10 x morgenmad på striks LCHF

Min morgenmad i dag bestod af to spejlæg med smeltet ost henover og et par stegte brunchpølser. Hertil min morgensjus og en kop kaffe med fløde og kokosolie. Det var måske ikke verdens mest spændende, men det smagte dejligt og mættede godt.

Morgenmaden volder mig sjældent problemer. Ind imellem får jeg dog henvendelser fra folk, som savner morgenmadsinspiration – særligt til striks LCHF. Jeg har derfor samlet et lille udvalg her.

Mængder, synes jeg altid, man skal lade være individuelt. Min appetit og portionsstørrelse er ikke en almengyldig skabelon.

Så husk at lyttte til din sult- og mæthedsfølelsen. Stop med at spise, når du er mæt eller spis noget mere, hvis du stadig er sulten.

Min egen appetit varierer fra dag til dag afhængigt af aktivitetsniveau, hvad og hvor meget jeg spiste dagen før etc.

Men here goes:

5 x morgenmad på striks LCHF

10 x MORGENMAD PÅ STRIKS LCHF

PS: Husk at striks LCHF ikke er nogen eksakt disciplin.

Dels er det hele jo et spørgsmål om kontekst, og dels kan der være individuelle forskelle på, hvad der skal til, for at vi hver især kommer i/bliver i ketose. Så brug også din sunde fornuft og ret opskrifterne her til, så de passer til dig og dine behov.

Trænger du til en frisk start?

Få masser af inspiration til sunde, nemme og velsmagende retter med min nye bog.

Perfekt til dig, der spiser Keto, Low Carb eller som bare gerne vil undgå sukker og mel.

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

52 kommentarer til “10 x morgenmad på striks LCHF”

Skriv en kommentar

  1. Kære Jane
    Jeg ville så gerne tabe mig meget, men er afhængig af kulhydrater – særligt kartofler og brød. Maden (de tunge kulhydrater) har og har haft en super vigtig funktioner for mig på en måde at dulme mig selv. Når jeg er presset psykisk eller er træt, er det den form for mad jeg craver – og det synes umuligt for min krop at komme ud af den vildfarelse. Jeg forsøger ikke at være presset og stresset, men det sker og alle de gode intentioner er forsvundet som dug for solen.
    Jeg er 56 år og har prøvet så meget i så mange år, at jeg nærmest har givet op. Men jeg hader at være tyk og blive begrænset i fysisk og psykisk lethed. Jeg bliver tiltagende syg med smerter og kropsbesvær, så jeg synes jeg har ryggen mod muren.
    Jeg ved. at KETO kost giver fine vægttab – derfor kigger jeg denne vej. Mon du har nogen erfaring med dyb og mangeårig psykisk afhængighed af kulhydrater – og hvordan man kommer godt over det?
    På forhånd TAK
    Tina

    Svar
    • Hej Tina
      Ja, det har jeg faktisk en del erfaring med, men det er et kompleks område og måske rækker det også lidt ud over mine kompetencer.

      En situation som din kræver et stort mentalt arbejde. Jeg læser det, som om du er klar til dette, men det er vigtigt, at der ligger en dyb accept af, at nu skal tingene ændre sig, for du kan ikke gøre det halvt. Keto kan hjælpe dig ved at dæmpe trangen til kulhydrater, men det kræver, at du gør det og at du gør det 100%. Det medfører ofte en slags sorgproces, fordi du vil tage dine vante og trygge hjælpere væk og du vil blive tvunget til at mærke ting, du har forsøgt ikke at mærke i årevis. Men selvom det lyder begrænsende, vil du opleve en frihed, som du formentlig ikke kan huske at have haft tidligere. Prøv evt. at læse dette indlæg.

      Det er ligeledes vigtigt, at du tør lade tankerne om vægttabet falde i baggrunden i den første tid. Det afgørende i starten er at du skal lykkes med kulhydratrestriktionen indtil din krop har tilpasset sig fedtforbrændingen, for det er det, der skal bære dig igennem i det lange løb. Når det er sket, vil du enten spontant eller bevidst spise mindre og du kan langsomt arbejde dig igennem de kilo, du skal tabe.

