Hjælp, jeg taber mig for meget på LCHF!

Det her med vægt er en finurlig størrelse. Nogle oplever, at vægten falder stødt uge for uge på LCHF, mens andre oplever at få stabil vægt. Enkelte går også op i vægt. Hvad der ligger bag det, skal jeg ikke kloge mig på i dag. I stedet vil jeg tale om en anden problematik: Nemlig dem, som taber sig for meget!

I den sidste tid har jeg nemlig modtaget flere henvendelser fra folk, som står i den uheldige situation, at de taber sig for meget. Og selvom det kan ligne et drømmescenarie, så er det et reelt problem for dem, der står i den situation. De stortrives på LCHF og er kede af udsigten til at måtte gå tilbage til deres gamle kost, fordi vægten simpelthen bliver for lav. Her er et eksempel på en sådan mail (som jeg har fået lov til at bringe).

Læs deres henvendelse her:

Kære Jane

Vi skriver til dig, fordi vi er et par på 28 og 29, der har “flirtet” med LCHF i et lille halvt års tid og nu den sidste måned har spist udelukkende efter principperne. Vi er meget glade for din blog  -følger dig troligt – og har nu også købt din bog, som vi bruger rigtig meget. Tak for en rigtig anvendelig tilgang til madlavning efter de gode principper, det er virkelig lykkedes dig at lave en både brugervenlig og samtidig lækker kogebog. Skønt når man er både mad-elsker (måske nok i virkeligheden nok ret vilde med mad og gastronomi) og samtidig er glad for at spise sundt og naturligt. Fedt med det hverdagsagtige og overskuelige, fordi vi også har tvillinger på 1,5 og en pige på 3; så går det ligesom bare ikke rigtigt at stå i køkkenet hele tiden.

Her til spørgsmålet: vi taber os rigtig meget! Den sidste måned har vi begge tabt omkring 4 kg, og det er faktisk ved at være for meget af det gode! Mads vejer nu 74 kg og jeg 52, og vi skal faktisk helst ikke længere ned. Vi er ret slanke fra naturens side begge to. Vi har valgt LCHF, fordi det netop ikke er en kur men en livsstil. Og nu kan vi godt være lidt bekymrede for, om vi kan fortsætte den livsstil. Vi skulle jo gerne have bare lidt af stå imod med i hverdagen:-)

Hvad gør vi galt? Vi føler, at vi spiser, så vi bliver dejligt mætte, og at vi skruer godt op for fedtet. Spiser 3 gange om dagen – Mads måske 4 inkl. mellemmåltid.

Alle steder jeg søger omkring LCHF og vægt, finder jeg noget omkring (ønsket) vægttab, og der er vi slet ikke. I øvrigt trives vi rigtig godt på LCHF, og vil rigtig gerne fortsætte, men tænkte, at du måske havde nogle gode indput? Man må jo hellere gå direkte til kilden, hvis man mangler svar:-) 

Mange venlige hilsener, 
Mads og Marie Louise

Det kan godt være, man skal være tvillingemor selv for at bide mærke i, at Mads og Marie Louise har tvillinger på 1½ og en datter på 3. Og finder overskud til at spise LCHF!  Det er godt gået! Da mine tvillinger var 1½, levede jeg af franskbrødmadder med pålægschokolade og pasta med kødsovs. Nå, men det var lige en afstikker.

Hvad gør man, hvis man taber sig for meget på LCHF?

Kort sagt er forskellen mellem vægtnedgang og vægtvedligehold indtaget af kalorier.

Ønsker man at stoppe vægttabet, skal man altså spise flere kalorier. Ønsker man at fortsætte LCHF, er det primært fedtindtaget, man øger. Det er ofte svært, fordi maden mætter så meget og det gør det ofte også svært at få spist maden, fordi en ekstra fedtmængde risikerer at gøre maden uappetitlig og kvalmende.

At øge kulhydratindtaget en smule er ofte en nemmere vej. En mere liberal variant af LCHF med rodfrugter og frugt kan derfor være vejen frem for dem, som stadig gerne vil holde sig fra korn og sukker.

