Naan-oopsies – og en snak om “LCHF-brød”

Hvor meget LCHF brød må jeg spise på? Det svarer jeg på her.

Men først en snak om oopsies.

Oopsies er jo LCHF’s grand old svar på brød.

Manglede man lige en burgerbolle eller noget at klappe om sin sandwich, var det oopsies, man gik til.

For LCHF var en kost uden brød. I stedet for at spise brød til alle sine måltider, spiste man grøntsager, kød og fedt. Det var det, man kaldte LCHF.

Sådan var det også for 5 år siden, da jeg så småt begyndte at spise færre kulhydrater og mere fedt. Gik det virkelig vildt for sig, røg der en kerneknækbrød ned også, men det hørte til sjældenhederne.

HVOR MEGET LCHF-BRØD MÅ JEG SPISE?

Der er få spørgsmål, jeg får så ofte, som “hvor meget må jeg spise af det-og-det brød?” og  “Er det ok, jeg spiser det hver dag og måske endda både til morgenmad og frokost“.

Og mit svar er altid, at det ville jeg ikke vælge.

LCHF er først og fremmest grøntsager, kød og fedt.

Det er i den kostændring (og det er for de fleste en temmelig radikal kostændring), vi henter vores mæthed, vores energi, vores forbedrede helbred og vores vægttab/stabile vægt.

At man godt kan lave brød og kager af LCHF-venlige madvarer betyder ikke, at de bør have plads i hverdagskosten. De kan have plads ved de særlige lejligheder, hvis de overhovedet skal være der.

Det meste LCHF-bagværk indeholder mange kulhydrater og mange kalorier, og næringsmæssigt kommer det ikke på højde med grøntsager, kød og fedt.

Og mange vil opleve, at de føler sig mindre mætte (og dvs. spiser hyppigere eller mere), når de spiser brød-erstatninger, end hvis de havde spist sig mætte i “rigtig mad”.

Og spiser man LCHF i håb om at se vægtpilen pege nedad, er det ikke det bedste valg.

NOGLE BRØD ER BEDRE END ANDRE

Når det er sagt, er der jo forskel på bagværk, og nogle egner sig bedre end andre til at komme på tallerkenen oftere.

Oopsies, som er et stort set kulhydratfrit “brød”, er fx et udmærket valg.

Andre gode valg kan være de brød, der har grøntsager som base, fx de mange forskellige grøntsagsfladbrød (men vær på vagt for mængderne af nødder og kerner) og måske endda også kerneknækbrødene som de populære chia-knækbrød,

Men som hovedregel tror jeg, man kommer længst ved at vænne sig af med, at alt det, man spiser, skal starte med brød. Lad basiskosten handle om grøntsager, kød og fedt og lad brød og brøderstatninger høre til de særlige lejligheder.

Hvor meget og hvor ofte og den slags kan jeg ikke sige noget generelt om.

Det er jo et spørgsmål om kontekst, hvem man er, hvad man i øvrigt spiser, og om hvad man ønsker at opnå med sin kost.

NAAN-OOPSIES – TILBEHØR TIL INDISK MAD

Forleden fik vi en dejlig Tikka Masala, som jeg skal give jer opskriften på i morgen.

Som tilbehør fik vi blomkålsris, ja hvidkålsris var det faktisk og så naan-oopsies.

Naan-oopsies har jo overhovedet ikke den lækre konsistens, som jeg husker det fra de hjemmebagte naan-brød, jeg lavede før i tiden, men er snarere sådan lidt vandbakkelsesagtige i konsistensen.

Men de havde den fine smag fra nigella-frøene, og fungerede fint til at svøbe sovs op med.

Savner du et mere troværdigt naan-brød men stadig med få kulhydrater, så prøv min forbedrede opskrift her: Naan-brød – uden mel, mælk og æg

Naan-oopsies - LCHF --> madbanditten.dk
Opskriften indeholder affiiatelinks. Læs mere her: Madbandittens reklamepolitik

SÅDAN

TIP: Naan-oopsies kan også bruges som sandwichbrød, og spiser du ikke dem alle sammen, kan de fryses ned. Læg da madpakkepapir imellem, så de ikke klistrer sammen.

