Hvorfor jeg ikke spiser skyr til morgenmad

Jeg spiser normalt ikke skyr. Jeg kan i hvert fald ikke prale af at være den, der holder skyr-salget i gang her i landet. Skyr er ellers udråbt til über-sundhedsprodukt nr. 1. Højt proteinindhold og lav fedtprocent. What’s not to love? Well. Skyr kan jo ikke ligefrem kaldes et “high fat”-produkt, hvorfor det heller ikke er noget, jeg spiser ofte.

Alligevel hænder det, at skyr finder vej til mit køleskab. Det er oftest hvis der er udsolgt af græsk yoghurt 10 %. Forleden morgen vågnede jeg op og så til min gru at køleskabet var helt blottet for alt, der hed æg og kød. Men der var skyr og fløde. Glimrende tænkte jeg, så laver jeg en portion med det proteinrige skyr og banker fedtprocenten op med noget fløde. Det gav mig denne portion og nøj, hvor det smagte godt!

Sammen med denne lækre sag tog jeg ca. 2 tsk fiskeolie (reklamelink)

Skyr med flødeskum LCHF

Skyr rørt med flødeskum

Føj til favoritter Udskriv Pin
1
|
2 min

Ingredienser

  • 250 g skyr
  • 100 g fløde (reklamelink)
  • vaniljepulver lidt til at røre i flødeskummet
  • 2-3 dråber Steviadråber med vanijlesmag (reklamelink)
  • 25 g æble skåret i små tern
  • kanel til drys
  • sesamfrø og hasselnødder ristede

Sådan gør du

  • Pisk fløden til skum og rør med skyr til lækker luftig masse.
  • Rør sødning i (eller lad være)
  • Drys med kanel, æble og ristede sesam/hasselnødder.

Stor portion men stadig sulten

Det var en pænt stor portion flødeskums-skyr, synes jeg selv, men allerede da jeg var færdig med at spise den, havde jeg fornemmelsen af, at jeg nærmest var mere sulten, end inden jeg spiste den. Det måtte være noget pjat, tænkte jeg, og prøvede at fjerne fokus fra sult-tanker ved at begrave mig i arbejde og andre aktiviteter.

Da klokken blev 9, var jeg træt af at skulle bruge tankevirksomhed på at ignorere sulten, og jeg lavede en stor kop kaffe med fløde og kokosolie. Så faldt der lidt ro på.

Sulten resten af dagen

Alligevel var jeg sulten til frokost tidligt og selv efter en – hos mig – “normal” frokost, følte jeg mig stadig småsulten. Så jeg supplerede med endnu en kaffe med fløde og kokosolie. Og så gik det ellers fint nogle timer.

Lige før aftensmaden blev jeg dødsulten igen og spiste en hel masse peanuts, hvilket generelt er dumt, lige før man skal spise aftensmad.

Men jeg kunne dog sagtens spise en fin portion aftensmad alligevel. Om aftenen var jeg igen småsulten, men jeg var ikke hjemme og havde ikke mulighed for at snacke videre.

Hold nu fast en masse måltider! Jeg spiser meget sjældent mere end tre gange på en dag, og jeg er bestemt ikke vant til at skulle ignorere sultsignaler igennem dagen.

Starter jeg dagen med sådan en omgang her:

Morgenmad LCHF

To spejlæg med flødehavarti, en rest kød fra aftensmaden, lidt avocado og stadig med ca. 2 tsk fiskeolie ved siden af. Denne morgenmad holder mig mæt til frokost. Uden at jeg behøver bruge formiddagen på at ignorere sultsignaler.

Samme kalorier og proteinmængde – forskellig mæthed

Men det er pudsigt, ikke? Portionerne indeholder omtrent samme kalorieindhold og ca. samme mængde protein.

Men den ene indeholder lidt flere kulhydrater og lidt mindre fedt (men dog stadig relativt få kulhydrater og meget fedt), mens morgenmad nr. 2 her er meget kulhydratfattig og lidt federe.

Så endnu engang må jeg konstatere at yoghurtmorgenmad bare ikke er vejen for mig. Hele dagen havde jeg også ondt i maven, men det er forventeligt (hos mig) med sådan et skud mejeriprodukter fra morgenstunden.

Er skyr dårligt eller usundt?

Betyder det, at skyr er et dårligt produkt? Sådan ser jeg ikke nødvendigvis på det.

