Hvor meget må jeg spise? – et bud på en LCHF-tallerkenfordeling

Hvor meget må jeg spise? Det spørgsmål får jeg virkelig tit. Og jeg svarer som regel undvigende på det. Eller svarer, at du må spise, til du er mæt. Det er ikke, fordi jeg har glemt, hvor grænseoverskridende det kan være at skulle spise mere fedt, for det kan jeg sagtens huske, men det er mere, fordi jeg virkelig synes, at arbejdet med at lære at mærke, hvor meget man skal spise, før man er mæt (eller ikke sulten mere) er et af de aller-allervigtigste i kampen mod for mange kilo. Og det er jo ikke noget, der findes et entydigt svar på. Det varierer fra dag til dag.

Sult og mæthed
Hvis man (som jeg) har levet med den uro, som nogle af os får i kroppen af at spise fedtfattigt og mange kulhydrater – det er den, som føles, som om det dirrer indeni – så kan jeg endnu bedre forstå, at det kan være svært at blive mødt med, at man bare skal navigere efter sin appetit. For når det dirrer indeni, er dét det eneste, man kan mærke! Men den dirren forsvinder, når man begynder at spise LCHF, og det bliver derfor meget nemmere at mærke forskel på sult og mæthed. Men selv herfra kan det kræve noget detektivarbejde at finde frem til, hvordan præcis sult og mæthed egentlig føles, og nogle vil derfor overspise i starten, mens andre vil underspise. Men i takt med at vi lærer at slå hovedet fra og rykke navigationen ned i maveregionen, så begynder der at ske ting og sager.

Portionsstørrelser på Instagram
Instagram kan være et fint medie til at lure på portionsstørrelser, men alligevel giver det heller ikke så meget mening. Mine tallerkener får ofte kommentarer som “kan du blive mæt af det?”, til “du må have en høj forbrænding med de store portioner!” Men egentlig er det bare et udtryk for, at jeg nogle gange spiser meget og andre gange lidt. Fordi jeg nogle dage er meget sulten eller spiser få men store måltider, mens jeg andre dage spiser flere gange. Jeg har ikke nogen regel, jeg følger.

Min typiske LCHF- tallerkenfordeling
Hvis jeg alligevel skal prøve at sætte nogle lidt generelle ord på en typisk LCHF-tallerken (for mig), vil den til frokost og aftensmad cirka bestå af:

– En halv tallerken grøntsager

– Kød svarende til en lille håndflade

– Fedt – varierende type og mængde

LCHF  tallerkenfordeling

Her har vi en kålsalat med rosenkål, avokado og blåbær vendt i en dressing af appelsinsaft og olivenolie. Så har vi grillede grøntsager, som også er vendt i olivenolie. Til sidst er der noget oksekød (med fedtmarmorering) og en klat aioli. Havde jeg ikke haft aioli i køleskabet, havde jeg smidt et par skiver kryddersmør på kødet.

Morgenmaden
Fordelingen på morgenmadstallerkenen er dog lidt anderledes, idet den er mere protein/fedt-baseret. Jeg kunne godt være bedre til at få grøntsager på tallerkenen om morgenen, men det glipper altså tit i farten. Så det bliver oftest bare til lidt morgengrønt i form af tomat, agurk eller peberfrugt. Lidt har også ret, tænker jeg.

Her fx omelet med ost og kylling serveret med tomater og kaffe med fløde. Fiskeolie on the side.

morgenmad LCHF

Det var lidt løs snak om portionsstørrelser. Det er vigtigt at få understreget, at der ikke findes rigtigt og forkert her, så længe man spiser efter sin appetit. Spiser man et lille måltid, er man hurtigere sulten. Spiser man et stort måltid er man mæt længere. Bortset fra de dage, hvor man er et bundløst hul og kan spise dagen lang. Der spiser man dagen lang. De dage opvejes (måske) med dage, hvor man ikke har meget appetit, men det kræver, at man tør lytte efter!

Årets julegave-idé❤️

120 lækre, sunde og mættende opskrifter til alle dagens måltider + lidt ekstra lækkert til de særlige lejligheder.