      Hvis du føler dig klar til at forpligte dig til en frisk start, vil jeg anbefale dig mit Kickstart-kursus. Her får du 6 ugers gradvis indføring i at bruge Low Carb/Keto til livsstil og vægttab. Kurset er blottet for det vægtstress, du kan opleve andre steder og der er fokus på de mentale værktøjer og strategier såvel som på de madmæssige. Det er den mest grundige ressource, jeg har til folk i din situation.

      Håber, dette kan hjælpe dig lidt videre – og rigtig god vind ❤️

      Svar
  2. Jeg har desværre taget en masse på pga medicin. Det kom let på, men sidder fast nu. Jeg tænker at keto måske er vejen frem…. elsker grønne grøntsager, men får desværre blodfortyndende som bliver påvirket negativt af specielt de grønne grøntsager. Tænker alligevel at det kan være vejen frem for mig og så må jeg spise det mere blodfortyndende medicin

    Svar
    • Hej Tessa
      Det lyder lidt skørt i mine ører at spise noget, der vil øge dit behov for medicin. Vil du uddybe hvorfor du synes, det er en god vej for dig?

      Svar
  3. Hej
    Jeg har en Autoimmum sygdom. Har levet af Keto siden april måned og tabt 20 kg, men har stadig mange smerter i mine led og muskler. Derfor er jeg blevet anbefalet at holde mig fra natskytteblomster også dette syntes jeg er svært da mange opskrifter er enten med tomater, paprika, chili, Peberfrugt og abugine. Har ikke spist dem i 14 dage nu og jeg kan dsv. mærke en forbedring af smerterne. Mit problem er at jeg er kørt fast i kylling spidskål eller iceberg salat og chirknækbrød….
    mangler ideer til ny inspiration.

    Svar
    • Det er da dejligt at det hjælper dig.

      Jeg har desværre ikke andre input end at du må undersøge, hvilke grøntsager, der tilhører natskyggefamilien og så tage for dig af retterne af alle de andre. Der er ingen grund til kun at spise icebergsalat og spidskål, når der findes så mange andre muligheder.

      Svar
  4. Hej. Jeg spiser hverken kød eller mælk – blot æg fra øko fritgående høns…. Har enormt meget lyst til din Keto-kur! Skal kun tabe 4-5 kg, men har et kæmpe sukkerforbrug og vil meget gerne komme det til livs og føle mig sundere! Jeg ser riiiiigtig meget kød og mælkeprodukter i dine opskrifter. Har du lavet noget til folk der er veganere eller tæt på?

    Bh Line

    Svar
    • Hej Line

      Keto uden kød giver ikke rigtigt mening, da Keto jo har animalsk protein i centrum. Kun at spise æg vil blive lidt…. uappetitligt, synes jeg. Eller det ville jeg i hvert fald synes, hvis jeg skulle dække min krops behov for protein via æg alene. Så jeg tror ærligt talt, du har bedre chance ved at rydde op i din kost og lade være med at spise alt det sukker. Det ved jeg godt er nemmere sagt end gjort og kroppen har jo et stort behov for protein og din stærke sukkertrang kan jo sagtens hænge sammen med, at du får for lidt af det. En anden løsning kunne også være, at det er dine præferencer, du skal overveje. Måske tilføre lidt fisk, så du har mere at vælge imellem. Det tror jeg ville være en mere langtidsholdbar løsning.

      Svar
    • Hej Chanet

      Keto i det hele taget er jo en ret kødtung/animalsk protein-tung kost. Det kan jo godt lade sig gøre med bare fisk og skaldyr men du skal jo være forberedt på at de ting skal fylde en pæn del til alle måltider. Læs evt. også om de forskellige typer Keto her: https://www.madbanditten.dk/keto/forskellige-typer-keto/

      Kickstart tager ikke højde for dine individuelle præferencer. Det er et kursus, der lærer dig at spise Keto men hvad du vælger at spise er din egen sag.

      Svar
  5. Hej Janne

    Har du nogle restaurant du ville kunne anbefale, brunch, frokost, middag?
    Endelig er jeg blevet smertefri og mine kilo forlader stille og roligt min krop:)
    Corona har været godt for noget, men snart kommer den socialedel tilbage til min hverdag.
    Hilsen
    Anette

    Svar
    • Keto og striks lchf er det samme. Det er der hvor man begrænser kulhydratindtaget så meget (til 20-30 g pr dag), at kroppen går i ketose (fedtforbrændende tilstand)?

