Avokado-yoghurt med knas på toppen

Jeg erkender, at vi befinder os i den lidt mærkelige ende af morgenmadsspektret her, men ikke desto mindre kan der ind imellem være behov for en lidt lettere morgenmad end kød, æg og grønt. For meget frugt om morgenen, gør mig hurtigt sulten igen, og lige imens jeg skriver det, slår det mig, at avokado vist også er en frugt. Well, i så fald bortset fra avokado, som giver fin mæthed. Og den fineste farve, ikke at forglemme!

avokadoyoghurt - LCHF morgenmad uden mejeri og æg

Avokado-yoghurt med knas på toppen

Udskriv Pin
1 portion
|

Ingredienser

Drys - brug hvad du har. Jeg brugte:

Sådan gør du

  • Blend ingredienserne til yoghurten og hæld den i en skål. Drys med dine valgte toppings.

Så hvordan smagte den?

For at være ærlig synes jeg, den var for sød. Jeg puttede en smule banan i, fordi jeg var bange for, den ville være for neutral uden, men måske er jeg bare uvant med sød smag. Mit næste forsøg bliver uden banan. Den mættede til gengæld ok. Ikke som de tungere morgenmåltider, jeg normalt spiser, men den gjorde jobbet.

Men jeg havde drøntravlt hele formiddagen, så jeg havde heller ikke tid til at mærke, om jeg var sulten.

Men et fint og værdigt alternativ til en mejerifri morgenmad! Et kogt æg ved siden af havde været bedre, men så ved jeg det til næste gang.

Indlægget indeholder affliliatelinks.

Årets julegave-idé❤️

120 lækre, sunde og mættende opskrifter til alle dagens måltider + lidt ekstra lækkert til de særlige lejligheder.

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

20 kommentarer til “Avokado-yoghurt med knas på toppen”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Hej Jane,
    Tak for en altid inspirerende blog og ikke mindst nogle gode opskriftbøger :)
    Har du et alternativ til den kokosmælk du altid bruger, som er næsten lige så god? :)
    Venlig hilsen Julie

    Svar
  2. Hej Jane. Dejlig overskuelige opskrifter du kommer med, men har du et alternativ til kokosmælk, da jeg ikke kan lide smagen af kokos og bliver i tvivl om jeg bare kan erstatte med fløde? Hilsen Mie

    Svar
  3. Kære Jane
    Jeg har været på LCHF – og har ligesom dig i snart 2 årtier prøvet alt muligt af, for at finde balancen. Jeg er stadig sulten nogle dage, og spiser umiddelbart nok for lidt…Din nye bog (købt i dag) har endvidere vist mig, at jeg ikke altid spiser så striks som jeg troede, trods jeg aldrig spiser nødder og bær, da jeg virkelig ønsker at komme i ketose…
    Det afgørende for mig, er dit lille mærkat med “Striks LCHF” – derfor er dette også et lille forsøg på at påvirke dig til at indkiere om dine opskrifter her på sitet er striks. Det ville være en fantastisk hjælp!
    Egentlig læser jeg dem kun, laver dem aldrig – for jeg er alt for kreativ til at følge andres opskrifter – men jeg bliver meget inspireret af dem og lærer noget nyt for hver eneste opskrift du poster. Så be be om en lille etikette her også :-)

    Svar
  4. Jeg faldt også pladask for opskriften.
    Men ‘friskede den dog lidt op’ med græsk youghurt, så bliver den knap så ‘tung’…

    Super lækkert… :-)

    Svar
  5. Jane, hvad vil du anbefale man tager med på farten når man skal køre en hel dag ? Næste fredag kører vi til Østrig, vi plejer at snacke godt på vej i bilen med snolder og tyske Beefee’s (tørrer brød med pølse i man køber på tankstationerne i lange baner) og normalt spiser vi på McDonalds til frokost (holder ind i München og får et ordentlig aftensmåltid) men det er en lang dag i bilen …..
    Pft Line

    Svar
    • Jamen madpakke er vel en mulighed? Tager I oven i købet en køletaske med, er der nærmest ingen grænser for, hvad der kan lade sig gøre at have med. Når vi rejser langt, har vi altid snacks med i form af grøntsagsstave (MANGE!), ostestave, salamipølser fx fra Hanegal og nødder. Måske en kyllingesalat rørt med mayo og så er vi kørende (flyvende) helt til Thailand.

      Svar
  6. Jeg har aldrig prøvet at bruge chiafrø sådan uden at de er “blødt op” er de ikke vildt hårde når de bruges som topping?

    Svar
  7. Avocado er en nød. Og en peanut er en bælgfrugt (pea nut på engeslk = ærte nød). Det er ikke altid helt nemt at finde ud af….

    Svar
  8. Hvis man er endnu mere vild, kan man også i stedet for kokosmælken tilsætte et råt æg, og dermed øge protein indholdet :)

    Svar
  9. Ja, avocado giver også mig rigtig god mæthed. Jeg lavede en smoothie, der minder lidt om, i går, bare med grønkål og grapefrugt sammen med avocadoen +fløde og chiafrø. Tog den som sådan en “jeg er ikke sulten nok til rigtig frokost”-ting og holdt den næsten kørende til aftensmad. Lækkert med lidt afveksling fra æg og kød engang imellem.
    (PS har endelig fundet melodien med LCHF, og både min mand og jeg har haft det mest utrolige vægttab +stort velvære de sidste par uger! Tak for inspiration.)

    Svar
  10. Den må jeg prøve :-) Bliver så glad, når du kommer med mejerifri opskrifter ;-) Elsker LCHF, men den ost er godt nok i mange opskrifter.

    Svar