Hvis ens krop ikke har været udsat for årevis med slankekure, kalorietælling, sultekure og fedtfattig mad har den faktisk et fintfølende appetitsreguleringssystem. Men striks LCHF nedsætter jo appetitten, bl.a. fordi ketonstofferne er appetitdæmpende, men også fordi fedt og protein øger produktionen af kroppens mæthedshormon leptin. Og det kan simpelthen virke for godt, så man permanent kommer til at spise for lidt.

Da god LCHF-mad jo mætter både meget og længe, kan det være en svær øvelse at skulle “overspise”, og man kan derfor være nødt til at prøve at identificere nogle af de madvarer, som man kan spise meget af uden at opnå enorm mæthed. For mig er det fx græsk yoghurt, fløde og kokosmælk og nødder. Disse er ikke universelle forslag men bare mine. Retter med kokosmælk oplever jeg fx slet ikke mætter mig svarende til det antal kalorier, de indeholder. Eller sæt en pose macadamianødder foran mig og jeg spiser rask væk 800 kcal i dem uden at føle nævneværdig mæthed.

Så det handler altså om at identificere de energirige madvarer, man kan spise, uden at opleve tilsvarende mæthed.

En anden god måde at få hældt ekstra kalorier indenbords er også ved at nyde de gode LCHF-godter, kager og desserter i weekenden. Ikke vælte sig rundt i dem, så de tager plads for den rigtige mad, men prøve at snige dem ind som ekstra. Mange har det rart med denne strategi, fordi de ikke behøver tænke så meget over at øge kalorieindtaget i det daglige men i stedet nyder flere friheder i weekenden.

Få 7 dage gratis af MadbandittenPLUS

Få energiberegninger på alle Madbandittens opskrifter, egen favoritside, færdige madplaner med indkøbsliste og slip for forstyrrende annoncer.

Start 7 dages gratis prøveperiode nu

 

54 kommentarer til “Hjælp, jeg taber mig for meget på LCHF!”

Skriv en kommentar

  1. Hej Janne

    Jeg tror desværre dit spørgsmål går ud over mine kompetencer, det lyder som om du har brug for rigtig kvalificeret hjælp. Jeg har selv fået virkelig fin hjælp hos Tine fra Roots Clinic. Hvis du er parat til at indgå i den type samarbejde, får hun mine varmeste anbefalinger❤️

    Svar
  2. Bedre sent end aldrig… jeg er på LCHF primært pga ketose… desværre taber jeg mig også for meget. Er 61 år i udemærket form … huden følger ligesom ikke rigtig med :-( … men svært ved at opnå optimal/ stabil ketose !

    Svar
  3. Hej Jane.
    Jeg havde faktisk ovevejet at skrive til dig om lige denne problematik, for jeg kæmper også med at holde vægten oppe. Jeg har altid været mager, har dog været på noget medicin i mange år, som fik vægten op, men det ser jeg nu ingen grund til at tage mere, så vægten rasler nu ned. Mit stofskifte er normalt. Jeg har i flere år haft problemer med fordøjelsen og med at jeg ikke optager visse næringstoffer fra kosten – især jern – samt at nogle måltider bare ryger lynhurtigt igennem systemmet. Så jeg 30 min efter måltidet må x antal gang på toilet. Jeg har desuden ingen energi, overskud og nok et blodsukker der ryger op og ned, hvilket ofte fører til humørsvingninger og depression. Derfor foreslog min læge at prøve LCHF-diæt i en periode på 4 uger og se om mine symptomer blev bedre. Mistanken er på glutenintolerance . Han var i tvivl om jeg ville tabe mig yderligere eller den ekstra fedt og protein ville få mig til at blive normalvægtig – han tror jeg spiser for magert og for lidt. Jeg har været på diæten i 3 uger og er vild med maden og har fået det bedre i min mave, samt et stabilt blodsukker – så vil da helst fortsætte. Min vægt er nede på 50 kg, og jeg må ikke tabe mig mere. Da det jo er en slankekur er jeg også i tvivl om, hvad jeg kan gøre for ikke at tabe mig mere. Jeg overvejer at supplere med noget styrketræning, for at bruge alle de ekstra proteiner fra denne kost til noget fornuftigt. Jeg har også tabt en de muskelmasse. Af motion går jeg nogle lange ture med min hund dagligt :-)