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

102 kommentarer til “Hvor meget må jeg spise? – et bud på en LCHF-tallerkenfordeling”

Skriv en kommentar

  1. Hej Jane. Har lånt din skønne bog Spis dig mæt og glad, og købte din nye bog i sidste uge. Min mand og jeg har lavet flere at dine dejlige retter og har levet LCHF siden 4.1.2015. Vi har begge tabt os og trives som udgangspunkt storartet. Dog har jeg et lille men. Jeg føler ikke min hjerne fungere optimalt. Jeg føler det som om jeg kun fungere 80 % i forhold til tidligere. Jeg er udpræget mere glemsom og oplever at jeg skal lede efter min kunnen. Gør jeg mon noget forkert. Bør jeg spise flere kulhydrater?? På forhånd tak :-)

    Svar
  2. Hej Jane

    Jeg er helt ny på LCHF (jeg startede rigtigt tirsdag d. 20. januar, og har et spørgsmål, som jeg får meget blandede svar på … måske er svaret, at det simpelthen bare er individuelt. Når jeg selv forsøger mig med research er resultaterne også blandede. Jeg er mere eller mindre hele livet blevet “punket” for ikke at spise nok – forstået på den måde, at jeg trives bedst med 1 eller 2 måltider om dagen, og ved lejlighed et lille mellemmåltid. Jeg har gjort det samme her de første dage, og jeg kan allerede nu mærke, at den fede mad er god for mig … men spørgsmålet er. Er det bedre for kroppen at spise 3 hovedmåltider om dagen (af mindre størrelse end nu) og så 1-2 mellemmådtider som her kunne være en agurkestang og noget flødeost, et kogt æg, lidt dampet broccoli med smør, en ostestang eller et par flæskesvær? Eller er det okay, at jeg faktisk bare spiser en gang eller to om dagen, og så ellers tager et mellemmåltid eller to, på de dage, hvor det passer mig bedst? Mit primære problem er morgenmad … der har jeg altså svært ved at spise noget som helst. Jeg ved godt der er æggelatte som mulighed osv., men jeg har ikke turdet prøve endnu … jeg kan ikke helt overskue tanken om æg i min kaffe! :)

    Jeg vil så frygteligt gerne kunne følge dit råd om at spise når jeg er sulten, til jeg ikke er sulten mere, men er fx 1 (meget) stort hovedmåltid (typisk aften) og 2 meget små måltider for ekstremt?

    Ellers tusind tak for en givende side. :)

    Her i starten prøver jeg at være striks, så jeg moderer nok lidt i mange af dine opskrifter. Der er så utroligt meget, der ser lækkert ud, og på mandag, hvor der kommer husk og sukrin med posten vil jeg prøve dine pandekager. Med flødeskum. ;)

    Svar
    • Altså min holdning er, at du skal respektere det måltidsmønster, der passer dig, og hvis det er at spise et eller to større måltider om dagen, så er det det, du skal følge. Det vil jeg mene. At spise få måltider sætter selvfølgelig lidt krav til kvaliteten ift. at få nok næringsstoffer i kosten men selve måltidsfrekvensen ser jeg ikke som et problem. Tværtimod kan det være fint for både forbrændingen og fordøjelsen at få en pause for den konstante strøm af mad, som mange får, når de spiser 5-6 gange i løbet af en dag. :)

      Svar
      • Hej Jane

        Tusind tak for det fine og hurtige svar :D Jeg tror bare jeg gør, hvad der føles godt, så. Jeg har netop spist en stor portion blomkåls- og knoldselleristuvning (med rigelig smør og fløde og salt (ketosen tror jeg netop er startet)) og en hakkebøf. Da jeg stod op i formiddags var det en kvart agurk, lidt flødeost på den og 4 cherrytomater. Jeg tror, Jeg er mæt resten af aftenen. :D

        Igen – tak for svar. ;)

        Svar
  3. Hej jane

    Nu har jeg spist LCHF kost i 1 måned og jeg har taget 3-4 kilo på. Til morgen har jeg spist græsk yoghurt med musli, middag en tallerken med salat, rejer, æg, tomat og agurk med creme fraise dressing, aften lasange med aubegine istedet for pasta… hvad går galt ? drikker urtete og max 2 kopper kaffe resten vand…

