Tre sunde sommer-is på pind

Er I klar til is? Så se med her! Jeg synes, det er så dejligt, at jeg kan give is til mine unger her i sommervarmen uden at behøve tage en tur i sukker- og farvestoffælden. Vi opfinder ikke den dybe tallerken i dag, vi laver bare lækre is ud af frossen frugt. Frossen frugt smager jo helt fortrinligt, og pynter man dem oven i købet lidt, risikerer man, at ungerne løber ud på vejen og henter kammeraterne, fordi de gerne vil dele de flotte is med dem.

1. BANAN-IS MED CHOKOLADE
Dette er nok favoritten, vil jeg sige.

 

Banan-is med peanutbutter

VARIANT: Halver de halve bananer og smør et lag peanutbutter på hver side. Læg ispindene imellem og pres dem godt sammen. Lad dem fryse og overtræk herefter med chokolade. Det var denne is, der fik Silas til at sige, at det var den “bedste is NOGENSINDE”.

2. VANDMELON-IS
Dette er den sunde sodavands-is. Vandmelon gør sig rigtig fint med sin dejlige sødme, og så ser isene bare så festlige ud. Jeg vælger altid en vandmelon med virkelig grøn skræl, for farveeffektens skyld. Der er ikke rigtig nogen opskrift her. Det er bare vandmelon på pind, der er frosset. Skær vandmelonen i skiver, snit et snit i skrællen med en lille skarp kniv og pres herefter ispinden ind. Det er lidt svært, men det er umagen værd. Når jeg er træt af at mase med ispindene, plejer jeg at fryse de øvrige stykker vandmelon ned uden pind. De smager lige så godt. Læg dem på et fad beklædt med bagepapir og sæt dem i fryseren, til de er frosne. Det tager nogle timer. Nyd herefter at ungerne fornøjes over at spise vandmelon som is.

vandmelon-isvandmelon-is

3. BANAN-IS MED YOGHURTOVERTRÆK
Hvis nu jeg havde været rigtig tjekket, havde jeg lavet kiwi-is med chokoladeovertræk. Men sådan blev det ikke lige. I stedet blev det til en anden version af banan-isene. Her har jeg frosset banan-isene som i det første forslag, men i stedet for at dyppe dem i chokolade, har jeg penslet dem med græsk yoghurt, som havde fået et par dråber stevia og herefter pyntet dem med enten hakket chokolade eller frysetørrede hindbær. Ungerne var ret vilde med denne version også.

Det grove rålakridspulver eller hakkede pistacienødder kunne have været lækkert drys her også.

Banan-is med yoghurtovertræk

VIL DU HAVE FLERE SUNDERE IS-PINDE SÅ PRØV FX:

Lakrids-is

Chokolade-is lavet på cashewnødder

Hindbærflødeis

Rabarber-jordbær-is

Der er blevet lavet masser af andre lækre is herhjemme, fx disse fine ispinde nedenfor. Men dem må I vente med. For de er til LCHF året rundt!

hindbær-is LCHF

Banan-is med chokolade

Tre sunde sommer-is på pind

Udskriv Pin
|

Ingredienser

6 STK

  • 3 modne bananer
  • 100 g mørk chokolade
  • 6 ispinde (fås i hobbyforretninger

PYNT – FX:

  • Hakkede peanuts
  • frysetørrede hindbær
  • kokosmel

Sådan gør du

  • Halver bananerne og stik en ispind i enden. Læg dem på en tallerken beklædt med bagepapir og put dem i fryseren i nogle timer. Smelt chokoladen, hæld den smeltede chokolade over de frosne banan-ispinde og skynd dig at drysse dit ønskede drys på. Når bananerne er frosne, inden du overtrækker dem, stivner chokoladen hurtigere. Det giver et tykkere lag chokolade. Just sayin'!

De bedste fra Madbanditten – kan forudbestilles nu ♥

Min nye bog, De bedste fra Madbanditten, indeholder opskriften på at få langvarig succes med en Low Carb-livsstil, hvad enten du ønsker et vægttab med Keto eller bare en sundere livsstil uden sukker og kornprodukter.