      Svar
  6. Hej Jane
    Jeg kan ikke tåle mælkeprotein, og jeg tænkte på hvad jeg kan erstatte fløde og lignende med. Jeg har efterhånden prøvet alt det plantebaserede, men hvad vil være bedst at bruge når man er på LCHF?
    Har du nogle bud? Og er der noget jeg skal holde mig helt fra?

    Svar
    • Når jeg periodevist holder pause med mælkeprodukterne, bruger jeg smør/ghee, kokosmælk, kokosolie, olivenolie og avokado/avokadoolie og måske lidt mayo som mine primære fedtkilder. Og så sørger jeg altid for at vælge proteinkilder med indbygget fedt, dvs. kød med naturlig høj fedtprocent, kylling med skind, fed fisk osv. Så behøver man ikke spekulere så meget over at lægge fedt til.

      Og ja, hold dig fra alle andre planteolier, dvs. ingen solsikkeolie, vindruekerneolie, tidselolie eller ‘unavngiven vegetabilsk olie’. Og helt sikkert ingen veganske frankenfoods.

      Svar
    • Det kan du sagtens. Lad din appetit afgøre mængderne. Det er nemmere på den måde og når du spiser low carb reguleres din appetit, så du ikke behøver ydre regler til at regulere portionsstørrelser.

      Min mand spiser 3 æg og en halv pakke bacon, hvis det kan hjælpe…

      Svar
  7. Kære Jane,

    Jeg har lige købt din keto bog og min kæreste og jeg glæder os til at begive os ud i noget nyt!

    Jeg har dog et spørgsmål angående opskrifterne. Mange af opskrifterne er med fisk, men jeg spiser ikke så meget fisk. Mange af opskrifterne lyder dog virkelige dejlige, men kan jeg erstatte de forskellige fisk med noget andet protein? Eks. kylling, bacon, æg eller andet? Hvis jeg erstatter med andet protein, skal jeg så være opmærksom på noget andet end kulhydratniveauet?
    Jeg tænker, at rigtig mange af retterne stadig vil smage skønt med et alternativ til fisk.

    De bedste hilsner
    Amalie

    Svar
    • Du kan fint bare erstatte med en anden proteinkilde. Kylling vil formentlig tit passe bedst, både i smag og i makros. Ift. kulhydratindtaget vil det ingen forskel gøre, om du spiser det ene eller det andet.

      Håber I bliver glade for bogen :)

      Svar
    • Ift striks lchf vil det ikke være optimalt da du vil bruge en for stor del af dine kulhydrater på yoghurt. De er bedre brugt på grøntsager, synes jeg.

      Men det vigtigste er stadig at du holder dig til de 20-30 g kulhydrat pr. dag. Hvordan du vælger at forvalte det, bestemmer du selv :)

      Svar
  8. Hej Jane. Jeg savner morgenmad som ikke er i det salte køkken. Jeg spiser A 38 med nødder og kerner, og på den måde får fyret min kulhydrat ration af ret hurtigt. Mvh Kathja

    Svar
  9. Hej Jane
    Jeg ville høre om du har nogle opskrifter på smoothies to go. Jeg laver min morgenmad aftenen før, da jeg ikke er et morgen menneske, så det ville være dejligt at kunne have forberedt det aftenen før så den bare lige er til at tage på vej ud af døren.

    Svar
    • Det har jeg faktisk aldrig rigtig benyttet mig af men du kan se alle mine smoothies her: Smoothies

      Hvis du har mod på at spise mad, smager mange af morgenmadsretterne helt fint kolde også :)

      Svar
  10. Jeg kan slet ikke lide ost, så min udfordring er alle de opskrifter med ost i. Når jeg undlader osten kan jeg så ikke tabe mig ? Jeg tænker og om jeg så kommer til at mangle noget i min kost. Eller kan jeg få det på en anden måde

    Svar
    • Nej, du kan fint udelade ost. Det har ingen indflydelse på dit vægttab, og jeg vil ikke tro, at der opstår næringsmangler af den grund :)

      Svar
  11. Hejsa.
    Tusind tak for en fantastisk blog der har hjulpet mig super godt igang ??

    Mht morgenmad. Jeg kan simpelthen ikke spise alt det mad. Jeg har lige spist 90 g. fuldfed ost (er ikke så meget til æg), samt grøntsager til.
    Men lifesum fortæller mig at det er langt under hvad jeg skal have af kalorier og også langt under proteintallet.