    Svar
    • Det er en svær problematik og jeg har ikke det store kendskab til det. Min mand går dog fx meget ned i vægt på striks LCHF, så vi er landet på, at han må spise liberal LCHF, hvilket for hans vedkommende betyder at han snacker lidt ekstra på nødder og mørk chokolade. Heller ikke det værste, man kan blive udsat for, vel?
      Meld gerne tilbage, hvordan det skrider frem for dig :)

      Svar
  4. Hej Jane
    Jeg har fået lidt kig på din side vedr LCHF, men er ret usikker på om det vil hjælpe mig at gå den vej kostmæssigt.
    Jeg træner en del (10-15 timer om ugen, hård træning) og er nu begydnt at tabe mig, for meget får jeg af vide. :(
    Hvad anbefaler du….?

    Svar
    • Det er lidt svært for mig at sige. Mange taber sig jo netop på LCHF. Andre taler om at kosten virker vægtkorrigerende, så den også kan bruges til undervægtige, der skal op i vægt, men jeg ved det ikke rigtigt. Med så meget hård træning, vil du dog sandsynligvis være nødt til at vælge en liberal model af LCHF. Måske bare giv det et forsøg! Men vær opmærksom på at det kan betyde noget for din energi til træning, imens din krop omstiller sig til fedtdrift :)

      Svar
  5. Uha hvor er denne nye LCHF- verden interresant :)
    Sikke en skøn og inspirerende blog Jane :)
    Jeg er lige som alle andre nybegyndere helt vild interesseret i hvordan i sammensætter jeres kost.
    Kunne i ikke lokkes til at skrive en uge mad dagbog ??? :)
    Det kunne være så godt :)

    Svar
    • Nej, jeg kan i hvert fald ikke lokkes til det. ;-)
      Jeg kan godt se, at det kan være rart med inspiration, men det kan du lige så godt få ved at suse rundt på bloggen og se på morgenmad, frokost og aftensmad og så sammensætte menuer derfra. Desuden varierer mit madindtag meget. Nogle dage spiser jeg lidt, andre dage meget og begge dele kan give misvisende billede af helheden. Så nej, jeg vil langt hellere, at du selv mærker efter, hvornår du er sulten og hvornår du er mæt . Vi er jo alligevel ikke ens, du og jeg :-)

      Men du er ikke den første der spørger, og der er lidt inspiration at finde, fx her: https://www.madbanditten.dk/2013/07/01/lchf-for-ensformigt/
      Ellers er den slags indlæg samlet her: https://www.madbanditten.dk/dagsmenu/

      PS: Kender du LCHF-forum.dk? Der er masser af nybegyndere og garvede LCHF’ere, der deler erfaringer :-)

      Svar
      • Godmorgen Jane :)
        Tusind tak for hurtig svar og tak for gode link.
        Ja der er virkelig meget inspiration :) skønt

