Salt – får du nok af det?

Salt og det at skulle spise mere af det – ikke mindre – er ganske kontroversielt. Vi hører ofte, at vi skal spare på saltet, ja, vi har endda et helt kostråd dedikeret til netop dette. Det er både rigtigt og forkert. Danskerne får en stor del af saltindtaget fra forarbejdet mad, og det kommer helt bestemt de fleste til gavn at skære ned på det salt, der kommer ad den vej. Spiser man derimod en kost baseret på naturlig mad, risikerer man faktisk at komme i lettere saltunderskud.

Overgangsbesvær og LCHF

Meget overgangsbesvær på LCHF skyldes faktisk saltmangel. En kost med få kulhydrater sænker insulinniveauet, og det lave insulinniveau får nyrerne til at udskille væske og salt. 

Husker vi ikke at tilføje ekstra salt til maden, risikerer vi derfor at komme i underskud. Sveder vi oven i købet meget, fordi vi træner meget, eller fordi det er sommer og varmt, bliver det kun vigtigere!

Hvordan føles saltmangel?

Saltmangel kan føles som generel utilpashed, træthed, koncentrationsbesvær, hovedpine, forstoppelse etc. Selv jeg, som har spist LCHF(-inspireret) i årevis falder ind imellem i fælden med ikke at få nok salt.

Føler jeg mig dårligt tilpas, tester jeg derfor for saltmangel ved at drikke et glas vand tilsat en halv tsk salt. Jo, det smager dårligt, men 9 ud af 10 gange får jeg det markant bedre indenfor en halv times tid. Så ved jeg, at min utilpashed skyldtes saltmangel, og jeg bliver opmærksom på at få nok salt indenbords. Og det er jo ikke bjerge af salt, vi taler om her. Bare en lille opmærksomhed på det.

Det gør jeg ganske enkelt ved at huske at salte maden ekstra eller ved at tilsætte et lille nip salt til mit drikkevand løbende igennem dagen. Eller ved at gøre min krop den gode tjeneste at drikke et glas hjemmelavet bouillon en eller to gange om dagen. Jeg vælger helst ikke-forarbejdet salt, som samtidig indeholder mineraler som fx magnesium og kalium også. Jeg har altid 3-4 forskellige typer salt i mit køkken og veksler i brugen af dem. Og så laver jeg også min egen saltblanding – se her: Supersalt

Læs også denne længere artikel om salt: Keto og salt – derfor er det vigtigt 

Årets julegave-idé❤️

120 lækre, sunde og mættende opskrifter til alle dagens måltider + lidt ekstra lækkert til de særlige lejligheder.

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

40 kommentarer til “Salt – får du nok af det?”

Skriv en kommentar

  1. Et lille tip kan være at bruge en lækker urtesalt. Jeg bruger læsøsalt med brændenælde i mit vand, hvis jeg oplever symptomer på saltmangel, og jeg fristes næsten til at sige, at det smager godt. Lidt hen ad bouillon. Så går det lidt nemmere end med “ren” salt :-)

    Svar