Læs mere her og forudbestil dit eksemplar: De bedste fra Madbanditten

24 kommentarer til “Tre sunde sommer-is på pind”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Kære Jane,
    Forbered dig på et langt indlæg (undskyld heltorhånd), men du var den første, jeg tænkte på at dele denne oplevelse med :)

    Først tak for en helt vidunderlig inspirationskilde til rigtig mad. Jeg har selv en kageblog (minmormorskager.dk), men henter meget inspiration til vores hverdagsliv hos dig. De to ting kan sagtens forenes :)
    I dag har min søn så fødselsdag og fylder 3 år. Han er derfor skiftet fra vuggestue til børnehave i en integreret institution – eller fra nul-sukker-politik til ingen politik om man vil… Så hvad skulle han dog dele ud andet end bananis selvfølgelig! (Derfor placeret kommentaren her). Dem kender han hjemmefra og har virkelig glædet sig til at have dem med i dag.
    På legepladsen i morges opfanger tre større drenge så, at min søn har fødselsdag og spørger straks til, hvad han så har med. ‘Er det kage? Er det slik?’ Jeg har bananis med, siger min søn stolt. Hvortil drengene siger: ‘Er der sukker i bananis?’ En anden dreng svarer: ‘Ja, selvfølgelig! Det skal der da være!’ Og den første dreng svarer tilbage: ‘Ja, for hvis ikke der er sukker i, så skal jeg i hvert fald ikke have nogen!’
    Hvorefter min søn kigger lidt ængsteligt op på mig og spørger: Er der det, Mor? Er der sukker i? Jeg fortæller ham, at det jo er banan med chokoladeovertræk og nogle med kokos og nogle med krymmel (så her kom sukkeret jo faktisk ind), så der er ikke så meget sukker i. Og så vender han sig mod de større drenge og bekræfter glad, at der altså ER sukker i… Drengene er tilfredse med svaret og fortsætter deres leg.
    Da der skulle deles ud lidt senere, sagde to piger nej, da de ikke kunne lide chokolade, men ellers fik alle og spiste dem med største fornøjelse!

    Den lange beretning bare for at sige, at isene jo er helt fantastiske, børn ligeså, men for søren, der er sket noget med vores sukkersamfund. Jeg er stadig helt i chok – og det er ikke sukkerchok! Jeg er ikke sippet med sukker, men jeg tror lige, min sukkersnor blev lidt kortere i dag…

    De bedste hilsner fra
    Louise

    Svar
    • Ja puha, din historie giver mig helt sved på panden ift. hvad det er for en fremtid, vi går i møde. “Jeg gider ikke spise det, hvis der ikke er sikker i!” – ja, det tror jeg gerne. Men f***, hvor er det et potentielt kæmpe samfundsproblem.
      Men sejt at banan-isene vakte begejstring!Og tak fordi du delte din historie med mig! :-D

      Svar
      • Godmorgen Jane,

        Afslutningen på sukkerhistorien kommer her: jeg har netop afleveret min søn i børnehaven og er på vej ud blevet stoppet af 2 forældre, som spurgte til gårsdagens bananis og bad om opskriften, fordi børnene havde fortalt om dem derhjemme med stor entusiasme:-)

        Så der er håb forude :)

        Rigtig god dag!

        Svar
        • He he! Det er det, der er så genialt! Mine ungers fritter læste mit indlæg om Markedsdagen på skolen og kunne godt se det horrible i det. Så nu har de bedt mig lave et oplæg til dem med sund eftermiddagsmad til ungerne :)

          Svar
  2. Lyder super lækkert. Skal isene ikke dækkes til eller ?? De bliver vel ikke bare lagt i fryseren på en tallerken?

    Svar
  3. Jeg ved godt det ikke HELT hører under de her lækre is (som vi SÅ meget skal prøve), men jeg har et spørgsmål vedr. tilgængelige kulhydrater. Som jeg forstår det, så skal man trække kostfibre fra kulhydraterne for at finde de tilgængelige kulhydrater, men hvad så når der er flere kostfibre i end der er kulhydrater? Man kan jo ikke have minus-tilgængelige-kulhydrater?

    Svar
  4. Hej Jane,
    Anbefaler du en speciel peanutbutter? Eller hvad skal jeg undgå på ingredienslisten for mest mulig lchf-venlighed?

    Svar
    • Det er altid en god idé lige at læse, hvad de indeholder. Nogle af dem indeholder sukker. Jeg bruger som regel Urtekrams. Den indeholder bare jordnødder :)

      Svar
  5. Det er jo lige tiden til is.
    Jeg plejer at fryse resten af smoothien i isforme. Derved har vi altid en sund lækker ispind.
    Hvis man ikke har træpinde til vandmelonisen, kan man bruge “håndtaget” på en ske eller gaffel.

    Svar