        Jeg er nok i virkeligheden også en del fedt-forskrækket, da jeg kommer fra en lang periode på DUKAN – kuren / livsstilen…. men det er simpelthen for hårdt ,kun at spise proteiner i hele dage af gangen, var altid sulten,og kunne mærke det gik ud over det ellers gode humør og tålmodigheden… ;)
        Hvor er det skønt at finde en anden måde at spise på her hos dig.
        Har et par kilo der generer, en delle på maven der driller og nogle lår der ligner flødeboller ;)
        Det kunne være så godt at blive lidt “ud-klattet” eller hvad det nu hedder ;)
        Jeg har forsøgt at tage fedtet til mig… hvilket jeg jo absolut ikke har været vant til, men jeg er så meget i tvivl om jeg gør det rigtige. ( har været i gang et par uger nu og vægten rokker sig ikke )
        Starter morgenen med så meget fedt som muligt, da jeg læser mig til at det er det der kan hjælpe mig af med sukkerfælden om eftermiddagen…
        Jeg spiser 2 æg med ½ dl. fløde på panden (UHM), 2 tykke skiver havarti,2-3 skiver hamburryg og the med 1 tsk. kokosolie.
        Formiddagen er stadig lidt præget af DUKAN: 1 store spsk. hytteost, cheasy, 2-3 skiver hamburryg og så har der sneget sig lidt rød peber ind :)
        Frokost er den lækreste buffet på jobbet, hvor jeg spiser meget varieret overjords-grønt, enkelte salater har lidt frugt i sig, dertil kød – vejer ikke maden så ved ikke hvor meget jeg får, men jeg bliver dejlig mæt :) ( tager 1 tallerken)
        Eftermiddag: bliver stadig SÅ SULTEN, så ender med at små spise mandler, dit gode knækbrød og tit også havarti…
        Aftensmaden er som den har været i mange måneder uden kulhydrater. Grønsager og alle former for kød og evt. sauce. ( 1 tallerken )
        Sen aften.. forsøger ikke at spise men har da fået en hang til revet æble med flødeskum og mørk chokolade.. forsøger at holde det til weekenden… men måtte altså overgive mig i går, en ganske almindelig onsdag :)
        Håber at du måske kan give mig et par gode råd til mine eksperimenter med LCHF – er der noget der lyser dig i øjnene som jeg gør helt forkert..??? skal jeg forsøge at tælle mine kalorier… hvilket jeg hader ;) … ??? eller spiser jeg en forkert fordeling ..???

        Ha’ en rigtig dejlig LCHF dag :)
        Venligst Majbrit

        Svar
        • Det kan være rigtig godt at starte dagen med et solidt morgenmåltid. Men meningen er jo samtidig, at vi langsomt udsluser mellemmåltiderne, så vi spiser færre gange om dagen. Hvis du både sætter måltidsstørrelsen op og fortsætter med at spise hver 2.-3. time er det nemt at komme til at spise for meget. Eller – i hvert fald for meget til at gå ned i vægt. Er du fx sikker på, at du behøver formiddagsmåltidet? Kunne en kop te med lidt kokosolie måske gøre det? Sult og mæthed føles anderledes på LCHF end vi er vant til, og det skal man så lige vænne sig til. Eftermiddagen synes jeg også kan være lidt lange. Kaffe/te med kokosolie eller en oopsie har hjulpet mig igennem.

          Dog vil jeg sige, at hvis du i en periode har sultet dig selv (og det har du nok desværre), så har kroppen opreguleret appetitten (det har jeg et afsnit om i min nye bog). Det er hormonstyret, og det er der simpelthen ikke andet at gøre ved end at spise din krop tryg i en periode og acceptere stilstand eller endda en lille vægtstigning (ja, sorry, men det er altså vilkårene). Det tager tid at lære at mærke efter, men det er arbejde, der er givet godt ud. På den lange bane bringer det dig tættere på dit mål end endnu en crash diæt!

          Så mærk efter om du reelt er sulten eller om det er noget andet, der giver spisetrang. Især udenfor hovedmåltiderne :-)

          Svar
  6. Hej Jane.

    Det kan godt være . Jeg synes bare jeg kan spise uendelig meget fedt og dermed få alt for mange kalorier hvis ikke jeg får noget protein (nærmest ligeså meget som fedt) Spise omkring 20 g fedt mere end protein om dagen ? :/

    Jeg får de kalorier der skal til får at bevarer min vægt – men er stadig sulten sys jeg . – og har svært ved at skulle spise så mange kalorier i fedt for atr blive mæt. Kan også være jeg er for bange for at tage på, når jeg har god appetit og skalæ spiser fedt hvor der er så mange flere kalorier i end protein :(

    Svar
    • Men mit bud er stadig, at du spiser for lidt fedt. Du skal fortsat spise protein. Et bud kunne være 1-1½ g pr. kilo kropsvægt. Det kan også være, du spiser for få kalorier. Mange tidligere kalorietællere spiser for få kalorier, når de skal vedligeholde deres vægt. En del af forklaringen ligger i, at forbrændingen er nedreguleret pga. den lange periode med kaloriereduktion. Uden at vide om dette passer på dig ;-) Min nye bog, so udkommer til januar, handler bl.a. om dette.