    Nu skriver du at man skal stoppe når man er mæt, tjek! Men jeg får også af vide at når jeg kun spiser mellem de 1200/1400 kalorier om dagen så taber jeg mig ikke og risikerer at ødelægge mit stofskifte??

    Svar
    • Jeg ville ikke være så bekymret. Det er bedre at du lytter til din appetit.
      Jeg er ikke så vild med lifesum, da de efter min mening kører med for lavt protein og for højt fedt. I hvert fald hvis målet er vægtnedgang uden tab af muskelmasse. Så ved lille appetit ville jeg prioritere at få dækket kroppens proteinbehov. Gør du det, kan du fint spise 12-1400 kcal.

      Svar
  12. Og bare fordi der ikke har været skrevet en kommentar siden 2014, vil jeg da lige skrive :-)
    Har prøvet de fleste af opskrifterne…. og de er fantastiske ….. jeg er ikke sulten før over middag!

    Svar
  13. Jeg er godt i gang med at foreberede mig til at starte, men noget der bremser mig lidt er at min dag starter kl. 5.30, Normalt spiser jeg en enkelt grov knækbrød med mager ost. kl. 9. spiser jeg så lidt igen.
    Er det dumt at dele morgenmaden op på denne måde, tror det bliver svært ikke at spise noget som helst kl. 9 sammen med de andre ? samt at holde mig mæt fra 5.30 til 9.00
    Resten glæder jeg mig bare til ?

    Svar
  14. Hejsa Jane
    Hvad skal jeg spise til morgenmad. Det skal gå lidt hurtigt om morgnen. Spiser normalt skyr med vaniliesmag og bær.
    Hvad kan erstattes med det. Jeg laver ikke æg om morgnen i hverdagen.
    På forhånd takker svar .

    Svar
  15. Hej Jane

    Jeg er en ung kvinde på 27 år, og er lige startet på striks LCHF (min syvende dag) med henblik på et vægttab på 5 kg. Jeg er 160 høj og vejer 58 kg. – vil gerne i ketose, men vil helst ikke til at veje og tælle, som jeg har gjort i 13 år snart….

    Som nybegynder er jeg i tvivl om jeg gør det rigtige – Så håber du kan vejlede mig lidt ud fra min lille brainstorm her :o)

    Er det Striks at spise kokosmælk (Santa Maria), med chiafrø, valinjepulver (der har stået natten over), der om morgenen røres op med lidt ekstra kokosmælk og en sjat fløde? Jeg synes der skal lidt i, så har fået anbefalet at putte en enkel “LCHF-bounty” i….

    Hvis bountyen er no-go, hvad kan jeg så putte i der er striks?

    Ellers holder jeg mig fra nødder, bær, frugt, rodfrugter…

    ….. Jeg spiser bl.a. smør, mayo, salat, agurk, tomat, pebersnack, makrel, kød, din skønne hønsesalat, paleo pandekager (æg, kokosmælk, sukrin gold, vaniljepulver, loppefrøskaller) hvidkål (din coleslaw uden gulerødder), dine lækre ret med blomkål i ostehimlen, bønnefritter i smør, din æggetoast, hytteost (den fede), diverse oste, spuash med pesto – eller på panden med smør, kaffe med fløde, et enkelt stykke stenalderbrød er også røget ind i weekenden sammen med en LCHF-bolle (hytteost, æg, fiberfin, kanel, loppefrøskaller, sukrin gold…cirka)

    Indtil videre spiser jeg kun 3 gange om dagen.

    Når jeg bager – laver mad, er der så nogle produkter jeg skal spare på? Så som loppefrøskaller, fiberfin, mandelmel ???

    Tusind tak for din skønne blog – jeg bruger den meget!

    Svar
  16. Jeg har lige prøvet at røre mine morgenrøræg op med vanillepulver og stege hele molevitten i kokosolie. Kan evt. suppleres med et drys bær (selvom det ikke er strikst) – yummi!

