Fem gode frokostforslag

Frokosten har altid været det sværeste måltid for mig. Jeg gider ikke bruge tid på alt for meget, og jeg føler mig ret fantasiløs, når det kommer til måltidet midt på dagen. Men hvis jeg ikke spiser ordentlig frokost, snacker jeg om eftermiddagen, og hvis jeg snacker om eftermiddagen, er jeg ikke sulten til aftensmaden, og så pludselig spiser jeg for lidt “rigtig mad”. Og det er bare sådan et dumt mønster.

Så forleden tog jeg en tur i mine egne arkiver for at finde nogle gode frokostforslag, og dem har jeg jo for pokker da masser af her på bloggen. Så mit ønske for ugen er, at jeg tager mig selv i nakken og får lavet ordentlig frokost.

Har du også brug for inspiration, kan du se fem gode forslag her nedenfor. Falder de ikke i din smag, kan du se hele frokost-arkivet her: Madbandittens frokostopskrifter.

Makrelrulle

Melfrie tortilla med makrel - LCHF

Pølsebix

Morgenmad uden æg: LCHF- pølsebix

Steak sandwich

steaksandwich LCHF

Club sandwich

LCHF-club sandwich

Tunmousse med smør

tunmousse med smør - LCHF - Madbanditten.dk

Årets julegave-idé❤️

120 lækre, sunde og mættende opskrifter til alle dagens måltider + lidt ekstra lækkert til de særlige lejligheder.

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

13 kommentarer til “Fem gode frokostforslag”

Skriv en kommentar

  1. Kære Jane,

    TAK for lækre bud på frokostretter :). Frokosten er også et svært / besværligt måltid for mig.

    De sidste dage har jeg helt sprunget frokosten over, og i stedet sørget for at få en lakridskaffe med masser af olie og 1/2 dl kokosmælk som supplement til min morgenmad som typisk er et par spejlæg ( evt med smeltet ost ovenpå) med lidt avocado og tomat og / eller peberfrugt – og lidt olie over.

    Efter snart 9 mdr. på LCHF (med udsving ved familieselskaber og lign.), tror jeg måske jeg har ramt fedtforbrænding ved simpelthen at springe frokosten over. Jeg er i hvert fald ikke specielt sulten ved aftenstid, og føler mig mere frisk end længe… Jeg går heller ikke og er specielt sulten i løbet af dagen.
    Jeg ved du har skrevet om faste i varierende omfang i den bog nr. 2 -tror du det er usundt at springe frokosten over i en periode ?
    Sagen er også, at de 4-5 kg jeg har taget på siden LCHF-start (hvoraf halvdelen godt må blive på, men hvor resten godt må svinde igen), virker til at svinde lidt (har ikke været på vægten!). Så jeg håber jeg ‘gnaver’ lidt af fedtdepoterne ;-)

    Nå, men mit spørgsmål er altså – er det usundt at nøjes med to måltider om dagen ?

    PS. Jeg har faktisk ikke snacket noget i disse dage – både fordi jeg har besluttet ikke at ville det, men også fordi det har været nemt at lade være :-)

    Kh. Anne L.

    Svar
    • Nej, jeg ser ikke noget problem i at spise to måltider om dagen og mange på LCHF trives på netop den model, du nævner, med stor morgenmad, lille eller ingen frokost og god aftensmad. Den model er klart at foretrække overfor den, hvor man spiser frokost, selvom man faktisk ikke er sulten.

      Svar
  2. Hej Jane
    Jeg bliver efterhånden mere og mere betaget af din bog og af LCHF, men jeg er ikke sikker på jeg er parat til at springe ud i det 100%. Kan man supplere en almindelig kost udefra kostrådene med LCHF? Her tænker jeg i sær mht at skære ned på kulhydrater og op for fedt og protein og så stadig få nogle af de sundhedsmæssige fordele ved LCHF…eller “virker” fedtet kun hvis kulhydraterne skæres helt væk?

    Svar
    • Jeg mener helt sikkert godt, du kan få gavn af at adaptere lidt af idéen med at skære lidt ned i kulhydraterne her og der og øge på det sunde fedt. Idéen med at kroppen bliver fedtdrevet, sker kun, hvis kroppen kun får ganske få kulhydrater, men lidt har bestemt også ret :)

      Svar
  3. Jeg synes det er svært at finde nem og lækker tag med mad. Jeg selv har super buffet på job, men min datter skal have det med på gymnasiet og har ikke mulighed for opvarmning eller tilberedning. Har du nogle gode bud på alternativer til den traditionelle sandwich der ikke tager en krig at forberede.

    Svar
  4. Hej Jane,

    Jeg er vild med dine første 2 bøger og er ved at finde mig godt tilrette med LCHF.

    Jeg har selv en opskrift på tunmousse med cremefraiche og flødeskum, men der skal også husblas i. Er det helt imod LCHF?

    Mvh
    Tina

    Svar
  5. Hej Jane
    Super lækre forslag, skal helt sikkert prøve tunmousse. Men i forhold til makrel på dåse, hvad kigger man efter for at den ikke er fyldt med sukker og andre dårlige ting?

    Svar
    • Jeg ser sjældent højt sukkerindhold i dåsemakrel. De der makrelsalater i køledisken derimod, kan have overraskende meget sukker/kulhydrat i sig, og det samme kan dem, som hedder “makrel-guf” eller lign. Hvis du kigger på kulhydratindholdet, vil det give dig en indikation af sukkerindholdet. I dåsemakrel ligger det som regel ml 0-2 g kulhydrat pr. 100 g.

      Svar