Send mere smør!

Det er svært, det med fedt! Det ved jeg godt, det er. Idéen om, at vi skal spare på kulhydraterne er ikke længere så fremmed, men at det er fedt, vi skal lægge til? Naaarj, den er lidt sværere. De fleste, inkl. mig selv, er jo vokset op med, at fedt er farligt, og at fedt feder. Vi har lært det i skolen, måske også af vores forældre, og vi har læst og hørt det igen og igen og igen. Det gør det ikke mere rigtigt, men det forklarer, hvorfor det er så pokkers svært at tage det fedt ind. Det er langt nemmere at spise “low carb” og så gå “high protein” ved at tage et ekstra stykke kød på tallerkenen, end det er at tage den ekstra skive smør på eller den ekstra skefuld af den fede sovs.

Fedtforskrækkelsen lever

Hvis man så også altid har været meget fedtforskrækket og har gjort en ære ud af at tjekke fedtindhold på alle de varer, der ryger i kurven i supermarkedet (moi!), og man tænker på hytteost 4% som et højfedtprodukt, jamen så er det grænseoverskridende pludselig at skulle bruge smør, fuldfed fløde og kokosolie. Måske starter man med at lægge en halv avokado til sit magre kyllingebryst og tænke, at nu har man lagt fedt til.

Well, vi skal alle starte et sted. På LCHF skal der dog noget mere end en halv avokado til, at måltidet bliver “high fat”.

Mine måltider har som regel mindst to forskellige fedtkilder i sig. Foruden det fedt, jeg får fra kødet, forstås. Jeg har oftest en oliebaseret dressing, som mine grøntsager er vendt i, og så har jeg en fed sovs, dip eller slet og ret en skive kryddersmør eller to.

Det er så nemt med kryddersmør, og det smager dejligt. Stegefedt tæller jeg ikke med, medmindre jeg har brugt det i en ret, hvor jeg har lavet sovs af stegeskyen. Jeg tænker heller ikke på nødder, som jeg har som knas på min salat, som fedtkilde. Det bidrager jo selvfølgelig det hele, men mængderne er  relativt små.

Kalv med kryddersmør og broccolisalat

Lav din egen kryddersmør

Kryddersmør er jo virkelig nemt at lave. Du tager bare en pakke smør ud af køleskabet og lader den blive godt blød. Så manøvrerer du det bløde smør over i en skål og moser den med din ønskede smagstilsætning.

I den grønne sag her på billedet har jeg brugt 2 fed presset hvidløg og en god omgang finthakket persille og ramsløg. Herefter hælder du smørret over på et stykke bagepapir og former den til en pølse, snører enderne sammen og putter rullen tilbage i køleskab. Så har du altid den til at skære en skive eller to af, hvis du mangler fedt (eller smag) til din mad. Jeg har næsten altid to slags kryddersmør i mit køleskab.

En ren hvidløgssmør, som Vega elsker, og så en anden variant enten med urter, citronskal eller andet.

Du kan læse mere om fedt her: LCHF – fedt og kolesterol

Det var lidt fedtsnak herfra. Rigtig god søndag!

Årets julegave-idé❤️

120 lækre, sunde og mættende opskrifter til alle dagens måltider + lidt ekstra lækkert til de særlige lejligheder.

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

17 kommentarer til “Send mere smør!”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane. Du bruger smør i mange opskrifter og i store mængde (æggemælk,bulletprof) -men det indholder meget af mættet fedt. Hvodan er det nu med keto og smørret?

    Svar
    • Hej Jens

      Du kan fint spise både smør og mættet fedt på Keto. Det er svært at finde nogen efterhånden, der kan strikke et gyldigt argument sammen for at mættet fedt skulle være farligt, når vi ikke længere lægger dem i gruppe med transfedtsyrerne. Dog vil jeg sige, at store mængder fedt sammen med en masse kulhydrater og i en kontekst af højt blodsukker og kalorieoverskud næppe er en god idé. Men det har jo ingenting med os at gøre på Keto.

      Jeg anbefaler ikke bulletproof kaffe og andre drikke, hvor det handler om at presse store mængder fedt i sig. Jeg anbefaler rigtig mad (grøntsager, kød og fedt). Jeg synes, der er stor forskel på de to (også på resultaterne).