Naan-oopsies - LCHF --> madbanditten.dk

Naan-oopsies - og en snak om "LCHF-brød"

Udskriv Pin
|

Ingredienser

NAAN OOPSIES – 12 STK

  • 5 æg
  • 175 g flødeost naturel (jeg brugte Arla Buko)
  • 1 tsk bagepulver
  • salt (valgfrit)
  • 1 dl Pofiber eller 1-2 spsk loppefrøskaller
  • nigellafrø til drys

Sådan gør du

  • Opvarm ovnen til 150 grader.
  • Del æggene i to skåle, blommer i den ene, hvider i den anden. Pisk hviderne stive. Pisk blommerne med flødeosten, bagepulveret, salt og Pofiber/loppefrøskaller til en tykkere masse. Rør massen ind i hviderne med en ske.
  • Fordel nu æggemassen ud på bageplader beklædt med bagepapir ved hjælp af en stor ske. Du kan forme dejen til runde cirker med skeen. Drys med nigellafrø på toppen og bag (pladerne enkeltvist) i ca. 25 minutter. Tag pladen ud, løsn brødene fra pladen med en spatel og lad dem afkøle.

Noter

TIP: Naan-oopsies kan også bruges som sandwichbrød, og spiser du ikke dem alle sammen, kan de fryses ned. Læg da madpakkepapir imellem, så de ikke klistrer sammen.

Få hjælp og inspiration til sund livsstil

“Smukke billeder – tænderne løber voldsomt i vand og man får lyst til at afprøve dem alle”

Perfekt til Keto, Low Carb, LCHF og til dig der gerne vil spise sundt og lækkert!

Køb nu til 240,- (vejl. udsalgspris: 300,-): De bedste fra Madbanditten

28 kommentarer til “Naan-oopsies – og en snak om “LCHF-brød””

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Hei. Jeg skriver på norsk, håper du forstår det :-) Jeg kjøpte boka di med oppskrifter og lagde i dag oppsies. Mine ble veldig myke og lave, og de festet seg til bakepapiret. På bildene ser det ut som at disse skal være luftige, men mine ble helt flate. Hva gjør jeg feil?

    Svar
    • Hej Monika
      Intet galt, tror jeg. Oopsies er flade. Du kan lette dem fra bagepapiret med en bagespatel, når de kommer ud af ovnen og inden de afkøler. Så slipper du for at de klistrer sammen :)

      Svar
  2. Hej Jane.

    Jeg er total nybegynder inden for keto og nyder godt af din bog keto og opskrifterne deri.
    Jeg har lavet oopsies/skybrød hvor jeg i denne uge vil bruge et hver morgen til morgenmaden, men hvordan opbevarer jeg dem bedst hvis jeg gerne vil undgå at fryse dem?

    Svar
    • Jeg opbevarer dem enten i køleskab eller fryser. Men begge steder med madpakkepapir imellem, så de ikke klistrer sammen :)

      Svar
  3. Kære Jane.
    Tak for en virkelig skøn blog og velskrevet og gode bøger. Jeg har spist LCHF i over et år nu og det ville jeg ikke kunne ha gjort, uden din blog og dine bøger. Jeg har lavet disse oopsies et par gange. Første gang gik godt, men de sidste 2 gange har de hængt fast i bagepapiret. Jeg ved ikke hvad jeg har gjort forkert, jeg synes jeg har gjort det ens hvergang. Har du prøvet det?
    Mange hilsner
    Tina :-)

    Svar
    • Jeg tror bare du har glemt lige at lette den fra papiret med en spatel. Det gør jeg, når de kommer ud af ovnen og så lader jeg dem afkøle derefter ??

