Spejlæg med smørstegt spinat

Spejlæg med smørstegt spinat giver en genial start på dagen!

Om vinteren er jeg ikke så god til at spise salater og andet bladgrønt. Her vil jeg gerne have grovere grøntsager, og jeg vil gerne have dem serveret varme eller lune. Det er også dejligt med en god knasende råkost eller salat, men de smager eller mætter mig ikke helt på samme måde om vinteren, som jeg synes, de kan gøre om sommeren. På den måde er jeg virkelig sæsonspiser.

Men det er ærgerligt helt at glemme bladgrøntsagerne i vinterhalvåret, så jeg prøver at snige dem ind her og der. Fx under mine spejlæg. Friske spinatblade stegt i smør er en nem og dejlig måde at snige lidt bladgrønt ind i kosten. Okay, alting stegt i smør er jo godt!

Spejlæg med smørstegt spinat --> madbanditten.dk

Spejlæg med smørstegt spinat

Udskriv Pin
1 person
|

Ingredienser

  • 2 æg
  • 1 håndfuld friske spinatblade skyl dem godt!
  • godt med smør til stegning
  • salt og friskkværnet peber
  • lidt chiliflager til drys

Sådan gør du

  • Opvarm smør på panden og steg spejlæggene heri.
  • Skru ned på middel varme og lad dem stege færdigt.
  • Tag dem af panden. Opvarm en ny (god) klat smør på panden og hæld spinatbladene herpå.
  • Rod dem godt rundt i et minut eller to og anret dem på en tallerken. Læg spejlæggene ovenpå og drys med salt og lidt chili.

Noter

Jeg fik også et par gode skiver bacon til og en kop kaffe med opvarmet og skummet æggemælk.
Er du ikke til varm spinat, kan du også bare lægge en bund af frisk spinat (eller anden salat) under dine spejlæg.

Spejlæg med smørstegt spinat --> madbanditten.dk

LCHF ÅRET RUNDT

I disse dage kommer 2. oplag af LCHF ÅRET RUNDT tilbage fra tryk. Det er gået stærkt med at få solgt de første bøger og mange tak for det! Tak også for alle de pæne ord om bogen her, der og allevegne. Rigtig mange vender tilbage til mig og siger, at de synes, det er min bedste bog til dato. Det gør mig helt vildt glad. Både fordi det er en mere personlig bog end de andre, men også fordi jeg synes, den har en dejlig afslappethed omkring sig og omkring det at bruge LCHF som livsstil.

Bogen har også fået flotte ord med på vejen rundt omkring i blogland. Vil du gerne læse, hvad andre siger om bogen, har jeg samlet anmeldelserne nederst på denne side: LCHF ÅRET RUNDT

Tidligere har mange af jer været så søde at skrive en lille “bruger-anmeldelse” af mine bøger inde på Saxo.com og det vil gøre mig rigtig glad, hvis I havde lyst til at skrive et par ord om min nye bog. Det hjælper nye læsere til at vælge den rette bog. Det kan gøres lige her: LCHF året rundt på Saxo.com

Og sidst men ikke mindst, så får du også hele 7 opskrifter fra bogen i denne måneds udgave af Fit Living. Tip hermed videregivet!

LCHF ÅRET RUNDT - i Fit Living

Trænger du til en frisk start?

Få masser af inspiration til sunde, nemme og velsmagende retter med min nye bog.

Perfekt til dig, der spiser Keto, Low Carb eller som bare gerne vil undgå sukker og mel.

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

18 kommentarer til “Spejlæg med smørstegt spinat”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Hej Jane

    Tak for din inspiration og lækre opskrifter. Jeg var i første omgang lidt skeptisk for at spise denne kost, men da jeg nu ikke kunne holde den konstante sult ud, havde jeg endelig besluttet mig for at prøve den af! Nu kan jeg ikke forstille mig et liv uden LCHF, da det bare ligger så godt for mig ikke at være sulten 24/7. Men da jeg er asiat, er det triste dog at der ikke er meget asiatisk mad, som jeg kan spise. Er dog glad for dine forslag på opskrifter, men mangler dog lidt flere fra det øst-asiatiske køkken, som det japanske, kinesiske, vietnamesiske eller koreanske køkken. Jeg håber du kan komme med nogle gode ideer :-)

    Jeg elsker ideen om en kost, som er mindre forarbejdet og er af god kvalitet, da det ligesom gør en mere bevidst om, hvad man putter i munden og vælger derfor madvarer, som er bedre for ens krop. Lige nu er jeg helt vild med at eksperimentere med oste og forskellige luksus-kød, som bacon, chorizo og parmaskinke, men har endnu ikke fundet de rigtige steder at købe dem. Såsom bacon, har jeg kun købt i tynde strimler/skiver fra supermarkederne, men bruger det meget, så har tænkt mig at købe en hel klump. Hvor køber du din henne? Det samme med oste?