    Svar
    • Hej Elinor
      Det eneste, der springer mig i øjnene, er morgenmaden. Prøv at bytte yoghurten med rigtig mad og evt. bare spise yoghurt en enkelt dag om ugen. Hvis resten er det eneste, du spiser, lyder det også mærkeligt på mig, at du skulle kunne gå op i vægt, må jeg indrømme, så der må jeg blive dig svar skyldig…

      Svar
  4. jeg har læst og læst om LCHF. og jeg har købt begge bøger. Men jeg synes det er svært at finde ud af, hvor meget man må spise i løbet af en dag. Jeg kan simpelthen ikke forstå, at der ikke kan gives en opskrift på en dagskost, så man har lidt at gå ud fra ?? Jeg har læst og forstået alle Janes svar på dette og hint, men alligevel. Jeg vil f.eks. gerne have brød hver dag, og har købt en pose “fuglefrø” til at bage et LCHF-brød af. Jeg skal tabe rigtig mange kilo, og vil gerne igang…..så er der nogen der kan svare på mit spørgsmål ??

    Svar
    • Hej Ebba
      Er selv lige startet på LCHF og mangler også denne dagskost, men fandt i den nye bog Spis dig mæt og slank en side med forslag til dagskost. Hvor der står ca hvor meget kød og grønt der skal spises til hver måltid. Den følger jeg.

      Svar
  5. Hej Jane
    Jeg har længe gerne ville lægge mine kostvaner om da jeg døjer meget med sukkertrang osv. Jeg trænger også til at tabe mig en 20 kg, men tænker det kommer med at få kontrol over min sukkertrang. Grundlaget for at jeg tror LCHF er noget for mig/os er at jeg på et tidspunkt var på en kur med meget protein og faktisk ingen brød, pasta mm. Jeg havde det SÅ godt, havde ingen sukkertrang, tabte 5 kg på en måned osv. Desværre var det det samme mad hver dag + man skulle spise hver 2. time, + der var meget forberedelse hver dag med de mange små måltider så jeg løb lidt sur i det. Men nu er vi så startet – min mand og jeg (som heldigvis altid er med på mine “skøre” ideer, med LCHF for at se om det kunne være et bedre bud der passer bedre ind i vores travle hverdag. Vi har lånt din bog og en anden der hedder noget med LCHF på 14 dage mener jeg, for ligesom at komme i gang. Vi er i skrivende stund på første dag, jeg har fået en omelet lavet af 2 æg, lidt fløde og ost til morgen, kaffe med fløde til formiddag, græsk salat til middag og kaffe med fløde her til eftermiddag… og jeg føler endnu ingen sult og har det fantastisk i maven og ingen sukkertrang.. love it. MEN… nu kommer mit spørgsmål, min mand er ved at dø (ok overdrevet :o)) Han fik også omelet til morgen bare med 3 æg, mere græsk salat end mig til middag og faktisk også gulerodsstave med, skal mænd mon ha noget mere end kvinder, måske kød blandet i omeletten eller lig. og hvornår ved man om man har fået nok fedt til maden, for mig er en spsk. olie over den græske salat nok til jeg føler jeg har fået nok fedt, men er det det ? (skal han evt. have mere fedt end mig ?). Jeg ved godt du skriver man skal mærke sig frem, men er det man skal mærke om man er mæt helt til næste måltid eller bare mæt TIL sit måltid – håber du forstår hvad jeg mener :o)

    Altså opsummering:
    1: skal mænd have mere (måske dobbelt portion) end kvinder og skal mænd have mere fedt end kvinder
    2: skal man eksperimentere med at tilsætte fedt op til man er mæt til næste måltid (jeg tænker ud fra din tallerkenmodel at man spiser kød svarende til ens hånd, grønt svarende til ens hånd og så fedt for resten i form af smør på kødet, olie på det grønne mm. ??)

    Håber du har tid til at svare på mine spørgsmål og hjælpe os lidt på vej og ellers tak for en skøn blog :o)

    Mvh. Tina.

    Svar