      Svar
  4. Tusind tak for hurtigt svar. Dét er rigtig dejligt. Ved godt det ikke er alle der er glade for risnudler, som jeg forstår de minder om. Men glad for vi kan prøve dem. Har nemlig et par opskrifter hvor de ville passe rigtig fint.
    Har lavet din chicken tikka masala i aften og hvor ER det altså bar lækkert. Og det hele går op i en højere enhed. Uhmmm. Og så har vi vil flere dage og lidt til fryseren.
    brugte hele kyllingestykker uden skind og det blev bare godt. Tak for dine skønne opskrifter som gør det meget lettere at fortsætte med LCHF.

    Kate

    Svar
  5. Hej igen. Og tak for dit svar på det nøddesmør. Min foodprocessor er også en meget kraftig en, så tror ikke er der problemet ligger. Men vil prøve følge dit råd med lidt kokosolie.

    Har lige et spørgsmål om de der mirakel nudler. Er de ok engangimellem på striks?
    Vi bruger i det daglige grønsager da jeg har apparatet til lave dem til “spaghetti”
    Men i visse supper med mange grønsager ville det være lidt skønt med nogle nudler.

    De er jo lavet på en rod stort set uden kulhydrater og kalorier. Men har ikke kunnet finde noget om dem på din blog.

    Men de sælges i LCHF butikken. Og der står de er LCHF. Men vil lige være helt sikker.

    Mvh Kate

    Svar
    • Ja de nudler tænker jeg er ok. Altså jeg ville aldrig selv spise dem (jeg synes, de er vildt ulækre og jeg synes ikke det er mad) men ud fra et kulhydratsynspunkt, er de helt fine!

      Svar
  6. Av.. Det gør ondt at høre.. Åh, det er bøvlet uden brød.. Farvel stenalderbrød. What to do now? Kan vi ikke få et par nemme madpakkeløsninger på bordet? Nogen som har gode ideer?
    Æg, advokado, tomat og chilimayonnaise lyder som en god start. ;-)
    Tak

    Svar
    • Men husk at kigge på, om brødet er et problem for DIG. Det hele er jo et spørgsmål om samspil og som udgangspunkt ser jeg ingen grund til at ændre på noget, der fungerer. Så er mætheden, energiniveauet og vægten fin, er det ikke noget, du behøver bekymre dig om. Jeg synes også frokost er bøvlet. Aftensmadsrester, laks/rejer med mayo og avokado eller oopsie-sandwich er lige tre hurtige bud :)

      Svar
      • Mange tak..

        Jeg er næsten lige startet på at spise LCHF. Jeg ved ikke helt hvad og hvordan. Ved bare at mel og sukker gør mig vildt oppustet. Jeg har egentlig været ok mæt. Spiser to skiver at dit grove sandwichbrød til middag med blandingen fra stenalderbrød. Ost og spegepølse og pesto.
        Nu prøver jeg lige at droppe brødet og se om jeg oplever en forskel.. Det er ofte madpakken, som bare er så udfordrende..

        Svar
  7. Super blog – virkelig inspirerede.

    Når nu snakken er på brød, så ville jeg lige spørge om stenalderbrød ikke er okay at spise

    Svar
    • Stenalderbrød falder ind i samme kategori her. Det er rigt på både kulhydrater og kalorier (men selvfølgelig ud fra et kulhydratsynspunkt et bedre valg en rugbrød).