    Svar
    • Jeg elsker også asiatisk mad, så det vil jeg bestemt gerne lave mere af

      Oste køber jeg som regel bare i supermarkedet og ofte bruger vi også den ostehandel, der ligger her hvor jeg bor. Forarbejdet kød som skinker, pølser og bacon (enten i ét stykke eller i skiver) køber jeg helst økologisk. Det finder jeg i Irma eller i større supermarkeder og ofte handler vi større partier øko-kød og fylder fryseren op. Her handler vi fx hos Mineslund og de har også øko-pølser, skinker etc.

      Svar
      • Lækkert! Tak! Smutter måske lige i Irma på et eller andet tidspunkt og ser på deres udvalg! Har også fundet en ostehandler med et stort udvalg nede ved Lyngby Storcenter og sjovt nok ligger der også en vinhandler ved siden af som sælger virkelig lækre ting udover vin, såsom balsamico og olivenolie af ypper god kvalitet til en god pris ;-) forresten har matas lige tilbud tag-3-for-2 på helse, så hvis du skal fylde noget op i skaberne, så kan du gøre det. Tilbuddet gælder vist nok fra idag til på lørdag!

        Svar
  2. Ok, jeg tror ikke, at jeg fik udtrykt mig helt klart så – jeg spiser grøntsager, kød og fedt, og jeg kunne aldrig drømme om at tælle kalorier, veje mad eller regne kulhydratindhold ud ;) Jeg er blot stødt på glykæmisk indeks og synes, at det giver mening, at der er forskel på, hvordan forskellige madvarer går i blodet og undrer mig derfor over den ikke så klare LCHF inddeling af grøntsager. Jeg spørger netop ind til specifikke grøntsagers påvirkning af blodsukkeret, fordi jeg ikke helt synes, at det fungerer, når jeg bare spiser grøntsager, da jeg indimellem oplever den hungrende sult og utilpasheden efter et liberalt LCHF måltid på trods af rigeligt fedt. Når jeg oplever et dyk efter måltidet kan jeg jo ikke mærke mig frem til om det var majskolben, ærterne, de grønne bønner eller græskaret (som vokser over jorden) der gjorde udslaget :) Derfor efterspurgte jeg en lidt mere specifik rettesnor (som ikke bare hedder striks LCHF, da jeg så ender med at blive alt for tynd desværre).
    Jeg synes, at jeg har oplevet, at du ofte er ret klar på, hvorfor hvilke fødevarer er LCHF eller ej – og at der så er frit valg efter lyst og behov – og jeg ville egentlig bare gerne blive klogere på, hvordan jeg kunne spise liberalt og samtidig opnå et stabilt blodsukker :) Og så forstår jeg stadig ikke, hvorfor grønne bønner (en bælgfrugt) er LCHF og hvorfor ærter (en bælgfrugt) ikke er LCHF?
    Men endnu engang tak for en inspirerende blog :)

    Svar
    • Nej, det forstod jeg sagtens. Jeg har jo ikke opfundet LCHF og forestiller mig, at man bare har skelet til kulhydratindholdet. Grønne bønner indeholder få kulhydrater, tørrede bønner mange. Jeg tror, det er så simpelt. Grønne ærter vil da enten ryge på kulhydratindholdet eller blive taget med i en liberal model. Det hele er jo et spørgsmål om mængder, balance etc og derfor er det heller ikke her så sort-hvidt.
      Glykæmisk indeks er en målestok med mange fejlslutninger. Her kigger du jo på blodsukkerpåvirkningen af 50 g kulhydrat af den pågældende vare. Men du skal dælmende spise meget squash for at komme op på 50 g kh, men du skal ikke spise særligt meget æble for at nå det. Derfor vil påvirkningen af den enorme mængde squash give større udslag end den lille mængde æble. Forstår du forskellen? Derfor er glykæmisk belastning et bedre bud. Ingen af dem tager dog højde for sammensætningen i måltidet.
      Jeg synes, du skal overveje at anskaffe dig en blodsukkermåler og måle dit blodsukker systematisk efter dine måltider. På den måde kan du identificere præcis hvilke madvarer, det er, du specifikt reagerer negativt på. Skel evt. også lidt til mejeriprodukterne også. Nogle oplever insulinrespons af dem, og det giver netop følelsen af uro og af at blive hurtigt sulten igen..

