5 x LCHF-frokost på 5 minutter

Ej, men det tager så lang tid at lave mad med LCHF! Det er meget hurtigere bare at smøre en rugbrød! Det er svært at argumentere imod, at en rugbrødsmad er hurtig, men der er altså virkelig ikke mange minutters forskel her. Jeg er med på, at det tager tid, hvis man skal stå og lave de store kreationer hver dag, men helt ærligt, hvem gør det ? Ikke mig. Frokosten her består som regel af rester, grønt og fedt. Alligevel har jeg altid syntes, at frokosten har været det sværeste måltid på LCHF. Hvad nu, hvis ens familie rydder fadene til aftensmaden, inden man har nået at tage noget fra? Så kommer man nemt lidt i knibe, synes jeg.

Well, her er fem hurtige frokosttallerkener. Kønt er det ikke altid, men smagen og mætheden er fin.

Hurtig LCHF-frokost: Laks

Hurtig LCHF-frokost: Kødsovs

Blandede rester

Hurtig frokost LCHF

Hurtig frokost LCHF - torskerognsalat

PS: Har du set, at svenske SBU (Statens beredning för medicinsk utvärdering) i dag har offentliggjort en rapport, baseret på svenske eksperters gennemgang af 16.000 videnskabelige studier, som fremover skal danne grundlag for de svenske anbefalinger af kost til folk, der lider af fedme? Den indeholder mange interessante pointer og godt med støtte til LCHF. Læs mere om den HER og HER.

Årets julegave-idé❤️

120 lækre, sunde og mættende opskrifter til alle dagens måltider + lidt ekstra lækkert til de særlige lejligheder.

Find bogen her: De bedste fra Madbanditten

38 kommentarer til “5 x LCHF-frokost på 5 minutter”

Skriv en kommentar

  1. Hej
    jeg er en pige på 20 år, som fik konstateret PCOS for cirka et år siden. jeg er på ingen måde overvægtig, jeg træner hver dag – og svinger mellem styrketræning og cardio. men jeg føler ikke at jeg rykker mig i forhold til der hvor jeg godt vil hen med min krop. som er mere tonet, og gerne tabe mig, som nogen nok vil mene at jeg ikke behøver da jeg er meget normal kropsmæssigt, jeg har kraftige knogler og en god muskelmasse.

    Jeg fik anbefalet at en diætist at spise efter Kiss-kost. hvilket jeg har gjort siden, men jeg føler ikke at jeg opnår resultater.

    min madplan er følgende
    morgenmad: 1 æg, samt lidt æggevide, 2 skiver bacon, 1 stk rødløg, 1 håndfuld spinat vendt i kokosolie på panden, og en skive rugbrød.

    snack: 1 æble 10 stk mandler.

    frokost: typisk når jeg er på arbejde hvilket er hverdag bortset fra søndag, så det jo begrænset hvad jeg kan få, og jeg vil helst ikke bruge meget tid på at lave min frokost. så jeg har altid noget med hjemme fra, som ikke kræver mere end 5 min og forbedrede på arbejde.
    100 gram laks typisk varmrøget eller skiveskåret. to stk. sport knækbrød en halv avocado og 3-4 gulerødder.

    aftensmad: spiser jeg altid salat. som stort altid består af den samme bund mæssigt. 300 gram grøntsager her bruger jeg (spinat, kål, rødpeper). som protein bruger jeg typisk 150-200 gram kylling, eller 100 gram røget laks.
    fedt bruger jeg 20 gram ristede solsikke kerner.
    dressing: lidt olie, applecider vingegar, salt, sød chili sovs fra easy hvilket vil sige sukkerfrit. lidt soyasovs.

    jeg drikker 3 kopper decaf-kaffe om dagen, med vand og mandelmælk.
    og det er det.

    som du kan læse spiser jeg meget ensartet, hvilket jeg gør fordi det nemt og hurtigt, da jeg ikke har så meget tid og gøre godt med.

    jeg kunne godt tænke mig og vide hvad jeg kan gøre anderledes, jeg har købt en af dine bøger på saxo, men synes at de frokost foreslag som der er, virker uoverskuelig for mig i forhold til mit arbejde, jeg arbejder fra 11-18 6 dage om ugen.

    hvad synes du? skal jeg droppe mine kuldydtrater fuldstændigt, mit ene stk. rugbrød, og to stk. sportsknækbrød. vil det vise nogen form for forandring?

    Svar
    • Hej Frida

      Jeg synes, din kost lyder superfin allerede og jeg kan godt lide at du holder det enkelt. Det er min erfaring at det fungerer fint.

      Hvis du har mod på det, kan du godt teste at tage fx 4 uger, hvor du fjerner de få kulhydratkilder, du har tilbage (primært rugbrød/knækbrødene tænker jeg her på og evt også frugt og gulerod hvis du vil gå all in)

      Du kan overveje at sætte din portionsstørrelse især om morgenen op, så du fx spiser 2 eller 3 hele æg, så du ikke behøver spise om formiddagen og din frokost behøver som sådan ikke være meget anderledes. Måske lidt mere laks, evt. et kogt æg til og lidt mere dressing som kompensation for knækbrødene.

      Jeg tror ikke du vil opleve at det er så forskelligt tidsmæssigt men jeg tror godt, at du ville kunne opleve en blodsukkermæssig og appetitregulerende effekt af det. Under alle omstændigheder tænker jeg, at du jo ikke har noget at tabe ved at prøve det af. Synes du efter fire uger, at det ikke spiller, kan du øge kulhydratindtaget lidt igen. Du ligger jo allerede i et fint leje.

      Svar
    • Hej :)

      Jeg tror din kommentar er blevet slugt af systemet. I hvert fald kan jeg ikke se andet end ‘hej’

      Svar
  2. Hejsa,
    Var inde og kigge på frokost på 5 minutter, hvor jeg fandt torskerognsalat med et fint og indbydende billede. Men hvor er opskriften? Har prøvet taktikken på billedet, men der sker ikke noget.

    Vh Karin

    Svar