      Du kan jo overveje om du vil give striks LCHF en chance i en periode. Det er meget svært for kroppen at tage på i vægt, når den er i ketose, så det kan være med til at booste forbrændingen og give et (endnu) mere afslappet forhold til det at spise fedt. Læs evt. mere her: https://www.madbanditten.dk/tab-dig-med-lchf/lchf-og-ketose/

      Svar
  7. Det er sjovt at læse hvor mange der oplever at De ikke kan spise så meget på LCHF og dermed tabe sig.. Jeg synes jeg er sulten hele tiden. Hvis jeg skulle spise hver gang jeg blev sulten, alt med fedt og protein at gøre så ville jeg ligne en prop tror jeg… :( Jeg har mere energi end før jeg startet – men det har desværre også noget at gøre med at jeg blev “proteinforgiftet” og levet lavt på både fedt og kulhydrat.. Synes bare det er lidt svært! Jeg har også en fantastisk god appetit og en god trang til hyggespisning :( Jeg er ret slank og træner ca. 4-5 gange om ugen både styrketræning og løb.. Jeg spiser så jeg holder vægten, men kunne SAGTENS spise mere .

    Nogen der kender til det?

    Svar
  8. Jeg kunne have skrevet den mail! Har tvillinger på 1 år og en datter på tre – elsker LCHF, og hvad det gør ved min krop, mit energiniveau, mit blodsukker og min sukkertrang, men er ved at tabe mig for meget. Min mand er også godt på vej, men han havde lidt mere at give af. Vi har spist LCHF siden juni, og vi startede ud med det for at få mere energi. Er begge to JUBLENDE over, hvor godt man kan have det – så vi ønsker, som Marie-Louise og Mads, ikke at vende tilbage til en standard-kostpyramide-kost. Men det dur heller ikke, at jeg nu er ved at blive for afpillet – derfor er dit indlæg (med alle kommentarerne) kærkomment.

    Fordi det først er nu, at jeg er ved at blive lidt for tynd, har jeg endnu ingen afprøvet løsning på at holde vægten – men her er, hvad jeg overvejer at gøre: At snacke nødder, oliven, lækre oste og lækker salami som mellemmåltider, hvis blot en lille sult melder sig. Blive ved med at spise mere frugt, end hvad almindelig LCHF egentligt foreskriver. Drikke latte, som jeg plejer, med sødmælk – flere gange om dagen (har endnu ikke fundet mig et LCHF-alternativ, jeg synes om). Og sidst, men ikke mindst, at kaste mig ud i LCHF-dessert-universet i weekenderne (jeg har slet ikke prøvet nogle desserter endnu – fordi jeg gerne ville AF med min sukkertrang, og ikke erstatte den med en “trang” efter noget andet).

    Håber, det kan bruges til noget! Og jeg håber også, at Marie-Louise og Mads vil melde ud – via dig og bloggen – når de finder en vej til stabil vægt, som virker for dem!

    Derudover et lille pip ang. tidsforbrug i forbindelse med madlavning: Nu, hvor en LCHF-rutine har indfundet sig (altså at det at lave mad efter LCHF-principper ligger på rygraden), er det min opfattelse, at jeg bruger MINDRE tid på madlavning, end jeg gjorde før på “almindelig” kost. Det er ekstremt nemt (også takket være din bog!) at lave velsmagende mad hurtigt på LCHF, synes jeg! Og så der det ingen sag at spise godt – selv med tre små rollinger i huset! ;-)

    Svar
  9. Vi reagerer åbenbart forskelligt på lchf, nogen tager på, andre holder bare vægten, men at der findes så mange som har problemer med at de taber for meget, kommer lidt bag på mig!! Jeg læser jo de mange besvarelser….
    Det jeg hæftede mig ved i indlægget her var netop, at de var to som skrev til dig, og de havde begge to nøjagtig samme reaktion… de taber sig begge to for meget!!! Derfor tænkte jeg at de har en perfekt måde at leve lchf på, hvis man vil tabe sig…. Kunne de ikke lokkes til at skrive en uges maddagbog… bare for sjov!?? Bare for sammenligningens skyld! Flere steder i blogland kan man jo følge piger som er på striks lchf og forsøger at være i ketose hele tiden. De motionerer helt vildt og alligevel klager de over at de ikke taber sig! Hvad er den store forskel her?? Jeg er desværre ikke en af dem der taber sig specielt meget…. Handler det mon om noget helt andet end maden eller mon de griber det an på en helt anden måde end dem der ikke lige taber sig for vildt?? DET synes jeg kunne være et MEGET interessant indlæg her på bloggen!! Hvad gør den store forskel? : )