      Svar
  3. Uh ja- det har jeg også spist de sidste par morgener; har så lige skåret et par skiver cheddar og lagt imellem også – nam! :)

    Svar
  4. Hej Jane
    Stort tillykke med din nye bog – jeg har alle fire og jeg elsker dem! LCHF har ændret mit liv :)
    Jeg har snart fulgt principperne i 2 år pga. mæthed, stabilt blodsukker/energi og bedre humør, og jeg kan mærke, at jeg bliver bedre og bedre til at regulere måltiderne, så jeg opnår netop det. Men eftersom måltider tit består af mange forskellige ingredienser, synes jeg, at det er rart at kunne identificere enkelte fødevarer som værende LCHF / blodsukkerstabile eller ej – og så vælge det til eller fra efter lyst og behov. Det er dér, at jeg nogle gange føler, at de fire grundprincipper (ovenjordsgrøntsager, kød, fede mejeriprodukter og naturligt fedt) kommer lidt til kort. For eksempel tænkte jeg engang, at majs var en grøntsag, som vokser over jorden, indtil jeg lærte, at det er korn (ok, måske den engelske betegnelse burde have ringet en klokke! ;) ). Ligesom jeg også tænkte om ærter, som så er en bælgfrugt. Jeg har nu også set, at jordnødder ikke er nødder, men en bælgfrugt. Og avocado, er det ikke en frugt? ;)
    Forvirringen gælder også den anden vej. Mit gæt ville være, at grønne bønner er en bælgfrugt, men hvorfor hører de så hjemme i LCHF kostpyramiden? Nu går jeg jo mest efter mad, som ikke giver de store blodsukkerudsving, så derfor kan jeg også blive i tvivl om græskar er hensigtsmæssigt at spise (selvom det er LCHF), da det tilsyneladende har et højt glykæmisk indeks på 64? Jeg mindes også at have set søde kartofler beskrevet som LCHF et sted, men de har jo også et glykæmisk indeks på 70? Jeg ved godt, at det er nogle detaljeorienterede halvnørdede spørgsmål, men jeg håber, at du er med på, at det IKKE er for at kunne følge en striks diæt efter en tabel, men derimod at sammensætte et måltid, så jeg bliver mest mæt og glad :D
    På trods af at jeg spiser liberal LCHF har jeg tabt mig mod min vilje og har derfor følt mig nødsaget til at tilføje lidt mere rugbrød (ikke LCHF, I know ;) ), rodfrugter, kartofler og frugt (plus at jeg indimellem vælger at spise ”normal” mad og kvalitetskage ved sociale arrangementer) for bare at holde vægten / tage på igen… Det går så ud over mit ellers så dejlige stabile blodsukker og dertil hørende humør – kan det virkelig passe, at jeg trives bedst på mere striks LCHF, men at min krop simpelthen ikke får nok energi, og at jeg derfor taber mig? Og har du andre idéer til at tage på i vægt uden at opleve de store, ødelæggende blodsukkerudsving? Det er virkelig syret at opleve at have fundet verdens bedste kost for mig og så at tabe sig for meget af den!
    Håber du vil tage dig tid til at kaste et par tanker efter ovenstående på et tidspunkt :)
    De bedste hilsner herfra

    Svar
    • Jeg må indrømme, at jeg aldrig ser så absolut på maden, som du er inde på. Jeg fokuserer på at spise rigtig mad, dvs. primært grøntsager, kød og fedt. Jeg tror, det vigtigste er at du finder det, der fungerer for dig. Fungerer det med græskar, grønne bønner og rodfrugter, så er det da bare at spise de lækre sager. Det fungerer fint for mig. Søde kartofler tror jeg ikke er LCHF men personligt synes jeg, de smager så dejligt og spiser dem ind imellem. Så læg tabellerne lidt på hylden og nyd maden, ikke? ;-)
      Problemet med at gå for meget ned i vægt, møder jeg overraskende ofte. Og det er jo virkelig ærgerligt, når man trives så fint på en relativ striks LCHF, at man så går for meget ned i vægt. Normalt vil løsningen jo være en liberalere model, som du også er inde på. MIn mand er i den situation og for ham har vi gjort sådan, at han spiser mere chokolade, nødder og LCHF-desserter/kager/lækkerier og på den måde klarer han at holde vægten.

      Svar
  5. Hej Jane. Nu er jeg så nået punktet hvor jeg ikke må tabe mig mere, men heller ikke spise gluten og kulhydrater da udelukkelse af disse har gjort mig smertefri. Jeg har forsøgt at carbloade en gang i ugen; med negativt resultat: jeg taber mig endnu mere. Forslag? Vi spiser så godt, min mand taber sig og jeg vil ikke lande i smerten igen. Måske spiser jeg for lidt;ketose uden at vide det.

