Gør det nemt at spise grøntsager!

Hvilke grøntsager de nemmeste at få spist? Dem, man får serveret! Måske har du bemærket forskellen i dit grønt-indtag de dage, hvor det består af en hurtig peberfrugt og lidt agurk skåret i stave og så de dage, hvor du mødes med lækre blandede råkostsalater med 2-3 forskellige slags grøntsager i. Hos mig er den forskel helt tydelig! Jeg tygger mig lidt modvilligt igennem de kedelige grøntsagsstave, som gudhjælpemig også tit finder vej til spisebordet herhjemme. Men det er mere for syns skyld end for fornøjelsens skyld. Når jeg så mander mig op til at lave en lækker råkostsalat eller grøntsagsret, fordobler jeg nemt mængden af grøntsager, jeg skovler indenbords, uden egentlig at tænke over det. Og så får man tilmed en meget bedre følelsen i kroppen, når man giver den noget groft grønt at arbejde med  og ikke kun det der var “vand-grønt”. Synes jeg…

Før jeg blev selvstændig, havde jeg et travlt fuldtidsjob. Det betød, at alting på hjemmefronten skulle planlægges minutiøst for at køre smurt. Så hver weekend brugte jeg en halv til en hel time på at snitte diverse grøntsager, som jeg opbevarede i køleskabet i lukkede beholdere. På den måde kunne jeg lynhurtigt bikse noget hurtigt grønt sammen, og jeg havde altid noget snittet grønt til at skjule i kødsovs, farsretter eller sovse. Smart.

Da jeg så begyndte at arbejde hjemme, var der jo ingen grund til at bruge tid på det i weekenden længere. Det kunne jeg da snildt få passet ind i en pause i arbejdet herhjemme. Hvor mange gange tror I, jeg lige har taget en times snitteri i en arbejdspause siden? NUL! Ikke én eneste gang. Og det er såmænd heller ikke, fordi jeg har fået mere tid foræret i tidsrummet mellem at vi kommer hjem fra fritter kl. 16.30-16.45 til kl. 17.30, hvor vi spiser aftensmad.

For at gøre en kort historie lang, gik jeg i køkkenet i weekenden og snittede. Frem med foodprocessoren og så snittede jeg ellers knoldselleri, rødkål, gulerødder, hvidkål og blomkål. Fannnerme i orden at have i køleskabet!

grøntsager

Når man snitter sine grøntsager på en gang, så slipper man for det første for at skulle vaske sin foodprocessor af efter hver gang. Og det i sig selv er jo win! For det andet får man en fornemmelse af, hvor meget grønt ens familie faktisk tygger sig igennem – og det er ret meget! Og sidst men ikke mindst får man en fornemmelse af, hvor meget mad, der er i et enkelt kålhoved. Er du tovlig, der er jo mad til flere dage i sådan et! Og det er jo værd at blive mindet om, hvis økonomien er lidt trang.

grøntsager

Med sådan en omgang grønt kan man nemt og hurtigt trylle sådan en middag her på bordet: Ovnbagt laks, rodfrugtrösti og en lækker råkost.  Effektiv arbejdstid: 15-20 minutter.

Aftensmad LCHF

PS: Jo! Knoldselleri og gulerødder vokser under jorden og er altså ikke “ovenjordsgrøntsager”, som man ellers spiser flest af på LCHF. Her i huset spiser vi dog for det meste liberal LCHF og er ikke bange for at invitere rodfrugterne ind i varmen. 

Den eneste Low Carb-kogebog, du behøver

Low Carb-Keto-LCHF. Kært barn har mange navne. Få styr på forskellene og få samtidig 120 af mine bedste opskrifter til alle dagens måltider. Perfekt til at lave ugens madplan og tage med i køkkenet

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

46 kommentarer til “Gør det nemt at spise grøntsager!”

Skriv en kommentar

  1. Kære Jane,
    Hvad er det for en foodprocessor du har, som kan snitte så fint og varieret? Jeg overvejer at betale et køkkenmenneske bare til at snitte kål fordi mine arme snart at blytunge, men måske en foodprocessor kunne gøre det i første omgang :-)
    Venligst
    Janni (og tak for al din inspiration)

    Svar
  2. Inspireret af blomkålsris og deslige er jeg begyndt at rive eller food-processe broccoli og hvidkål og så videre. Det er lidt nemmere at styre i en madpakke en snittet kål og lidt nemmere at komme op på nogen hæderlige og mættende mængder af stadset. Fx synes jeg en klassisk hvidkålsråkost eller variationer bliver meget mere lækker af at hvidkålen er fintrevet og de andre grønne sager skåret i små tern. Broccolien spiser jeg også rub og stub af når den har været en tur gennem det fine rivejern på foodprocesseren… også stokken og det der tykkere skal. Super nem måde at få et skud grove grøntsager på og så suppleret med en fed dressing mayo eller whatever så kører det bare til de nemme madpakker.

