5:2 – kan man sulte sig sund?

Hvis du ikke er stødt på 5:2-kuren, bor du sandsynligvis under en sten. Den er jo allevegne! En kur (det kalder de det selv), hvor man spiser helt almindeligt og uden restriktioner i fem dage i ugen og faster let i to dage. Med let faste forstås, at man over en hel dag spiser 500 kcal, hvis man er kvinde og 600 kcal, hvis man er mand. Eller svarende til 1/4 af ens daglige energiforbrug.

 

5:2-kuren er en bog skrevet af Michael Mosley og Mimi Spencer. Michael Mosley er læge, og det var ham, som underlagde sig en masse forskellige faste-eksperimenter i BBC-dokumentaren Eat, Fast & Live Longer. Hvis du ikke har set den, så gør det. Efter at have forsøgt sig med forskellige typer faste, fandt han frem til, at han ved at faste i to dage om ugen og spise normalt de øvrige, havde fundet et system, hvor han kunne opnå de sundhedsfordele, der er ved at begrænse kroppens adgang til kalorier og samtidig undgå, at kroppen gik i sultestrejke. Idet du ikke faster helt, men dog spiser lidt på fastedagene, kan de fleste klare det. Og Michael Mosley – og alle de andre fortalere for faste – opnår vitterligt overraskende resultater! Og vi taler ikke bare vægttab her!

 

Alt det er der nu kommet en bog ud af, og den er lige udkommet på dansk. Der findes en masse andre bøger om 5:2-diæter, som er udsprunget af MIchael Mosley’s dokumentar, men dette er altså den originale bog.

 

5:2 faste Michael Mosley

 

 

At faste har en lang række sundhedsfordele. Det er vidensskaben også efterhånden enig i.  Blandt fordelene tæller:

¤ Vægttab

¤ Lavere blodsukker

¤ Øget insulinfølsomhed

¤ Bedre kolesterolfordeling

¤ Faste slukker for væksthormonet IGF-1 (Insulin-like Growth Factor 1), et hormon, du har brug for, når du er ung og skal vokse, men som hos voksne fører til hurtigere ældning og sættes i forbindelse med en række sygdomme, herunder cancer.

¤ Faste tænder for kroppens reparationsgener. Faste et chok for kroppen, og den får pludselig travlt med at sørge for at du holder dig i live.

¤ Hvor længerevarende kalorieunderskud tærer på muskelmassen, er vægttabet på let faste tilsyneladende primært (væske og) fedt.

 

Jeg har mange holdninger til denne type kur, og de stikker lidt i alle retninger, må jeg indrømme. Jeg kan sagtens se det sunde ræsonnement i, at det giver mening ikke at hælde mad ned dagen lang men samtidig falder bogudgivelsen sammen med hele mediedebatten om unge piger, der sulter sig på Instagram, og jeg er ikke sikker på, at forherligesen af et sulteregime er det, vi har brug for. I bogen gøres det dog også helt klart, at let faste ikke er for dig, der lider af nogen som helst former for spiseforstyrrelse! 

 

Men kig forbi i morgen. Så skal jeg gå mere i dybden med, hvad jeg ellers tænker om 5:2. Og fortælle jer om, hvordan det føles kun at spise 500 kcal på en dag!

 

PS: Bogen er så bragende en succes, at den er blevet revet ned af hylderne. Både Saxo.com og  Plusbog melder derfor om udsolgt indtil slutningen af måneden. Ellers kan du være heldig at finde den i din boghandel!

 

Vil du læse mere? Så læs om mine tanker og min oplevelse med en dag på 500 kcal.

 

Eller tag et kig på denne e-bog om emnet.

Madbandittens Juleopskrifter

Tag alle mine bedste juleopskrifter med i køkkenet med denne lille jule-ebog.

Low Carb juleopskrifter uden gluten og uden sukker.