    Svar
    • Men som du selv er inde på, handler vægttab om langt mere end mad. Idéen om, at et vægttab ALENE handler om, hvad man spiser eller den gamle idé om energi ind vs. energi ud er en forsimplet opfattelse. Vægttab er langt mere kompliceret end som så. Hormoner spiller en kæmpe rolle her, og derfor handler vægttab eller mangel på samme ikke nødvendigvis om, “hvor god” man er til at følge LCHF eller nogen anden kur. En maddagbog for det gode eksempel er derfor i mine øjne værdiløs..

      Svar
      • Lige netop! Stress, kortisol, kønshormoner… men alligevel!
        Interessant at se at den samme kost kan have forskelligt udfald for forskellige personer! Hvis det altså er den samme kost ; ) Det var det jeg tænkte var interessant! For vi vælger jo forskelligt når vi handler ind! Selom principperne er de samme!
        Nogen gange tænker jeg på om jeg spiser for lidt fedt f.eks. .. ikke at jeg synes det, men hvis du har vand i kroppen forebygger du ved at drikke mere vand, og det samme med fedt åbenbart! Nå, i bund og grund er jeg bare lidt misundelig på dem der taber sig for meget på lchf! Det gad jeg godt prøve faktisk ; ) Men siden det er så dejligt at spise lchf, har jeg egentlig bare tænkt mig at forsætte og så sker det nok bare i et andet tempo for mig : ) og det er ok! For første gang i mit liv tager jeg det meget roligt. Synes jeg! : )

        Svar
  10. Dette indlæg kommer som kaldet :)

    Skiftede til LCHF for et par måneder siden. Mest fordi jeg simpelthen var gået død for inspiration, og mader simpelthen tiltalte mig.
    Var så heldig at maden fjernede både min konstante kvalme efter måltider, samt gav mig super meget mere energi og overskud. Er vildt fascineret af at kunne lave mad jeg er klar over hvad indeholde, mest pga. min 2½ årige søn. som det er rart at vide hvad man kommer i mave på.

    Jeg manglede da jeg startede 1½ kg af mit 30 kg vægttab. Men da de var røget tog det så overhånd. For vægttabet stoppede ikke.
    Det kommer i kraftige ryk, det hele kan se fint ud, og så ryger der et par kg pr uge i lidt tid.
    Er ikke så vild med ideen om at spise mere stivelse, da jeg har en teori om at det er der min kvalme stammer fra (de gange jeg har spist noget er min kvalme straks tilbage)
    Lige nu er jeg i gang med at teste om jeg kan opretholde vægten vha. aftensmoothies med fløde.
    Men ja det er lidt et problem at maden mætter så godt så man kun spiser ganske små potioner :)

    Svar
  11. Min mand har faktisk det samme problem. Han startede på LCHF for at optimere sin søvn og hjerne og ikke med henblik på vægttab. Han har nu tabt sig knap 15 kg. og har en fedtprocent på 13 nu. Vi snakkede og læste os frem til, at med flere nødder, frugt i ny og næ og så lidt flere gulerøder, så ville det blive bedre og det har hjulpet. Hans vægt har heldigvis stabiliseret sig! Han må dog for det meste ofre sin optimale ketose for at stoppe sit vægttab, hvilket ærger ham.

    Svar
    • Hej Anne
      Har det hjulpet på din mands søvn og hjerne at spise LCHF? Og på hvilken måde?
      Jeg spørger fordi jeg selv har problemer med søvn og neurologiske problemer efter en infektion.

      Mvh.
      Anne-Marie

      Svar