    Svar
    • Ja super god pointe! Det er så rart at finde måder, som gør det nemmere at få skovlet de grøntsager ind :)

      Svar
  3. HejHej. Tusind tak for en masse TILTRÆNGT(!) inspiration <3 Jeg har et spørgsmål til opbevaringen, jeg har altid brugt/lært at opbevare i vand. I hvert fald rodfrugterne. Er det helt forkert? Hvad er bedst? På forhånd tak :)

    Svar
    • Jeg ved ikke, om der er noget rigtigt og forkert. Mine rodfrugter holder sig fint friske i lufttæt beholder. Men gulerodsstave fx sætter jeg tit i vand.

      Svar
  4. Al din mad ser bare så overlækker ud :-)
    Hvordan snitter du din hvidkål/rødkål?? Er det bare med den snitter der laver skiver??

    Svar
  5. Sikke dog en god ide med at snitte til flere dage, herhjemme er moulinex’en altid beskidt :) men dur lufttætte poser fra ikea også? eller er der holdninger om at det skal være deciderede plast-el. glas beholdere for at det holder sig friskt?
    Mvh Louise

    Svar
    • hahaha typisk så står mit svar vist lige ovenover, også fra en som hedder Louise. Mange tak hehe, jeg prøver mig frem med ikea poserne dem har vi nemlig et ton af….

      Svar
  6. Jeg er også helt vild med at snitte grøntsager i store portioner! Især kål, som jeg snitter på mit mandolinjern. På en eller anden måde ryger det pludselig lettere i alle mulige forskellige salater og sammenkogte retter i løbet af ugen, når der ligger dér og er snittet. Jeg betaler også gerne de ekstra par kroner for at købe grønkål, der er vasket, ribbet og snittet – så er det bare så nemt lige at hælde det i en salatskål, putte det i en sandwich, en pesto el.lign.
    Jeg kan i øvrigt anbefale Ikeas genluksposer til opbevaring af snittede grøntsager. Hvis man ikke lige gider have hele vognparken af Tupperware til at stå og fylde i køleskabet (og opvaskemaskinen!), er de virkelig gode, og grøntsagerne holder sig fint sprøde og saftige. Det er måske ikke så økologisk korrekt, men det er vist det, min mor kalder “en billig hushjælp” ;)

    Svar
  7. Tak for inspiration :) Må anskaffe mig et nyt køleskab til alt det snittede, hakkede og pænt pakkede grønsagshalløj, der nu står på hylderne :)

    Svar
  8. Jeg gør det samme, det er intet mindre end genialt.
    Jeg kan anbefale at afsætte lørdag formiddag til det, så kan man nemlig lytte til Mads & Monopolet samtidig :-)

    Svar
  9. Grøntsagssnitning! Det må på listen over det ungerne kan hjælpe med til mht. lommepenge;-)
    Har lavet grøntsagsrisotto med kantareller og bacon. Fantastisk ret! Tak for inspiration.
    Hey…du har nu over 15000, der synes godt om madbanditten! Respekt herfra.

    Svar
  10. Ja, så er jeg også solgt!
    Har været herinde på bloggen og lure de sidste par dage, og føler mig genkendt og tryg ved, at det hele er så ‘sund fornuft’. At det at spise ikke bliver gjort til raketvidenskab, men er enkelt og samtidig über-lækkert.
    Jeg er vist rimelig gennemsnitlig, forstået på den måde, at jeg kan tåle alt – men bare kører ‘længere på literen’, har mere energi, sover bedre og kan tænke klart, når jeg holder mig fra kemi og alt det hvide: sukker, mel, ris….
    Dvs. der er ingen sindsyge blodsukkerudsving, medmindre jeg går FULDstændig amok i et eller andet snask. Og det sker meget sjældent.
    Jeg kan bare bedst lide ordenlig og gennemskuelig mad. Og så er jeg glad for ‘mere-fedt’ idéen. Mest fordi det jo smager herligt, det føles rigtigt og jeg allerede efter et par dage kan mærke, at det gør min krop rolig og jeg slapper bedre af. (og fordi jeg kan slippe den mentale hammer som kan slå hårdt, fordi (meget) fedt jo er ‘farligt’)
    Men også fordi jeg aldrig har forstået, at industrien pusher ‘ikke-mad’ som mad? Helt hen i vejret, efter min mening. Ikke så mærkeligt, at 8 ud af 10 løber forvirrede rundt i forsøget på at gøre det rigtige og samtidig har det dårligt.
    TAK, Jane for inspirerende indlæg.
    I’m on board :-)