    Svar
    • Hej Caroline
      Jeg er lidt ny i det her og har lige et par spørgmål?
      Hvad er carbloade?
      Hvilke smerter er det du er blevet fri for? – Har nemlig selv en del smerte i kroppen.
      Spiser I kun efter Striks eller er det en blanding?
      Min mand vil meget gerne tabe sig og jeg håber bare at dette er vil kunne give et godt resultat.
      Mange hilsner
      Helle

      Svar
      • Hej Helle.
        Carbloade er i min verden indimellem at jeg spiser lidt flere kylhydrater end normalt, men ikke sukker eller produkter med gluten og det fortrinsvis til aftenmåltidet hvis jeg f.eks har gået meget den dag ( jeg har høj forbrænding)
        Jeg er blevet næsten fri for kroniske ledsmerter /betændelse ved at udelukke gluten da jeg så ikke ophober væske bl.a.
        Vi spiser tilnærmelsesvis strikt, min mand lidt flere fede mælkeprodukter en jeg. Hans vægttab er 1/2 til 1 kilo om ugen og han føler at han aldrig har fået så varieret kost, trods fravær af hans elskede brød ( øv).
        Håber du kan bruge det.
        Hilsen Caroline

        Svar
    • Jeg drikker slet ikke mælk. Jeg tåler laktose og derfor ville det være fjollet at bruge laktosefri mælk. Det er en misforståelse, at laktosefri mælk er mælk uden kulhydrater, hvis det er det, du mener. I kaffen bruger jeg ofte en sjat fløde eller æggemælken. Min mand derimod laver faktisk en blanding af sødmælk og kokosolie og får en fed kaffe latte ud af det. Dog med nogle flere kulhydrater.

      Svar
  6. Hej Jane. Det ser fantastisk ud, og ligner mit morgenmadsmåltid. Jeg spiser dog champignoner i stedet for spinat, og dit indlæg fik mig til at overveje, om champignoner egentlig er gode på LCHF? Gode i smag, det er de naturligvis, men er de også gode for kroppen?

    Tillykke med hvad der ser ud til at være ENDNU en flot bog.

    Mvh Anne Sofie

    Svar
    • Hej Jane,
      Tak for den inspiration du er og for dine bøger. Købte den nye i går, kan det passe at den nye ikke på opskrifterne har fået det lille mærke med Striks? Er der noget andet at styre efter?

      Vi er nye i LCHF – men har gennem lang tid levet uden ris, kartofler og pasta, men med lidt rugbrød og noget sukker – så ja der har været kulhydrater men ikke voldsomt.

      Så nu har vi taget en beslutning om at prøve at komme helt over på LCHF – min mand vil gerne tabe sig – jeg vil også gerne tabe mig 3-5 kg men jeg vil helst bare kunne komme af med sukker og korn i min kost.

      Min plan er – og det er her jeg har brug for en hjælp til om jeg er helt galt på den, tak.

      Jeg har købt Low Cab kasse fra Årstiderne – den er super lækker og fyldt med de skønneste råvarer og dejlige opskrifter – men den er som den hedder jo Low Cab, det havde jeg jo ikke lige helt gennemtænkt, men ser det bare som en supper god måde at blive holdt på sporet, nogen har tænkt aftens mad for mig og sørget for gode råvarer, og så kan jeg selv sætte focus på morgenmad og frokost osv. Nu er det jo så bare at jeg går ud fra at jeg bliver nød til at tilfører fedt til de aftens måltider – og der vil jeg spørge dig om det er nok med f.eks mere olie dressing, krydder smør eller den gode grundsovs på smør og fløde?

      Jeg vil jo gerne fortsætte med LOW CAB kasserne for det er så dejlig nemt og er bage for at jeg mister overblik hvis jeg skal tænke alle måltider på dagen på den nye vej – hvis du forstår.

      Jeg håber du kan og vil give mig et godt råd her. På forhånd tak.
      Jeg glæder mig til mit nye liv:-)
      Mange hilsner
      Helle

      Svar
      • Ja, det er rigtigt, at vi ikke har brugt “striks”-mærkaterne i den nye bog. Årsagen er primært at det er en livsstilsbog, der prøver at lægge lidt afstand til slankekurerne og hele tælle-måle-veje-metodikken. Der er derfor både strikse og liberale opskrifter i. De helt enkle retningslinjer for striks LCHF, finder du her: Hvad er striks LCHF egentlig?

        Low carb-kasserne er en fin måde at få nogle til at tænke aftensmaden ind for en. De indeholder dog mange rodfrugter, hvilket jeg personligt synes er dejligt her om vinteren, men som jo ikke er strikse. Low carb-kasserne passer derfor bedre ind i en mere liberal LCHF. Og ja, du skal selv lægge fedt til i form af dressing, dip, kryddersmør eller sovs. :)

        Svar
        • Tak for din tilbagemelding – ja jeg er godt obs på rodfrugterne ikke helt holder i striks – men så må det blive en kombi her i starten:-) indtil jeg har helt styr på det:-) tak

          Svar