      Svar
  8. Hej Jane. Totalt inspirerende blog, som jeg følger næsten dagligt. Maden smager vidunderligt og maven har det godt…. men, men, men det lader vente på sig at tabe nogle kilo. Og jeg vil jo så gerne.. spiser stort set efter dine principper, med ganske få afstikkere gennem de sidste par uger. Jeg er vild med dit grøntsagsbrød fra den nye bog.. og det kan der vel ikke være noget galt i at spise?? Jeg kommer hele tiden i tvivl om hvor meget og hvor tit jeg kan spise det?? Jeg har som så mange andre svært ved at komme væk fra ” de nemme løsninger” og dette brød med chilimayo, æg, tomat og avocado er min absolutte foretrukne frokost lige pt…
    Håber der snart sker lidt med vægten – ellers ville jeg elske et lille fif eller 2…
    Rigtig god tur ud i landet med dit gode foredrag, som jeg hørte sidste år.. ;-)

    Svar
  9. Har i efteråret fået konstateret både pcos, endometriose og overaktiv hypofyse. De går ikke super godt i kombi med ønsket om et barn og også gerne en vægtreduktion. Jeg er startet på at spise efter kiss kost princippet,msom jo langt hen ad vejen lægger sit tæt op af lchf, efter min umiddelbare mening, er dog ikke så meget inde i det endnu, men de har det fælles at der skal skæres ned på kulhydrater derfor er brød, ris og pasta røget ud. Jeg bruger din side rigtig meget, og er super glad for den inspiration DI giver mig. Jeg kan virkelig mærke at brødet e blevet skåret fra. Det er sjældent jeg savner det, men de gange jeg har spist det har jeg mærket det med det samme. Oppustet, kvalme, prutter!!!
    Jeg mangler stadig at turde tage springet til lchf fuldt ud, da det jo er den anden jeg “burde” følge men tror jeg ender med det alligevel. Vil bare sige tak for inspiration og for en fantastisk side.

    Svar
  10. Jeg har lige bagt nogle boller der hedder Frøstykker.
    solsikkekerner, sesamfrø, hørfrø, havreklid, fiberhusk, bagepulver, æg og græsk yoghurt. Jeg har dem udelukkende til de dage hvor jeg skal skynde mig ud af døren. De mætter temmelig meget med godt med smør og ost på..

    Svar
  11. Jeg spiser slet ikke brød til hverdag, heller ikke LCHF baseret brød!
    Når det skal være vildt er det som oftest pandekage på æg, flødeost og kokosmel, salt eller sødt, alt efter humør! Jeg tåler ikke gær, bagepulver og tåler slet ikke husk, så ” rigtigt” brød er udelukket! Men jeg lever nu godt alligevel! Har fulgt LCHF principperne siden januar og sagt farvel til 10 kg, og rigtig mange smerter! Dejligt! Tak Jane, for dine skønne bøger !

    Svar
  12. For mig synes jeg det er virklige vanskeligt i forhold til de daglige madpakker.
    Jeg har ikke meget fritid, og jeg synes det er svært at finde et alternativ til madpakker der går ligeså strækt som at smøre en flad leverpostej :)
    Her bliver det så til en salat med kylling og noget fed dressing eller noget med laks og æg.

    Jeg savner ikke brød, men i forhold til hurtigheden i dagligdagen, så gør jeg :)

    Svar
    • Lænede mig i starten meget op af idéen med at spise alt i ruller: pålæg, ost, salater, fisk, kødrester m.m. rullet i fx spidskål. Hurtigt og nemt til madpakker!

      Svar
    • Jeg tager gerne en rest salat eller grønsager med mig, og så min elskede torskerogn! Det pakker jo næsten sig selv, og holder sig frisk i tasken

      Svar
  13. Jeg havde virkelig svært ved at undvære mit brød i starten – det var jo det, jeg plejede at leve af! Men jeg tror du har ret i, at man bør undvære det helt til hverdag. For når man først har fået udvidet sin horisont, så indser man jo, er der er så meget andet og endnu lækre at leve af. Og på et eller andet tidspunkt, savner man kun brød til at suge sovs med – og der fungerer oppsies jo heldigvis glimrende :D

    Svar
    • Præcis! Mange synes, det er svært med brødet i starten. Jeg har det mere sådan, at jeg ikke synes, at LCHF bagværk smager særligt godt og så vil jeg faktisk bare hellere spise noget andet, som smager godt :)

      Svar