    Svar
  17. Hej Jane
    jeg er ny i det her og synes det er lidt svært at finde rundt i .jeg vil gerne starte på LCHF striks..og kan se i din bog “Mæt og Slank” at der er lidt opskrifter til striks, men savner lidt flere? Kan man få noget brød på LCHF striks? jeg synes det er svært at undvære brød og det er nemt at have med i madpakken.Har prøvet et par dagen men er MEGET sulten og 3 måltider er svært for mig . Mit arbejde er at lave mad til børn , så er omgivet af mad hele dagen.
    Ellers flotte bøger du har lavet, meget inspirerende.
    VH jeanette Thaysen

    Svar
    • Hej Jeanette
      Det er faktisk ret simpelt. Hvis du vil spise striks LCHF, holder du dig til disse nemme regler, der er beskrevet her: Hvad er striks LCHF egentlig?
      Det er ikke meningen, du skal være sulten. Er du sulten, spiser du enten for lidt mad eller for lidt fedt. Sandsynligvis begge dele. De fleste “nye” på LCHF kan snildt fordoble det fedtindtag, de starter ud med. Husk de rene fedtkilder som smør, kokosolie, olivenolien fremfor at spise store mængder ost fx.

      Svar
    • Nej sojadrik duer ikke. Dels er soya et problematisk produkt, dels er det fedtfrit hvilket er imod hensigten på lchf. Brug kokosmælk i stedet og så nærmer vi os :)

      Svar
  18. Tusind tak for endnu en omgang hjælpsom inspiration! Jeg bliver gang på gang overrasket over hvor gode og velsmagende retter man kan lave på LCHF. Spejleægstoasten lyder viirkeligt lækker – den må jeg kaste mig ud i at prøve en af de næste morgener.

    Svar
  19. Hej Jane
    Så er jeg også en af dem der er start op på LCHF (igen)
    Jeg ved godt jeg ikke “må” tælle kalorier og veje min mad, men gør det lige her i starten for at få en ide hvor meget jeg spiser.
    I dag har min frokost bestået af 2 æg, 39 g chorizo pølse, 60 g hakket oksekød 6-10 %, 21 g chedder ost, 34 g broccoli, 41 g snack peber, 10 g mayo.
    Jeg synes ikke rigtig jeg bliver rigtig mæt. Spiser jeg for lidt, forkert ??
    Vil gerne prøve at spise striks LCHF …
    Nogle gode råd.

    Tak for en super blog og nogle gode bøger :)

    Svar
    • Hvis du stadig er sulten, spiser du for lidt. Men vær opmærksom på at sult og mæthed føles anderledes end du måske er vant til. Mæthed er ikke “stopmæt” eller “jeg kan ikke presse en bid mere ned”. Det er mere et “fravær af sult”. Hvis det altså giver mening ;-)

      Ift. LCHF, og især striks LCHF, kan det være en idé at sikre sig, at man får godt med fedt fra rene fedtkilder til hvert måltid. Her får du kun 10 g fedt fra ren fedtkilde (mayo) mens resten af fedtet kommer fra proteinkilder. Her ville fx to æg med ost + godt med fedt fra fx en mættende morgenkaffe være et bedre bud. Men prøv dig lidt frem og noter dig, hvornår du synes, du bliver godt mæt.
      Og en sidste ting: I starten kan det føles, som om du er sulten hele tiden. Det er din krop, der er forvirret over det manglende (kendte) brændstof. Appetitten skal nok regulere sig nedad i takt med at ketonproduktionen kommer op! :)

      Svar
  20. Først og fremmest vil jeg sige tak. Tak for alle de lækre opskrifter, flotte billeder og nem inspiration som du pøser ud af her i din overskuelige og flotte blog.

    Jeg har flere gange oplevet at jeg har tænkt på hvordan man kan lave dit eller bage dat. Og kort tid efter sidder jeg på bloggen og ser at du lige har posted hvad jeg har manglet. Du er jo tankelæser. Wow ☺️

    Nu vil jeg seriøs prøve striks LCHF… Fra i morgen. Skal liiige til fætter-kusine tamtam i eftermiddag.

    Svar
  21. hejsa…. Og 1000 tak for lækker inspiration … De morgenmadsopskrifter med æg , er det rå æg ? Og hvis det er tilfældet bruger du så pasteuriserede æg ??
    Mvh Trine

    Svar
    • Ja, det er rå æg (altså i æg-latten og koldskålsshaken). Du kan trygt bruge rå danske æg. Fødevarestyrelsen har for længst fjernet advarslen mod brug af rå danske æg. Du kan dog også sagtens bruge pasteuriserede æg, men det er jo som regel buræg, såååh…. :-/

      Svar