. Jeg elsker dit koncept.

    Svar
  6. Jeg vil prøve at lave dem i dag, men ang gulerødder er det så noget skidt at spise dem ?
    Er helt ny med lchf så følger godt med herinde :)

    Svar
  7. De ser så lækre ud! Tror de skal med på menuen, når jeg inviterer alle tøserne på LCHF-middag :D !!

    Svar
  8. Jeg er bare helt vild med at det så er en opskrift med gulerødder du ligger op dagen efter det andet indlæg, :) tak for en fantastisk blog :)

    Svar
    • Det er da heller ikke helt tilfældigt! Haha! Men forskrækkelsen for guleroden er dog lige stor, uagtet indlægget i går, på trods af at ostebrødene her indeholder mellem 1-1,5 g kh. pr. stk. Det er farlige sager med sådan en gulerod! Havde jeg derimod lagt en chokoladeopskrift på, havde ingen løftet et øjenbryn. Virkelig mærkelig verden! :-/

      Svar
  9. Det lyder nemt og spændende! Et godt madpakke-tilbehør, tænker jeg.
    Selvom de ikke bliver sprøde, kan man så godt putte fyld mellem to, uden det bliver umuligt at spise med fingrene? Altså fx rørt tun eller laks og lidt ekstra grønt.

    Mht din kommentar om at være en personlig blog, så tror jeg egentlig det er det største kompliment du kan få, at nogen ser dig og din blog/dine bøger/din livsstil, som værende lchf-mekka og dermed ved du/kan du/vil du alt. At du så “bare” er et helt almindeligt menneske, kommer nok bare bag på folk.

    Jeg synes ihvertfald at du gør det du gør, med bravour! Og for mig, er det altså virkelig et stort plus, at man som læser, kan fornemme at du også er et menneske, der måske falder i engang imellem, laver mad der kikser og hvad der ellers følger med.

    Så, hurra for dig og din blog, Jane! :)

    /Lea

    Svar
    • Jeg tror de egner sig bedre til “tørt fyld”. Ellers skal de spises med kniv og gaffel :)

      Og tak for de pæne ord!

      Svar