    Svar
    • Velkommen om bord, Karin :)

      Jeg har det rigtig meget på samme måde. Jeg vil bare have rigtig mad af gode råvarer og en logik, jeg kan følge. Og nå ja, den übergode smag :)

      Svar
  11. Det lyder måske skørt, men hvilken foodprocesser har du?
    Min får det enten til at blive for groft eller for “smattet”. :(

    Har en Ballerup Mastermixer, som jeg overvejer at købe snitteudstyr til, men det er ret dyrt (699 kr.) så er lidt i tvivl.

    Svar
  12. Tak for spark – jeg er alt for dårlig til at få varieret. Mht holdbarhed, så snitter jeg to kg gulerødder hver lørdag og opbevarer i lufttæt beholder beholder i køleskab, og det holder sig fint sprødt i en hel uge :)

    Svar
  13. Hej Jane.

    Har du set salattøsens hjemmeside ? Nøj der er mange lækre og nemme opskrifter, så måske du kunne få noget inspiration der.
    Jeg har på ca 1 md tabt 9 kg og fået bedre nattesøvn ved at spise meget mere efter LCHF :)

    Mvh
    Tina

    Svar
  14. Hej :)
    Hvordan laver du rodfrugterösti?
    Så har jeg lige lidt spørgsmål til dig, vil du have dem her eller??

    på forhånd tak!
    Pernille :)

    Svar
  15. Rigtig god idé, men har en søn på 4 år, der ikke gider råkost men meget gerne grøntsagsstængerne… Nogen gode tips til hvordan råkost kan gøres “børnevenligt”? Han “falder ikke for” fx rosiner for at gøre det mere sødt, tror egentlig det er selve konsistensen inde i munden. Vi kan jo “bare” lave begge dele, men vil gerne kunne tage smagsoplevelsen et skridt videre en gang i mellem, hvis du har nogle gode tricks kunne det være dejligt :-)

    Svar
    • Mine børn (8 år) bliver mere interesserede, hvis jeg stiller forskellige skåle frem og kalder det en salatbar, de selv kan blande fra :)

      Svar
    • Hej Marie, herhjemme laver jeg råkost med gulerod, æbler og appelsin/rød grapefrugt og så hælder jeg appelsinjuice (helst friskpresset) ved i rigelige mængder og så selvfølgelig rosinerne (lad det gerne stå og trække). Alternativt er der versionen med gulerod og fintsnittet hvidkål med ananas og ananassaft og evt. ristede mandler. Med juicen blir råkosten lidt mere fordøjelig også for de små poder.

      Svar
  16. Hej Jane
    Tak for en skøn og inspirerende blog – som jeg nyder meget – og bruger flittigt. Et lille spørgsmål: Mister grøntsagerne ikke noget af deres næringsværdi (vitaminer/mineraler) når de snittes først på ugen og står i flere dage?

    Svar
  17. Hej, hvor længe holder de snittede grøntsager sig friske? Og hvad hedder de beholdere (mærke?) du bruger? Kan se det er glas? Ville jeg gerne have fingrene i, istedetfor alt det plast :)

    Svar
    • Nej, det synes jeg ikke de gør. De er jo i lufttæt beholder. Kål holder sig frisk i dagevis! Blomkålen lugter dog lidt af prut, når man åbner for beholderen, men det lever jeg så med ;-)

      Svar
  18. Godmorgen Jane,
    Tak for reminderen – pt er mandagen skudt i gang og oven på en travl weekend føler jeg mig allerede bagud, øv! Men men det der grøntsagssnitning skal altså på programmet igen, for min krop trænger til det grove grønt at arbejde med. Der er jo bare kun mig til at sørge for, at den får det ;-) Jeg bliver så glad for den foodprocessor, når der bliver mere køkkenplads, for indtil da foregår den der grøntsagssnitning i hånden…
    Lækre grøntsager du har på lager – glæder mig til at se det anvendt i ugens løb. Og damn! hvor ville jeg ønske, at min smagsløg kunne tage imod den lækre laks.
    Ha’ en dejlige mandag!
    KH
    – frk. sveske

    Svar
    • Når man har meget om ørerne, må man også acceptere, at man skærer lidt hjørner her og der. Og du har vist rigeligt at se til i øjeblikkket ;-)

      Jeg begynder at have en smule luft i programmet for første gang i månedsvis og så kommer der overskud til at snitte!

      Svar