Jeg ville givet vis have fået samme resultat, hvis jeg havde byttet skyr med græsk yoghurt 10%, så det er nok mere mængden af mejeriprodukt, det handler om.

Det her er blot, hvorfor JEG ikke starter dagen med en portion skyr. Hvis du trives fint på skyr, er der måske heller ingen grund til at ændre ved det – altså medmindre du gerne vil prøve at spise LCHF, selvfølgelig ;-)

Men oplever du problemer med at blive ordentlig mæt, sukkertrang om eftermiddagen eller trang til at små-snacke dagen igennem kan du prøve at bytte morgenmad i nogle dage og se, om det gør en forskel.

Få 7 dage gratis af MadbandittenPLUS

Få energiberegninger på alle opskrifter og egen favoritside og slip samtidig for forstyrrende annoncer.

Start gratis prøveperiode nu

 

59 kommentarer til “Hvorfor jeg ikke spiser skyr til morgenmad”

Skriv en kommentar

Hvad synes du om opskriften?




  1. Kære Jane:-)
    Jeg MÅ rose dig for din gavmildhed. Der findes så meget godt og lettilgængeligt materiale på din “Madbanditten” side og detailhandel jeg gerne takke dig for og jeg ønsker at du bliver ved at have materiale “free” på din side i fremtiden. Du er meget inspirerende og dygtig Jane – nå havde det ikke været for corona – var denne hilsen aldrig skrevet – så tak Jane – hold dig frisk – hilsen dorthe

    Svar
  2. Godt nok er det et indlæg af ældre dato, men skyr er jo stadig et “hot” emne/produkt.
    Jeg spiser skyr hver morgen og er mæt og tilfreds til langt op ad eftermiddagen.
    Min skyr blander jeg med en god portion olivenolie med citron, og selvom det måske lyder lidt væmmeligt, så smager det virkelig lækkert og frisk.
    jeg kan kun opfordre alle til at prøve det – masser af protein og skønne fedtstoffer.

    Svar
  3. Hvor sjovt. Jeg er igang med LCHF igen efter at have holdt en aaalt for lang pause.

    Sidste gang på LCHF tabte jeg mig fint, men havde en del problemer med hård mave. Og jeg blev så træt af at stå og lave omelet hver morgen (æg og fløde og grønt), selvom det smager godt. Jeg følte mig dog kun rimeligt mæt og hvis der ikke var grøntsager i, så var det slet ikke nok – og tog oftest en kaffe m kokosolie formiddag.

    Så denne gang spiser jeg 200 g skyr, 50 g fløde, 6 g HUSK – og jeg er overmæt fra kl 7 til kl 12. Og ingen problemer med mave eller snacktrang.

    Så jeg er ved at nå frem til, at jeg virkelig har brug for fibre for at fungere – både i forhold til fordøjelse og i forhold til mæthed. Men ellers holder jeg af LCHF-kosten, så jeg prøver om en kombi-model kan fungere :-)

    Svar
  4. hej jane. meget meget spændende, og meget personlig beretning om hvad mad gør ved din krop. jeg har nemlig selv brug for mad der mætter godt :) så meget interessant, TAK :) hilsen trine

    Svar
  5. Vi har i lang tid spist 200 gr skyr med 2 spsk hørfrøolie, müsli på mandler, nødder, sojaflager mv plus evt lidt bær – ikke æbler. Vi, min mand og jeg spiser ved 8-tiden og jeg er mæt 4-5 timer, min mand lidt kortere. Chiagrøden bliver jeg ikke mæt af. Æg ok, men det er dejlig nemt med skyr som ikke skal tilberedes. Jeg kan godt lide at lave mad, men synes det er rart at et måltid om dagen er uden brug af potter og pander.

    Svar
  6. Uhm – på Island spiser vi skyr med fløde! Det er den “rigtige” måde ;-) og måske lidt frugt – men det er jo dyrt deroppe :-)

    Svar
  7. Jeg spise skyr hver morgen og er rigtig godt mæt til frokost tide. Jeg går bestemt ikke og tænker over mad i løbet af formiddagen og jeg spiser blot skyr opblandet med lidt yogurt (for at gøre det lidt mere løst) og med hjemmelavet musli (havregryn, nødder og rosiner).
    Det smager fantastisk!
    Jeg tror også at jeg langt vil foretrække den morgenmad frem for det du viser på den anden tallerken..
    Men jeg bliver nød til at spørge om du kender til videnskabelige undersøgelse om langtidseffekt af en kost med højt kødindhold?
    Man kender jo effekten af mættet fedt på kroppen, og stort set alt kød indeholder dette.