      Svar
  2. Hej Jane
    Jeg ved godt at tråden er startet for længe siden.?

    Men et forslag til hvidløgssmør/dressing er:

    1 pk. smør og 1 bæger creme fraiche.
    Smør smeltes og hvidløg efter behag presses i – røres herefter med creme fraiche og sættes på køl.
    Husk at røre nogle gange mens det stivner så smørret ikke bare lægger sig på toppen.

    Svar
  3. Et lille tip..
    Smør kan sagtens fryses ned, så man kan lave et lille lager af forskellige kryddersmør til nemt og hurtigt brug, uden at det bliver gammelt.
    Så er man heller ikke låst fast i at skulle have spist den rulle hvidløgssmør færdig inden man kan lave en ny med noget andet :)
    Og det er jo også altid dejligt at have lidt at vælge imellem :)

    Svar
  4. Hej!
    Jeg har længe været læser af din blog, hvilket har inspireret mig til at starte min egen :-)
    Det vil betyde alt for mig hvis du gad give den et kig, da jeg ligesom dig, kommer med sunde opskrifter.
    Jeg ved godt jeg er amatør og er lige begyndt, men man skal jo starte et eller andet sted!

    Svar
  5. Hej Jane,

    Jeg blev lige inspireret til at få lavet et par “smørpølser” her til eftermiddag ;) Og så prøvede jeg lige at lave en bearnaise-smør! Det er altså også helt vildt godt! Det bliver vist fast inventar fremover.

    Svar
  6. Jeg har ingen problemer med fedtet – det har jeg faktisk aldrig haft. Lige siden jeg var barn har jeg elsket “tandsmør” og den store fedtkant på fars “hjemmedyrkede” koteletter! Mit problem er snarere at få skruet ordentligt ned for kulhydraterne. Det der er sværest er kartofler og groft rugbrød. Jeg mener: hvad er en søndagssildemad uden rugbrød? :-/

    Svar
  7. Jammen det er jeg, skal næsten tvinge mig selv til at spise noget. Er jo ikke sulten som førhen :-) Men nyder den kost. Har lige et tillægs spørgsmål. Jeg har altid brugt bageenzymer når jeg bager, det skulle eftersigende forsvinde i bagværket efter 70 grader. Er det tilladt at bruge i LCHF

    Svar
  8. Hej Jane. Jeg spiser som regel en god skefuld hjemmelavet hvidløgs mayo til min mad, er det nok, eller skal jeg også have ekstra smør. Vi får fløde i alt hvad jeg laver :-)

    Svar
    • Det kan jeg ikke svare dig på, Karen. At du er mæt og tilfreds indtil næste måltid er et fint pejlemærke, synes jeg.

      Svar
  9. Åhhhh, det kære fedt! Jeg har for tiden lidt et horn i siden på skyr – is. Hver weekend flyder Instagram over med det, og det beskrives som en sund is ud fra den lave fedtprocent, og det “høje” proteinindhold. Når man så tager et kig på indholdsfortegnelsen, så viser det sig, at proteinindholdet er en del lavere end i andre skyrprodukter. Hvorfor? Fordi produktet er fyldt med mærkelige ting foruden sukker og glukosesirup! Her kan vi da virkelig tale om en hjernevask der er slået godt igennem! Myndighederne har sammen med fødevareproducenterne rent faktisk narret os til så høj en grad, at et produkt anses som sundt bare fordi det har en lav fedtprocent fuldstændig uagtet hvad det ellers indeholder. De kan proppe hvad som helst i, så længe der stadig står 0, noget% på forsiden, for så er det jo sundt! Jeg bliver træt

    Svar
    • Jamen skyr-hysteriet når jo stadigt nye højder! Har du set de nye “skyr-tern”? Altså det er ikke nok at bytte de gode fetatern mod de triste “salattern”, nej, nu skal det være skyr-tern. Jamen jeg døde næsten af grin i Netto forleden ;-)

      Svar
  10. Jeg kan ikke spise for meget fedt. Til trods for sund kost og masser af motion (er 61 år) så må jeg tage piller pga. forhøjet kolesteroltal. Har desværre haft en blodprop i øjet. (det opdagede øjenlægen, jeg vidste det ikke) Så ja, jeg har det svært med at spise fedt.

    Svar