Madbandittens Juleopskrifter: 59,-

51 kommentarer til “5:2 – kan man sulte sig sund?”

Skriv en kommentar

  1. At nogen lider af spiseforstyrrelse eller andre sygdomme, skal vel ikke afholde os andre fra at interessere os for gode, sunde kostvaner? Jeg finder ikke gode kostvaner/ faste ect. sammenlignelig med spiseforstyrrelse. Jeg finder denne blog super duper og mange aspekter bli’r smidt ind i debatten.

    Svar
    • Nej, det har du ret i, men jeg synes, det er vigtigt at få med, da læserskaren her på bloggen tæller begge sider…

      Svar
  2. Jeg er glad for de 2 let faste dage .Spiser mindre og sundere de 5 dage .Er glad for at kunne føle sult ,og derefter nydelsen og tilfredsheden ved at spise og smage maden .Det giver også en taknemlighed over at kunne få føde og behandle den ordentlig .Vi har meget at lære i vores del af verden ,med al vores overforbrug . det virker for mig .Og jeg taber mig og føler mig sundere . Men også på et plan en forståelse for de mange mennesker som sulter af nød Dele og give må jeg lære .De 2 fastedage er for mig en øjenåbner .ikke at leve for at spise .

    Svar
  3. Først blev jeg vred/ked af det, da jeg læste, at du bloggede om det! Det bunder grundlæggende i, at jeg selv kæmper meget med en spiseforstyrrelse, og at jeg faktisk synes, at diæten minder meget, om den måske spiseforstyrrede lever på; lever normalt nogle dage, og faster andre – Så går regnskabet o.p. op.

    Men da du så skrev, at det bestemt ikke var for folk med tendens til spiseforstyrrelser, blev jeg mere rolig. Så har du i hvert fald gjort dit ;-)

    Det jeg nok reelt bare ville skrive er; PAS NU PÅ MED AT GÅ PÅ KUR.
    Accepter hellere 1 kg for meget end 20 kg for lidt…

    Svar
    • Jeg er rigtig meget med dig her, og jeg kan love dig for, at jeg har vejet for og imod at skrive om netop 5:2. Jeg var ikke helt vild med den udvikling, som ketose-indlægget fx førte med sig, så jeg forsøger at træde varsomt. På den anden side kan jeg jo kun tage ansvar for det, jeg skriver, og ikke for hvad folk vælger at gøre med det.

      Og så virkelig: Lad være med at gå på slankekur. Det er måske det bedste råd af alle!

      God bedring – hvis man kan sige sådan…

      Svar
  4. Jeg aner faktisk ikke hvad jeg skal synes om det ?
    Jeg HAR været på 800 kcl kure i fortiden og selvom de nok var mest kulhydrat og proteiner så husker jeg det som et helvede- og mit stofskifte røg helt af sporet -og det tog mig årevis at komme tilbage på sporet da min krop troede at den konstant sultede.
    Men det var jo lange perioder og ikke kun 2 dage hist og pist.
    Jeg tror dog for mig psykisk at det ville være en voldsomt belastning.
    Jeg er fra den generation hvor Babyer KUN måtte få mad efter 4 timer -og jeg har kæmpet med en angst i årevis for at sultne netop pga de spor min spædbarns oplevelser har sat. At jeg så i lange periode naturligt spiser meget forskelligt netop fordi jeg kører en 80/20 model hvor jeg fra fredag aften godt må drikke vin- spise noget lækkert ( læs mere normalt ,mv og så mere ren kost fra mandag til fredag.
    Det jeg frygter lidt ved den her model er at kosten ikke optimal og ren nok de 5 af dagene fordi man bare giver los og spiser hvad man har lyst til ;)
    -og så vælger en masse meget kalorielette men ikke næringsrige mad på faste dagene= en generel ubalance i næringsstoffer.

    og ja jeg er her stadig-læser men har dement computer og alt alt for travlt i haven Kh

    Svar