    Svar
    • Jamen, hvis noget fungerer, så skal man ikke ændre på det! Det er jo kun i det øjeblik, man ikke opnår de resultater, man gerne vil (mæthed, energi, vægttab eller hvad det nu måtte være).

      Man spiser ikke meget kød på LCHF. Man spiser meget fedt. Jeg ved ikke helt, hvad du mener med, at “man kender effekten af mættet fedt”, men hvis du er interesseret i at fordybe dig i videnskabelig litteratur om emnet, kan jeg anbefale dig at besøge denne side: https://www.kostdoktorn.se/vetenskab/

      Svar
  8. Hej Jane.
    Jeg har leget lidt med lchf frem og tilbage nu i noget tid og jeg synes din bog og blog er super god! Der er bare noget jeg har lidt svært ved. Jeg er heller ikke kæmpe fan af skyr eller majeriproducter om morgenen i det hele taget. Jeg har altid været rigtig glad for rugbrød om morgenen fordi det er så nemt og hurtigt, men det mætter ikke særligt længe jo. Jeg prøvede en dag en lignende tallerken som dit sidste billede, men æggene med ost kunne jeg simpelthen ikke klemme ned. Jeg fik en skrækkelig kvalme og det afskrækkede mig fra at prøve igen. Jeg var på det tidspunkt ved at få influensa og det kan selvfølgelig også være årsagen til kvalmen, men oplever du aldrig at få kvalme af æg med ost lige når du er stået op?
    Ved godt at det som virker for den ene, ikke nødvendigvis virker for den anden, men har altså svært ved at acceptere det når der er noget jeg ikke bryder mig om.
    Hilsen Louise

    Svar
    • Jeg tør ikke sige, hvor meget der er tilvænning, men du må jo prøve dig lidt frem. Hvis du ikke er sulten om morgnen, så vent med at spise, til du bliver det. Eller start stille og roligt. Kvalme synes jeg ingen skal acceptere :)

      Svar
  9. Jane, ved LCHF snakkes der tit om det med at være mæt helt frem til frokost, men altså det afhænger jo også af hvornår man spiser hhv. morgenmad og frokost… Så hvor mange timer holder din morgenmad fx. den tallerken med spejlæg, kød og avokado dig mæt?

    Svar
  10. Meget interessant indlæg! Jeg er en af dem der sværger til skyr, elsker smagen, duften, konsistensen og proteinindholdet ;) Men jeg har aldrig rigtig skænket fedtprocenten en tanke, har suppleret med lidt mandler og bær på toppen og så ikke rigtig andet. Det plejede at virke fint da jeg spiste morgenmad ved 9 tiden og fik frokost allerede lidt i 12. For nyligt har jeg skiftet tider på studiet og spiser derfor allerede morgenmad ved 8 tiden og får først frokost omkring kl 13. Jeg har ikke kunne forstå hvorfor, men det virkede som om mine morgenmadsportioner hver morgen blev lavet større og større – jeg var nemlig pisse sulten hele tiden!
    Nu lyder jeg måske top naiv at jeg ikke har tænkt på det før, men skyr har bare så længe været “number one” i min bevidsthed, at jeg ikke har tænkt den kunne spille en rolle. Fra nu af skal skyr måske nærmere være mit eftermiddags/snack/dessert måltid og så skal jeg holde mig til glutenfrigrød med peanutbutter og mandler som mætter mere i min mave, æg og avocado eller proteinpandekager :)

    Svar
    • Ja det gør jeg. Sådan mere eller mindre. Ind imellem spiser jeg kød og nogle gange springer jeg morgenmaden helt over… Men det bliver til rigtig mange æg på en uge :)

      Svar
  11. Hej Jane
    Skønt med nogen, der endelig gør op med tanken om, at man kan blive ligeså mæt af skyr som af æg! Det kan jeg nemlig heller ikke, og jeg har bare hørt så mange prædike om det. Men hvis man endelig vil prøve med skyr, kan jeg godt anbefale den køleskabsgrød, jeg lavede i går med skyr mandelmælk og Chia frøhttp://frukofoedskoekken.dk/koleskabsgrod-med-mandelmaelk-chiafro-rugflager-og-granataeble/ – den kom tættere på at erstatte æggene (så tæt, at jeg faktisk prøver igen i dag :-))
    Kh Louise

    Svar